Permalänk
Medlem

Räcker 50/100 Mbit för att lana?

Hej,
Jag och 6 polare har tänkt styra upp ett lan. Vad skulle det då behövas för uppkoppling för att spela exempelvis cs go och titta på netflix samt youtube? Har idag 50/100 mbit/s räcker det eller behövs det mer?

Ska ha det nästa vecka så tar gärna svar snabbt:)

Mvh Alexander420

rubrik förtydligad /Vzano, moderator
Permalänk
Medlem

För att spela krävs inte så mycket om man är 6 spelare. De flesta spel drar inte så mycket per person.
Så 100 Mbit lär räcka utan problem för själva spelandet.

Det som kan vara bra är ju att se till att alla har uppdaterat spelen innan så att man inte behöver börja med 6 stycken petabyte-uppdateringar för de spel man vill köra. Så ett hett tips är att be alla köra uppdateringar på det som skall spelas innan de kommer.

Permalänk
Medlem

50/100mbit kommer räcka än så längre. Bara se till att ni ha router eller switch för koppla upp 6 personer

Permalänk
Rekordmedlem

Tänk på att du också bör skaffa en switch för de flesta routrar har bara 4 portar.

Permalänk
Medlem

För att spela räcker det med typ 10mbit totalt för 7 Pers.
Ska ni däremot sitta och titta youtube i 4k 3 personer och resten spelar då kan det nog bli lite jobbigt med din anslutning.

Permalänk
Medlem

Det räcker så länge ingen får för sig att dra ned hela sitt Steam-bibliotek

Permalänk
Lego Master

Om du har en bra brandvägg kan du tilldela folk specifik bandbredd, sen är det upp till dom att göra vad dom vill med den.
När jag var "tekniskt ansvarig" för en lokal LAN-förening använde vi pfSense och funktionen Captive Portal för att tvinga folk att regga sin dator i nätverket, och då tilldelades de automatiskt en viss procent av bandbredden vi hade tillgängligt. Sen hade vi möjlighet att justera tilldelningen i efterhand i pfSense-GUIt. Fungerade rätt bra. Men vi var ju 30-40 pers på en 500mbit-lina.

för spel är det mer än tillräckligt. Men som de andra säger, uppdateringar och youtube i 4k ställer till det, och just därför hade vi begränsningen jag beskrev.