Hjälp med högtalare för spel/film

Permalänk
Medlem

Hjälp med högtalare för spel/film

Hej

Hade förut Dynavoice M-65 av första modell men en välte och sprack så kastade dem för några år sedan. Även ägt Cambridge Audio S20 bokhyllehögtalare. M-65 var bäst all-round medan S20 var gudomliga i lugn akustisk musik men inte i film och spel eller rock och därför sålde jag dem för många år sedan. Hade en XTZ 10.16 sub som såldes för grannarna klagade på för mycket sub.

Ska flytta till hus och kommer skaffa högtalare igen.

Jag har en Yamaha RXV 667 reciever från 2010 en Yamaha center och några JWS satteliter kvar. Antingen köper jag Logitech Z906 till datorn och använder Yamaha till TVn eller så fortsätter jag med Yamaha till datorn med mina gamla små JWS och skaffar ny förstärkare.

Kommer ha dedikerad gaming rum som dock inte är så stort som vardagsrummet. Tror nog 2.0 eller 2.1 kanske räcker.

M-65 hade inte riktigt tillräckligt med bas så då behövs sub. Annars tänkte jag en M-105 som är samma men med 10 tums basar istället för 6.5 tum. Då kanske inte sub behövs? Alternativt några stativare med sub som Monitor Audio Bronze 100 eller Dali Oberon 1 eller 3.

Letar efter bang for the buck och inte dyra saker.

Har ni förslag? Rummet är ca 15kvm så t.ex. system One paketet med 2st högtalare med 12 tums basar och 2 subbar blir alldeles för stort.

Kanske soundbars skulle fungera? De verkar inte alls så dåliga som de var för 10 år sedan.

Min reciever har bara HDMI 1.4 och kommer skaffa ny TV så alternativet är ny reciever vilket är dyrt eller köra gamla med optisk ut från TVn men det ger bara stereo vad jag förstått från de flesta TV så surround blir då överflödigt. Då nya konsoler inte har annat än HDMI och saknar optisk ut kan man inte koppla in dem via optisk heller.

Just nu lutar det mot att Z906 till datorn så jag kan ta reciever till TVn och sedan köra M-105 i stereo blir bäst bang for the buck totalt CA 10k. Men öppen för förslag. Budget 5-15k men helst under 10. Ska användas främst till spel med nya konsolerna men även till film. Ibland musik men mest spel och film.

Bästa subben numera vad jag kan se är SVS SB 1000 på ca 5k men om det finns något billigare som inte är skräp kan ni komma med förslag.

Permalänk
Medlem

Ljud är väldigt subjektivt så svårt att rekommendera.
Jag har en äldre Canton serie(5.1), fungerar bra för filmer men Begränsande vid musik.
Går dock utmärkt att använda för spel, Elders scrolls med surround var hur coolt som helst.

Jag kör HDMI 4k direkt till TVn, sen har TVn optiskt ut kopplat till min Yamaha reciver, ska skicka igenom surround men inte testat. (Har enbart 2.1 installerat just, flyttade till lägenhet och blev lat)
Bästa vore att koppla allt till recivern, men som du säger... Kostar..