Helgsnack: Vad samlar du på?

Permalänk
Medlem

Spelfilm, mangafilm, manga och västerländska serier, retro-spel samt "det där kan jag behöva nån gång"...

Permalänk
Medlem

Tydligen samlar jag på allt. Har för mycket grejer överallt. När det kom hantverkare stannade de innanför dörren och en av dem frågade efter en stunds stirrande: "Varför har du så mycket saker överallt?" Innan jag hann svara sa den andre: "Så var det hemma hos mig när ungarna dumpade sitt bohag då de var mellan lägenheter."
"Just det!" ljög jag och fick en del oförtjänt sympati.
Varje gång jag bestämmer mig för att rensa så märker jag att nästan allt "kan vara bra att ha nån gång" eller att det finns nåt minne kopplat till saken och så slutar det med att jag bara kastar en eller två grejer efter en heldag. Den enda skillnaden är att det blivit något mindre kaos än innan och att jag bestämt mig för att nästa rensning ligger väldigt långt fram i tiden.

Permalänk
Medlem

Depeche Mode. Har ca 200 skivor, cd, sacd, vinyl, kassett, vhs, dvd, blu-ray atm.
Samlandet har dock avtagit på senare år. Började samla 1985-1986.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Man skulle nog kunna säga att jag samlar på gitarrer, eftersom jag har 20+(har inte ens orkat räkna dom )

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Crowwops:

@Yatagarasu
Vi bör nog ta ett snack om ditt hörlurs-samlande

Ssssshyyyyy!

Inget fel med mängden hörlurar eller mekaniska tangentbord här

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Hoarding är ju tämligen osexigt, så jag samlar inte på nåt.

En hoarder har ju ingen ordning på sina saker. En samlare har ofta pedantisk ordning på det han/hon samlar på.
Min samling av skivor står snyggt i bokhyllan i bokstavsordning först, kronologiskt sekundärt.

Hoarder:

Samlare:

Viss skillnad, eller hur?

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk

När jag var yngre samlade jag på Kalle Anka-relaterat, politiskt relaterade knappar, och mynt/sedlar. Men, förlorade allt.
Även om jag inte riktigt samlar på det, så har jag en massa vhs, mestadels scifi, t.ex fortfarande inplastade Star Trek.
Men något jag samlar på nu är kylflänsar. Främst cpu-kylare, både nya och gamla. Tycker det är intressant att se hur designen förändras med tiden. Tyvärr är det många som inte orkar bry sig och slänger sin gamla dator. Önskar jag fick plocka på en återvinningscentral, dock vill jag helst ha dem i oöppnade originalförpackningar.

Permalänk
Avstängd

Jag samlar på gamla tv serier som gick för på tv.

Men jag samlar på det mesta.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Vin, har som mål att någon gång äga en Romanée-Conti Grand Cru 1945

Visa signatur

27" 3,06 c2d imac

Permalänk
Medlem

Vinyl, böcker (även om det mest blivit Kindle senaste åren) och en del samlarfigurer/statyer.

Permalänk
DingDongerMcDongface

Det finns väl en grej jag kanske har ett par stycken av nu...

Permalänk
Medlem

Samlar på en del olika saker. De flesta inte så aktivt för närvarande.

- Musik på CD
- Filmer och serier på DVD och Blu-ray
- Spel till PC
- Game&Watch spel
- Medicinska diagnoser

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Samlar mest på Retrodatorer numera.
Har 486:or upp till Athlon XP och lite PowerPC och Alpha också som ej är x86. Har en C64 med som ska gås över, nya caps mm.
Ett tiotal 3dfx kort och lite sånt smått å gott.

Har ett galleri i signaturen på några av mina system plus andras system jag fixat sedan en youtube kanal också där jag fixar retro datorer jag eller andra samlar på.

Det senaste i min samling är ett Powerleap kort jag fixar upp som ska in i ett retrosystem, väntar på mer delar bara innan det är färdigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Jag har alla Det Hände Imorgon, det är väl det närmsta jag har... Samlade på Mad ett tag också.

Attans vad coolt! (Det hände imorgon) Jag kommer ihåg när man läste dem.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Avstängd
Skrivet av serafim:

Tydligen samlar jag på allt. Har för mycket grejer överallt. När det kom hantverkare stannade de innanför dörren och en av dem frågade efter en stunds stirrande: "Varför har du så mycket saker överallt?" Innan jag hann svara sa den andre: "Så var det hemma hos mig när ungarna dumpade sitt bohag då de var mellan lägenheter."
"Just det!" ljög jag och fick en del oförtjänt sympati.
Varje gång jag bestämmer mig för att rensa så märker jag att nästan allt "kan vara bra att ha nån gång" eller att det finns nåt minne kopplat till saken och så slutar det med att jag bara kastar en eller två grejer efter en heldag. Den enda skillnaden är att det blivit något mindre kaos än innan och att jag bestämt mig för att nästa rensning ligger väldigt långt fram i tiden.

Känner igen det där. Grejen är att det mesta jag har (mest el/elektronik) faktiskt är användbart och en del saker är nya (reservdelar till vitvaror t ex) men det är svårt att hitta köpare och det känns väldigt dumt att kasta saker som faktiskt har ett syfte. Jag gör utrensningar på Tradera ibland och får det mesta sålt faktiskt, men det kräver energi jag inte riktigt har. Ska försöka ägna juni åt att sälja saker dock, om inte annat så för att dryga ut semesterkassan lite, samt att jag får tillfälle att gå igenom sakerna igen och det är lite roligt faktiskt.

Permalänk
Medlem

Jag samlar tydligen på psykiska sjukdomar. Förutom det så samlar jag på roliga substanser i blodet.

Permalänk
Medlem

Har samlat på mig en hög med IBM/Lenovo ThinkPads!

Urval:

Permalänk

Sneakers! Främst Adidas, Reebok och Puma. Har satt taket vid 400 par och numera så måste jag sälja ett par innan ett nytt införskaffas.

Permalänk
Medlem

fantomen.. har ett antal årgångar,.. aldrig orkat att gå igenom alla.

Remo böcker.

Permalänk
Medlem

Försöker samla på pengar går sådär...

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Jag samlar på Terminator 2, men har haft en paus de senaste tio åren.

Permalänk
Medlem

Minnen.

Permalänk
Medlem

Jag samlar på pengar Målet är att nå 6 MSEK inom 10 år, vilket jag dock tror kommer gå fortare så länge det inte sker en Corona-krasch om 8 år

Annars samlade jag på Pokemonkort och fick ihop alla från första generationen. Jag bytte kort med folk, jag tävlade genom att kasta kort på en vägg och den som hamnade närmast väggen vann kortet som man spelade om. Det som dock var absolut bäst var att snatta som en idiot. Det var det absolut bästa för att få så många kort som möjligt och hitta alla Jag var väl runt 13 - 14 år eller något då vi snattade som mest. BR leksaker var butiken och vi snattade varje dag mer eller mindre och allt från 1 - 10 paket åt gången och även start-sets har jag säkert tagit ett 50-tal eller något. Dessa är sparade i pärmar och har även gjort en tavla på de första 6 samt mitt absolut första pokemonkort jag fick av en kompis. Ett rött Energi-kort som jag "tävlade" med. Oerhört nostalgiskt och har även tejpat kanterna för att kortet skulle hålla så länge som möjligt. Kanske inte den renaste samlingen här men ett komplett set är ett komplett set Vi slutade snatta när en kompis åkte fast och vi fick åka polisbil hem. I det paketet fick han Holo Dito och det fick vi inte behålla tyvärr, fortfarande lite sur över det. Vi kunde lätt sprungit från platsen men istället följde vi snällt med tillbaka till butiken och fick vänta på polis.. Men bra var väl det, efter det slutade vi som tur var.

Ja. Mina pengar är ju absolut mest värda och min pokemonsamling är kanske i 30 - 50 000 kr klassen skulle jag tippa på.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D AIRFLOW | Moderkort: ASUS Prime Z790-P WIFI | Processor: Intel Core i7 13 700k 3.4 GHz | Processorkylare: Arctic Liquid Freezer II 280 A-RGB | RAM: DDR5 Corsair Vengeance 32 GB 5600 MHz | Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 Gaming OC - 16 GB | Nätaggregat: NZXT GOLD C 1000 W | Hårddisk | WD Black SN850X 2 TB Gen 4

Permalänk
Medlem

samlare nja hordar av film och elektronik och verktyg absolut, frugan jublar var gång jag ger bort saker.
huvudprojektet i sommar är att rensa mitt "serverrum" samt en tvättstuga som jag nu snor 2/3 av. tar gärna tips på förvaring av dvd och bluray med fodral. har strax över 3000 filmer som måste förvaras på något sätt, idag står dom överallt eller ligger i kassar.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk

Single malt whisky. 350 stängda 30 öppnade. Samlade på c64or och amiga ett tag men donerade alla mina maskiner till retro scenen. så FLT och TBL äger nog dom nu har jag hört.

Permalänk
Medlem

Har minimalt med prylar / ägodelar. Samlar på minnen

Visa signatur

Xbox Series X | Acer Nitro XV272UV | Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed Yellow Switch | Razer DeathAdder V2 Pro HyperSpeed | Turtle Beach Stealth 600X GEN2 | Mitt galleri här på Sweclockers

Permalänk
Medlem

Onödiga erfarenheter.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

Samlar.. Hm nja. Närmast är nog Skeppshults gjutjärnspannor. Finare pannor finns inte att laga mat med. Äkta svenskt hantbruk! Men det "samlas" på för att användas, inte för samlandet i sig. Men gjutjärn håller en livstid!

Teflonpannor förekommer inte i detta hushåll.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mono:

En hoarder har ju ingen ordning på sina saker. En samlare har ofta pedantisk ordning på det han/hon samlar på.
Min samling av skivor står snyggt i bokhyllan i bokstavsordning först, kronologiskt sekundärt.

Hoarder:
https://wehco.media.clients.ellingtoncms.com/img/photos/2015/09/27/resized_99263-hoarder-15_38-20083.JPG

Samlare:
https://cdn.shopify.com/s/files/1/0392/0005/products/image_f846842e-8a11-4eb4-9746-04c0c24da99b_1000x.jpg

Viss skillnad, eller hur?

Viss skillnad japp, men det är fortfarande fullt med materiella ting vi egentligen inte behöver. Folk har helt enkelt för mycket prylar oavsett hur prydligt dom än står sorterade