Permalänk

Räcker 50/100 Mbit för att lana?

Hej,
Jag och 6 polare har tänkt styra upp ett lan. Vad skulle det då behövas för uppkoppling för att spela exempelvis cs go och titta på netflix samt youtube? Har idag 50/100 mbit/s räcker det eller behövs det mer?

Ska ha det nästa vecka så tar gärna svar snabbt:)

Mvh Alexander420

rubrik förtydligad /Vzano, moderator
Permalänk
Medlem

För att spela krävs inte så mycket om man är 6 spelare. De flesta spel drar inte så mycket per person.
Så 100 Mbit lär räcka utan problem för själva spelandet.

Det som kan vara bra är ju att se till att alla har uppdaterat spelen innan så att man inte behöver börja med 6 stycken petabyte-uppdateringar för de spel man vill köra. Så ett hett tips är att be alla köra uppdateringar på det som skall spelas innan de kommer.

Permalänk

50/100mbit kommer räcka än så längre. Bara se till att ni ha router eller switch för koppla upp 6 personer

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D - Processor: Intel Core i7 8700K 3.7 GHz - Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS Ultra Gaming - Kylning: Corsair H150I RGB PRO - Raminne:Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB - Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC - Nätagg: EVGA Supernova G2 750 - 2 TB Western digital - M2 Corsair Force MP510 960GB - SSD 1 TB Samsung EVO 860

Skärmar: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q G-Sync+Asus TUF Gaming VG27BQ 27 G-Sync

Permalänk
Rekordmedlem

Tänk på att du också bör skaffa en switch för de flesta routrar har bara 4 portar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

För att spela räcker det med typ 10mbit totalt för 7 Pers.
Ska ni däremot sitta och titta youtube i 4k 3 personer och resten spelar då kan det nog bli lite jobbigt med din anslutning.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Det räcker så länge ingen får för sig att dra ned hela sitt Steam-bibliotek

Permalänk
Lego Master

Om du har en bra brandvägg kan du tilldela folk specifik bandbredd, sen är det upp till dom att göra vad dom vill med den.
När jag var "tekniskt ansvarig" för en lokal LAN-förening använde vi pfSense och funktionen Captive Portal för att tvinga folk att regga sin dator i nätverket, och då tilldelades de automatiskt en viss procent av bandbredden vi hade tillgängligt. Sen hade vi möjlighet att justera tilldelningen i efterhand i pfSense-GUIt. Fungerade rätt bra. Men vi var ju 30-40 pers på en 500mbit-lina.

för spel är det mer än tillräckligt. Men som de andra säger, uppdateringar och youtube i 4k ställer till det, och just därför hade vi begränsningen jag beskrev.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield