Battlefield 2042 är 200 kronor billigare till PC än Playstation och Xbox

Permalänk
Melding Plague

Battlefield 2042 är 200 kronor billigare till PC än Playstation och Xbox

Efter spelets tillkännagivande är nu priset också känt. Det är tydligt vilka plattformar och användare som drar det kortaste strået.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Även om jag har stora förhoppningar för spelet i och med reveal trailern som visades upp igår (Battlefield 3/4 vibbar!) så blir det ingen förhandsbokning denna gång. Blev ordentligt bränd av Battlefield V så blir till att avvakta någon månad eller två.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

har det inte varit så rätt länge att PC versionerna av spel brukar vara lite billigare? hur kommer det sig?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

849 kr för att spela bf på konsol? Herrejäklar, det är nästan som vad ett standard n64-spel kostade på 90-talet

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

har det inte varit så rätt länge att PC versionerna av spel brukar vara lite billigare? hur kommer det sig?

Kanske billigare licenskostnader än att betala provision till microsoft och sony?

Hoppas bara inte folk förbokar spelet som galningar. Företag som EA brukar lata sig extremt vid de fallen, så pre order nissar är största hotet mot spelet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

har det inte varit så rätt länge att PC versionerna av spel brukar vara lite billigare? hur kommer det sig?

Vet inte om det fick sin början just då, eller om jag bara inte var med tidigare, men kan inte minnas att spelen skulle ha varit dyrare till PS2 och Xbox än till PC, medans PS3 och Xbox 360 spel definitivt var 100-200 kronor dyrare än dito för PC.

Permalänk
Lego Master

Fortfarande undrar jag om det kommer ingå i EA Play, eftersom det i sin tur ingår i Xbox Game Pass.
Det vore ju kung att slippa lägga ut specifikt för BF2042 när jag ändå kastar pengar på MS varje månad.

EDIT:

Citat:

EA Play members get a 10-hour trial starting Oct 15, 2021. EA Play members and players who pre-order will receive early access to the Open Beta.

Äh, piss. 10h. Menmen, det ger väl en idé om ifall det är bra eller inte. Kul med betan dock.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

har det inte varit så rätt länge att PC versionerna av spel brukar vara lite billigare? hur kommer det sig?

tror det lever kvar sedan gammla tider innan DLC osv till konsoller.

PC infördes ju standarden med femtioelva dlc eller Expansioner som de hette då till varje spel redan när PS2 var aktuellt och t.om. innan det men var väl först vid release av xbox 360/Ps3 som dlc tog fäste till konsoller iom att föregående konsoller i princip endast varit offline eller saknat lagringsenheter där dlc data kunde sparas (med vissa undantag).

vill minnas att NYA ps2 spel om man köpte direkt på release oftasast kostade någon hundralapp mer jämfört med nysläpta pc spel.

så min teori är att standarden att lägga sig 100:- över pc varianten till konsoll för lite bonus cash lever kvar trots att dlc osv extrainkomster idag oftast finns tillgängligt både på konsoll och pc de drog helt enkelt aldrig av den där extrasumman.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Det är inte bara kretsbrist i världen vad det verkar. Riktiga ockerpriser!

Permalänk
Inaktiv

Känns faktiskt som man borde skriva att det snarare är 200 kr dyrare till konsol än till PC. I och med att PC ligger närmare ett "normalt" pris för spel.

Permalänk
Medlem

absolut inte förboka, vänta på release, köp det sedan på epicgames eller i någon nätbutik som webhallen elgiganten etc så ska ni se att ni kan köpa det för 400-500kr till PC eller mindre, epic har -10$ kuponger rätt ofta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

har det inte varit så rätt länge att PC versionerna av spel brukar vara lite billigare? hur kommer det sig?

Både Sony och Microsoft säljer sina konsoler med förlust. Spelen till dessa konsoler är därför dyrare för att kompensera.

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

har det inte varit så rätt länge att PC versionerna av spel brukar vara lite billigare? hur kommer det sig?

Billigt med rakapparat men dyrt med gilettehyvlar (i längden)
Man vill casha in på sin plattform helt enkelt.

Permalänk
Avstängd

Brutalt, hur ska unga, utan eller med låg inkomst, ha råd att köpa spel med dessa priser till konsoll? Iofs är det väl ingen som har en konsoll, så det löser ju en del av problemet.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Skrivet av Ostbullen:

849 kr för att spela bf på konsol? Herrejäklar, det är nästan som vad ett standard n64-spel kostade på 90-talet

Jo, men nintendo har ju alltid varit giriga.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Shudnawz:

Fortfarande undrar jag om det kommer ingå i EA Play, eftersom det i sin tur ingår i Xbox Game Pass.
Det vore ju kung att slippa lägga ut specifikt för BF2042 när jag ändå kastar pengar på MS varje månad.

EDIT:
Äh, piss. 10h. Menmen, det ger väl en idé om ifall det är bra eller inte. Kul med betan dock.

Jag vet inte hur det blir när EA Play ingår genom Game pass, men annars ger de ju även en 10% rabatt med vilket blir några kronor billigare Blir intressant att se om det kommer till någon av prenumerations/streamingtjänsterna dock!

Permalänk
Inaktiv

Ingen licenskostnad på PC, speciellt då EA släpper i egen butik. På exempelvis Steam kommer Valve ta en del av summan, inte helt olikt på konsoll där Microsoft och Sony båda har monopol på sina konsoller. Sen förmodar jag att de som har EA Play, eller vad tjänsten heter, kommer kunna spela spelet den vägen.

Nu har jag själv en PS5 men skulle aldrig välja att spela detta spel på den när jag ändå har speldatorer som gör jobbet bättre. Hoppas konsollspelarna får möjlighet att köra med mus+tangentbord dock, finns trots allt en del spel som får officiellt stöd idag.

Permalänk
Medlem

Jag håller mig nog till Apex Legends. Klart folk inte vill betala för spel när det är så jävla dyrt. Herregud. Även PC-versionen är flera hundralappar dyrare än vad jag någonsin skulle tycka var ok att lägga på ett spel. Nej tack.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

har det inte varit så rätt länge att PC versionerna av spel brukar vara lite billigare? hur kommer det sig?

Det är väl för att Sony och MS ska ha en del av kakan och med det få tillbaka en del av de pengarna som går till att subventionera konsolerna där de troligen tar underpris för hårdvaran. (Har i varje fall hört att de tidigare gått back för varje maskin som säljs)

Permalänk
Medlem

Vet vi hur många hz servrarna körs på? Glöm ett köp om det är 30hz pga 128 spelarna.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lagerlöf:

Brutalt, hur ska unga, utan eller med låg inkomst, ha råd att köpa spel med dessa priser till konsoll? Iofs är det väl ingen som har en konsoll, så det löser ju en del av problemet.

Finns ju rätt mycket man inte har råd med om man är ung, utan inkomst eller med låg inkomst så varför ska man just kunna ha råd med spel?

Om man inte har någon inkomst borde man ju rimligtvis inte ha råd med ett spel för 500 kr heller

Permalänk
Medlem

Inget spel är värt så mycket pengar. Hur kul och bra detta och andra spel som kostar så mycket än är så finns det en uppsjö av andra kul spel som kostar en bråkdel av dessa. Ett spel för denna summan eller flera spel för samma summa. För mig är det inte ett svårt val.

Jag respekterar att det kostar att utveckla spel osv, det gör jag. Jag är förbannat tacksam för glädjen ett bra spel ger mig.
Men dessa priser är rent för höga. Jag tror dom förlorar mer än dom tjänar på det faktiskt.
Dom som inte vill betala så här mycket är jättemånga, dom som aldrig kan ta sig råd är än fler.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Jag håller mig nog till Apex Legends. Klart folk inte vill betala för spel när det är så jävla dyrt. Herregud. Även PC-versionen är flera hundralappar dyrare än vad jag någonsin skulle tycka var ok att lägga på ett spel. Nej tack.

Du får starta en OnlyFans så du har råd att konsumera det du vill ha.

Skrivet av anon134512:

Finns ju rätt mycket man inte har råd med om man är ung, utan inkomst eller med låg inkomst så varför ska man just kunna ha råd med spel?

Om man inte har någon inkomst borde man ju rimligtvis inte ha råd med ett spel för 500 kr heller

"Klart grabben ska ha en Königsegg Epa!"

Kryllar av gratis underhållning, annat när många av oss andra var yngre där alternativen var radio, tv, biblioteket och piratkopiering. Idag slänger underhållningsindustrin produkter efter en.

Permalänk
Medlem

Är billigare att köpa på skiva, brukar kosta ca 600 kr + att man sen kan sälja spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

har det inte varit så rätt länge att PC versionerna av spel brukar vara lite billigare? hur kommer det sig?

Föra att det är royalty på Konsollspel.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon134512:

Finns ju rätt mycket man inte har råd med om man är ung, utan inkomst eller med låg inkomst så varför ska man just kunna ha råd med spel?

Om man inte har någon inkomst borde man ju rimligtvis inte ha råd med ett spel för 500 kr heller

Ja jag tänker väl ändå att de som släpper spel inte räknar med att endast 18+ köper dem, så så konstigt kan det väl inte vara? blir svårt att tjäna pengar om man kapar bort en stor del av potentiella köpare redan vid prislappen.

Det var väl kanske inte heller just "barnet" som skulle köpa spelet, men för en förälder är det också dyrt om ett spel ska kosta 850 kr. De har ju ingen grund till prishöjningen, det är bara ren girighet som vanligt. Allt om att spel skulle vara dyrare att utveckla och därför borde kosta mer är ju bara myter de använder som argument

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Avstängd

Man får betala till plattformsägaren för att få släppa sina spel till konsol, det slipper man på PC, således kostar spelen mer på konsol. Så var det redan på NES-tiden och så är det fortfarande.

NES, SNES, N64 och liknande hade riktigt dyra spel jämfört med PC på den tiden, när Playstation kom så tog de en lägre avgift och således var spelen billigare. Jag har för mig att de låg runt en femhundring medan spelen till Nintendos maskiner låg en hundralapp eller två över det. Samtidigt kostade väl (nya och stora-) spel på PC runt 400 då. Formatet kan förstås ha spelat in en del också, Nintendos kassetter var ju inte billiga att tillverka medan en CD på PS ju inte kostade många kronor.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lagerlöf:

Ja jag tänker väl ändå att de som släpper spel inte räknar med att endast 18+ köper dem, så så konstigt kan det väl inte vara? blir svårt att tjäna pengar om man kapar bort en stor del av potentiella köpare redan vid prislappen.

Det var väl kanske inte heller just "barnet" som skulle köpa spelet, men för en förälder är det också dyrt om ett spel ska kosta 850 kr. De har ju ingen grund till prishöjningen, det är bara ren girighet som vanligt. Allt om att spel skulle vara dyrare att utveckla och därför borde kosta mer är ju bara myter de använder som argument

Jag håller med, det är absolut bara ren girighet. Tvivlar inte en sekund på det. Det var mest att argumentet jag vände mig emot att om man inte har pengar kan man inte köpa spel, vilket såklart är sant oavsett prislapp i så fall. Tänker att om man inte har några pengar så lär spel vara ens sista problem egentligen.

Det sållar säkert bort en del köpare, men de hade aldrig höjt priset så mycket om de inte trodde att de tjänat på det i längden.

EDIT: Egentligen är det extremt billig underhållning med spel. Om man köper ett spel för 800kr och lägger 500h på det så har man lagt... 1,60 kr per timme? Lägger man på en konsol på det timpriset så blir det fortfarande billigare underhållning än typ bio.

Permalänk
Avstängd

Jag skulle nog säga att spelet är 200kr dyrare till konsol då normalt pris är runt 649kr för en AAA-titel.
Känns som att spelen nu för tiden bara blir dyrare och dyrare då de ofta säljs i standard, lux och deluxmodell. Man får också räkna med att det kommer det komma dlc:er att köpa till.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

har det inte varit så rätt länge att PC versionerna av spel brukar vara lite billigare? hur kommer det sig?

Lite plåster på såren för att vi får betala mer för grafikkorten 🤭

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring