Blurrig text av skärm-skalning

Permalänk
Inaktiv

Blurrig text av skärm-skalning

Jag har en ASUS ProArt PA278QV som fungerar felfritt med Mac mini M1. Inga problem med att väcka skärmen eller ens välja 75 Hz, och det gör den via medföljande HDMI-kabel.

Trots att texten är hyfsat stor på många ställen så önskar jag ändå ännu större text. Gick in på skärminställningar och det enda jag kan välja där är skalning utifrån lägre skärmupplösning vilket gjorde allt större men blurrigt. Jag hade dock MacBook Air M1 tidigare och märkte att skärminställningarna ser annorlunda ut nu (texten blev inte heller blurrig när jag förstorade på MacBook Air M1).

Så här ser skärminställningarna ut nu (bildexempel, ej min bild eller skärm):

Så här såg skärminställningarna ut när jag hade MacBook Air M1 (också bildexempel:

Varför ser skärminställningarna annorlunda ut? Är det möjligtvis skillnad som i att andra bildexemplet bara förstorar UI medan ovanstående exempel gör något annat som gör att det blir blurrigt?

Permalänk
Medlem

Håll inne option/alt och klicka på Scaled, då borde alternativen nedanför ändras till den andra typen. Gör den inte det så är det något med skärmen som datorn inte gillar typ…

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem

Ser nu att ASUS ProArt PA278QV endast är en 1440p-skärm. Då skulle jag säga att det är typ omöjligt att du fick den andra typen av inställning på någon annan dator heller. macOS stödjer endast UI-skalning på skärmar som är retina/4K eller högre.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mayhem SWE:

Ser nu att ASUS ProArt PA278QV endast är en 1440p-skärm. Då skulle jag säga att det är typ omöjligt att du fick den andra typen av inställning på någon annan dator heller. macOS stödjer endast UI-skalning på skärmar som är retina/4K eller högre.

Den ”andra datorn” var en MacBook Air alltså den inbyggda skärmen. MacBooks har ju inte 4K-upplösning så varför visar de UI-skalningen då?

Var hittar man information om att UI skalning bara är tillgängligt från 4K och uppåt? Det har inte möjligtvis med kabelanslutningen att göra? Att jag kör HDMI istället för USB-C till Display-port?

Behöver returnera skärmen för pixelfel så jag kan köpa högre upplösning om det verkligen påverkar detta. Jag har dock inget större behov av 4K så jag vill inte köpa det i onödan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Den ”andra datorn” var en MacBook Air alltså den inbyggda skärmen. MacBooks har ju inte 4K-upplösning så varför visar de UI-skalningen då?

Skärmen på en MacBook 13" må inte vara 4K men pixeltätheten är ändå typ dubbelt så hög som din 27" skärm, vilket är vad som spelar någon roll.

Skrivet av anon315148:

Var hittar man information om att UI skalning bara är tillgängligt från 4K och uppåt?

Ingen aning. Jag vet bara att det är så, av egen erfarenhet.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mayhem SWE:

Skärmen på en MacBook 13" må inte vara 4K men pixeltätheten är ändå typ dubbelt så hög som din 27" skärm, vilket är vad som spelar någon roll.

Ingen aning. Jag vet bara att det är så, av egen erfarenhet.

Tack för svar. Jag får helt enkelt köpa 4K istället. Tycker bara de är så dyra då jag samtidigt vill ha fabrikskalibrering och ett stabilt stativ. Min skärm kostar det dubbla med 4K, å andra sidan får jag USB-C också (även om det inte har större betydelse).

Permalänk
Medlem

Skalning av text har inget med upplösning att göra. Du ska köra skärmen i dess högsta upplösning och sen skala text, inte ändra upplösning. Helt olika saker

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ernesto:

Skalning av text har inget med upplösning att göra. Du ska köra skärmen i dess högsta upplösning och sen skala text, inte ändra upplösning. Helt olika saker

Jag vet och det är ju det jag vill göra, men jag får inte skala texten på 1440p i Mac tydligen.

Permalänk
Inaktiv

Enligt denna video så är 4K inte optimalt på 27-tum i Mac såvida man inte vill köra 1080p skalning. Detta då det inte blir äkta 4K om man väljer skalningen däremellan. Han rekommenderar en större 32-tum skärm för det. Är dock rädd för att 32-tum blir för stort. Tycker redan 27-tum är riktigt stort.

Detta utgår givetvis ifrån att man sysslar med 4K-material. Annars har det kanske ingen betydelse.

Jag tycker dock 1440p är för smått (därför jag vill skala) så jag kanske kan tänka mig 1080p-skalning.

Permalänk
Inaktiv

Sänkt upplösningen till 1080p bara för att få en uppfattning om hur stort allt blir på 27-tum (trots att det ser suddigare ut). Känns inte så stort faktiskt. Jag vill ha stor och tydlig text så skulle nog kunna köra 1080p-skalning utan problem på 27-tum med 4K-upplösning.

Då jag ska returnera denna skärmen och låna en 22-tums skärm på 1080p (tror jag) så ska jag se hur det ser ut på den. Kanske överväga en mindre skärm med 1080p om text och UI ser bra ut på den. Annars får det blir 27-tums 4K skärm med 1080p-skalning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Enligt denna video så är 4K inte optimalt på 27-tum i Mac såvida man inte vill köra 1080p skalning. Detta då det inte blir äkta 4K om man väljer skalningen däremellan.

Intressant. Dock är det ju som påpekas redan i kommentarstråden till videon inte en defekt i macOS, utan en defekt i åtminstone Photoshop och Affinity Photo. Apples egna program hanterar ju detta helt korrekt.

Adobe är väl som vanligt för lata/snåla/inkompetenta för att fixa detta, kanske kräver det för mycket macOS-specifik kod och de vill hålla sin antika kodbas fullt ut delad med Windows-versionen. Vad Serif har för ursäkt kan man däremot fråga sig med tanke på att deras program är avsevärt nyare och exklusivt för macOS. Undrar om Pixelmator hanterar UI-skalning korrekt.

Skrivet av anon315148:

Jag tycker dock 1440p är för smått (därför jag vill skala) så jag kanske kan tänka mig 1080p-skalning.

Förstår inte varför du vill ha så gigantiskt stora UI-element. Det som är intressant att se är ju liksom arbetsytan man jobbar med. UI-elementen i native 1440p 27" är redan för stora och skulle gärna ha UI-skalning tillgängligt för att kunna göra dem mindre. På min andra skärm 4K 27" kör jag normalt det näst minsta läget, men kanske dags att ta steget att köra helt utan UI-skalning. På inbyggda skärmen på en MacBook kör jag alltid minsta läget då paletterna i Adobe-programmen annars lätt äter upp hela skärmen…

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mayhem SWE:

Förstår inte varför du vill ha så gigantiskt stora UI-element. Det som är intressant att se är ju liksom arbetsytan man jobbar med. UI-elementen i native 1440p 27" är redan för stora och skulle gärna ha UI-skalning tillgängligt för att kunna göra dem mindre. På min andra skärm 4K 27" kör jag normalt det näst minsta läget, men kanske dags att ta steget att köra helt utan UI-skalning. På inbyggda skärmen på en MacBook kör jag alltid minsta läget då paletterna i Adobe-programmen annars lätt äter upp hela skärmen…

För mig handlar det mer om texten än något annat. I övrigt önskar jag dock inte att allt blir större eller lika stort som i 1080p. Upplever det mer enhetligt i Windows när jag förstorar.

Använder dock inte Abobe så kan inte uttala mig om just det. Reagerade bara på videon.

Permalänk
Medlem

Här kan du grotta dig ner i macOS, 27" skärmar, 4K och skalning: https://tonsky.me/blog/monitors/

För att få "äkta retina" ska man alltså köra i 200% skalning, vilket resulterar i att 3840x2160 (4K) får lika mycket yta som 1920x1080.

Själv tycker jag 27" 4K med 150% skalning (alltså lika mycket yta som 2560x1440) är bra nog (fast nu läste jag den där blogg posten ovan igen så nu ställde jag in 200% skalning men kommer onekligen ställa om till 150% snart igen när jag känner mig klaustrofobisk pga hur lite yta det är).

Förr i tiden fanns det 24" skärmar med 3840x2160 och dem var perfekt, förutom att de bara var 24", för 1920x1080 yta är ganska lagom på 24".

Apples egna 27" iMacs har upplösningen 5120*2880 (alltså 2560x1440 * 2), men det finns väldigt få sådana skärmar: https://www.prisjakt.nu/c/datorskarmar?544=27087

macOS på icke högupplöst skärm är fruktansvärt. Har en 34" ultrawide med 3440x1440 men jag föredrar min Acer XV273K som är 27" 4K pga hur macOS ser ut. Mindre yta än ultrawiden, men 1000x mer behaglig text.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lambdan:

Här kan du grotta dig ner i macOS, 27" skärmar, 4K och skalning: https://tonsky.me/blog/monitors/

För att få "äkta retina" ska man alltså köra i 200% skalning, vilket resulterar i att 3840x2160 (4K) får lika mycket yta som 1920x1080.

Själv tycker jag 27" 4K med 150% skalning (alltså lika mycket yta som 2560x1440) är bra nog (fast nu läste jag den där blogg posten ovan igen så nu ställde jag in 200% skalning men kommer onekligen ställa om till 150% snart igen när jag känner mig klaustrofobisk pga hur lite yta det är).

Förr i tiden fanns det 24" skärmar med 3840x2160 och dem var perfekt, förutom att de bara var 24", för 1920x1080 yta är ganska lagom på 24".

Apples egna 27" iMacs har upplösningen 5120*2880 (alltså 2560x1440 * 2), men det finns väldigt få sådana skärmar: https://www.prisjakt.nu/c/datorskarmar?544=27087

macOS på icke högupplöst skärm är fruktansvärt. Har en 34" ultrawide med 3440x1440 men jag föredrar min Acer XV273K som är 27" 4K pga hur macOS ser ut. Mindre yta än ultrawiden, men 1000x mer behaglig text.

"Förr i tiden fanns det 24" skärmar med 3840x2160..." Vad jag vet finns det bara en sådan skärm vilket är LG UltraFine 4K som var ett samarbete med Apple (LG UltraFine 5K är också ett samarbete med Apple). Någon liknande skärm har jag aldrig sett. Så jag tror FHD snarare varit/är standard på 24-tum. Först vid 25-tum verkar man kunna hitta 1440p. 4K börjar först på 27-tum.

Annars verkar det stämma att macOS inte ser bra ut på lägre upplösning såvida man inte kör standard. macOS såg inte blurrigt ut när det var 1440p (förvald/skärmens upplösning) så länge man inte försökte skala (eller det gick inte att skala, bara sänka upplösningen). Så här vinner Windows verkligen i utbudet av skärmar. Kan förstora text och UI utan att påverka upplösningen eller göra saker suddigt. Tycker man text och UI är stort nog i 1440p så funkar skärmen, men vill man av någon anledning förstora texten/UI så bör man satsa på minst 4K så att man kan får möjligheten att skala.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

"Förr i tiden fanns det 24" skärmar med 3840x2160..." Vad jag vet finns det bara en sådan skärm vilket är LG UltraFine 4K

Förr fanns t.ex. Dell P2415Q. Den är sällsynt numera, förutom i Sweclockers testlabb.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lambdan:

Förr fanns t.ex. Dell P2415Q. Den är sällsynt numera, förutom i Sweclockers testlabb.

Intressant. Konstigt att upplösningen har tagit ett steg tillbaka på skärmar. Den verkade ju prisvärd också (till skillnad från LG UltraFine 4K). Synd att Dell inte har en sådan fortfarande. Tycker Dell gör fina skärmar annars. Fast mer inne på Asus och BenQ p.g.a. erbjuder fabrikskalibrerade.