Nortons antivirus får inbyggd brytning av kryptovalutan Ethereum

Permalänk
Medlem

Har länge svalt orden. Fattar bara inte. Även om jag själv inte använder mig av tredjepart, så tycker jag synd om folk, som inte vet om detta och installerar Norton på mor- och farföräldrars datorer. Dessa individer ringer och frågar varför deras hemmadator är så långsam.

Visa signatur

Chassi: Corsair Carbide SPEC-06 • PSU: Corsair Vengeance 650M • GPU: Nvidia RTX 2080 Super Dual Evo OC • CPU: AMD Ryzen 5 3600 • CPU-kylare: CM Masterliquid ML120L • RAM: HyperX Fury DDR4 2666MHz 2x8GB • MoBo: Asus ROG Strix B450-F • M.2/2,5": Kingston SA2000M 500GB/Samsung 860 Evo SSD 1TB • OS: Windows 10 Home Edition

Permalänk
Medlem

Kan tänka mig att deras idé är lite av en gamble, men med tanke på hur utvecklingen av krypto har gått så bör väl risken vara tämligen minimal.

Men min tankegång är som följer:

Om det är gratis att använda tjänsten och flytta pengarna så är det väl så att Norton förväntar sig att folk tar ut ETH i USD, som då Norton tillhandahåller. De kan då stoppa ETH i egen ficka och möjligen åtnjuta värdeökning den vägen, på sikt.

Är väl lite samma sak som att Tesla lät folk betala för sina bilar med ETH ett tag. (Tror de slutade nyligen?)

Visa signatur

Rigg: Corsair Carbide Air 540 | Gigabyte X570 Elite | R7 3700X | Corsair Hydro H70 V1 | 16 GB G.Skill RGB CL16@3200 MHz | Powercolor RX7900 XTX Red Devil | Samsung EVO 960/500 GB | Samsung QVO 870 8TB | Corsair AX860 | Ljud: Monitor Audio GS20 Frontar | Monitor Audio GSLCR Center | KEF Q7 Surround | Epik Legend Subwoofer | Denon 2310 Reciever

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neroth:

11

Är väl lite samma sak som att Tesla lät folk betala för sina bilar med ETH ett tag. (Tror de slutade nyligen?)

Ville bara säga det att bilarna kunde du köpa med Bitcoin
och ja, de upphävde detta som betalningsmedel. ETH har jag däremot inte hört något om.

Visa signatur

Chassi: Corsair Carbide SPEC-06 • PSU: Corsair Vengeance 650M • GPU: Nvidia RTX 2080 Super Dual Evo OC • CPU: AMD Ryzen 5 3600 • CPU-kylare: CM Masterliquid ML120L • RAM: HyperX Fury DDR4 2666MHz 2x8GB • MoBo: Asus ROG Strix B450-F • M.2/2,5": Kingston SA2000M 500GB/Samsung 860 Evo SSD 1TB • OS: Windows 10 Home Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tiller:

Ville bara säga det att bilarna kunde du köpa med Bitcoin
och ja, de upphävde detta som betalningsmedel. ETH har jag däremot inte hört något om.

Ah, ja. Det var BTC jag tänkte på. Blandade ihop dem bara.

Visa signatur

Rigg: Corsair Carbide Air 540 | Gigabyte X570 Elite | R7 3700X | Corsair Hydro H70 V1 | 16 GB G.Skill RGB CL16@3200 MHz | Powercolor RX7900 XTX Red Devil | Samsung EVO 960/500 GB | Samsung QVO 870 8TB | Corsair AX860 | Ljud: Monitor Audio GS20 Frontar | Monitor Audio GSLCR Center | KEF Q7 Surround | Epik Legend Subwoofer | Denon 2310 Reciever

Permalänk
Avstängd

Symantec will always be Symantec.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Nope, aldrig ransomware. Kanske på grund av skyddet från Windows Defender? (å en smula sunt förnuft.

Sunt förnuft gäller de med datorvana, de som inte alls är vana och kunniga inom ämnet på samma sätt löper betydligt större risk att råka ut för liknande attacker jämfört med ett bra antivirusprogram.

Vet ett par st som åkt på ransomware när de öppnat fake-Postnormail och suttit i skiten.
Vet även folk som haft t.ex F-secure och klickat på samma mail som blockerar dessa.

Permalänk
Medlem

Det verkar ju ändå som Norton ryckt upp sig en del https://sv.safetydetectives.com/best-antivirus/norton/
Jag hade Norton för en herrans massa år sen, det var då datorn blev omöjligt seg av att man installerade det.
Nu kör jag gratisvarianten av avira...men stör mig på spamandet om uppgradering.
Funderar faktiskt på att köra Norton ett år för att dels testa det igen, och dels för att prova minern.
Får se om någon provar minern först och om den har någon hastighet att räkna med.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard