Har tullen blivit mer nitiska eller ändrat reglerna?

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Och redan idag så vägrar en del säljare att använda Ebay Global Shipping Program. Många varor är dyrare än 1600 kr också, vilket inte är något problem för Ebay Global Shipping Program, men väl för OSS.

Jag uppfattar det som att en marknadsplats som betalar in moms direkt till ett EU-land slår på den funktionen för alla säljare automatiskt och att ingen säljare kan säga nej. För säljaren betyder det förmodligen bara att man får sätta på en extra etikett eller något som visar att momsen betalats.

Ebays Global Shipping Program verkar mest handla om att köparen ska betala det femdubbla eller tiodubbla för frakten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Jag uppfattar det som att en marknadsplats som betalar in moms direkt till ett EU-land slår på den funktionen för alla säljare automatiskt och att ingen säljare kan säga nej. För säljaren betyder det förmodligen bara att man får sätta på en extra etikett eller något som visar att momsen betalats.

Ebays Global Shipping Program verkar mest handla om att köparen ska betala det femdubbla eller tiodubbla för frakten.

Fast det gäller bara upp till 150 EUR och går säkert att opta ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Var försändelsen spårbar? Var det något dröjsmål mellan första avläsning i Sverige och Postnords beslut att returnera den?

Ja den var spårbar och jag fick meddelande i PostNord appen att paketet kommit till Sverige. Någon vecka senare så stod det att det införtullades...tiden gick utan något hände och när det gått ytterligare några veckor så ringde jag dem och fick till svar att det returnerats till avsänadre utan någon förklaring till varför trots att jag frågade vad det exakta problemet var. Som jag nämnde tidigare så begärde jag även en kopia på foto av paketet för att själ kunna utröna vilken information som saknades men det kunde de inte hjälp till med heller.

Varför använde inte PostNord appen att informera mig om att något var fel utan valde att helt sonika returnera paketet utan att informera. Det var inte förräns jag själv kontaktade dem som jag fick reda på vad som hänt - riktigt dåligt!

Citat:

Om det är ett dröjsmål kanske man har en möjlighet att hinna deklarera själv innan Postnord returnerar den, om man nu lyckas ta sig till en tullklareringsexpedition.

Så du menar att man inte kan lita på att PostNord gör det jobb de är avsedda att göra? Dessutom finns ingen tullklareringsexpedition i närheten där jag bor och man skall väl knappast behöva övervaka att de gör sitt jobb och om inte hantera denna byråkrati själva...

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeyCat:

Så du menar att man inte kan lita på att PostNord gör det jobb de är avsedda att göra? Dessutom finns ingen tullklareringsexpedition i närheten där jag bor och man skall väl knappast behöva övervaka att de gör sitt jobb och om inte hantera denna byråkrati själva...

Han menar nog att det är ett alternativ om säljaren/avsändaren gjort fel då speditör följer de uppgifter de fått från avsändaren.

Permalänk
Skrivet av KeyCat:

Som jag nämnde tidigare så begärde jag även en kopia på foto av paketet för att själ kunna utröna vilken information som saknades men det kunde de inte hjälp till med heller.

Fotot räknas väl som en personuppgift? I så fall har du rätt att få ut det enligt GDPR. Detta förutsätter förstås att det finns ett foto. Postnord kanske beslutade sig för att returnera försändelsen innan de tog ett foto.

Skrivet av KeyCat:

Så du menar att man inte kan lita på att PostNord gör det jobb de är avsedda att göra? Dessutom finns ingen tullklareringsexpedition i närheten där jag bor och man skall väl knappast behöva övervaka att de gör sitt jobb och om inte hantera denna byråkrati själva...

Om man misstänker att Postnord kommer att returnera försändelsen istället för att försöka deklarera den skulle det vara bra om man åtminstone gavs möjligheten att deklarera den själv. Tänk dig att försändelsen kommer till Sverige idag och så beslutar sig Postnord för att returnera den om en vecka. Då kanske man har en vecka på sig att rädda försändelsen genom att ta sig till en tullklareringsexpedition. Det blir så mycket extra besvär om försändelsen går tillbaka till avsändaren. Beroende på hur långt det är till tullklareringsexpeditionen kanske det är mindre besvär att försöka ta sig dit.

Om Postnord anser att CN22-blanketten är felaktigt ifylld tycker jag att de åtminstone borde göra det möjligt för mottagaren att deklarera själv istället för att skicka tillbaka direkt.

Permalänk
Medlem

Samma sak har hänt mig två gånger, paketen har kommit till Sverige, sen har Postnord hållt dom i typ 1-2 veckor innan dom skickat tillbaka dom. Otroligt irriterande, man får inte ens en chans att betala tull för att få dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det är inget som har med nationell politik att göra, det är nytt från Världspostunionen och inget en enskild medlem kan påverka.

EU har dessutom redan möjliggjort det för säljare från utanför EU att registrera sig här så att det momsas och man slipper privatimportinförseln där mottagaren står för allt. Sedan tidigare har säljare kunnat använda alternativ där säljaren står för alla avgifter och skatter och betalar allt i förväg utöver att de också kan ha egen verksamhet eller ta hjälp av någon annan att föra in varorna i EU och sköta importen åt kunden. Köper man något av någon som inte säljer varor hit kan man använda paketförmedlare och skicka med alla avgifter och skatter förbetalt från paketförmedlaren.

Skrivet av Kommenterande 2:

Styrt via politiken. Krav från Donald Trump (alltså USA:s motsvarighet till det gula du pratade om) för att USA inte skulle lämna Världspostföreningen och därför instoppat i det nya postavtalet. Sedan är det upp till posten i varje land att avgöra om man vill returnera eller leverera försändelser som saknar tull-EDI. Hur just Postnord gör med den saken vet jag inte.Detta möjliggörs först från och med 1 juli 2021. Du kanske har tittat på någon gammal sida där det stod ett tidigare datum. EU beslutade sig för att skjuta upp det i ett halvår på grund av coronaviruset.

Tack till er för era informativa och lärorika inlägg/svar. Nu blev jag faktiskt lite klokare!

Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.