EU planerar digital plånbok

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av cheben:

Även att det blir gemensamt över hela blocket skulle vara en enorm förbättring. Utbytesstudenter som kommer till Sverige har ett rent helvete i början. BankID kan vara lurigt att få igång (bankkontoren i studentstäderna kan vara duktiga på att vägra ta in studenter som kunder) och man är ju seriöst handikappad utan det idag. Jag antar att det lätt blir blir samma sak om man som svensk tillfälligt flyttar till någonstans. Och det lär ju bli värre med ökad digitalisering.

Är det någon som har lyckats hitta info om licensmodell? EU har ju börjat göra väsen om sig att främja EU baserad FOSS mjukvara. Detta skulle ju vara en utmärkt kandidat för det

Ur det perspektivet är det väldigt intressant. Grejen med bank-ID är väl att man måste vara kund hos en svensk bank...och har du inte ett svenskt personummer kan du inte bli kund. Moment 22, typ. Lite pyttig jämförelse kanske, men jag sitter i styrelsen till en av Sveriges kattklubbar, och just vår klubb har rätt många åländska medlemmar. Många boende på Åland har ju inte något svenskt personnummer utan endast är finska medborgare, även om det finns de med dubbla. Det förbund vi tillhör är ju däremot svenskt, och har lagt över fler och fler funktioner på inlogg bakom verifiering med bank-ID, vilket gör det väldigt krångligt för både oss och dem. Ett EU-baserat ID skulle kunna underlätta väldigt mycket för den här typen av verksamhet, särskilt när det anordnas internationella event.

Sen huruvida jag faktiskt är helt 100% på att jag vill ha en EU-plånka bara för det, är en annan fråga

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av HenKenny:

Läs på mer.

Jag har gladeligen använt produkterna du nämner ovan, det är en väldig utökning vi står inför.

Åkej. På vilket sätt utökas något?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Det här blir bra.

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]

Permalänk
Medlem

De borde kalla det för vad det är, Digitalt medborgarskap i EUSSR.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

One country, phase x

Visa signatur

Kan din dator göra det här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

Mycket av tekniken finns redan i andra former utav plattformer. Te.x. FrejID, MobilBankID m.m.
Om vi sedan ser till dom andra EU länderna har dom säkerligen teknologi som är delvis redo för detta så mer eller mindre sätta upp en gemensam GIT och merga koderna och sedan finslipa

Yep! Vad kan gå fel liksom...

Permalänk
Medlem

Digitala lösningar är väl väldigt välkommet generellt sett. Vad som däremot inte är önskvärt är all data spårning och loggar som de sedan analyserar med lite AI. Integriteten kan väldigt snabbt sättas på spel...

Permalänk
Medlem

Vi går mot en dystopi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Det är ju just det som är det viktigaste, betaltjänster har privata aktörer löst för länge sen. Har bara med min plånboken då jag kör bil eller ska inhandla alkohol, annars funkar mobilen.

Det handlar mer om kontroll över att kunna låsa din id till dina pengar.
På så sätt kan man lätt se vad du spenderar dina kronor på.
Så tolkar jag det hela.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Inaktiv

Dagens pengar har nått vägs ände. Kolla på räntor, QE och andra stimulanser så insåg man det för 10 år sedan redan.

Nu ska nästa system riggas upp. Alla vill ju gärna ha något nationellt som är gjort av och för folket istället för av globala bankirer för globala bankirer, men så kommer det såklart inte bli.

Politiker och bankirer sitter i samma båt och de deras planer är inte för ditt bästa.

En digital plånbok som kontrolleras av EU, what could possibly go wrong?
Feltänkare får redan sina bankkonton och betaltjänster stängda idag, men ingen verkar oroas alls av det ännu.

Permalänk
Medlem

Ytterligare ett verktyg i övervakningssamhället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Du menar jämfört med "säkerheten" på en bit plast med en bild på där en fullgod skrivare för att kopiera identiskt utseende kostar under 20k?

Så skrivaren kopierar också UV-mönster, räfflad yta, bild bakom perforering, skuggbild, hologram och mikrotext?
Dessa detaljer finns på nationellt ID-kort. Bankpersonal m.fl. är tränade i att titta efter de detaljerna.

Men ja, det finns andra ID-kort också som kanske är lättare att kopiera. Regeringskansliet har ett förslag "under beredning" på att ersätta andra ID-kort med en ny version av det nationella ID-kortet kallat "Statligt ID-kort".

Det nya kortet ska också ha en ny svensk statlig e-legitimation kopplat till sig. Den ska ha en högre säkerhetsnivå än BankID och Freja eID, och därför kunna få tillåtas att användas i andra EU-länder som har högre säkerhetskrav på e-legitimation än vad Sverige har.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Det handlar mer om kontroll över att kunna låsa din id till dina pengar.
På så sätt kan man lätt se vad du spenderar dina kronor på.
Så tolkar jag det hela.

Ser inget tvång på att koppla betalkort till den digitala plånboken. Jag är nöjd sålänge det kommer en godkänd version av digital ID. Hur jag sen betalar är nog inget EU kommer reglera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenKenny:

Snegla på Kina och deras sociala kreditsystem. Det här luktar som starten på det, massorna kommer att heja på utan att förstå vidden av det innan de tär ett faktum. Tyvärr.

Håller med.
Skönt att det någon mer som fattar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av outbox:

Håller med.
Skönt att det någon mer som fattar.

Håller med.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Jag är tveksam till säkerhetsaspekterna.
1. En sådan här gemensam databas utgör ett fett mål för alla typer av missdådare med stora resurser. (Både kriminella nätverk och utländska underrättelsetjänster.)
2. Vill man komma åt data för en specifik individ är det enklare att ta dennes fingeravtryck än PIN-kod/lösenord. Fingeravtryck (och andra biometriska data) är också svårare att byta ut om de kommer på avvägar.

Permalänk
Medlem

Kommer det fungera på min Pinephone? Om inte är jag inte intresserad.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fatmajk:

Yep! Vad kan gå fel liksom...

Mycket kan gå fel, det jag menar är att man behöver inte återuppfinna hjulet. Detta har man själv gjort ett par gånger och fått igång en kod som har fungerat i produktion utan problem.
Man har alltid validering utav koden sedan testning osv osv.

Permalänk
Medlem

Känns som folk sitter hemma och är sura så fort de läser "EU" i en artikel utan att inse hur mycket nytta de faktiskt har av alla lösningar EU tagit fram. Om jag slipper alla plastkort och kan bevisa vem jag är och vart jag har rätt att resa och vilka fordon jag får köra genom internet så blir jag glad, mitt liv blir enklare.

När Facebolk och Google - privata aktörer som vill tjäna pengar på min personliga data, mina mönster och vanor genom att sälja datan till skumma tredjeparter, då kliver EU in och skyddar mig.

När stora elektronikföretag säljer mig en dyr vara med lovord om att den ska fantastisk och göra mitt liv enklare, men som sedan fungerar uselt går sönder efter 1,5 år - då har EU tagit fram lagar och regler som gör att jag inte blir överkörd som konsument.

Varför sitta och gnälla över något vagt "EU får allt för mycket makt" bara för sakens skull?

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem

Håller med om att det viktigaste är id-funktionen. Ett mer universellt sätt att identifiera sig skulle underlätta mycket. Bank-id funkar rätt bra i Sverige men det kräver både svenskt personnummer och bankkonto. När användningen av bank-id ökar kommer fler och fler användningsområden som inte har något krav på varken det ena eller andra.

För att identifiera sig utomlands är det krångligare. I bästa fall räcker det att skicka en kopia på id-handling men inte sällan krävs också vidimering och en del förhandlande för att komma fram till vad kraven är. Intressant att se vad det är för teknisk lösning som kommer fram.

Skrivet av CubaCola:

Det handlar mer om kontroll över att kunna låsa din id till dina pengar.
På så sätt kan man lätt se vad du spenderar dina kronor på.
Så tolkar jag det hela.

Den kopplingen finns ju redan via banker och kreditkortsföretag.

Visa signatur

Tidigare medlem i signaturgruppen militanta Appleanvändare

Permalänk
Medlem

Så nu är en smart phone ett absolut måste. Man behöver det för parkering och BankID men nu även ID. Allt för att vi ska koppla upp oss 100% av tiden så att Storebror aldrig ta miste om var vi är och vad vi gör.

Och som vanligt är SweC's teknofiler stormförstjusta i att de ger upp all personlig integritet så länge de slipper deras vardagliga småpetitesser.

Permalänk
Skrivet av Ickx:

För att identifiera sig utomlands är det krångligare. I bästa fall räcker det att skicka en kopia på id-handling men inte sällan krävs också vidimering och en del förhandlande för att komma fram till vad kraven är. Intressant att se vad det är för teknisk lösning som kommer fram.

Vidimering måste dessutom i vissa fall göras av notarius publicus vilket tar extra tid och innebär en extrakostnad. Detta kommer dock bara att flytta problemet till EU:s gräns. I Sydkorea brukar alla möjliga sidor kräva att användarens ålder verifieras med den sydkoreanska motsvarigheten till bank-id (eller med ett sydkoreanskt telefonnummer), men inga utlänningar har tillgång till detta så åldersverifikationen utgör i praktiken en regionslåsning. Detta kommer förstås inte EU att fixa.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av scara:

Så nu är en smart phone ett absolut måste. Man behöver det för parkering och BankID men nu även ID. Allt för att vi ska koppla upp oss 100% av tiden så att Storebror aldrig ta miste om var vi är och vad vi gör.

Njää. I nuläget finns inte ens tjänsten. Så det är inte ett måste.
Om/när den väl är på plats så handlar det rimligen inte om en ersättare utan ett komplement.

Skrivet av scara:

Och som vanligt är SweC's teknofiler stormförstjusta i att de ger upp all personlig integritet så länge de slipper deras vardagliga småpetitesser.

Jag tycket det är lite för svepande för att dra in alla i samma cirkel här.
Att använda IDhandlingar kan väl ses som integritetskränkande - beroende på sammanhang kanske?
Digitaliseringen av dessa som alternativ behöver emellertid inte vara ett steg i någon riktning kring integritetsfrågan.
Att alls ha IDhandlingar och system kring dessa är kanske inte så konstigt i sig. Att anpassa dem till nutiden behöver inte vara dåligt heller. Märk väl att vi redan har register kring körkort och liknande så det är egentligen inte nytt.
BankID är väl rimligen inte så farligt heller. Vi har redan den nivån på tjänster.

Frågan om huruvida betalningar kan tänkas göras genom en statlig tjänst är väl en mer legitim fråga. I dagsläget har inte staten direktaccess till alla transaktioner som görs från våra bankkort. De kan begära ut sådan information vid polisiära insatser på individnivå men det ska då prövas vid varje tillfälle. Den här tjänsten innebär något annat då en överstatlig organisation är de som ska hålla i den här appen.
Men det lär vara precis lika fritt fram som i dagsläget att inte använda den appen som betaltjänst. Precis som att man idag inte måste använda apple pay om man inte vill.
En gissning är att betaltjänsten heller inte kommer bli så poppis då det redan finns flertalet starka alternativa tjänster som erbjuder samma sak redan idag. Att EUs betalapp skulle konkurrera ut dem tror jag inte riktigt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av scara:

Så nu är en smart phone ett absolut måste. Man behöver det för parkering och BankID men nu även ID. Allt för att vi ska koppla upp oss 100% av tiden så att Storebror aldrig ta miste om var vi är och vad vi gör.

Och som vanligt är SweC's teknofiler stormförstjusta i att de ger upp all personlig integritet så länge de slipper deras vardagliga småpetitesser.

Min bild av kommentarerna till artikeln talar om en annan historia, där de absolut flesta faktiskt är oroade över säkerhetsaspekterna.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

Skeptisk, Mer makt åt EU får det att rycka i benet direkt, mest intressant om de går att göras "offline", strömavbrott, störningar, med mera, säkert smidigt men inget för mig.

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Så skrivaren kopierar också UV-mönster, räfflad yta, bild bakom perforering, skuggbild, hologram och mikrotext?
Dessa detaljer finns på nationellt ID-kort. Bankpersonal m.fl. är tränade i att titta efter de detaljerna.

Men ja, det finns andra ID-kort också som kanske är lättare att kopiera. Regeringskansliet har ett förslag "under beredning" på att ersätta andra ID-kort med en ny version av det nationella ID-kortet kallat "Statligt ID-kort".

Det nya kortet ska också ha en ny svensk statlig e-legitimation kopplat till sig. Den ska ha en högre säkerhetsnivå än BankID och Freja eID, och därför kunna få tillåtas att användas i andra EU-länder som har högre säkerhetskrav på e-legitimation än vad Sverige har.

Precis, därför EU diskuterar det här, är ju inte bara i Sverige man vill att ID gäller

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Begreppet "vendor lock-in" tar på nya proportioner ... och som i 100% av fallen där ett "nytt, bättre alternativ" dyker upp så slutar det med att man lär ha båda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dussan89:

Skeptisk, Mer makt åt EU får det att rycka i benet direkt, mest intressant om de går att göras "offline", strömavbrott, störningar, med mera, säkert smidigt men inget för mig.

Finns ett svenskt företag som ser spännande ut och som tydligen redan har löst biten med offline-betalningar. Om det funkar tror jag stenhårt på digital plånbok med allt vad det innebär.

https://www.crunchfish.com/digital-cash/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infiniti:

Känns som folk sitter hemma och är sura så fort de läser "EU" i en artikel utan att inse hur mycket nytta de faktiskt har av alla lösningar EU tagit fram. Om jag slipper alla plastkort och kan bevisa vem jag är och vart jag har rätt att resa och vilka fordon jag får köra genom internet så blir jag glad, mitt liv blir enklare.

När Facebolk och Google - privata aktörer som vill tjäna pengar på min personliga data, mina mönster och vanor genom att sälja datan till skumma tredjeparter, då kliver EU in och skyddar mig.

När stora elektronikföretag säljer mig en dyr vara med lovord om att den ska fantastisk och göra mitt liv enklare, men som sedan fungerar uselt går sönder efter 1,5 år - då har EU tagit fram lagar och regler som gör att jag inte blir överkörd som konsument.

Varför sitta och gnälla över något vagt "EU får allt för mycket makt" bara för sakens skull?

Tänk om Tyskarna under andra världskriget hade haft denna tekniken. Människan upprepar ju aldrig misstag eller historia.
Förmodligen inte om 20år men 50 eller 100 vet man aldrig, då har den nya makten alla verktyg de behöver för att tysta oppositionen eller systematiskt rensa diverse människor.

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Den här tjänsten innebär något annat då en överstatlig organisation är de som ska hålla i den här appen.

EU är en oändligt expanderande byråkrati som sakta flyttar över makten från medborgarna till ansiktslösa eurokrater i Bryssel, och i takt med att de får mer makt så hittar de på nya skrivbordsprojekt som successivt kräver mer och mer resurser, och detta är bara ännu ett exempel i raden.