Vad anses som "skälig" timersättning då jag köper webutveckling från digitalbyrå?
Hejsan,
En mer affärsmässig fråga om det som kallas skälig ersättning.
Jag skulle uppdatera min ganska kustomiserade Wordpress/WooCommerce shop (hobby business) och kom i kontakt med en digital byrå som har 5-10 anställda.
De sålde in sig att de är tekniskt väldigt duktiga och "klarat av det andra byråer inte kunnat lösa".
Jag är ganska ny i att driva en webshop och kunde väldigt lite om prisnivåer för löpande utveckling och kom överens att vi skulle starta löpande utveckling till en kostnad av 1080 SEK per timme + moms.
När utvecklingen kom till uppdatering av de kustomiserade delarna så blev det ett stort krångel. Svårt att komma framåt och mycket buggar samt att tidigare features försvann och jag kunde inte få tillbaka förlorade features. Antalet timmar blev även mer än dubbelt så många som de uppskattat i början (men dock på löpande räkning). Jag blev till slut tvungen att be dem avbryta arbetet och står med en icke fungerande uppdatering av min webshop och har betalat löpande fakturor på över 100 000.
När jag skriver det som följer så vet jag att det finns många väldigt skickliga utvecklare som är icke officiellt utbildade och mer skickliga än de med t.ex högskoleutbildning inom området och jag gillade killen som person. Hursomhelst, då jag frågade utvecklaren om vilken utbildning han har så fick jag infon att han var självlärd. Jag kände då att det skulle känt som att risken skulle varit lägre om min inhyrda utvecklare hade haft en högskoleutbildning inom området och att 1080 SEK + moms per timme är dyrt för en självlärd person. Jag är inte synisk så när digitala byrån tilldelade mig en utvecklare så bad jag inte om att få se dennes CV. Det finns säkert många erfarna personer på forumet som kan ge mig input om jag kan göra något för att få en del av pengarna tillbaka? Finns det t.e.x några riktlinjer för branschen? Finns det någon liknande exempel man kan titta på?
Kan tilläggas att jag registrerat mitt hobby projekt till ett AB så helt formellt så är det egentligen ingen konsumentfråga men det finns förhoppningsvis riktlinjer/regler ändå.
Tack på förhand!