Anslutning till fjärrdator har slutat att fungera från hemnätverk

Permalänk
Medlem

Anslutning till fjärrdator har slutat att fungera från hemnätverk

Hej,

Har hyrt en server de senaste veckorna och anslutit utan problem. Från och med idag kan jag helt plötsligt inte ansluta med hemnätverket längre, varken från min stationära dator eller laptop. När jag istället kopplar upp datorerna på mobilens 4g så är det inga problem att ansluta till fjärrdatorn från det. Något är alltså tokigt med hemnätverket? Har googlat och testat allt men ingenting verkar funka. Någon som vet vad som kan vara fel?
Skall tilläggas att jag inte heller kan ansluta genom browser IPMI, hos OVH Clouds hemsida där jag hyr servern, på hemnätverket. Även den anslutningen funkar med mobilens internet men inte hemnätverket.

Felmeddelandet jag får vid försök att ansluta är:
" Det går inte att ansluta till fjärrdatorn av ett av följande skäl:
1) Fjärråtkomst till servern har inte aktiverats
2) Fjärrdatorn är avstängd
3) Fjärrdatorn är inte tillgänglig i nätverket

Kontrollera att fjärrdatorn är påslagen och ansluten till nätverket samt att fjärråtkomst har aktiverats."

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

kolla om du kan pinga enheten.
tryck Windows + R och skriv cmd (eller sök efter kommandotolken i startmenyn).
Skriv "ping 192.168.1.1", där du byter ut IPt mot din fjärrdator.

Du kan även testa traceroute, i cmd/kommandotolken skriver du
"tracert 192.168.1.1"
Då visar den alla hopp den gör innan den kommer fram, eller alla hop den gör innan den inte kommer fram.
Med detta kan du ha något att visa för din ISP(internetleverantör) om det är hos dem felet ligger.

Permalänk
Moderator

Gissar på ett DNS-problem. Kolla om domännamnet resulterar i samma IP på både mobilen och datorn. Gör de inte det så kan det vara din router som cachat ett gammalt IPnr.

Permalänk
Medlem

Får tacka så hemskt mycket för era svar! Jag har ingen aning om vad problemet var men antar att det låg hos min ISP för idag när jag testade att ansluta så fungerade det igen.