Datorn hittar inte Samsung telefon

Permalänk
Medlem

Datorn hittar inte Samsung telefon

Efter jag uppdaterade Win10 till den senaste så hittar inte min dator min Samsung telefon.

Jag får plingande ljudet när jag kopplar i den i datorn och när jag kopplar ur.

På den här datorn blinkar det till som att den uppdaterar enheter som är anslutna men telefonen dyker inte upp där.

Jag har ställt in på telefonen att den ska ta emot/skicka data från datorn.

Har googlat en massa testat att avinstallera USB portar på enhetshanteraren och installera om dem. Testat att köra via Windows update men inget fungerar. Det jag ser under enhetshanteraren att telefonerna hamnar under Andra enheter --> MTP som får ett gult utropstecken på sig.

Testat att letat efter wpdmtp.inf filen som jag ser över allt men hittar den inte i INF mappen. filen jag hittar heter ts_wpdmtp.inf och jag testade att högerklicka på den och installera men blev ingen skillnad.

Så nu vänder jag mig hit om vägledning.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Samsung Sverige

Har du kollat om du har några nya chipsetdrivrutiner till ditt moderkort? Om det är exempelvis bilder du behöver föra över går det möjligen att lösa trådlöst också med "Din telefon" i Windows 10, även om det inte ersätter USB-anslutning i alla lägen.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Ibland när det har strulat har jag haft större lycka med att koppla via en USB-hub. Fråga mig inte varför. (Annars är ju standardsvaren att prova olika USB-portar, USB2/3, men det hade du väl gjort).

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Samsung Sverige

Ett tips kan också vara att kolla om din USB C-port (i telefonen) behöver rengöras. Det kan ju vara en liten glappkontakt som orsakar det också.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Ibland när det har strulat har jag haft större lycka med att koppla via en USB-hub. Fråga mig inte varför. (Annars är ju standardsvaren att prova olika USB-portar, USB2/3, men det hade du väl gjort).

Skrivet av Samsung:

Ett tips kan också vara att kolla om din USB C-port (i telefonen) behöver rengöras. Det kan ju vara en liten glappkontakt som orsakar det också.

Har testat alla USB portar samma resultat, USB-C på telefonerna är rena, Har senaste bios uppdateringen som är F33

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av hellmix:

Har testat alla USB portar samma resultat, USB-C på telefonerna är rena, Har senaste bios uppdateringen som är F33

Har du kollat moderkortstillverkarens hemsida om det kan finnas någon windowsdrivrutin som rör moderkortet?

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Har du kollat moderkortstillverkarens hemsida om det kan finnas någon windowsdrivrutin som rör moderkortet?

Japp och hittar inget.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

Kör du trådat eller Windows Phone (companion)? Det senare är underbart när det fungerar vilket det tyvärr dock gör rätt sällan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Kör du trådat eller Windows Phone (companion)? Det senare är underbart när det fungerar vilket det tyvärr dock gör rätt sällan.

Förstår inte frågan riktigt.

Jag kör trådat och Windows Phone p.g.a. arbetsskada så ska svipa så lite som möjligt så styr det mesta via datorn det jag försöker göra är att överföra musik från datorn till mobilen och för tillfället så har jag löst det genom att ladda upp musiken via molnet för att sedan ladda ner till mobilen men är ju onödigt extra steg när man kunnat förut överföra direkt via USB-C kabeln.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Förstår inte frågan riktigt.

Jag kör trådat och Windows Phone p.g.a. arbetsskada så ska svipa så lite som möjligt så styr det mesta via datorn det jag försöker göra är att överföra musik från datorn till mobilen och för tillfället så har jag löst det genom att ladda upp musiken via molnet för att sedan ladda ner till mobilen men är ju onödigt extra steg när man kunnat förut överföra direkt via USB-C kabeln.

Om du har en någorlunda ny Samsung-telefon så den "Link to Windows" inbyggt numera vilket innebär att du kan koppla ihop datorn och telefonen utan att behöva koppla in en sladd så man t.ex. kan hantera sina SMS via datorn osv. Om det sen är rätt lösning i just det här fallet vet jag inte dock.

https://www.androidcentral.com/how-use-link-windows-your-sams...

Link to Windows är riktigt smidigt tycker jag själv, men det kan vara lite bökigt att få igång, iaf har det varit så för mig.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av improwise:

Om du har en någorlunda ny Samsung-telefon så den "Link to Windows" inbyggt numera vilket innebär att du kan koppla ihop datorn och telefonen utan att behöva koppla in en sladd så man t.ex. kan hantera sina SMS via datorn osv. Om det sen är rätt lösning i just det här fallet vet jag inte dock.

https://www.androidcentral.com/how-use-link-windows-your-sams...

Link to Windows är riktigt smidigt tycker jag själv, men det kan vara lite bökigt att få igång, iaf har det varit så för mig.

Jag håller med om att det är smidigt med trådlöst. Det var den funktionen jag nämnde tidigare med "Din telefon" i Windows. Dock värt att tänka på att det inte fungerar med vpn igång på endera telefon eller dator, så om det är svårt att få igång är det en god idé att kolla en sådan sak.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Jag håller med om att det är smidigt med trådlöst. Det var den funktionen jag nämnde tidigare med "Din telefon" i Windows. Dock värt att tänka på att det inte fungerar med vpn igång på endera telefon eller dator, så om det är svårt att få igång är det en god idé att kolla en sådan sak.

För att förtydliga så antar jag att du menar "om du har en VPN klient igång på någon av enheterna som tunnlar all trafik" snarare än om man t.ex. har en VPN aktiv som bara fångar in vissa adresser, VPN aktivt på routern osv?

Min personliga erfarenhet av Windows Phone är att det är riktit smidigt när det fungerar, tyvärr var det iaf för mig kombinerat med en hel del strul pga buggar osv.Här finns några av de vanligaste problemen listade ihop med förslag på lösningar:

https://thegeekpage.com/fix-your-phone-app-is-not-working-in-...

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av improwise:

För att förtydliga så antar jag att du menar "om du har en VPN klient igång på någon av enheterna som tunnlar all trafik" snarare än om man t.ex. har en VPN aktiv som bara fångar in vissa adresser, VPN aktivt på routern osv?

Min personliga erfarenhet av Windows Phone är att det är riktit smidigt när det fungerar, tyvärr var det iaf för mig kombinerat med en hel del strul pga buggar osv.Här finns några av de vanligaste problemen listade ihop med förslag på lösningar:

https://thegeekpage.com/fix-your-phone-app-is-not-working-in-...

Ja, exakt så. Tack för förtydligandet.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Om du har en någorlunda ny Samsung-telefon så den "Link to Windows" inbyggt numera vilket innebär att du kan koppla ihop datorn och telefonen utan att behöva koppla in en sladd så man t.ex. kan hantera sina SMS via datorn osv. Om det sen är rätt lösning i just det här fallet vet jag inte dock.

https://www.androidcentral.com/how-use-link-windows-your-sams...

Link to Windows är riktigt smidigt tycker jag själv, men det kan vara lite bökigt att få igång, iaf har det varit så för mig.

Skrivet av Samsung:

Jag håller med om att det är smidigt med trådlöst. Det var den funktionen jag nämnde tidigare med "Din telefon" i Windows. Dock värt att tänka på att det inte fungerar med vpn igång på endera telefon eller dator, så om det är svårt att få igång är det en god idé att kolla en sådan sak.

Telefonerna som jag testat med är Samsung S8, S9 och S21.

varav S9 och S21 är de jag använder dagligen med Link to Windows.

men tror jag hittar problemet som jag inte vet hur jag löser för när jag försöker öppna Dex så får jag felmeddelande can't find wmvcore.dll har kollat diverse lösningar att installera Win mediaplay pack men systemet vill/kan inte installera för när jag har laddat ner systemet från windows egna sida och försöker installera får jag bara upp uppdateringen kan inte tillämpas på datorn.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

Efter mycket om men och letande så lyckades jag hitta windows mediaplayer paketet i windows update delen som jag inte visste fanns att man kunna välja andra installationer/uppdateringar och nu hittar datorn telefonerna och Dex fungerar som det ska.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av hellmix:

Efter mycket om men och letande så lyckades jag hitta windows mediaplayer paketet i windows update delen som jag inte visste fanns att man kunna välja andra installationer/uppdateringar och nu hittar datorn telefonerna och Dex fungerar som det ska.

Kanon! Tack för att du delade med dig av lösningen.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung