Gamla leksaker vi minns att vi hade!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

https://www.bildtagg.se/file/thumb/jhrxzek7xnn6t8knocoj9338

Den bästa leksaken jag haft.
Idag hade väl jag hamnat på uppfostringsanstalt och mossan o fassan fått fängelse om jag
sprungit runt med denna som barn.

Minns att jag som 11 åring, men såg äldre ut beroende på längd, 1992 fick ta med mig en Vitorinox Swiss Army knife genom kontrollen på flygplatsen Frankfurt a.M. när jag skulle flyga till Riyadh, var andra tider då. Och den kniven hade jag i fickan.

Permalänk
Medlem

Känner ingen mycket av det ni lägger upp.

Bidrar med denna:

Den lärde mig mycket av grunderna att köra bil. Älskade den. Den jag hade var mörkblå. Saknar den idag, vete fasen var den tog vägen.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Bidrar med denna:

Den lärde mig mycket av grunderna att köra bil. Älskade den. Den jag hade var mörkblå. Saknar den idag, vete fasen var den tog vägen.

Härlig, sån hade jag också, Corgi-bilar generellt ägde!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schluug:

Jag som är uppvuxen med föräldrar som generellt är emot alla typer av vapen fick nöja mig med att gå runt bland lekplatserna i jakt på sånna röda remsor och hoppas på att någon missat en "prick". Minns fortfarande ljudet, känslan och doften när man drog med en sten och en small av

Bästa fyndet man kunde göra, en torr oanvänd knallpuff.

Krävdes inte mycket för att vara lycklig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Beginner:

Känner ingen mycket av det ni lägger upp.

Bidrar med denna:

https://www.chezbois.com/photogallery/photo_large/607d.jpg

Den lärde mig mycket av grunderna att köra bil. Älskade den. Den jag hade var mörkblå. Saknar den idag, vete fasen var den tog vägen.

Jag hade en bil i plast med ratt på taket och den gick på batteri, fanns en liten spak vid ratten om man ville köra bakåt och framåt. Hade man riktigt kul med men den plockades givetvis sönder senare då det fanns skruvar på den som gick att ta bort

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Ja man har ju skurit sig i fingrarna med Mora-kniven ett antal gånger! Ah, vilka minnen.

Permalänk
Medlem

Hah, Big Jim.
Hade Jeepen, den bruna modellen.
Den fick åka många kilometer bakom cykeln!
Med tejp på hjulen såklart, för extra "fräna" sladdar

Permalänk
Medlem

Minns jag fick någon slags kemilåda. Har sökt efter bilder men hittar inget som ser ut som det jag minns. Det fanns en massa rör med olika substanser. Följde också med en bok med mängder av olika experiment man kunde göra, en del av dem var helt överstrukna. Självklart gör en 10-11-åring allt för att testa sig fram till vilka kombinationer dessa kunde vara!

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Minns jag fick någon slags kemilåda. Har sökt efter bilder men hittar inget som ser ut som det jag minns. Det fanns en massa rör med olika substanser. Följde också med en bok med mängder av olika experiment man kunde göra, en del av dem var helt överstrukna. Självklart gör en 10-11-åring allt för att testa sig fram till vilka kombinationer dessa kunde vara!

Microlab kanske, med ett (ganska dåligt) mikroskop, några rör med kemiska ämnen i, en petriskål, lite pipetter, skedar, pincett mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Microlab kanske, med ett (ganska dåligt) mikroskop, några rör med kemiska ämnen i, en petriskål, lite pipetter, skedar, pincett mm

Nej, men att googla bild efter det ledde mig fram till rätt ändå.

Thomas Salter Chemistry set.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Jag hade massor av Transformers men av någon anledning fick jag aldrig den där Optimus trots att jag alltid ville ha den.

Kommer köpa den snart. Bättre sent än aldrig!

Sedan får den stå i en hylla eller om grabben anser att den platsar bland moderna Transformers så får han ta den.

Annars var He-Man och Mask favoriter.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cobraz:

Den och helikoptern samt alla gubbar har jag kvar hos morsan och farsan!
Pillar nästan alltid lite på dom sakerna när man är där... synd bara att vissa delar försvunnit genom åren.

Älskart!

Hade zeppelinaren också, värsta med den var att när man väl hade blåst upp den så orkade man inte leka med den

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D + NH-D15 | ASUS B650E-E | 64GB (2x32GB) Corsair Vengenace 6000MHz | Kingston Renegade 1TB | WD SN850 1TB | ASUS RTX 4090 TUF | Lian Li PC-O11 Mini Air | Corsair HX850

Permalänk
Medlem

Bortsett från alla He-Man, Transformers och GI Joe så hade jag också en hel del Captain Power figurer. Som barn så gillade jag serien men tack vare en hysterisk moralpanik från (och kristna) föräldrargrupper i staterna ledde till att det blev bara en säsong. Anledningen? Det var inte tecknat och det utspelas i en väldigt mörk post-apokalyptisk värld.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem

Åh! He-man borgen... kommer inte ihåg om jag faktiskt hade den eller inte, men den känns jävligt bekant.

Sen hade jag några gubbar som gick under namnet Big Jim och nån bil till dom.

Sen får man inte glömma bort Action Force!

Och Ghostbusters och Playmobil. Piratskeppet till Playmobil ville man ju ha, en kompis hade det så jag fick nöja mig med det.
Samt alla knallpulver pistoler.. vilka minnen.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Avstängd

Inget snack, leksakerna var mycket roligare förr. 😀😀

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Inget snack, leksakerna var mycket roligare förr. 😀😀

Ja helt klart. Sen jag fyllde 35 nån gång så tycker jag inte längre mina turtles-gubbar är lika roliga längre. De var mycket roligare förr.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nioreh83:

Ja helt klart. Sen jag fyllde 35 nån gång så tycker jag inte längre mina turtles-gubbar är lika roliga längre. De var mycket roligare förr.

Tänkte mer på vilken typ av leksaker som finns nu och då.
Lego var bitar man kunde bygga olika saker av, nu är det så mycket specialbitar som bara kan användas till en sak.

Vad leker barn med nu, ipad, telefon och fidget spinner eller vad det är nu som är inne?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Tänkte mer på vilken typ av leksaker som finns nu och då.
Lego var bitar man kunde bygga olika saker av, nu är det så mycket specialbitar som bara kan användas till en sak.

Vad leker barn med nu, ipad, telefon och fidget spinner eller vad det är nu som är inne?

Jo jag förstår det. Jag försökte vara rolig.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Vissa saker kommer fram ur minnet då och då under att åren går, typ Turtlesgubbar, He-man, Actionman osv, Men dessa dinosaurier med raketer har jag inte tänkt på eller sett på över 30 år, Ändå så klickar det när man ser det och man minns tillbaka, Otroligt djupt just det minnet måste suttit, Men det fanns där!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kundun:

Ja herregud! När man gick med i scouterna och vi var typ 20 tioåringar som sprang runt i skogen med varsin kniv!! Enda riktlinjen från ledarna var 'spring inte med kniven i handen'... Idag hade väl dylikt beteende skapat rubriker i flera veckor och stormar på socialamedier...

Ja, man kan tro det, MEN, min son (9) har just fått sin kniv i Strövarna. De får ha kniven i ryggsäcken, och sedan får de bara ta fram den när de ska sitta ner och tälja, eller vad de nu ska göra. Hans modell har såklart sämre stål än min, och en trubbigare spets (=bra för barn), men Friluftsfrämjandet ligger väl 30 år efter, typ, det är ju vi som växte upp på 70-80-talen som ofta är ledare nu, så ledarna gör ju som de minns att det gjordes då. Antar jag. Men det kommer säkert att ändras framöver. Alla barn är extremt lydiga och välartade får man väl tillägga.

Citat:

Kom ihåg jag o min bror byggde modellplan i plast och varje nyår sprängde vi skiten ur dom 😂
Vi gick runt i trätofflor och när sulan var borta kunde man valla med stearin och åka som med skidskor på asfalten.
Vi tillverkade också vapen av alla de slag; blåsrör, katapulter, slangbellor, pilbågar, bumeranger, kaststjärnor, rörbomber. Varken jag eller min bror skadade oss eller är terrorister idag. Eller ens våldsamma.
Och lego i massor!❤

Du kunde varit granne med mig, förutom det där med lego, det byggde jag bara murar (att rasera) med, det var ingen av mina favoriter.

Man talar så ofta om att dagens barn ställer till med fanskap, men...det var kanske ännu värre förr. Jag sabbade morsans klädhängare genom att ta rören från dem (som man hängde byxor på, kanske), och göra ärtrör. Sedan hade jag och kusinerna "krig". Skulle aldrig mina barn få, tänk om de skadar synen? Det var även helt ok (uttryckligen tillåtet) att kasta snöbollar på skolgården, men man fick inte frysa dem till is först (eftersom några hade gjort det). Ett par delar av skolgården var snöbollsfria, så att lärarna kunde stå fredade någonstans ifall de bemödade sig titta ut. Fysikläraren förklarade hur man byggde en glykolfälla för att dränka möss (tippbräda ner i glykolen), kemiläraren visade hur man med en brännvinskork, tång och tändstickor kunde bygga rejäla smällare som man kunde fyra av med en hammare - jag hade dock redan gjort det hemma och aluminiumsplitter hade gått genom jeansen och in i smalbenet, så jag var inte så lockad. Osv. Säkerhetstänket är helt annorlunda nu, turligt nog.

Jag var alltså lugn och välartad, trots alla förstörda leksaker, förresten.

Jag hade en docka som rökte, den var rolig, kommer inte ihåg vad den hette...Monchici...kanske. Enda dockan jag hade tror jag. + Luke Skywalker osv.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg att jag och farsan gjöt tennfigurer en del. Men också att vi gjorde det på fritids. Det hade man fan inte fått göra idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

... De får ha kniven i ryggsäcken, och sedan får de bara ta fram den när de ska sitta ner och tälja, eller vad de nu ska göra. Hans modell har såklart sämre stål än min, och en trubbigare spets (=bra för barn)....

Fast när min son skulle "titta" på turledarens kniv under fjällvandring för barn blev han nervös och skar sig ordentligt då han trodde att han var påkommen. Snabbt tillbaka till fjällstationen, taxi till Kiruna med såret hopdraget med plåster och tryckförband. Lång resa som tog en och en halv timme eftersom taxin hämtade upp ett par patienter till på vägen. Väl i Kiruna togs han om hand av en läkare som sade att det var väl att det var en riktig kniv och inte en "sån där trubbig barnkniv". Jag frågade vad han menade och han sade att "titta på det här snittet, rent och fint. Lätt att göra rent och det blir bara ett kort, rakt, nästan osynligt ärr. De där trubbiga knivarna de ska ha nu för tiden sliter sönder vävnaderna så det blir svårt att göra rent och lätt blir infektioner. Det blir också svårt att passa ihop sårkanterna så ärret brukar bli fult." Under tiden hann han göra rent såret och sy ihop det med 8 stygn.

Nu, 18 år senare, har sonen en kort, rak nästan osynlig linje i tumgreppet som minne av "olyckan" och några pyttesmå ljusa "prickar" där stygnen suttit.

Rättade syftningsfel
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nioreh83:

Jo jag förstår det. Jag försökte vara rolig.

Hehe, jag misstänkte det men i denna värld när man inte kan visa ironi i skrift så är det alltid svårt. Hur ser smilien ut för ironi?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av serafim:

Fast när min son skulle "titta" på turledarens kniv under fjällvandring för barn blev han nervös och skar sig ordentligt då han trodde att han var påkommen. Snabbt tillbaka till fjällstationen, taxi till Kiruna med såret hopdraget med plåster och tryckförband. Lång resa som tog en och en halv timme eftersom taxin hämtade upp ett par patienter till på vägen. Väl i Kiruna togs han om hand av en läkare som sade att det var väl att det var en riktig kniv och inte en "sån där trubbig barnkniv". Jag frågade vad han menade och han sade att "titta på det här snittet, rent och fint. Lätt att göra rent och det blir bara ett kort, rakt, nästan osynligt ärr. De där trubbiga knivarna de ska ha nu för tiden sliter sönder vävnaderna så det blir svårt att göra rent och lätt blir infektioner. Det blir också svårt att passa ihop sårkanterna så ärret brukar bli fult." Under tiden hann han göra rent såret och sy ihop det med 8 stygn.

Nu, 18 år senare, har han en kort, rak nästan osynlig linje i tumgreppet som minne av "olyckan" och några pyttesmå ljusa "prickar" där stygnen suttit.

En ny och vass kniv är att föredra, samma sak gäller i köket där man mest använder kniv i nuvarande ålder.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Hade en massa olika, en hel del kan jag rätt enkelt plocka fram i förråd/garage hos föräldrarna. Vet inte var man ska börja. Funderat på att någon gång plocka fram och titta på sakerna, men det finns sällan tid mellan div hantverksarbeten/renoveringar osv när jag är där.

Varje år/sommar var det något nytt man sökte efter, som man ville ha och sparade till. De saker man behövde anstränga sig för att få tag på minns man bättre. Köpt både radiostyrd bil & båt, gummibåt, gamepad och gitarrer m m så.

När man blev lite äldre började man experimentera mer och testade en del olika saker för att se vad de klarade, en del gick sönder så.
Har både skjutit med luftgevär och sprängt saker med rejäla smällare, samt gjort div modifieringar/försök till reparationer.

Lärde mig dock tidigt säker vapenhantering som att man inte ska sikta mot andra och alltid betrakta som laddade osv, farsan var noga med att poängtera de bitarna.
Tänker där även på det andra nämner om knivar osv, om man lärt sig att hantera sakerna på ett säkert sätt redan som liten så har man större respekt och förståelse. Pratade nyligen med en äldre person som lärt sig spränga med dynamit m m redan som barn, hade senare tagit sprängkort och fortsätter spränga som professionell hobbysyssla.

Sen är det nog rätt mycket barn inte får göra idag då det anses farligt, inte konstigt då att barn växer upp med en platta/telefon som främsta leksak.

Permalänk
Medlem

Knallpulver pistol och sådan där elektrisk F1 bana med handkontroll såklart, men mest satt man i lekparken eller skogen alldeles nerskitad och hade jätteroligt med kompisarna. Inga mobiler, datorer, paddor eller konsoler. Det var härliga tider att växa upp i

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

En ny och vass kniv är att föredra, samma sak gäller i köket där man mest använder kniv i nuvarande ålder.

Fick en handgjord kniv som inköptes på en "lappmarknad" för många år sedan.

Samen som gjorde kniven sa att slidan var gjord i Finland av samma fabrik, Marttiini, som gjort knivbladsämnet som är gjort av kolstål och som efter att samme same finslipat och putsat det till ett riktigt fint knivblad sedan aldrig slipats men är fortfarande lika vasst som när den var ny. Ett kort knivblad, gjort för att tälja och snida. Har någonstans i bråten i källaren ett antal vandringsstavar som täljts och dekorerats med hjälp av den kniven, en stav för varja fjällvandring. Man ser det inte så tydligt men det syns på knivskaftets "bakre" del att infästningen av knivbladet är gjord för hand. Skaftet är av björk, men han (samen) hittade inte någon vackert mönstrad masurbjörk så skaftet är enkelt. Man kan forfarande skönja "J.Marttiini" och under det, "Finland" på slidan. Letade vid tillfälle efter en liknande kniv på Marttiini:s hemsida men det finns ingen liknande kniv i deras sortiment.

Permalänk
Medlem

Första jag tänkte på när jag såg den här tråden. Jag ärvde min av bröderna så hade ingen aning om namnet, stort tack!

Jösses vilken nostalgi...
Jag kommer fortfarande ihåg när jag äntligen fick vara med mina två storebröder och deras kompisar när dom spelade D&D, mutant, mutant rymd, starwars.
Var upptakten till många år med rollspel

Permalänk
Avstängd

Född 1989

Där snackar vi intensiva skolraster i 1:an-3:an där det tävlades flitigt om att samla på sig fler (och större) kulor. Hette det "kulor" eller hette det något annat?

Samma sak med pogs/plastbrickorna man singla och senare Pokémon-kort man kastade för att komma närmast en vägg. Självfallet spelade man aldrig med holografiska kort då.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd

Yes! Den där minns jag svagt att jag provade hos någon eller hittade den hos någon som skulle flytta. Minns ej exakt, men känner igen den där vägen starkt!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |