Permalänk
Medlem

Vive Pro 2

Fått hem mitt Vive Pro 2 och håller på att testar för fullt. Om någon har någon fråga, feel free to ask. Har tidigare haft ett Vive (OG) och har senast haft ett Vive Pro.
Men first impressions... Upplösningen är ju fundamentalt mycket högre än Vive Pro. Screendoor är svårt att prata om längre, men det finns någon form av pixelraster-effekt man kan se ibland. Möjligtvis. Men det är verkligen en helt annan generation där. När det gäller FOV kan jag inte säga att det var något jag direkt reagerade på som stor skillnad. Ja, det är lite plattare, ja det är lite bredare. Men såpass liten skillnad att man nog inte lagt märke till det om ingen påpekat det från början. För att installera krävs nu HTC mjukvara, och denna krashade steamvr ofta under konfigurationen. Men när allt var gjort så blev det plötsligt stabilt igen.
Dock har jag fortfarande inte fått kameran i headsetet att fungera överhuvudtaget.
Ljudet har enormt mycket mer bas än vive pro. Dock vet jag inte om det är direkt bättre. Mer annorlunda.
En annan udda sak är att SteamVR defaultar till 150% supersampling. Detta får även ett 3090 att gråta ganska omgående med 100% last även i default-miljön i steamVR. Så är ett tips att sänka det första man gör.
Så sammanfattingsvis.. mer instabilt. Extremt mycket bättre upplösning. Annars same-same men lite different.

Permalänk
Medlem

Hur är sweetspot? Det var ju ett jäklans drag på forumen och youtube världen över när HP Reverb G2 började säljas. En del hade stora problem med liten sweetspot medans andra hade perfekt. Jag tillhörde den första kategorin. Det var bara skarpt i den absoluta mitten och skärpan avtog brutalt. Så man såg en skarp OCH oskarp bild samtidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flightsim18:

Hur är sweetspot? Det var ju ett jäklans drag på forumen och youtube världen över när HP Reverb G2 började säljas. En del hade stora problem med liten sweetspot medans andra hade perfekt. Jag tillhörde den första kategorin. Det var bara skarpt i den absoluta mitten och skärpan avtog brutalt. Så man såg en skarp OCH oskarp bild samtidigt.

Sweetspot är liten. Mindre än man önskat. Men får man till sina IPD-inställningar (och det är ju trots allt något man bara behöver få till en gång) så är det rätt ok. Men mindre än vive pro.
Det är också just nu ett mindre "drama" kring den senaste firmware-uppdateringen. Bilden blev skarpare (lite för skarp enl många då man plötsligt kan se SDE igen). Dessutom känns bilden något instabil då man rör huvudet. Så vi får hålla tummarna att detta är något HTC får ordning på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaw_B:

Det är också just nu ett mindre "drama" kring den senaste firmware-uppdateringen. Bilden blev skarpare (lite för skarp enl många då man plötsligt kan se SDE igen). Dessutom känns bilden något instabil då man rör huvudet. Så vi får hålla tummarna att detta är något HTC får ordning på.

Oroväckande nog är detta 2 veckor senare fortfarande inte åtgärdat. Vill därför varna alla för att köpa ett Vive Pro2 till detta är åtgärdat (eller vad som nu händer). HTC tycks, av någon anledning, ha introducerat något som heter "pixel inversion", vilket sammanfattat gör att så fort man rör huvudet så ser man vertikala linjer i bilden. Mycket störande för spelupplevelsen.

Permalänk

Själv har jag en HTC Vive och funderar på att skaffa ett HTC Vive Pro 2-headset, har du någon aning hur bra/dåligt den funkar med Basstationerna som följde med original-Viven?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirSmeghead:

Själv har jag en HTC Vive och funderar på att skaffa ett HTC Vive Pro 2-headset, har du någon aning hur bra/dåligt den funkar med Basstationerna som följde med original-Viven?

Kör med orginal-basstationer själv. De fungerar perfekt fortfarande.

