Köpråd Gaming Dator 1080p - 20-21 tkr utan grafikkort

Permalänk
Medlem

Köpråd Gaming Dator 1080p - 20-21 tkr utan grafikkort

Hej på er

Mitt föregående bygge som jag fick hjälp av er är fortsatt vid liv med 4770k och GTX 780 i mitt Fractal R4 chassi och jag behöver hjälp av er proffs igen.

Jag köpte ett Asus RTX 3060 12 GB OC igår och det passade inte i mitt nuvarande Fractal Design R4 Chassi då mitt chassi hade en maxgräns med hårddiskburen med 29,5 cm, mot kortets 30 CM. Sedan efter jag har läst på så hade min nuvarande CPU Intel 4770k flaskat rejält vid nya titlar pga dess ålder och få kärnor i 1080p upplösning så det är nog dags för en uppgradering

Jag har för närvarande 2st 1080 p skärmar och kan inte uppgradera dem, då är nyinköpta för tillfället.

Jag tänkte mig följande setup

https://www.inet.se/kundvagn/visa/TUjqAC9rtkFjBqZBqRQ6oy-DGjU/nya-dator

med mitt nya grafikkort med följande dimensioner

Längd
300 mm
Bredd
53.5 mm
Höjd
133.6 mm
Expansionsplatser
2.7 st

Tanken är att med datorn så ska jag kunna spela i 1080p och konvertera videofiler samtidigt genom att styra fördelningen av processorkärnorna. Jag har även en 4k tv som är tänkt att nyttjas för att spela enklare PSX2 i 4K eller ev RCPS3 i 1080p

Jag har 8st 3,5 diskar som ska migrera från min föregående dator. Det absolut viktigaste är om mitt nya grafikkort RTX 3060 med en längd på 30 CM får plats i Fractal Design R7 chassit med hårddiskburen intill. Vad tror ni om detta?

Därefter så undrar jag hur det fungerar med Ryzen 5900x till det moderkortet. Behöver bios uppdateras och kan jag göra det utan att ha en tidigare Ryzen processor tillhands eller går det med plug n play om jag betalar för Inets monteringshjälp? Fungerar de minnen som jag har valt eller finns det bättre som är snabba?

Finns det något som jag har glömt så inflika gärna

Ha en fortsatt bra dag

Permalänk
Medlem

Chassit slukar 31,5 cm grafikkort med HDD-burar och 46,7cm utan så det ska gå fint med ditt RTX 3060.
Du vill nog köpa till 2st HDD plattor om du ska få plats med 8st.
I övrigt ser det bra ut förutom RAM, där vill du nog ha minst 32GB, men 3600MHz CL18 duger om dem är billigare.
Du vill nog även ha 1-2 extra fläktar, 1 bak och 3 fram samt eventuellt en i toppen.
BIOS borde vara uppdaterat, men det ska ju Inet fixa om dem monterar datorn, Inet monterar nog inte kylaren dock, då den är för tung och kan skramla runt vid transport.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Chassit slukar 31,5 cm grafikkort med HDD-burar och 46,7cm utan så det ska gå fint med ditt RTX 3060.
Du vill nog köpa till 2st HDD plattor om du ska få plats med 8st.
I övrigt ser det bra ut förutom RAM, där vill du nog ha minst 32GB, men 3600MHz CL18 duger om dem är billigare.
Du vill nog även ha 1-2 extra fläktar, 1 bak och 3 fram samt eventuellt en i toppen.
BIOS borde vara uppdaterat, men det ska ju Inet fixa om dem monterar datorn, Inet monterar nog inte kylaren dock, då den är för tung och kan skramla runt vid transport.

Jag vill rikta ett stort tack till dig. Det hjälpte mig väldigt väl i mitt nya datorbygge

Jag modifierade lite i mitt datorbygge och kom fram till denna
https://www.inet.se/kundvagn/visa/F0vqAJOe8LuzpYdOp5yeC2GIM6Y/sommardator-2021

Varorna kommer i mitten av Juli förhoppningsvis 2021, och sedan kan jag montera kylaren och mitt grafikkort och få igång datorn efter lite arbete

Permalänk
Medlem

Det ser bra ut, du vet väl att kylaren finns i svart för någon hundralapp extra.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk

Noctua NH-D15 1 320 g, (980g utan fläktar)

Luftkylare tyngre än ~ 750 gram monterar vi inte p.g.a. risk för fraktskador.

Så om dom ska bygga den kan du inte ta så tung kylare, finns risk att hela mobot böjer sig.

Noctua NH-U12S är typ den tyngsta kylaren du kan ta.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk

https://www.komplett.se/product/1171764/dator-surfplatta/komp...

Så trycker du på anpassa, så för 4000 kr mer får du ett 3070 ti och win 10 och en färdigbyggd sval dator. 10900 presterar som en 10900k i spel men drar mindre ström.

och kör typ detta

Fractal Design Meshify C TG white
Palit GeForce RTX3070Ti GamingPro
Intel Core i9-10900F Processor, Tray
Noctua NH-U12S CPU Kylare
Corsair Vengeance LPX DDR4 2933MHz 16GB
ASUS ROG Strix B460-F GAMING moderkort
Kingston A2000 1TB NVMe M.2 SSD
Kingston A2000 1TB NVMe M.2 SSD
Corsair RM750x, 750W Hvit PSU
Windows 10 Home
Garanti 3 års inskicksgaranti
Stötsäker kartong

Och vill du vara ekonomisk säljer du 3070 ti kortet för 13 kr och så får du en sjuk dator för 11 000 kr.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

bättre att bygga ihop den själv, det är väldigt enkelt om du följer youtube vidz.

5900x till ett rtx 3060 känns rätt mycket overkill, skulle titta på 5600x om jag vore dig

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Noctua NH-D15 1 320 g, (980g utan fläktar)

Luftkylare tyngre än ~ 750 gram monterar vi inte p.g.a. risk för fraktskador.

Så om dom ska bygga den kan du inte ta så tung kylare, finns risk att hela mobot böjer sig.

Noctua NH-U12S är typ den tyngsta kylaren du kan ta.

Jag mailade dem och bad dem att jag installerar fläkten själv . Främst behövde jag hjälp med kabeldragningen och med kontroll av cpun mm.

Så nu blir det att kolla en del Noctua DH 15 installationsvideor

Hur hade ni rekommenderat flödet av luft med den kylaren? Jag tänkte montera den vertikalt och suga in luften från fronten och blåsa ut den där bak till den fläkten

https://noctua.at/en/how-can-i-find-out-the-direction-of-airf...

Denna länken hjälpte mig lite över hur man ska tänka med vilket håll, man ska montera fläktarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Det ser bra ut, du vet väl att kylaren finns i svart för någon hundralapp extra.

Tack för förslaget, det slog mig efter jag hade lagt ordern och läst ditt inlägg
Datorn kommer dock med ljuddämpningsfönstret på som min standard så all RGB och utseende kommer att vara avstängt eller iallafall inte bry mig så mycket om. Huvudsaken är att den är någorlunda tyst

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

bättre att bygga ihop den själv, det är väldigt enkelt om du följer youtube vidz.

5900x till ett rtx 3060 känns rätt mycket overkill, skulle titta på 5600x om jag vore dig

Tack för input. Jag kommer dock köra en del tunga avisynth script mm som kommer ha nytta av multicore setup.
Ett script jag körde tog ca 24 h med min 4770k, så hoppas denna går lite fortare

Sedan har jag märkt av bristen av grafikkort och jag hann med nöd och näppe beställa ett GTX 3060 innan de tog slut vilket är ett stort hopp från GTX 780 3gb. Så tanken är att uppgradera grafikkortet vid behov när denna bristen har lagt sig något, men tack för din input.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrTTx:

Tack för input. Jag kommer dock köra en del tunga avisynth script mm som kommer ha nytta av multicore setup.
Ett script jag körde tog ca 24 h med min 4770k, så hoppas denna går lite fortare

Sedan har jag märkt av bristen av grafikkort och jag hann med nöd och näppe beställa ett GTX 3060 innan de tog slut vilket är ett stort hopp från GTX 780 3gb. Så tanken är att uppgradera grafikkortet vid behov när denna bristen har lagt sig något, men tack för din input.

alright skulle rekommendera minst 850w för framtida uppgraderingar etc har själv ett RM750x som jag funderar på att byta ut till ett 1000x pga. mitt rtx 3090 som snart borde anlända efter 9 månaders väntan, även då alla säger att det ska vara "ok" så är jag rädd för strömspikarna många klagat på, och dessutom rädd för hur många watt rtx 4090 kommer ligga på