Avanza läcker personuppgifter till Facebook

Permalänk
Medlem

Avanza: "Det här var ju tråkigt."

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Detta vidriga beteende sker överallt hos många företag
"– Att den här var påslagen var ett handhavandefel som har gjorts någon gång i tiden, vilket vi är väldigt glada att ni har uppmärksammat oss på, säger Rikard Josefson som är vd på Avanza."
Noll trovärdighet.

Det vore spännande att själv få gräva i facebooks datalake och se exakt hur mycket info de samlat om typ varenda individ i hela världen.
Att hoppas att skuggprofilernas mästare skulle radera något över huvud taget känns naivt.

Frågan är väl vars ska man ta sitt pick och pack då. Är det Nordnet?

Kan man inte begära ett utdrag från Facebook gällande vilken data dom har om en?

Permalänk
Medlem

Har inget Avanza-konto.
Kommer inte skaffa något Avanz-konto.
Det finns många, många alternativ.

Edit:
Har iofs inget med Facebock att göra heller.
Kommer aldrig att ha något med dem att göra heller.
Att informera allmänheten vad jag åt till frukost inttresserar mig inte det minsta

Uppdatering
Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Kan man inte begära ett utdrag från Facebook gällande vilken data dom har om en?

Du kan ladda ner din profil och det du själv fyllt på med.
Men all annan data, som tex företag laddar upp genom i annonsverksamheten eller insamlat på annat vis syns inte.
Det är allt som kommer bakvägen jag menar.

Tex skuggprofiler, så syftar jag på detta.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Shadow_profile
Zuckerberg blev kallad till Amerikanska senaten pga det. Men det är väl tveksamt om det upphört.... dom har alltså skapar profiler för folk som inte är medlemmar som man knyter data till.

Sen har vi ju Cambridge analytica som åsiktesregistrerade 50miljoner folk eller vad det var....

Det finns mycket smuts i den där soppan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jsl_80:

Går utmärkt att flytta innehav i en vanlig aktiedepå också och du äger aktierna även där. Du tänker nog på kapitalförsäkring (KF) där det är försäkringsbolaget/banken (Avanza Pension här) som står som egentlig ägare av aktierna. Innehav i KF går därför inte att flytta mellan olika institut.

Du har rätt. Det var KF jag tänkte på.
Bra att det finns människor som har koll på mig!
😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztomten:

Från källan hos ekot/SR står det:
"Kunder hos Avanza som har ansökt om lån har fått sina telefonnummer, mejladresser och information om befintliga lån skickade till det sociala nätverket."
Så det verkar som att de "bara" har skickat denna info till Facebook om man har ansökt om lån hos Avanza och inte om bara är kund i andra syften.
Sen får vi väl veta om ett tag om det stämmer att det bara ska gälla vid lån.

Nordnet är ganska lika Avanza i uppbyggnad.
Så vill någon byta är det nog dit man kan kolla.
Har inte Nordnet själv så kan inte säga om de är bra eller inte.

Japp det gäller endast de som sökt lån, inte vi andra som endast handlat med värdepapper eller sparar. Det vet vi just nu och man hoppas att det inte ändrar sig.

Jag har fullt förtroende för Avanza fortsatt och räknar med att liknande problem inte händer igen. Iaf inte på Avanza nu när de har ögonen på sig.

Ett redigerat urklipp från ett känt tal från vår älskade Tage D.

"Sen är det också det att om det som hände i Avanza verkligen hände, mot förmodan, så är ju sannolikheten för att det ska hända en gång till, den är ju så oerhört löjligt jätteliten så att på sätt och vis kan man säga att det var nästan bra att det som hände i Avanza hände, om det nu gjorde det. För jag menar då kan man ju nästan säkert säja att det inte kommer hända igen.

I varje fall inte i Avanza. Och säkert inte samtidigt som förra gången."

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Om jag tolkar detta har det begåtts (minst) tre fel:

1. Någon (några?) i ledande ställning har tyckt att det är en bra idé att låta FB hantera Avanzas riktade reklam.

2. Den som programmerat hemsidan har gjort så att spårningspixeln aktiverats innan det kontrolleras om den ska aktiveras. (Ingen möjlighet att hindra det annat än att default inte alls ladda bilder.)

Skrivet av evil penguin:

https://twitter.com/avanzabank/status/1402644188995502082
"... Det mänskliga misstaget ligger i att "pixeln" har varit igång från första början. ..."

3. Den som programmerat inställningarna för pixel-skriptet har aktiverat insamling av data från samtliga fält.

Skrivet av Geass:

Facebook beskriver det på följande vis:
"Namn på formulärfält – detta omfattar namn på webbplatsfält som ”e-post”, “adress” och ”kvantitet” när en person köper en produkt eller tjänster. Pixeln registrerar inte fältvärden om inte en annonsör inkluderar dem som en del av avancerad matchning eller valfria värden."

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Du kan ladda ner din profil och det du själv fyllt på med.
Men all annan data, som tex företag laddar upp genom i annonsverksamheten eller insamlat på annat vis syns inte.
Det är allt som kommer bakvägen jag menar.

Tex skuggprofiler, så syftar jag på detta.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Shadow_profile
Zuckerberg blev kallad till Amerikanska senaten pga det. Men det är väl tveksamt om det upphört.... dom har alltså skapar profiler för folk som inte är medlemmar som man knyter data till.

Sen har vi ju Cambridge analytica som åsiktesregistrerade 50miljoner folk eller vad det var....

Det finns mycket smuts i den där soppan.

Fast Facebook, iaf i EU, omfattas av GDPR och då ska du ha rätt att ta del av den data som finns insamlad om dig och som kan kopplas till dig (vilket i sig är ett något fluffigt begrepp så klart med en del utrymme för tolkningar). Sen gillar så klart inte Google, Facebook med flera GDPR kan jag tänka mig men tror knappast att dom vågar sträcka ett långfinger till EU genom att säga att dom inte bryr sig. Sen kan man så klart förhala/försvåra...

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Fast Facebook, iaf i EU, omfattas av GDPR och då ska du ha rätt att ta del av den data som finns insamlad om dig och som kan kopplas till dig (vilket i sig är ett något fluffigt begrepp så klart med en del utrymme för tolkningar). Sen gillar så klart inte Google, Facebook med flera GDPR kan jag tänka mig men tror knappast att dom vågar sträcka ett långfinger till EU genom att säga att dom inte bryr sig. Sen kan man så klart förhala/försvåra...

Ja, de säger väl säkert rätt saker...

Problemet i sammanhanget är väl att det i slutänden krävs någon form av förtroende att de faktiskt gör vad de säger. Just förtroende och Facebook är ju en svår kombination...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av improwise:

Fast Facebook, iaf i EU, omfattas av GDPR och då ska du ha rätt att ta del av den data som finns insamlad om dig och som kan kopplas till dig (vilket i sig är ett något fluffigt begrepp så klart med en del utrymme för tolkningar). Sen gillar så klart inte Google, Facebook med flera GDPR kan jag tänka mig men tror knappast att dom vågar sträcka ett långfinger till EU genom att säga att dom inte bryr sig. Sen kan man så klart förhala/försvåra...

Problemet är att man inte kan veta om uppgifterna de lämnar ut verkligen är allt. De kanske har ytterligare uppgifter som de döljer om de får en GDPR-förfrågan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Problemet är att man inte kan veta om uppgifterna de lämnar ut verkligen är allt. De kanske har ytterligare uppgifter som de döljer om de får en GDPR-förfrågan.

Att aktivt dölja information är nog inte så smart men som av och till inblandad i frågorna hos kunder så kan det ju uppstå "tekniska problem" och liknande...

Permalänk
Skrivet av Ryssfemma:

Då har du väl inget problem med att jag får veta lite mer om ditt liv, köpevanor och liknande?

Ni blir bara mer och mer fåniga.

Undrar hur många i den här tråden har facebookkonton redan.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Irregular Programming:

Ni blir bara mer och mer fåniga.

Undrar hur många i den här tråden har facebookkonton redan.

Det spelar som sagt inte så stor roll om du har ett facebookkonto eller inte, de samlar in all information om dig ändå.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Fast Facebook, iaf i EU, omfattas av GDPR och då ska du ha rätt att ta del av den data som finns insamlad om dig och som kan kopplas till dig (vilket i sig är ett något fluffigt begrepp så klart med en del utrymme för tolkningar). Sen gillar så klart inte Google, Facebook med flera GDPR kan jag tänka mig men tror knappast att dom vågar sträcka ett långfinger till EU genom att säga att dom inte bryr sig. Sen kan man så klart förhala/försvåra...

Absolut inte all data. Alla personuppgifter. Vilket som du skriver är öppet för tolkning.

Anonymiserade uppgifter är ju inte personuppgifter.

Avanza hävdade ju att hashad data är omöjlig att läsa, även fast den i praktiken används för att koppla personer mot reklam.
Är det "omöjligt" att läsa datan kan man ju argumentera för att det inte är en personuppgift.

Nog finns det kryphål...

Permalänk
Medlem

Har någon kollat alla andra banker så att där inte är flera(alla?) som gör/gjort likadant?

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Har någon kollat alla andra banker...?

Korta svaret:
Nej.

Längre svaret:
Ekot har kollat ett flertal ekonomiska institutioner, och hittat fler med liknande problem. (Exempelvis Länsförsäkringar.)
Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) har inte resurser att kolla alla banker, men denna punkt har nu fått ökad dignitet i de fall de gör inspektioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Absolut inte all data. Alla personuppgifter. Vilket som du skriver är öppet för tolkning.

Anonymiserade uppgifter är ju inte personuppgifter.

Avanza hävdade ju att hashad data är omöjlig att läsa, även fast den i praktiken används för att koppla personer mot reklam.
Är det "omöjligt" att läsa datan kan man ju argumentera för att det inte är en personuppgift.

Nog finns det kryphål...

Ja, det ska väl dock vara praktiskt omöjligt för att ett sådant argument ska ha kunna hålla.

Exemplet i artikeln med hashade personnummer så var det ju tydligt möjligt i praktiken. (Antar helt enkelt baserat på att det inte finns så många möjliga personnummer totalt, så det går rätt snabbt att prova sig fram för att hitta vilket som matchar.)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Om man flyttar från SEB så vill de ha 500 kr för flytten. Om det inte är stora summor så kan det vara bättre att sälja, flytta pengarna och köpa nya andelar.

Har haft andra problem med Avanza.
Försökt att starta en gemensam fond med några olika deltagare. Då jag frågade om kraven så skulle det räcka med att man har konto där.
Så satte ihop en ansökan och skickade den runt jorden. När den kom tillbaka och jag skickade in ansökan så räckte det inte med konto, man måste bo i landet också och skatta fullt ut. Så den gemensamma iden fick läggas ned.

Har haft en del andra konstigheter därifrån också men de har en bra hemsida där man kan få fram bra uppgifter om utveckling. Nyheterna är jag lite tveksam till men är inte helt säker. Avanza zero är en gratisfond som följer utvecklingen på OMXS30(storbolagen) i landet och innehåller även utdelningar. Normalt ger den inte så mycket men i år har den gått ovanligt bra pga Magdalena Andersson som ökat aktiepriserna rejält, tror vi leder värdehöjning i hela världen i år tack vare Socialdemokraterna. De är inte så duktiga på att veta hur deras styrning påverkar ekonomin.

Det mesat är lätt att göra men har samma höga pris som övriga banker och fondinstitut på normala fonder.
Det finns en sajt som har bättre priser på fondsparande. savr.com.
Drygt halva avgiften är till fondförvaltningen och resten till kontoförande bank. Den summan lever bl.a. Avanza bra på. Savr tar ut ca 1 promille till sin platåavgift så man spar nästan halva fondavgiften där. Vet dock inte hur pålitliga de är eller om det är ett skojeribolag så gå inte in med för stora summor där utan att kolla upp lite mer.