Battlefield 2042 är 200 kronor billigare till PC än Playstation och Xbox

Permalänk
Medlem

Spela Battlefield 5 eller nåt annat tills efterföljaren till 2049 kommer, då köper ni 2049. Då blir det billigt och bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Nya nes spel i butik kostade 549 och uppåt. Tittade på battle toads i affär när det begav sig och den gick på över 600 då.

Super Mario bros kostade runt 25 dollar i staterna när det kom. Är rätt säker på att jag gav 299:- inte helt hundra, men mer än 400 var det garanterat inte...
Metroid och Kid Icarus kostade därikring minns jag...

Visa signatur

The more people i meet, the better i like rattlesnakes

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

Finns inte en chans i världen att jag skulle köpa ett spel för så mycket. Min gräns går vid 350 kr. Betalar man 850 kr så är man troligen beroende av datorspelande och jag tycker det är fruktansvärt att företag utnyttjar dem.

Edit: De gör så här för att tvinga in människor i eviga prenumerationstjänster. Som WEF sade: "You will own nothing, and you will be happy", i framtiden skall allt hyras och om du vill äga något så får du betala ett dyrt pris. De letar efter smärtgränsen.

Tycker 949:- som gold edition kostar, är inte nå anmärkningsvärt dyrt. Beror ju givetvis vad man jämför med. Men jag ser det som ett väldigt billigt nöje. För tusingen så får jag X hundra timmars nöje (som givetvis inkluderar en sorts hatkärlek över buggarna vid release och ett tag framåt).

För samma summa så kan jag ta en utekväll med vänner. Med mat och dryck så kommer man enkelt upp till en tusing. Två timmars biobesök och det skulle landa på 200-250:-.

Permalänk
Medlem

Var sugen på att köpa på release men det känns skönt att EA/Dice bestämt att jag hellre ska vänta på en rea. Inga problem för mig, brukar ändå vara både buggigt och obalanserat på release och de brukar inte dröja så länge innan de prissänkt med en 30% eller så.

#PatientGamers

Permalänk
Medlem

Jag ser inget problem med priserna. Det är ju rätt standard tycker jag. N64 spelen när man var mindre kostade ju päronen närmare tusenlappen...såateh, vissa behöver nog lite perspektiv känns det som

Skrivet av frong:

DLC kommer om en vecka och då kan man inte spela på vissa servrar. Etc. Etc.

Detta var ju fallet förr men de har ju lagt ner det numera vilket är grymt skönt. Dela upp spelarna är aldrig en bra idé, kontentan var att betalade man för DLC fick man ju typ välja mellan vanilla eller DLC. Ytterst få servrar körde en mix...

Men det övriga du var inne på...givetvis kommer det finnas kosmetiska grejer att betala för om man vill och som inte går att få genom att spela, men allt är inte sånt utan en hel del kan man garanterat få genom att spela och nya vapen samt banor blir ju precis som i BF5 helt gratis för alla som jag uppfattat det.

Så det känns ju som en bra mix ändå tycker iaf. Bara glad att deras "premium" modell som de som sagt körde förr, där spelarna delades upp, är borta.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddr:

Super Mario bros kostade runt 25 dollar i staterna när det kom. Är rätt säker på att jag gav 299:- inte helt hundra, men mer än 400 var det garanterat inte...
Metroid och Kid Icarus kostade därikring minns jag...

Jag vet inte riktigt när du först såg dem då, men nya NES spel tenderade väl att ligga mellan 50-60$ i normalfallet och det hamnade runt det tiodubbla i svenska affärer. Vet att alla nya spel man kikade på i butik som liten låg på över 500kr vilket inte var något morsan var villig att slänga ut hur som helst av nån outgrundlig anledning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Jag vet inte riktigt när du först såg dem då, men nya NES spel tenderade väl att ligga mellan 50-60$ i normalfallet och det hamnade runt det tiodubbla i svenska affärer. Vet att alla nya spel man kikade på i butik som liten låg på över 500kr vilket inte var något morsan var villig att slänga ut hur som helst av nån outgrundlig anledning.

Kanske lite svårt att se, men här är en bild
https://qph.fs.quoracdn.net/main-qimg-d706aa542aba42b0157aaa7...

Visa signatur

The more people i meet, the better i like rattlesnakes

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Fast många konsumenter verkar förvänta sig mer svårutvecklade och längre spel med större scope för mindre pengar konstant. Om ett spel, inflationsjusterat, kostar like mycket nu som för 10 år sedan så är ju det i sig inte på något sätt orimligt. När du dessutom får ett långt mer komplext spel med fler utvecklingstimmar lagda av fler människor. Att det sedan, per mängd underhållning, fortfarande är bland de billigaste underhållningsformerna verkar inte heller spela in?

Fast nu finns inte ett dyrt distributionsnätverk med flera mellanhänder som levererar en fysiskt tillverkad kopia. Det är försäljning direkt till kund utan mellanhänder med direkt nedladdning där produkten inte kan säljas vidare eller lånas ut. En våt dröm för spelutgivare för 10 år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddr:

Vilket nes-spel kostade så mycket? Vad jag minns så var standardpriset 299:- Zelda och några andra titlar kostade en hundring(ish) mer.
I dagens penningvärde är 650 spänn korrekt.

Inte en chans att Zelda kostade 299kr. Att hyra NES spel kostade ju 50kr/dygn... Eller 150kr/dygn om man skulle ha en konsol med...

https://retroonly.com/how-much-did-nes-games-cost-in-the-80s/

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddr:

Super Mario bros kostade runt 25 dollar i staterna när det kom. Är rätt säker på att jag gav 299:- inte helt hundra, men mer än 400 var det garanterat inte...
Metroid och Kid Icarus kostade därikring minns jag...

Det första NES -spelet som spräckte 500kr nivån (med rek pris) var väl Star Wars som hamnade på 549:-.

Dom allra första NES titlarna låg mellan 299-399 men sen gick dom snabbt upp till 450-499kr.

Permalänk
Medlem

Rubriken borde vara, BF 2042 normalpris för PC, överpris för konsol.

Är det brist på Bluray-skivor och bandbredd för att ladda ner spel nu också?

Enkelt, ingen kan köpa konsol, så länge det pågår så sätts 10-30% marginal på spelen för att kompensera.

De som har konsolerna (scalpers) köper inga spel tyvärr så extremt skadligt för marknaden.

Permalänk
Medlem

Här är megadrive spel för $48 https://huguesjohnson.com/scans/EBChristmas90/EBChristmas90_1...

Nes-spel Legend of zelda kostade $38 här 1988 https://huguesjohnson.com/features/sears_catalog/sears-catalo...

Jämfört med Nes-konsolen som kostade $89.

Det man måste komma ihåg var att även om Nintendo var stora, så är tv-spels marknaden mycket större idag än vad den var 88.
1988 blev man fortfarande kallad tönt om man hade tvspel, medans idag blir folk imponerade om man fått tag på ett ps5

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av sekips:

Inte en chans att Zelda kostade 299kr. Att hyra NES spel kostade ju 50kr/dygn... Eller 150kr/dygn om man skulle ha en konsol med...

https://retroonly.com/how-much-did-nes-games-cost-in-the-80s/

Vill inte vara dryg, men jag måste fråga. Hur är det med läsförståelsen?

Skrivet av DaCapo_X:

Det första NES -spelet som spräckte 500kr nivån (med rek pris) var väl Star Wars som hamnade på 549:-.

Dom allra första NES titlarna låg mellan 299-399 men sen gick dom snabbt upp till 450-499kr.

För mig var nes det alla snackade om i mitten/slutet på 80-talet.
Då var det i det lägre spannet dom låg i. Vad dom sedan hamnade har jag ingen aning om.

Visa signatur

The more people i meet, the better i like rattlesnakes

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Brutalt, hur ska unga, utan eller med låg inkomst, ha råd att köpa spel med dessa priser till konsoll? Iofs är det väl ingen som har en konsoll, så det löser ju en del av problemet.

Senast jag kollade var spel inte en mänsklig rättighet.

När jag var liten så var jag glad om jag fick ett spel för 500Kr om året och köpte man ett dåligt spel så var man ju riktigt bränd. Idag finns det hur mycket gratisspel som helst och det är enkelt att lämna tillbaka om man inte är nöjd!

Jag förstår mig inte på er som köper det för fullpris dock. Vänta ett år och få det färdigpatchat och eventuellt dlc för halva priset? Aldrig förstått hetsen med att spela på release.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Senast jag kollade var spel inte en mänsklig rättighet.

När jag var liten så var jag glad om jag fick ett spel för 500Kr om året och köpte man ett dåligt spel så var man ju riktigt bränd. Idag finns det hur mycket gratisspel som helst och det är enkelt att lämna tillbaka om man inte är nöjd!

Jag förstår mig inte på er som köper det för fullpris dock. Vänta ett år och få det färdigpatchat och eventuellt dlc för halva priset? Aldrig förstått hetsen med att spela på release.

Well spoken!

Visa signatur

I5-9600k | Asus ROG Strix Z390-F Gaming | Corsair Vengeance LPX 2x8GB 3200Mhz | Asus ROG Strix RTX2080 OC | Samsung 970 EVO M.2 NVMe 500GB | Corsair RM650i | Windows 10

Permalänk
Medlem

Jag tycker också priset är lite för högt till PC men eftersom att Battlefield är min favoritspelserie och det jag brukar lägga nästan all min speltid på så blir det ju småpengar. Mitt grafikkort för 9500 kr köptes ju inte för att jag sen ska gå runt och vänta på att spel kostar 500 istället för 650 kr. Dessutom har mitt PS Plus precis löpt ut, har betalat i flera år och knappt använt den, har ingen användning av de nya konsolerna, och inga andra kommande spel intresserar mig nu. Så det är den dyraste spelversionen som kanske är något för mig. Om man t.ex. är en person som spelar många andra spel under samma period så förstår jag att ett enda spel för den summan är väldigt hög.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddr:

Vill inte vara dryg, men jag måste fråga. Hur är det med läsförståelsen?

För mig var nes det alla snackade om i mitten/slutet på 80-talet.
Då var det i det lägre spannet dom låg i. Vad dom sedan hamnade har jag ingen aning om.

Majoriteten spel kostade över 500, några få skitspel kostade under 300, med lite rea eller om skit var gammalt.

Jag skrev lite snabbt men du hade ju samtidigt inte en jävla aning om vad du snackade om.

Så du ville uppenbarligen vara dryg med den där kommentaren...

Btw, det fanns NES spel som kostade upp emot 1000kr... (spel utan tillbehör btw, bara cartridge)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Baxtex:

Senast jag kollade var spel inte en mänsklig rättighet.

Senast jag kollade har ingen pratat om att spel är en mänsklig rättighet. Ganska nedlåtande kommentar mot de i världen som lider på riktigt. Oseriös nivå.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Senast jag kollade har ingen pratat om att spel är en mänsklig rättighet. Ganska nedlåtande kommentar mot de i världen som lider på riktigt. Oseriös nivå.

Din formulering gav ju sken av att det ska va en sorts rättighet. Med tanke på att du ställer dig frågvis i hur personer med låg (eller till och med utan) inkomst ska kunna köpa spel. Precis som att spel har en hög prioritet för denna målgrupp.

Permalänk

Ja EA likt dice har mycket att bevisa för att det ska bli ett köp. Implentera ett Anticheat som fungerar öht. BF 1 och BFV på PC, skulle säkert kunna tippa på att det är minst 1-2 smygfuskare inne på varje server med tanke på att jag vid flertalet gånger stött på riktigt blatant cheaters som hsar folk på löpande band genom foliage och över halva mappen, fuskare som inte ens försöker vara diskreta, reportade upprepade gånger av fulla lobbys folk men dom får fortsätta löpa amok, när dom envist tog bort dedicated/community servers inför bf1 och att dom prompt skulle hosta servrarna så är ju det minsta man kan begära att dom har aktiv anticheat alt me patrullerande admins för att polica skiten.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7-6700K
GPU: Nvidia RTX 2080 Ti
RAM: 32 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Man får betala till plattformsägaren för att få släppa sina spel till konsol, det slipper man på PC, således kostar spelen mer på konsol. Så var det redan på NES-tiden och så är det fortfarande.

NES, SNES, N64 och liknande hade riktigt dyra spel jämfört med PC på den tiden, när Playstation kom så tog de en lägre avgift och således var spelen billigare. Jag har för mig att de låg runt en femhundring medan spelen till Nintendos maskiner låg en hundralapp eller två över det. Samtidigt kostade väl (nya och stora-) spel på PC runt 400 då. Formatet kan förstås ha spelat in en del också, Nintendos kassetter var ju inte billiga att tillverka medan en CD på PS ju inte kostade många kronor.

Slipper betala till plattformsägaren? Är det därför Steam tar 30% av vinsten? Och Epic dom tar 19% eller vad de tar?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Eltaco:

Slipper betala till plattformsägaren? Är det därför Steam tar 30% av vinsten? Och Epic dom tar 19% eller vad de tar?

Nja, det är inte riktigt samma sak. Om vi tar det äldre scenariot som exempel, säg ett spel till SNES som också kom till PC. Tillverkaren fick då betala rätt mycket för licensen till Nintendo och för kassetten som Nintendo hade ensamrätt att tillverka. Sen tog ju butiken sin andel, som visserligen nog var en bit lägre än 30% men det är ju ändå det som motsvaras av exempelvis Steams andel idag. Samma spel till PC slapp betala någonstans kring 150-200 för att få göra spelet till ett Nintendo och för kassetten, istället betalar de inget till plattformsägaren (MS) och några kronor för pressningen av CD-skivan eller några kronor mer om spelet är så gammalt att det ligger på disketter. Butiken som sålde spelet skulle fortfarande ha sin andel dock, igen säkert mindre än 30% men likväl ska de ha betalt för risken att spelen inte blir sålda och lager- eller butiksutrymmet som spelen tar upp, och förstås vinst ovanpå det.

Butiken skulle alltså ha betalt förr precis som de ska ha betalt idag. Sen kan man förstås diskutera om 30% är rimligt, speciellt med tanke på att de fysiska butikerna från förr inte fick så mycket trots att de faktiskt behövde ha fysiska butikslokaler på i allmänhet dyra platser där folk rörde sig, lagerutrymmen, butikspersonal och så. Å andra sidan innebär ju de digitala butikerna lite andra fördelar, som att de sköter distributionen själva och så. Viss marknadsföring ingår också men det gjorde det ju även i de fysiska butikerna från förr.

Sen vet inte vi (eller jag i alla fall) hur avtalen ser ut på konsolerna idag. Med största sannolikhet tar MS/Sony/Nintendo ut en avgift för förmånen att få bygga spel till deras plattformar utöver butikens 30%, annars borde spelen ha legat på samma pris som på Steam exempelvis. Samtidigt lär de ge bättre priser till "indie"-utvecklare och liknande med tanke på att de spelen ofta är rätt billiga, eller så har de gått mot en procentuell betalmodell. Det kan ju inte kosta 150 per spel i licenskostnader till plattformsägaren när många spel säljs för 50 eller 100 kronor liksom. MS play anywhere, alltså att man köper spelet på XB eller i Windows-butiken och kan spela det på båda ställena, är ju också ett tydligt tecken på att plattformen inte innebär så stora kostnader i alla fall för den typen av spel (även om inte så många utanför MS egna studios har hoppat på denna möjlighet).

Permalänk
Medlem
Skrivet av shortyboj:

Ja EA likt dice har mycket att bevisa för att det ska bli ett köp. Implentera ett Anticheat som fungerar öht. BF 1 och BFV på PC, skulle säkert kunna tippa på att det är minst 1-2 smygfuskare inne på varje server med tanke på att jag vid flertalet gånger stött på riktigt blatant cheaters som hsar folk på löpande band genom foliage och över halva mappen, fuskare som inte ens försöker vara diskreta, reportade upprepade gånger av fulla lobbys folk men dom får fortsätta löpa amok, när dom envist tog bort dedicated/community servers inför bf1 och att dom prompt skulle hosta servrarna så är ju det minsta man kan begära att dom har aktiv anticheat alt me patrullerande admins för att polica skiten.

EA kan inte tillåta privata servrar för då kan fuskare effektivt bannlysas och då kan fuskarna känna att de inte är inkluderade, vilket strider mot EAs nya användarvillkor.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

https://images.app.goo.gl/ZE99cXibiaotPo6q8

Fast ärligt talat är det ett jäkla pris. Tillbaka till Super Nintendo o Nintendo 64.
Så 200:- dyrare till konsol skulle ja säga.

HUR får ja bildjäveln till att visas??

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

https://images.app.goo.gl/ZE99cXibiaotPo6q8

Fast ärligt talat är det ett jäkla pris. Tillbaka till Super Nintendo o Nintendo 64.
Så 200:- dyrare till konsol skulle ja säga.

HUR får ja bildjäveln till att visas??

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1552045-guide-sa-lagge...

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

*Sidospår borttaget*

Diskussioner skall hållas på en saklig nivå, sandlådenivå kan man hålla utanför forumet!

/Vzano, Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär