Permalänk
Medlem

6800 XT går varmt

Hej gott folk, har under pandemin investerat i ett pc-bygge för första gången. Har följande spec:

Chassi: Phanteks P600
Mobo: Msi B550 Gaming edge wifi
Ram: corsair vengeance 16gb 3200 (3600) mhz (xmp aktiverad)
CPU: Ryzen 5600x
Ssd: Kingston
Nvme2: Samsung 980 pro 1TB
GPU: XFX 6800 xt merc 319 black
PSU: Corsair 850w
Monitor: Samsung G7 27" 1440p 240hz

Utöver detta har jag totalt 5 chassi-fläktar, cpu-fläkten ej inräknad. Två i fronten, två i taket och en där bak. Alla fläktar förutom CPU fläkten är kopplade till PSU:n så jag antar att de snurrar i konstant maxfart.

Så, till mitt problem. Vid idle ligger grafikkortet på omkring 55 grader. När jag spelar Gta 5 på höga inställingar med 2550x1440p upplösning går den snabbt upp i temperatur. Efter någon minut ligger junction temp på över 100 grader. och gpu current temp ligger på ca 80-90 grader. Sänker jag upplösningen till 1080p blir det svalare och den ligger på mellan 75-80 grader. Efter 30 min spelande hamnar den till slut på över 100 grader igen. Jag har undervoltat kortet också och det har hjälpt lite grann. Undervoltar jag ännu mer kraschar spelet.

Jag har sorterat kablarna och det finns ingent som hindrar luftlödet vad jag kan se. Det enda som går varmt är alltså grafikkortet. Nån som har någon ide?

Visa signatur

XFX 6900XT Merc Black edt | Ryzen 5600x | MSI B550 Gaming Edge Wifi | Samsung 980 Pro 1tb | Phanteks P600 | Noctua NF-A14 140mm PWM x6 | Corsair Vengeance lpx 3600mhz 16gb | Corsair rm850x 850w | Samsung G7 27" 1440p |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vinewood:

Hej gott folk, har under pandemin investerat i ett pc-bygge för första gången. Har följande spec:

Chassi: Phanteks P600
Mobo: Msi B550 Gaming edge wifi
Ram: corsair vengeance 16gb 3200 (3600) mhz (xmp aktiverad)
CPU: Ryzen 5600x
Ssd: Kingston
Nvme2: Samsung 980 pro 1TB
GPU: XFX 6800 xt merc 319 black
PSU: Corsair 850w
Monitor: Samsung G7 27" 1440p 240hz

Utöver detta har jag totalt 5 chassi-fläktar, cpu-fläkten ej inräknad. Två i fronten, två i taket och en där bak. Alla fläktar förutom CPU fläkten är kopplade till PSU:n så jag antar att de snurrar i konstant maxfart.

Så, till mitt problem. Vid idle ligger grafikkortet på omkring 55 grader. När jag spelar Gta 5 på höga inställingar med 2550x1440p upplösning går den snabbt upp i temperatur. Efter någon minut ligger junction temp på över 100 grader. och gpu current temp ligger på ca 80-90 grader. Sänker jag upplösningen till 1080p blir det svalare och den ligger på mellan 75-80 grader. Efter 30 min spelande hamnar den till slut på över 100 grader igen. Jag har undervoltat kortet också och det har hjälpt lite grann. Undervoltar jag ännu mer kraschar spelet.

Jag har sorterat kablarna och det finns ingent som hindrar luftlödet vad jag kan se. Det enda som går varmt är alltså grafikkortet. Nån som har någon ide?

Du kan kolla luftflödet i burken, om det blir bättre (det blir det!) om du tar av frontpanelen och dammfiltret helt, dvs. kör med helt öppen front. Kolla om kortet blir hett även då.

Vilka fläktar och hur många blåser in respektive suger ut luft?
Går chassiefläktarna för fullt när kortet blir hett eller ligger de kvar på "halvfart"?

Permalänk
Medlem

Tänk på att fläktarna kyler bättre om de suger ut varmluft istället för att blåsa in kalluft.
Ett nybörjarfel är att ha alla chassifläktarna så de blåser IN luft.
Försök få ett "flow" i burken. IN luften från ena hållet och UT luften åt andra.
Det vanligaste är att ha IN framifrån och UT bakåt eller upp genom taket.
Skorsten effekt får du om du har INluft underifrån och UT luft genom taket, typ Xbox Series X.

Vad har du för Temps i burken?

Hjälper inte detta kanske du får kolla så kylaren på GPUn är rätt monterad från fabrik.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Du kan kolla luftflödet i burken, om det blir bättre (det blir det!) om du tar av frontpanelen och dammfiltret helt, dvs. kör med helt öppen front. Kolla om kortet blir hett även då.

Vilka fläktar och hur många blåser in respektive suger ut luft?
Går chassiefläktarna för fullt när kortet blir hett eller ligger de kvar på "halvfart"?

Hej! Jag tog bort frontpanelen och tillhörande filter och gjorde även samma sak på taket. De två fläktarna som sitter i fronten blåser in luft. De två som sitter i taket blåser ut luft. Den där bak blåser också ut luft. Fläktarna är kopplade till en fläkthub och huben är kopplad till PSU:n. Fläktarna håller ett konstant varvtal. De är dessutom väldigt tystgående.

Testade att göra som du sa och startade gta igen och fick lägre temps men fortfarande inte helt nöjd. Vill gärna spelade på utnyttja min skärms fulla kapacitet på 2560x1440 och ligga på max 80 grader. Har varit tvungen att justera fläktkurvan på gpu:n manuellt eftersom de knappt snurrar i standard-läge. Har satt ett tak på 80% som är lite över 3000 rpm om jag inte är ute och cyklar. Det låter väldigt högt när det närmar sig 80 grader.

Borde kanske koppla fläktarna till SYS FAN-portarna på mobon? Så att man åtminstone kan styra de och se varvtal, tänkte jag.

Visa signatur

XFX 6900XT Merc Black edt | Ryzen 5600x | MSI B550 Gaming Edge Wifi | Samsung 980 Pro 1tb | Phanteks P600 | Noctua NF-A14 140mm PWM x6 | Corsair Vengeance lpx 3600mhz 16gb | Corsair rm850x 850w | Samsung G7 27" 1440p |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vinewood:

Hej! Jag tog bort frontpanelen och tillhörande filter och gjorde även samma sak på taket. De två fläktarna som sitter i fronten blåser in luft. De två som sitter i taket blåser ut luft. Den där bak blåser också ut luft. Fläktarna är kopplade till en fläkthub och huben är kopplad till PSU:n. Fläktarna håller ett konstant varvtal. De är dessutom väldigt tystgående.

Testade att göra som du sa och startade gta igen och fick lägre temps men fortfarande inte helt nöjd. Vill gärna spelade på utnyttja min skärms fulla kapacitet på 2560x1440 och ligga på max 80 grader. Har varit tvungen att justera fläktkurvan på gpu:n manuellt eftersom de knappt snurrar i standard-läge. Har satt ett tak på 80% som är lite över 3000 rpm om jag inte är ute och cyklar. Det låter väldigt högt när det närmar sig 80 grader.

Borde kanske koppla fläktarna till SYS FAN-portarna på mobon? Så att man åtminstone kan styra de och se varvtal, tänkte jag.

Det sistnämnda tycker jag absolut du ska göra. Vad är det för fläkthub? Är det bara en massa molex som sitter i varandra och sen till PSU?

Kolla med HWinfo vad du har för temperaturer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Tänk på att fläktarna kyler bättre om de suger ut varmluft istället för att blåsa in kalluft.
Ett nybörjarfel är att ha alla chassifläktarna så de blåser IN luft.
Försök få ett "flow" i burken. IN luften från ena hållet och UT luften åt andra.
Det vanligaste är att ha IN framifrån och UT bakåt eller upp genom taket.
Skorsten effekt får du om du har INluft underifrån och UT luft genom taket, typ Xbox Series X.

Vad har du för Temps i burken?

Hjälper inte detta kanske du får kolla så kylaren på GPUn är rätt monterad från fabrik.

Hej! Jag har två st insugsfläktar i fronten, två st utsugsfläktar i taket och en utsugsfläkt där bak. Allt ser bra ut på gpu:n när det kommer till montering.

Cpu håller en temp på mellan 37-40 vid idle. har inte kollat under load men den går inte upp mycket. Den håller sig väldigt sval. Har en evo 212 som kyler den. Annars ser allt bra temperatur-mässigt. Det ända som jag kan anmärka på är att grafikkortet sitter väldigt nära "golvet", ca 2 cm. Dessutom nuddar grafikkortet "Edge" emblemet på min mobo (b550 gaming edge wifi). Kan det påverka mycket?

Visa signatur

XFX 6900XT Merc Black edt | Ryzen 5600x | MSI B550 Gaming Edge Wifi | Samsung 980 Pro 1tb | Phanteks P600 | Noctua NF-A14 140mm PWM x6 | Corsair Vengeance lpx 3600mhz 16gb | Corsair rm850x 850w | Samsung G7 27" 1440p |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Det sistnämnda tycker jag absolut du ska göra. Vad är det för fläkthub? Är det bara en massa molex som sitter i varandra och sen till PSU?

Kolla med HWinfo vad du har för temperaturer.

fläktarna är kopplade till en hub som sitter högst upp i hörnan med 4-pin. Tog en 12V kontakt och satte den i en molex-kabel som går till psu:n.

Återkommer när jag har kopplat om fläktarna till mobo.

Visa signatur

XFX 6900XT Merc Black edt | Ryzen 5600x | MSI B550 Gaming Edge Wifi | Samsung 980 Pro 1tb | Phanteks P600 | Noctua NF-A14 140mm PWM x6 | Corsair Vengeance lpx 3600mhz 16gb | Corsair rm850x 850w | Samsung G7 27" 1440p |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vinewood:

. Det ända som jag kan anmärka på är att grafikkortet sitter väldigt nära "golvet", ca 2 cm. Dessutom nuddar grafikkortet "Edge" emblemet på min mobo (b550 gaming edge wifi). Kan det påverka mycket?

Hmm är det samma sida mot "golvet" som fläktarna på grafikkortet sitter? På den sidan kylaren till GPUn sitter alltså?
2 cm låter väldigt lite så till vida det inte är ventilationsgaller i golvet.
Hur ser möjligheten för till och frånluften ut mellan GPUn och golvet? Det är inte risk att det blir en "luftficka" där som inte påverkas av chassi fläktarna?
Bara spånar nu Förlåt för alla frågor.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Varför sitter inte grafikkortet högre upp och därmed med bättre luftflöde från insugsfläktarna? Man brukar ha grafikkortet i pcie slotten högst upp närmast cpun.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Hmm är det samma sida mot "golvet" som fläktarna på grafikkortet sitter? På den sidan kylaren till GPUn sitter alltså?
2 cm låter väldigt lite så till vida det inte är ventilationsgaller i golvet.
Hur ser möjligheten för till och frånluften ut mellan GPUn och golvet? Det är inte risk att det blir en "luftficka" där som inte påverkas av chassi fläktarna?
Bara spånar nu Förlåt för alla frågor.

Ingen fara. Japp det stämmer.

Skrivet av tJev:

Varför sitter inte grafikkortet högre upp och därmed med bättre luftflöde från insugsfläktarna? Man brukar ha grafikkortet i pcie slotten högst upp närmast cpun.

Hej! Ja det var en bra fråga! Jag har nu gjort en del ändringar. Jag har flyttat grafikkortet till sloten som är nära cpun. jag har anslutit alla fläktar till moderkortet istället för psun. Har gått in i bios och ändrats så varvtalet ändras beroende på gpu tempen.

Det jag kan konstatera nu är att tempen är bättre och mer stabil. Nu hör man chassi-fläktarna snurra till skillnad från innan. Men jag är fortfarande inte riktigt nöjd eftersom att junction temp ligger på ca 90 grader efter ca 15 min spelande i 1440p. Gpu current temp ligger på 76 grader som mest efter 15 min spelande. Finns det något mer man kan göra?

Visa signatur

XFX 6900XT Merc Black edt | Ryzen 5600x | MSI B550 Gaming Edge Wifi | Samsung 980 Pro 1tb | Phanteks P600 | Noctua NF-A14 140mm PWM x6 | Corsair Vengeance lpx 3600mhz 16gb | Corsair rm850x 850w | Samsung G7 27" 1440p |

Permalänk
Medlem

Jag har också ett 6800XT Merc 319 och tyckte att det gick lite varmt samt att hela rummet där datorn står blev varmt. Jag provade undervolta med Wattman men det blev instabilt direkt. Så jag använde mig av MorePowerTool för att undervolta kortet och kör det nu i max freq 2200mhz min freq 2100mhz @900mv. Då får jag prestanda som räcker och blir över samt att kortet är knäpptyst och svalt.

MorePowerTool är bra eftersom den bara ändrar regvärden så man behöver inte flasha bios eller något liknande.

1. Ladda ner GPU-Z och dumpa ditt bios
2. Ladda ner MorePowerTool och ladda ditt bios
3. Klicka på dropdown listen och välj ditt kort
4. Gå till Power and Voltage och sätt önskad spänning i Maximum Voltage GFX. Kan vara bra att börja med 950mv
5. Klicka på Write SPPT

Starta om datorn. Nu kommer max spänning vara 900mv. Sätt nu önskade frekvenser i Wattman. Proceduren måste upprepas varje gång man uppdaterar drivrutinen.

Lycka till!

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Medlem
Skrivet av Korgan:

Jag har också ett 6800XT Merc 319 och tyckte att det gick lite varmt samt att hela rummet där datorn står blev varmt. Jag provade undervolta med Wattman men det blev instabilt direkt. Så jag använde mig av MorePowerTool för att undervolta kortet och kör det nu i max freq 2200mhz min freq 2100mhz @900mv. Då får jag prestanda som räcker och blir över samt att kortet är knäpptyst och svalt.

MorePowerTool är bra eftersom den bara ändrar regvärden så man behöver inte flasha bios eller något liknande.

1. Ladda ner GPU-Z och dumpa ditt bios
2. Ladda ner MorePowerTool och ladda ditt bios
3. Klicka på dropdown listen och välj ditt kort
4. Gå till Power and Voltage och sätt önskad spänning i Maximum Voltage GFX. Kan vara bra att börja med 950mv
5. Klicka på Write SPPT

Starta om datorn. Nu kommer max spänning vara 900mv. Sätt nu önskade frekvenser i Wattman. Proceduren måste upprepas varje gång man uppdaterar drivrutinen.

Lycka till!

Nice, tack! Jag försökte också undervolta några gånger under 1000mv men det kraschade bara. Vad ligger dina temps på? Vilka spel kör du, i vilka inställningar och vad ligger fps på?

Visa signatur

XFX 6900XT Merc Black edt | Ryzen 5600x | MSI B550 Gaming Edge Wifi | Samsung 980 Pro 1tb | Phanteks P600 | Noctua NF-A14 140mm PWM x6 | Corsair Vengeance lpx 3600mhz 16gb | Corsair rm850x 850w | Samsung G7 27" 1440p |

Permalänk
Medlem

Merc 319 är den näst bästa kylaren efter Strix modellen så det låter verkligen konstigt att du har det så varmt och högljutt. Vad har du för rpm när kortet är 76 grader varmt?

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vinewood:

Nice, tack! Jag försökte också undervolta några gånger under 1000mv men det kraschade bara. Vad ligger dina temps på? Vilka spel kör du, i vilka inställningar och vad ligger fps på?

https://www.argusmonitor.com/index.php?language=en

Visa signatur

ASUS X299-DELUXE II.Asus RTX 2070 SUPER.i7-7820X 4.5 GHz.Sound Blaster AE-7.Logitech Z-906.3 Samsung 970 EVO 500G.1 Samsung 970 EVO Plus 500GB.1 850 EVO 500GB.Dell S2716DG 144 Hz.Samsung 27 120 Hz.2 Radiators 5 Fans.Dominator Platinum 32GB.Windows 10 Pro.Phanteks Enthoo Pro 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vinewood:

Nice, tack! Jag försökte också undervolta några gånger under 1000mv men det kraschade bara. Vad ligger dina temps på? Vilka spel kör du, i vilka inställningar och vad ligger fps på?

GPU temp runt 70c och HotSpot runt 80c. Fläkten går i max 1200rpm. GPU chip draw är max 160w. Big Navi är väldigt engerieffektiva när man sänker spänningen.

Runt 17000 poäng i graphics score i TimeSpy i 900mv. Jag provade att höja board power i More Power Tool och satte fläktarna på 70% och lyckades göra över 20000 poäng i TimeSpy på Graphics score. Kylaren på Merc 319 är onekligen väldigt bra.

Spelar mest World of Tanks i 1440p Ultra och ligger mellan 150 och 200 FPS.

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Medlem

Den har jag redan men använder bios eller msi dragon center istället

Visa signatur

XFX 6900XT Merc Black edt | Ryzen 5600x | MSI B550 Gaming Edge Wifi | Samsung 980 Pro 1tb | Phanteks P600 | Noctua NF-A14 140mm PWM x6 | Corsair Vengeance lpx 3600mhz 16gb | Corsair rm850x 850w | Samsung G7 27" 1440p |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Korgan:

GPU temp runt 70c och HotSpot runt 80c. Fläkten går i max 1200rpm. GPU chip draw är max 160w. Big Navi är väldigt engerieffektiva när man sänker spänningen.

Runt 17000 poäng i graphics score i TimeSpy i 900mv. Jag provade att höja board power i More Power Tool och satte fläktarna på 70% och lyckades göra över 20000 poäng i TimeSpy på Graphics score. Kylaren på Merc 319 är onekligen väldigt bra.

Spelar mest World of Tanks i 1440p Ultra och ligger mellan 150 och 200 FPS.

Okej. Har spelat Gta i 30 min med en junction temp på ca 76 grader max. Under större delen hoppade den mellan 68-72 grader. gpu temp gick aldrig över 70 grader och låg mest omkring 68 grader.

Jag har återställt grafikkortet till stock settings. Det enda jag har gjort är att öka varvtalet med 2% vid två olika punkter. Vid 75 grader låg den på strax över 2000rpm. Är hyffsad nöjd nu med tanke på vilka temperaturer jag låg på innan och hur snabbt tempen ökade.

Lösningen på mina problem var följande:

Koppla om alla fläktar förutom cpu-fläkten till mobo istället för psu. Ändra inställningar i bios så att fläktar reagerar på gpu temp istället för cpu.
Byt plats på gpu till sloten närmast cpu istället för den närmast "golvet" på chassit.

Testade även att ta bort dammfilter och kåpor som ni i tråden rekommenderade. Men inför mitt senaste test valde jag att sätta på de igen för att se hur tempen skulle vara då.

Stort tack till er alla som kommit fram med förslag och lösningar. Hade tagit mycket längre tid för en n00b som mig att komma fram till lösningen!

Visa signatur

XFX 6900XT Merc Black edt | Ryzen 5600x | MSI B550 Gaming Edge Wifi | Samsung 980 Pro 1tb | Phanteks P600 | Noctua NF-A14 140mm PWM x6 | Corsair Vengeance lpx 3600mhz 16gb | Corsair rm850x 850w | Samsung G7 27" 1440p |

Permalänk
Medlem

prova att byta pasta på gpun en del tillverkare kör med skitpasta, och om du känner dig modig
prova Thermal Grizzly Conductonaut, men se till att skydda runt gpun med flera lager nagellack då.
Har själv fåt ner Tempen på 2080ti med 7-9 grader så kanske något. En grej du kan prova är att ta en mindre fläkt som du lägger på grafikkortet kan hjälpa en del kör så själv samt att jag har fläkt i dörren som blåser in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stenis72:

prova att byta pasta på gpun en del tillverkare kör med skitpasta, och om du känner dig modig
prova Thermal Grizzly Conductonaut, men se till att skydda runt gpun med flera lager nagellack då.
Har själv fåt ner Tempen på 2080ti med 7-9 grader så kanske något. En grej du kan prova är att ta en mindre fläkt som du lägger på grafikkortet kan hjälpa en del kör så själv samt att jag har fläkt i dörren som blåser in.

Hej! Tack för infon. Vågar nog inte använda flytande vätska på kortet

max 76 junction och max 70 gpu temp är väl helt okej i stock settings?

Visa signatur

XFX 6900XT Merc Black edt | Ryzen 5600x | MSI B550 Gaming Edge Wifi | Samsung 980 Pro 1tb | Phanteks P600 | Noctua NF-A14 140mm PWM x6 | Corsair Vengeance lpx 3600mhz 16gb | Corsair rm850x 850w | Samsung G7 27" 1440p |

Permalänk
Medlem

Är det detta kortet? https://www.techpowerup.com/review/xfx-radeon-rx-6800-xt-spee...

Om jag vore du skulle jag ta av kylaren, lägga på ny pasta och sen montera den noga med få skruvdrag kors o tvärs om du förstår?
Så du får ett jämt tryck mot pcb.

Det är lätt gjort och att återmontera en kylare kan göra stor stor skillnad.
Du ser även då på pastan och kylkuddarna om det har varit god kontakt.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.