Dock vet jag inte om jag kan rekommendera pro2 i dagsläget. Upplösningen är nice, och i kombination med 120hz är det (tekniskt) mer el mindre oslagbart. MEN problemen med displayerna (efter firmware uppdateringen strax efter release) är fortfarande inte korrigerat. HTC är också mycket kryptiska i sina svar om huruvida detta faktiskt kommer att bli fixat.(Ser lite ut som en interlacad bild fast i vertikal led där varannan pixel-rad varierar i ljus-styrka.)
Det är också mer el mindre ett måste att skaffa alternativ facecover (som en vr-cover t.ex) för att komma närmare linserna. Detta gör att man får avsevärt mycket mindre glare/godrays, samt slippa förvrängning i bilden pga bredare FOV. På detta är det något problem med hörlurarna, som ger i från sig ett konstant surrande ljud. Hörs överhuvudtaget inte när man aktivt spelar, men mellan spel och tysta miljöer är det irriterande.

Kika efter ett begagnat Valve Index t.ex. Väldigt mycket mer prisvärt, och så får du med index-kontrollers vilket är ljusår bättre än orginal Vive wands.

Permalänk
Skrivet av Jaw_B:

Kör med orginal-basstationer själv. De fungerar perfekt fortfarande.

Dock vet jag inte om jag kan rekommendera pro2 i dagsläget. Upplösningen är nice, och i kombination med 120hz är det (tekniskt) mer el mindre oslagbart. MEN problemen med displayerna (efter firmware uppdateringen strax efter release) är fortfarande inte korrigerat. HTC är också mycket kryptiska i sina svar om huruvida detta faktiskt kommer att bli fixat.(Ser lite ut som en interlacad bild fast i vertikal led där varannan pixel-rad varierar i ljus-styrka.)
Det är också mer el mindre ett måste att skaffa alternativ facecover (som en vr-cover t.ex) för att komma närmare linserna. Detta gör att man får avsevärt mycket mindre glare/godrays, samt slippa förvrängning i bilden pga bredare FOV. På detta är det något problem med hörlurarna, som ger i från sig ett konstant surrande ljud. Hörs överhuvudtaget inte när man aktivt spelar, men mellan spel och tysta miljöer är det irriterande.

Kika efter ett begagnat Valve Index t.ex. Väldigt mycket mer prisvärt, och så får du med index-kontrollers vilket är ljusår bättre än orginal Vive wands.

Det var ju tråkigt att höra, men har redan beställt ett Vive Pro 2 i Måndags som är på väg, får se hur jag upplever allt själv då helt enkelt.
Släpper Valve ett nytt Headset framöver lär jag dock köpa ett sånt direkt oavsett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirSmeghead:

Det var ju tråkigt att höra, men har redan beställt ett Vive Pro 2 i Måndags som är på väg, får se hur jag upplever allt själv då helt enkelt.
Släpper Valve ett nytt Headset framöver lär jag dock köpa ett sånt direkt oavsett.

Ok. Då hoppas jag du blir nöjd Det är ju verkligen inget dåligt headset, mer att det är detaljer som kunde/borde vara bättre för pengarna. Dock skulle jag som sagt rekommendera vrcover eller liknande. Du kommer som sagt närmre linserna, får därmed fler grader FOV jämfört med orginal, mindre glare och mindre problem med förvrängning av bild i kanterna. Dessutom väldigt mycket fräschare att kunna torka av istället för "svamparna" som suger upp svett

Permalänk
Skrivet av Jaw_B:

Ok. Då hoppas jag du blir nöjd Det är ju verkligen inget dåligt headset, mer att det är detaljer som kunde/borde vara bättre för pengarna. Dock skulle jag som sagt rekommendera vrcover eller liknande. Du kommer som sagt närmre linserna, får därmed fler grader FOV jämfört med orginal, mindre glare och mindre problem med förvrängning av bild i kanterna. Dessutom väldigt mycket fräschare att kunna torka av istället för "svamparna" som suger upp svett

För VR Cover så skulle jag nog behöva skaffa VR Frame-glasögon tror jag, men ska kolla upp oavsett.

Permalänk
Skrivet av Jaw_B:

Kör med orginal-basstationer själv. De fungerar perfekt fortfarande.

Dock vet jag inte om jag kan rekommendera pro2 i dagsläget. Upplösningen är nice, och i kombination med 120hz är det (tekniskt) mer el mindre oslagbart. MEN problemen med displayerna (efter firmware uppdateringen strax efter release) är fortfarande inte korrigerat. HTC är också mycket kryptiska i sina svar om huruvida detta faktiskt kommer att bli fixat.(Ser lite ut som en interlacad bild fast i vertikal led där varannan pixel-rad varierar i ljus-styrka.)
Det är också mer el mindre ett måste att skaffa alternativ facecover (som en vr-cover t.ex) för att komma närmare linserna. Detta gör att man får avsevärt mycket mindre glare/godrays, samt slippa förvrängning i bilden pga bredare FOV. På detta är det något problem med hörlurarna, som ger i från sig ett konstant surrande ljud. Hörs överhuvudtaget inte när man aktivt spelar, men mellan spel och tysta miljöer är det irriterande.

Kika efter ett begagnat Valve Index t.ex. Väldigt mycket mer prisvärt, och så får du med index-kontrollers vilket är ljusår bättre än orginal Vive wands.

Har iaf spelat Half-Life: Alyx i 1-2 timmar idag med HTC Vive Pro 2:n iaf, inte märkt några problem med displayen (och då efter firmware update som den satte in efter att jag pluggat in och installerat allt klart).
Glare/godrays märker jag av dock ibland, ska ta och fixa alternativ Face cover så snart jag kan, men eftersom jag har glasögon kanske jag också måste fixa dessa (för att kunna komma närmre utan måsta skaffa linser): https://vr-lens-lab.com/product/vr-frames-virtual-reality-glasses/

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirSmeghead:

Har iaf spelat Half-Life: Alyx i 1-2 timmar idag med HTC Vive Pro 2:n iaf, inte märkt några problem med displayen (och då efter firmware update som den satte in efter att jag pluggat in och installerat allt klart).
Glare/godrays märker jag av dock ibland, ska ta och fixa alternativ Face cover så snart jag kan, men eftersom jag har glasögon kanske jag också måste fixa dessa (för att kunna komma närmre utan måsta skaffa linser): https://vr-lens-lab.com/product/vr-frames-virtual-reality-glasses/

Är det speciella glasögon man har på sig?
finns annars linser som man stoppar över headsetets linser också som alternativ ist för glasögon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirSmeghead:

Har iaf spelat Half-Life: Alyx i 1-2 timmar idag med HTC Vive Pro 2:n iaf, inte märkt några problem med displayen (och då efter firmware update som den satte in efter att jag pluggat in och installerat allt klart).
Glare/godrays märker jag av dock ibland, ska ta och fixa alternativ Face cover så snart jag kan, men eftersom jag har glasögon kanske jag också måste fixa dessa (för att kunna komma närmre utan måsta skaffa linser): https://vr-lens-lab.com/product/vr-frames-virtual-reality-glasses/

Hur är det med dina hörlurar? Märker du av ett lågt surrande när det är tyst? Låter något mer när man kör displayerna i 120hz än 90hz. (Hade vart intressant att veta om HTC fixat det i senare hw revisioner av headsetet)

Permalänk
Skrivet av Molotov:

Är det speciella glasögon man har på sig?
finns annars linser som man stoppar över headsetets linser också som alternativ ist för glasögon.

Det är speciella glasögon med styrka.
https://vr-lens-lab.com/product/vr-frames-virtual-reality-glasses/

Permalänk
Skrivet av Jaw_B:

Hur är det med dina hörlurar? Märker du av ett lågt surrande när det är tyst? Låter något mer när man kör displayerna i 120hz än 90hz. (Hade vart intressant att veta om HTC fixat det i senare hw revisioner av headsetet)

Tror inte det var något jag märkte av iaf, ska kolla vid tillfälle om det är något som hörs för min del.