Helgsnack: Vad samlar du på?

Permalänk
Melding Plague

Helgsnack: Vad samlar du på?

Det är inte sällan som nörderi av olika slag går hand i hand med samlande. Dyk in och berätta om vad du samlar eller har samlat på!

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Moderator
Forumledare

Skulder och räkningar? 🤔

Skämt åsido så får jag nog säga spel i fysisk och digital form

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Minnen

Alltså, sådana man har i hjärnan, får man väl förtydliga för det här insnöade gänget..

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Samlar på retrodatorer och tv-spel. Främst commodore/amiga när det kommer till retrodator och nintendo och sega när det gäller tv-spel. Har även playstation men det är mindre intressant för jag växte inte upp med de systemen. Försöker hålla det till en maskin av varje men man har ju lite dubletter. Svårt att passa när man hittar ett kap. 😎

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem

Samlar och samlar.. men har några dussin oöppnade whiskyflaskor hemma, med ambitionen att dricka det mesta så småningom

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeddan:

Samlar och samlar.. men har några dussin oöppnade whiskyflaskor hemma, med ambitionen att dricka det mesta så småningom

Helt rätt, samla för att använda är vad som gäller med whisky

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Musikälskare

Jag samlar på saker från bandet The Ataris

Favo-albumet: The Ataris - So Long, Astoria 🎵

Här är en del av samlingen

Autograf från Kris Roe som är sångaren

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Bildexpert

Film, då främst på Blu-Ray men också lite Laserdisc och en del UHD-BD. DVD köper jag bara i nödfall. Tror det är runt 2000 titlar i dagsläget. Gillar framförallt att nischa in mig på distributörer och bolag såsom Criterion, Arrow, Eureka etc

Har tidigare samlat mycket på TV- och datorspel men i ren samlarväg är det bara Dreamcast och Saturn som jag ägnar mig åt numer.

Permalänk
Medlem

This

Permalänk
Medlem

Tja blivit digitala spel typ av någon händelse, t.ex vad man bara har på steam, har par tusen till på andra plattformar.

T.ex. vad man har på Steam.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Lite allt möjligt, har en mindre samlingar av leksaker som jag växte upp med som He-Man, Transformers G1, M.A.S.K. (Mobile Armored Strike Kommand), GI Joe (Action Force) och Captain Power. Annars är det väl spelserier som jag samlar på, typ Castlevania, Metroid och Resident Evil.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem

TinTin i alla former och större Lego skapelser.
Men det har inte blivit speciellt mycket av den varan på länge nu för jag har ingen plats att ha dem.

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Jag samlade ett tag på mer obskyra specialutgåvor av Laserdiscs. Squeeze, hela det tidiga DTS-biblioteket, collectors osv. Men efter att min spelare dog och tog en av mina dyraste skivor med sig i fallet så tappade jag helt sugen.

Jag är fortfarande ganska förälskad i formatet och är fortfarande extremt sugen på att plocka upp en Pioneer HLD X9 eller X0 och ett gäng Hi-Vision-skivor. Men det hade gått loss på runt 30-50 tusen att bara börja med det. 😬

Ett tag samlade jag också på JRPGs till SFC som aldrig släpptes utanför Japan. Men det var inte lika mycket samlande som att jag egentligen bara köpte dem för att spela dem.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeddan:

Samlar och samlar.. men har några dussin oöppnade whiskyflaskor hemma, med ambitionen att dricka det mesta så småningom

Samma här! Kul att köpa flaskor som är numrerade eller del av nån speciellt släpp som inte kommer igen 🙂

Har nog inte druckit en endaste dram sen pandemin började, tycker det är som bäst när man kan bjuda nån.

Visa signatur

| Fractal Design Compact 7 Vit - MSI Tomahawk x570 - Ryzen 5600X - PNY 4070Ti Super - 32GB Corsair 3200Mhz CL16 | ASUS MG279Q - 2560x1440, 144Hz, IPS, Freesync |

Permalänk
Medlem

När jag var liten samlade jag på en massa saker.Hockeykort, pogs eller va de nu heter, kulor osv.
Idag samlar jag inte på något alls. Kanske damm, om det nu räknas. :/

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av UndaC:

Jag är fortfarande ganska förälskad i formatet och är fortfarande extremt sugen på att plocka upp en Pioneer HLD X9 eller X0 och ett gäng Hi-Vision-skivor. Men det hade gått loss på runt 30-50 tusen att bara börja med det. 😬

Du är inte ensam! Jag har varit snudd på att köpa mig en HLD-X0 ett antal tillfällen men alltid backat i sista stund på grund av pris och frakt då den väger bly. Hade t.o.m. en helt ny fjärrkontroll till den en gång i tiden så att jag kunde köpa en inkomplett spelare. Bryr mig inte direkt om Hi-Vision men vill hemskt gärna se hur den spelaren hanterar NTSC. Någon dag så, någon dag...

Permalänk
Medlem

Samlar inte på nåt längre men hade en rejäl hög med 91:an serietidningar förr. Slutade för att dels priset inte var så tilltalande längre och man fick mest se repriser mot slutet som man redan betalat för en gång

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Hedersmedlem

Gamla roliga datorer har jag samlat på mig en del. Oftast är det inget organiserat i samlandet utan kan vara enstaka detaljer som gör att jag fastnar för något. Stora röda strömbrytare, displayer för klockfrekvens eller lite udda men fina gamla datorer är dock ganska genomgående tema.

Sen ligger ju Facit alltid mig varmt om hjärtat och det syns i mina gallerier här.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Sparade tidigare på ölflaskor av bra mikrobryggerier men då alla gått/går över till burkar så tappade det sin charm.

Givetvis har man alla 42 dragonball!

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Ofrivillig samlare av SATA kablar. har byggt ett bra antal datorer genom åren och ALLA moderkort kommer med alldeles för många SATA kablar! WHYYYY!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osten87:

Ofrivillig samlare av SATA kablar. har byggt ett bra antal datorer genom åren och ALLA moderkort kommer med alldeles för många SATA kablar! WHYYYY!?

SATA kablar kan man iallafall ha nytta av, till skillnad från PSU strömkablar.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

har inte hört så mycket av det bandet men jag gillar coverlåten The Boys of Summer

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Samlar på...Jaha
Har köpt en herrans massa datorprylar under alla år...
Sjukt mycket sladdar & skruvar, som blivit över, moderkort, grafikkort, andra konstiga kort, Minnen massor sedan före DDR
Hårddiskar...minst 100Kg men små till innehåll.
Datorlådor till förb****se, hade alla orginalkartonger kvar tills jag flyttade för ett par år sedan...
Har kanske sålt 10% av vad jag köpt sktotat nästan bara delar som var trasiga...knappt ens det.
Ja samlare kan man kanske kallas...har svårt att sälja...lättare att köpa
Inköpssumman skulle räcka till en Dyr BMW eller liknande...slutade räkna för länge sedan
Tur att det är brist på Grafikkort nu, så den högen inte ökar iallafall...
Är det någon som känner i gen sig...?

PS. skulle vilja samla på något "normalt"...frimärken...tar inte så stor plats.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Big Box PC-spel!

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av AMD-FX:

har inte hört så mycket av det bandet men jag gillar coverlåten The Boys of Summer

Den är riktigt bra!

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Skulle väl säga fysiska ex av pc spel. Har dock inte så sjukt många. Finns massvis man skulle vilja ha, men blir dyrt då alla tar överpriser nu för tiden, speciellt om de är oöppnade....
Annars så blir ju backlogen på GOG bara större och större.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Det är så mycket jag samlar på att denna tråd blev helt galen för mig, vet inte vad jag ska välja, så istället för att fota allt, så listar jag några av dom ting och saker jag samlar på, så får ni fråga efter bilder om interessen är stor nog:

- Elektronik komponenter (nya) från alla tidsepoker.
- Retro datorer (inte PC, dom räknas för EN dator i min värld), men från tiden då inget kompatibelt.
- Spelkonsoller.
- Fick datorer och fickräknare.
- Antik elektronik, gillar gamla radio och TV apparater (om dom är kosmetisk vackra).
- Syntar.
- DVD's & Blu-Rays.
- Olika media formaten som Kassettband, spolband, dvd, cd, VHS, Beta, Minidisk, VCS. etc.
- Mätinstrument.
- Weird Science stuff, ju märkligare ju bättre.

Permalänk

Samlar och samlar.. det är frågan?!

Kan väl säga att jag samlar på möss, dvs till datorn. Är uppe i 8st nu.
Har ju också ca: 10000 Lp och Cd skivor, men är ju inget jag samlar på då jag är väldigt musik intresserad.

Så kontentan är väl att jag anser det en samling om det är något av samma man inte behöver, typ möss.
När det kommer till skivor är ju de flesta inte samma så anser att det är befogat att ha. Kan ju villigt erkänna att jag äger dubletter och även samma skiva på Cd, Lp och kasett..

Permalänk
Medlem

Jag köper en hel del fysiska spel men inte för att samla utan för att spela.

Det enda jag med avsikt samlar på är Amiibos.
Började för ett par år sedan och är idag uppe i omkring 194 unika amiibos. Har ett antal dubbletter varav tio är out of box. Annars är det new in box som gäller.

Skulle vilja nå ett fullt set men det lär aldrig inträffa då vissa amiboo endast gavs ut till turneringsvinnare av något spel, i Japan.
Började kolla på möjligheten att köpa box boy (qbby) men den går för omkring $300 nu 😩
Kanske blir köp någon dag men i dagsläget har jag fortfarande svårt att rättfärdiga köpet (man skulle nästan kunna tro att jag har något förnuft kvar ändå).

Med det sagt hoppas jag få se fler nya amiibos framöver.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |