Vad anses som "skälig" timersättning då jag köper webutveckling från digitalbyrå?

Permalänk

Vad anses som "skälig" timersättning då jag köper webutveckling från digitalbyrå?

Hejsan,
En mer affärsmässig fråga om det som kallas skälig ersättning.
Jag skulle uppdatera min ganska kustomiserade Wordpress/WooCommerce shop (hobby business) och kom i kontakt med en digital byrå som har 5-10 anställda.
De sålde in sig att de är tekniskt väldigt duktiga och "klarat av det andra byråer inte kunnat lösa".
Jag är ganska ny i att driva en webshop och kunde väldigt lite om prisnivåer för löpande utveckling och kom överens att vi skulle starta löpande utveckling till en kostnad av 1080 SEK per timme + moms.
När utvecklingen kom till uppdatering av de kustomiserade delarna så blev det ett stort krångel. Svårt att komma framåt och mycket buggar samt att tidigare features försvann och jag kunde inte få tillbaka förlorade features. Antalet timmar blev även mer än dubbelt så många som de uppskattat i början (men dock på löpande räkning). Jag blev till slut tvungen att be dem avbryta arbetet och står med en icke fungerande uppdatering av min webshop och har betalat löpande fakturor på över 100 000.

När jag skriver det som följer så vet jag att det finns många väldigt skickliga utvecklare som är icke officiellt utbildade och mer skickliga än de med t.ex högskoleutbildning inom området och jag gillade killen som person. Hursomhelst, då jag frågade utvecklaren om vilken utbildning han har så fick jag infon att han var självlärd. Jag kände då att det skulle känt som att risken skulle varit lägre om min inhyrda utvecklare hade haft en högskoleutbildning inom området och att 1080 SEK + moms per timme är dyrt för en självlärd person. Jag är inte synisk så när digitala byrån tilldelade mig en utvecklare så bad jag inte om att få se dennes CV. Det finns säkert många erfarna personer på forumet som kan ge mig input om jag kan göra något för att få en del av pengarna tillbaka? Finns det t.e.x några riktlinjer för branschen? Finns det någon liknande exempel man kan titta på?
Kan tilläggas att jag registrerat mitt hobby projekt till ett AB så helt formellt så är det egentligen ingen konsumentfråga men det finns förhoppningsvis riktlinjer/regler ändå.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Det här förstår du förhoppningsvis redan, men att ingå ett avtal där du löpande betalar tills den andra parten anser sig färdiga är urbota genomkorkat. Har du tur är den andra parten ärlig, i alla andra fall är du en gås som fortsätter värpa guldägg så de kan finansiera sin verksamhet tills du trillar av pinn.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Det är lite som att beställa en byggare o renovera ditt kök på löpande timpenning, han kommer hålla på i 3 månader på ett jobb som skulle tagit 3v. Istället för att ta en offert o komma överens om pris.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk

Jovisst, samtidigt så finns det ju även lagar för vad som är skäligt inom löpande timpeng. Det finns många rättsfall där ett projekts längd och kvalitet har ansetts som "icke skäligt".

Permalänk
Medlem
Skrivet av roger_larsson:

Jovisst, samtidigt så finns det ju även lagar för vad som är skäligt inom löpande timpeng. Det finns många rättsfall där ett projekts längd och kvalitet har ansetts som "icke skäligt".

Och där är de inte, det är inte orimlig timpeng eller total än för ett utvecklingsprojekt. Nej, jag skulle inte betala 1080kr/h för en webbutvecklare och absolut inte acceptera att en anpassning av wordpress tar den tiden, men bristen är avsaknad av ett vettigt avtal. Nästa gång avtalar du löpande räkning med takbelopp, vettig timpeng och du ser till begära vettiga milstolpar där du kan stämma av att de är på rätt väg och stoppa arbetet när det barkar åt h-e.

Finns tyvärr inget vettigt sätt att få tillbaka pengarna, du kan stämma dom för avtalsbrott, men då kommer du tillbaka vad ni faktiskt har avtalat, har de brutit mot det?

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk

Wordpress/WooCommerce känns inte precis som raketforskning. Nu går det göra mer eller avancerade saker i dessa, precis som i allt annat som excel/photoshop. Men jag tycker timlönen är lite väl hög om det handlar om en junior.

Utbildning så har vi gått till ett utbildningsinflation. Om vi tar wordpress så är det knappast sådant man lär sig på datateknikutbildingar, utan mer YH. Men i vilket fall, det intressanta tycker jag är referensprojekt. Att man får se arbete som personen har gjort till andra kunder och vad de tyckte om detta.

Angående fastpris eller timpris så finns det för och nackdelar med de båda. Den som hävdar ut att en av dem är korkad, ja de är nog själv korkad. Fastpris innebär att man låter risken hamna på den som utför jobbet, denna måste då lägga till en marginal för detta. Sedan innebär fastpris att det oftast blir den snabbaste men inte bästa lösningen. -Vadå kryptera kunders information och lösenord i databasen, det tar ju minst 10minuter att lägga in.
Löpande. Ja TS berättelse visar nackdelar.

Rent generellt ser jag inget alls konstigt, detta TS har råkat ut för inträffar så ofta.
Där folk har insett i att ge tusan att customisera saker innebär en betydligt enklare uppgradering.

*edit*
Problemet med en massa avstämningar och liknande är att jag tycker detta projekt i företagssammanhang är litet.
Alltså byråkrati tar de också betalt för. Ju mer byråkrati, ju mer kostnader för detta. Extra byråkrati 8h, ja det kostar 8000kr.
Det måste vara en balansgång. Där det är bäst om man själv som kund är väldigt insatt i jobbet som ska utföras. Gärna insatt till den grad att man enkelt skulle kunna göra jobbet själv, men man hade bara inte tid.

Permalänk
Skrivet av Mullvaden83:

Det är lite som att beställa en byggare o renovera ditt kök på löpande timpenning, han kommer hålla på i 3 månader på ett jobb som skulle tagit 3v. Istället för att ta en offert o komma överens om pris.

Är det inte så att man tar reda på dels hur lång tid det bör ta (om inte den anställde sölar), dels hur hög timpenningen ska vara, och föreslår ett fast belopp baserat på dessa uppgifter och så får personen göra det hur snabbt eller långsamt han vill utan att det ändrar hur mycket han får betalt för det?

Permalänk
Medlem

Där jag jobbar tar vi aldrig uppdrag om det är icke-standard wordpress grejer. För svårt att uppskatta tidsåtgången och är ofta en amatörsörja.

Synd att det inte blev bra för dig. Hög timpenning, men jag hade krävt det dubbla i timmen för att slumma runt i wordpress.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Där jag jobbar tar vi aldrig uppdrag om det är icke-standard wordpress grejer. För svårt att uppskatta tidsåtgången och är ofta en amatörsörja.

Synd att det inte blev bra för dig. Hög timpenning, men jag hade krävt det dubbla i timmen för att slumma runt i wordpress.

Jag också. 😆

Permalänk
Medlem

Timpriset i sig låter inte helt orimiligt.

Du kan be firman om förtydligande hur de egentligen har spenderat timmarna? Flesta konsulter har som kutym att varna så fort man överstiger överenskommen tid eller om ett problem uppstår som kan ta extra tid. De ska enligt mig fått ditt godkännande när de översteg det initalla tidsestimatet, så man just inte får en "chockfaktura". Det låter som fakturan du fått är på ca 80timmar, det innebär fulltids jobb i ca två veckors tid? Kan det stämma tidsmässig med jobbet som lagts ned?

Jag anser inte att en uppgradering av Wordpress/Woocommerce även om mycket extra features kan ta så lång tid. Dock så vet jag av erfarenhet att man kan spendera mycket tid med just felsökning om de försökt fixa saker.

Det finns olika certifikat man kan ta och det är bara och fråga om personen besitter erfarenhet eller utbildning inom Wordpress?. Du har vänt dig till webbyrån som i sin tur ska se till att du får rätt kompetens, vilket i detta fallet kanske inte funkat.

Personligen hade jag varit i kontakt med firman för att just klargöra vad man gjort och inte gjort. Sen se om man kan komma fram till en kompromiss med tex ett fast pris. Du kan ju ställa dem frågan vad hade det kostat och sätta upp en helt ny Wordpress med Woocommerce och sen kustomisering. Känns som för de pengarna hade det varit mera lönsamt att göra en nyinstallation.

Permalänk
Skrivet av Kommenterande 2:

Är det inte så att man tar reda på dels hur lång tid det bör ta (om inte den anställde sölar), dels hur hög timpenningen ska vara, och föreslår ett fast belopp baserat på dessa uppgifter och så får personen göra det hur snabbt eller långsamt han vill utan att det ändrar hur mycket han får betalt för det?

Ett ord fastpris. Där problemen med dessa kommer. Att de får lägga på marginal, blir hafsigt utfört och tillägg kommer för allt som inte är specificerat.

Det finns inget magisk med fastpris/rörligt pris som löser problem med skeende kostnader. Självklart finns det arbetssätt för att förhindra det, men det går ej kortfattat beskriva utan ofta är det erfarenhet. Prata om att arbeta Agilt för att förhindra osv, så får man se på vad projektpriset är och hur overheaden påverkar.

När det gäller TS så är 100 000kr utvecklingskostnad inte mycket på företagsnivå. Om man har mer ens tjänst som hobbyverksamhet, så är det frågan om man kanske inte skulle ha vänt sig till studenter eller liknade istället för en firma?

Skrivet av Ernesto:

Där jag jobbar tar vi aldrig uppdrag om det är icke-standard wordpress grejer. För svårt att uppskatta tidsåtgången och är ofta en amatörsörja.

Synd att det inte blev bra för dig. Hög timpenning, men jag hade krävt det dubbla i timmen för att slumma runt i wordpress.

Nu jobbar jag inte inom wordpress men inom andra områden. Och för mig är det raka motsatsen. Är det ett standardjobb så kommer vi aldrig få jobbet, det är endast då det är unikt och krångligt som vi kan konkurrera.
Detta kan låta konstigt, men enkla jobb kan juniorer göra på ett företag med liten overhead.
Så det finns inget magisk med att enkla jobb är enklare då det är mer konkurrens om dessa.

Men lärdomen som jag har haft i mina dagar är att ej standardlösningar kan kosta skjortan. Kostnaden att uppgradera en sådan kan i värsta fall t.o.m vara högre än vad det var att implementera den från första början om man har riktigt otur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roger_larsson:

"klarat av det andra byråer inte kunnat lösa".

Nu har du redan gett dig in i det här, men jag vill ändå tala om att det där är en fet varningsklocka. Web-utveckling är inte rocket science direkt, så att det skulle finnas ett gäng byråer som inte klarar av att lösa saker känns osannolikt. Däremot kanske de andra byråerna inte velat lösa saker på ett dåligt sätt, tagit för mycket betalt, beräknat för lång tidsåtgång o.s.v. Då är det lätt för oerfarna utvecklare att koka ihop någon halvmesyr och tycka att de varit så duktiga som löste problemet.

För det mesta handlar det inte om att saker inte går att lösa, förutsatt att det är rimliga krav, utan inte går att lösa på ett bra sätt. Det blir för dyrt, långsamt o.s.v.

Skrivet av roger_larsson:

När jag skriver det som följer så vet jag att det finns många väldigt skickliga utvecklare som är icke officiellt utbildade och mer skickliga än de med t.ex högskoleutbildning inom området och jag gillade killen som person. Hursomhelst, då jag frågade utvecklaren om vilken utbildning han har så fick jag infon att han var självlärd. Jag kände då att det skulle känt som att risken skulle varit lägre om min inhyrda utvecklare hade haft en högskoleutbildning inom området och att 1080 SEK + moms per timme är dyrt för en självlärd person.

Det är inget fel på att vara självlärd, men många som är självlärda och börjar jobba i ett team har en hel del att lära sig om affärsmässighet, teamarbete, verksamhetskunskap o.dyl. Därför är det inget fel att känna tvivel inför det faktum att de sålde in utvecklaren som självlärd. Om hen hade arbetat i fem år på byrån och gjort bra ifrån sig så hade de påpekat det. Nu känns det som om de sålt på dig en nybörjare och tagit fullpris för jobbet.

Hur du går vidare med det här har jag tyvärr ingen aning om, jag blev bara upprörd när jag läste vad du skrivit.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Jag tänker tvärtom, när det gäller snickare eller utvecklare så är löpande tid det jag kör på.
Självklart så ska man få en ballpark på tid och att man har avstämningar så man ser att man når dit man ska.

Att köra fastpris blir sällan bra för någon, snickaren eller utvecklaren får ta i lite extra och skulle det skita sig så kommer du sitta där med ett haffsjobb för att dom var tvugna att bli klara.
Löpande tid, hos rätt firma är kan fungera väldigt bra.

Men får verkligen beklaga att du verkar haft otur. Har du snackat med VD;n för bolaget och försökt påtala att du inte är nöjd?
Tänker att dålig reklam sällan är något man är så sugen på att få.

Kan dock tycka att timpenningen är i överkant, speciellt såhär i efterhand när dom inte lyckats leverera.

Permalänk
Medlem

Lite nyfiken på vilka extra saker du ville ha i din webshop? Kom det löpande önskemål om förändringar / tillägg?

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnorberg:

Lite nyfiken på vilka extra saker du ville ha i din webshop? Kom det löpande önskemål om förändringar / tillägg?

Jag undrar lite varför man ens bemödar sig göra t ex en web shop idag när det finns färdiga lösningar t ex Square Space och annat. Åtminstone för hobby bruk duger det säkert riktigt bra.

Permalänk
Medlem

Timtaxan är mer eller mindre standard för byråer i den storleken, så absolut inget konstigt där.

Att utvecklare är självlärda är nog mer vanligt än ovanligt, det är främst erfarenheten som är relevant, så jag tror inte detta har påverkat ditt projekt.

Om vi utgår från att du betalt 100.000kr, har du fått cirka 92 timmar, generellt kan man utgå från att 10-15% av dessa är "projektledning". Dvs. cirka 80 timmar utveckling, om det är mycket eller lite är omöjligt att svara på utan att veta exakt vad som skulle åtgärdas. Min erfarenhet är att det som påverkar projekt som detta när man ska göra om gammal kod är 1) kvalitén på befintlig kod och 2) arbetsbeskrivningen som utvecklaren får. Framför allt är det punkt 2 som kan bli lite rörig om du som kund inte är så teknisk.

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060