Uppgradering av grafikkort. Från 1060 till 3060. Fundering.

Permalänk
Medlem

Uppgradering av grafikkort. Från 1060 till 3060. Fundering.

För tre år sedan köpte jag första datorn till barnen och sedan följde en lite vassare.
Den första fungerar också fint, men jag har ändå beställt ett grafikkort för att eventuellt uppgradera: https://www.inet.se/produkt/5412094/asus-geforce-rtx-3060-12g...

Min fråga är om jag har köpt fel grafikkort med tanke på att mitt chassi egentligen rymmer ett något större kort... Har jag köpt ett kort för mer kompakta byggen?

Det som finns i datorn idag är:

• ASUS GeForce GTX 1060 6GB GDDR5 DVI, 2xHDMI, 2xDisplayPort Fan White OC

• Intel Core i7 7700 3.6 GHz, 8MB, Socket 1151

• MK ASUS PRIME B250-PRO (ATX, B250, 1151) Kaby Lake

• Fractal Design Define C

• PSU Corsair 550W RMX Modular 80 PLUS GOLD

• Corsair 16GB (2-KIT) DDR4 2133MHz Vengeance LPX Red

• SSD WD Blue 250 M.2

• 500GB WD Blue, 32MB, 6Gb/s, 7200RPM

• Masterliquid Lite 240

Permalänk
Medlem

De kan man ju tolka lite som man vill, kortet är ju relativt litet.
När jag kollade lite snabbt på inet så fanns två varianter, en som är 200m långt och ett som var ca 300mm långt.

Jag skulle inte kalla 200mm för litet, men de är klart att de är ett bättre kort än de som är 300mm om man har en kompakt låda.

Du kan googla på kortet tillsammans med review för att se vad recensionerna säger är skillnaderna.
Men rent generellt så är det ljudnivån och temperaturen som kan vara lite lägre för de större korten och de kan ha lite högre överklockning från fabrik.
Det viktiga är att man inte köper ett kort som är större än vad som får plats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dudek:

För tre år sedan köpte jag första datorn till barnen och sedan följde en lite vassare.
Den första fungerar också fint, men jag har ändå beställt ett grafikkort för att eventuellt uppgradera: https://www.inet.se/produkt/5412094/asus-geforce-rtx-3060-12g...

Min fråga är om jag har köpt fel grafikkort med tanke på att mitt chassi egentligen rymmer ett något större kort... Har jag köpt ett kort för mer kompakta byggen?

Det som finns i datorn idag är:

• ASUS GeForce GTX 1060 6GB GDDR5 DVI, 2xHDMI, 2xDisplayPort Fan White OC

• Intel Core i7 7700 3.6 GHz, 8MB, Socket 1151

• MK ASUS PRIME B250-PRO (ATX, B250, 1151) Kaby Lake

• Fractal Design Define C

• PSU Corsair 550W RMX Modular 80 PLUS GOLD

• Corsair 16GB (2-KIT) DDR4 2133MHz Vengeance LPX Red

• SSD WD Blue 250 M.2

• 500GB WD Blue, 32MB, 6Gb/s, 7200RPM

• Masterliquid Lite 240

Gick från ett 1060 till 3070 och det blev stor skillnad. Den så Define C tar kort lite över 300mm och det gör ju inget att du har det lilla kortet. Förmodligen lite bättre luftflöde.

Permalänk
Medlem

Stort tack för svaret. Jag läste recensionen på kortet och blev tveksam till om det är värt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Auris:

Gick från ett 1060 till 3070 och det blev stor skillnad. Den så Define C tar kort lite över 300mm och det gör ju inget att du har det lilla kortet. Förmodligen lite bättre luftflöde.

Tack! Kanske är det ett 3070 jag ska hålla utkik efter...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dudek:

Tack! Kanske är det ett 3070 jag ska hålla utkik efter...

Jag tycker definitivt att du ska kika på 3070Ti och se vad det landar för något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Auris:

Jag tycker definitivt att du ska kika på 3070Ti och se vad det landar för något.

Jag ser att mitt chassi begränsar utbudet till två fläktar. Kan möjligen tänka mig att bygga om, men inte jättesugen i detta läge. 3070ti med två fläktar verkar magert. Däremot vanligt 3070 kanske dyker upp, med två fläktar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dudek:

Jag ser att mitt chassi begränsar utbudet till två fläktar. Kan möjligen tänka mig att bygga om, men inte jättesugen i detta läge. 3070ti med två fläktar verkar magert. Däremot vanligt 3070 kanske dyker upp, med två fläktar.

Vad har du för chassi? Jag lyckades klämma in ett 3070 Gigabyte Gaming OC som är 286mm långt.

Permalänk
Medlem

Du kanske blir biten av SFFPC trenden och vill byta till en sån låda, då är ju mini kortet en fördel. Fast när det gäller längd verkar runt 300mm vara den magiska gränsen (ghost 305mm t,ex), slot-tjockleken är nog mer begränsande. Sen är det ju lite ta vad man får tag i just nu.