köpa laptop mellan 7-9000:- tacksam för förslag och råd

Permalänk

köpa laptop mellan 7-9000:- tacksam för förslag och råd

Jobbar som fotograf och och har ett par program som kräver en del kraft.
Man kan om man vill...

Permalänk
Medlem

Haha...
Jajamen man kan om man vill.
Ditt prisspann är verkligen utmanande om man nu ska använda datorn till krävande fotoredigeringsprogram.
Nu berättar du inget om vad du föredrar i skärmstorlek eller upplösning etc., men men.
För den prisnivån hamnar man ju närmare 9000kr.
Tipsar om denna bärbara från en välrenommerad butik på nätet.
17+tum, 6 kärnor och tolvtrådad processor, åtminstone 16GB RAM, bara full HD och 512GB lagring men vi tänker på priset.
https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingdator/barbar-gamingd...

Permalänk
Skrivet av Erik.:

Haha...
Jajamen man kan om man vill.
Ditt prisspann är verkligen utmanande om man nu ska använda datorn till krävande fotoredigeringsprogram.
Nu berättar du inget om vad du föredrar i skärmstorlek eller upplösning etc., men men.
För den prisnivån hamnar man ju närmare 9000kr.
Tipsar om denna bärbara från en välrenommerad butik på nätet.
17+tum, 6 kärnor och tolvtrådad processor, åtminstone 16GB RAM, bara full HD och 512GB lagring men vi tänker på priset.

ok, tack för tipset, Det jag glömde skriva var att jag har en 26 tum skärm så 14 räcker alldeles utmärkt.
8 ram ok, måste ha HDMI utgång. och trådlös mus. Har du något annat bra tips vore toppen.
Man kan om man vill

Permalänk
Medlem

Om du kan tänka beg. så finns en hel del på nätet med bra prestanda till ett rymlig pris. Min huvud laptop (har fler) köpta jag nib(!) för mindre än en tredje av sitt ursprungs pris och trots att den är ett par år gammalt kan den ut prestera många nya som kostar väl över det dubbelt-och mer-av det jag betald för den. Viss, det kan tar lite tid att hitta den rätta men ekonomiskt sett kan det väll var värd det. Lycka till!

Permalänk
Skrivet av mr-Pete:

Om du kan tänka beg. så finns en hel del på nätet med bra prestanda till ett rymlig pris. Min huvud laptop (har fler) köpta jag nib(!) för mindre än en tredje av sitt ursprungs pris och trots att den är ett par år gammalt kan den ut prestera många nya som kostar väl över det dubbelt-och mer-av det jag betald för den. Viss, det kan tar lite tid att hitta den rätta men ekonomiskt sett kan det väll var värd det. Lycka till!

Tack!

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Hp för 6000kr och för den pengen är jag nöjd med den.

https://store.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?id=2X2X4E...

6 kärnig Ryzen 5 och Ips skärm FullHD.

Hade väldigt tight budget så det blev en sådan därför att modellen har standardplatser för RAM-minne 2st platser.
Modellen säljs med som mest 16Gb RAM men enligt forum så klarar den 32Gb även om HP bara säljer den med max 16Gb.

Även M2 Pcie Nvme SSD är lätt att byta till en större.

HDMI finns men är 1.4b så max UHD(4k) 30hz eller FHD i 60hz , är ju kanske då en nackdel om man kräver 4k i 60hz.
Har förvisso inte kopplat den till min 4k skärm än men enl spec ska det vara 1.4b som mest.

Tanken i mitt fall är att uppgradera den senare när jag har råd med mer Disk och Minne.

Många datorer i de här lägre prisklasserna mellan 6 och 9 tusen har tyvärr ofta Ram-minnet fastlött på moderkortet och då är man fast med mängden vid köp. Okej har man 16Gb går det kanske att stå ut med, fast har man bara 8 är det inte så roligt.

SSD är mer vanligt att den går att byta men finns modeller som har fastlödd sådan med även om det är vanligast i de minsta modellerna under 6 tusen med 64-128Gb SSD.

Till HP datorn går det att hitta servicemanual på nätet så man slipper ha sönder datorn av misstag om man gör jobbet själv.
Men köp komponenterna av någon annan än HP sevicepartner de är svindyra. (typ över 4k för två 8Gb stickor som kanske kostar runt tusenlappen annars)
En annan bra grej om man ska ha datorn ett tag är att med servicemanualen så går det att se hur man kan göra rent fläkten eller själv byta batteriet i framtiden

Permalänk
Medlem

Inget annat. Fin skärm med färg och ljusstyrka. 144Hz. Tyst dator. Kvalité från topp till båtten. Bra service. Bra garanti tid. Hade inte köpt något annat. Jag hade faktiskt en sånt men var lite för stort för att ta med mig varje dag så det blev en Legion 5 Pro 16" istället.