Kraschade min drönare och nu strular stabiliseringen

Permalänk
Medlem

Kraschade min drönare och nu strular stabiliseringen

Hej
Jag har en DJI Mini 2 och för några veckor sedan flög jag in i ett träd och drönaren föll till marken. Utöver en avbruten vinge och några mindre skavanker så klarade den sig utan problem. Det var iallafall vad jag först trodde.

När jag panorerar med drönaren (flyger åt sidan) så börjar kameran att sakta rotera medurs. Efter att man stannar så börjar kameran sakta rotera tillbaka. Detta oavsett om jag panorerar åt höger eller vänster. Se filmen nedan.
https://youtu.be/YmKS6QGHqUo

Jag har tittat på drönaren och jag ser inget uppenbart fel på den. Gimbalen ser även den bra ut och när jag testar att trycker på kameran så regerar gimbalen som den ska. Det är samma motstånd åt alla håll och den ser inte ut att ta i nånstans. Några av vingarna har mindre märken efter att ha slått i trädet men jag kan inte se att de skulle ha någon påverkan på drönarens stabilitet.

Jag har försökt panorera och stanna framför mig för att jag ska kunna se hur det ser ut med egna ögon (vilket är svårare än vad man först kan tro). Det lilla jag har sett så ser det ut som att hela drönaren lutar men att själva gimbalen är stabil. Men det är svårt att avgöra och jag behöver kanske testa ytterligare.

Jag har köpt till försäkring på ersättningsenhet men innan jag använder den så tänkte jag fråga i forumet om något vet vad som man kan kolla upp innan.

Permalänk
Medlem

Ingen aning vill bara säga jag kraschade min drönare med igenom att köra rakt in bland löven i ett träd. Ibland är det längre stop sträcka än man kan tro då den annars stannar väldigt snabbt. Men min Mini 2 klara sig fint dock. Filmade också och det såg rätt komiskt ut såg som en kamikaze pilot tog tillfället i akt. Efter kraschen var jag tvungen att kalibrera om drönaren. Gissar på att du kalibrerat om den också? Finns själv tester i DJI appen också.

Permalänk
Medlem

Jag har kört en enklare kalibreringen av gimbalen där jag ställen den på en plan yta och så får den köra sitt automatiska program. Det finns även inställningar där man kan justera de olika parametrarna men det tycker jag inte ska behövas utan de är inställda enligt fabriksinställningen.

Permalänk
Medlem

Gimbalen har inget att göra med om drönaren lutar eller beter sig konstigt. Det finns ett kalibreringsprogram i DJI-appen där man måste sätta drönaren på en plan yta och därefter enligt instruktioner i appen ställa den på diverse olika sidor och flytta runt den. Kör detta program så fixar det sig nog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bläckman:

Gimbalen har inget att göra med om drönaren lutar eller beter sig konstigt. Det finns ett kalibreringsprogram i DJI-appen där man måste sätta drönaren på en plan yta och därefter enligt instruktioner i appen ställa den på diverse olika sidor och flytta runt den. Kör detta program så fixar det sig nog.

Jag testade att köra en IMU-kalibrering som du föreslog men det hjälpte tyvärr inte. Jag har testat att köra kalibreringsverktygen för IMU, gimbal och kompass flera gånger men utan någon större skillnad. Du kan se resultatet från senaste filmen här
https://youtu.be/6jfTdfagEVk