Input komplett dator, klarar en Noctua NH-U12S kyla en Core i9-10900F?

Permalänk

Input komplett dator, klarar en Noctua NH-U12S kyla en Core i9-10900F?

https://www.komplett.se/product/1171764/dator-surfplatta/komp...

Tänkte köpa denna till bror, ändrat en hel del från orginal config.

Phanteks Eclipse P400A Black
GeForce RTX 3070 GAMING Z TRIO
Intel Core i9-10900 Processor, Tray
Noctua NH-U12S CPU Kylare
Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 16GB
ASUS TUF B460M-PLUS GAMING moderkort
Kingston A2000 1TB NVMe M.2 SSD
Kingston A2000 1TB NVMe M.2 SSD
Corsair RM750x, 750W Hvit PSU

Så här tänkte vi köra, något jag behöver ändra? Är mobot för svagt? (ström-matning till cpu), ska man ta ett annat eller andra minnen, allt ska köras i stock så kanske ingen ide att byta minnen från orginal config?

Skönt att 3070 finns inne om man bygger en dator hos dom. Varken han eller jag orkar bygga själva, tror inte det skulle bli så mycket billigare. Kanske en 10900k och noctua nh-d15 hade varit bättre dock...

Är det bra luftflöde i detta chassi.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Noctua NH-U12S CPU Kylare

Jag skulle rekommendera en NH-U14S, den är inte lika sjukt stor och otymplig som en D15 (som gärna blockerar halva moderkortet) men har bättre kylprestanda än en U12S.

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Jag skulle rekommendera en NH-U14S, den är inte lika sjukt stor och otymplig som en D15 (som gärna blockerar halva moderkortet) men har bättre kylprestanda än en U12S.

Går inte att välja NH-U14S i deras config, tror den väger mer, alla företag som bygger datorer skickar ingen tornkylare som väger mer än 755 gram, på grund av att mobot kan böja sig. I Usa pumpar dom upp plast, som håller allt på plats, fattar inte varför vi inte kan göra det heller, men gissar på postnord..

Någon som vet om man kan bygga en dator på Inet och hämta den i Stockholm? Så den slippers skickas med posten, då skulle man kunna ta den du nämnde, men då får man köra utan 3070 då dom inte går att få tag i, om det inte är ett färdigutbyggt system. Han har dock ett 1070 gtx som funkar bra i 2k. tills prisernas går ner, fick mitt 3x ventus 3070 för 6200 kr, nu kostar det sjukt mycket, om det ens går å få tag på.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Enligt Noctua själv så ska den klara av att kyla "OK".

Men NH-U14S eller NH-U12A kyler bättre.

Lista för Intel 10900
https://ncc.noctua.at/cpus/model/Intel-Core-i9-10900-314

Visa signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2000 250GB + A2000 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Permalänk
Skrivet av Mithos:

Enligt Noctua själv så ska den klara av att kyla "OK".

Men NH-U14S eller NH-U12A kyler bättre.

Lista för Intel 10900
https://ncc.noctua.at/cpus/model/Intel-Core-i9-10900-314

Tack för den länken.
Kanske ska ta en 10700 då för å hålla nere temps, men kanske ingen skillnad?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Går inte att välja NH-U14S i deras config, tror den väger mer, alla företag som bygger datorer skickar ingen tornkylare som väger mer än 755 gram, på grund av att mobot kan böja sig.

500 gram var gränsen i designspecen för Intel-moderkort sist jag kollade. Tornkylare är kasst att skicka monterade på moderkort rent generellt, föreställer mig dock att det går att skicka ett mail till Komplett att man sätter dit en egen kylare?

Permalänk

Phanteks Eclipse P400A Black
MSI GeForce GT 710 2GB DDR3
Intel Core i7-10700F Processor
Noctua NH-U12S CPU Kylare
Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 16GB
ASUS TUF B460M-PLUS GAMING moderkort
Kingston A2000 1TB NVMe M.2 SSD
Kingston A2000 1TB NVMe M.2 SSD
Corsair RM750x, 750W Hvit PSU
Windows 10 Home
Garanti 3 års inskicksgaranti
Stötsäker kartong

Med denna setup hamnar det på 12k, rena rånet. Å man kör 1070 ett tag.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Kom ihåg du har valt ett moderkort (b460) och cpu (non K serie) som du inte kan/kommer överklocka.
Enligt noctua ska den fläkt du valt vara nog för detta.

Två gröna pluttar på Noctuas lista där betyder "medium turbo/overclocking headroom".

Visa signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2000 250GB + A2000 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Tornkylare är kasst att skicka monterade på moderkort rent generellt, föreställer mig dock att det går att skicka ett mail till Komplett att man sätter dit en egen kylare?

Ingen av oss orkar pillra dit en kylare, kan det gå sönder något kommer det gå sönder när vi håller på, plus att garantin på 3 år inte gäller heller om man byter kylare.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithos:

Enligt noctua ska den fläkt du valt vara nog för detta.

Två gröna pluttar på Noctuas lista där betyder "medium turbo/overclocking headroom".

Jag hade en NH-U12S på min i7-8086K först. Den klarade kylningen utan problem, men när jag bytte till en NH-U14S så blev det betydligt tystare samt att den inte har samma behov av att varva upp fläkten.

Permalänk
Skrivet av Mithos:

Kom ihåg du har valt ett moderkort (b460) och cpu (non K serie) som du inte kan/kommer överklocka.
Enligt noctua ska den fläkt du valt vara nog för detta.

Två gröna pluttar på Noctuas lista där betyder "medium turbo/overclocking headroom".

Men ska man ta ett mobo med bättre VRM? eller funkar det fint tror du?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Jag hade en NH-U12S på min i7-8086K först. Den klarade kylningen utan problem, men när jag bytte till en NH-U14S så blev det betydligt tystare samt att den inte har samma behov av att varva upp fläkten.

Jo det optimala hade ju varit en nh15, vilket han har i sin gamla dator, skulle det bli för varmt med nhu12s så får vi be någon sätta in den.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Jo det optimala hade ju varit en nh15, vilket han har i sin gamla dator, skulle det bli för varmt med nhu12s så får vi be någon sätta in den.

Värmen tror jag absolut inte är några problem, sen är inte alla lika känsliga för ljud som mig heller. Jag tycker t.ex. att mekaniska hårddiskar ger ifrån sig ett öronbedövande dån, och därför har jag inga såna.

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Värmen tror jag absolut inte är några problem, sen är inte alla lika känsliga för ljud som mig heller. Jag tycker t.ex. att mekaniska hårddiskar ger ifrån sig ett öronbedövande dån, och därför har jag inga såna.

Japp kör själv inga mekaniska diskar av den anledningen. Men du tror den cpu kylaren låter mycket?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Japp kör själv inga mekaniska diskar av den anledningen. Men du tror den cpu kylaren låter mycket?

Kollade precis på Intel Ark, i9-10900/10900F är visst bara 65W TDP (min är 95W) så det är nog lugnt.

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Kollade precis på Intel Ark, 10900/10900F har visst bara 65W TDP (min har 95W) så det är nog lugnt ändå.

65k är bara i idle, i windows typ, tror det drar upp till 180-200 vid max load.

Dock hade jag en 6700 icke å den var fan sval som fan med en be quiet pure rock 2, även under load, 65 tdp på den också i idle.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

65k är bara i idle, i windows typ, tror det drar upp till 180-200 vid max load.

Från Intels sida om TDP:

What is Thermal Design Power (TDP)?

TDP stands for Thermal Design Power, in watts, and refers to the power consumption under the maximum theoretical load. Power consumption is less than TDP under lower loads. The TDP is the maximum power that one should be designing the system for. This ensures operation to published specs under the maximum theoretical workload.

En 65W CPU har alltså kort uttryckt ett mindre kylbehov än en 95W CPU.

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Från Intels sida om TDP:

What is Thermal Design Power (TDP)?

TDP stands for Thermal Design Power, in watts, and refers to the power consumption under the maximum theoretical load. Power consumption is less than TDP under lower loads. The TDP is the maximum power that one should be designing the system for. This ensures operation to published specs under the maximum theoretical workload.

En 65W CPU har alltså kort uttryckt ett mindre kylbehov än en 95W CPU.

Ja men är 1000% säker på att det inte är 65 watt under full load, så intels tdp kan man inte lita på. Dem räklar tdp på normal load, typ du surfar i windows.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Ja men är 1000% säker på att det inte är 65 watt under full load, så intels tdp kan man inte lita på. Dem räklar tdp på normal load, typ du surfar i windows.

TDP är värmeutvecklingen som kylsystemet ska designas för om processorn ska prestera som specificerat. En TDP på 65W innebär att processorn kan dra mer än 65W under korta perioder, så länge som den inte överskrider 65W i genomsnitt under en längre period. Kolla t.ex. på Sweclockers test av 10900K så ser du hur den klockar ner sig efter att ha kört på full belastning ett tag för att inte överskrida sin 125W TDP.

Permalänk
Skrivet av perost:

TDP är värmeutvecklingen som kylsystemet ska designas för om processorn ska prestera som specificerat. En TDP på 65W innebär att processorn kan dra mer än 65W under korta perioder, så länge som den inte överskrider 65W i genomsnitt under en längre period. Kolla t.ex. på Sweclockers test av 10900K så ser du hur den klockar ner sig efter att ha kört på full belastning ett tag för att inte överskrida sin 125W TDP.

Okey då borde det vara chill med den där kylaren, men kommer ligga på lägre speed mhz då antar jag ?... Jämfört med en k modell som har bättre strömbudget. Och då borde inte vrm spela så stor roll heller?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Okey då borde det vara chill med den där kylaren, men kommer ligga på lägre speed mhz då antar jag ?... Jämfört med en k modell som har bättre strömbudget. Och då borde inte vrm spela så stor roll heller?

Precis, en 10900 kommer i stort sett uppföra sig som en 10900K med dålig kylning. D.v.s. de har ungefär samma boost-frekvens, men 10900 kan inte hålla den lika länge som 10900K.

Och gällande VRM så är det något som blivit populärt att oroa sig över de senaste åren, men ska man inte överklocka så är det sällan något man egentligen behöver bry sig särskilt mycket om.

Något jag missat är förresten att du valt ett B460-moderkort tillsammans med DDR4-3600 minnen. B460 har inte stöd för överklockning av varken processor eller minnen, så även om du väljer snabbare minnen så kommer de inte gå att köra snabbare än DDR4-2993 (standardfrekvensen för 10900) med ett sånt moderkort. Du måste välja ett B560 eller Z490/Z590 för att kunna köra minnena snabbare än så, så antingen bör du välja ett annat moderkort (inte många val på den datorn dock) eller så kan du spara pengar och välja långsammare minnen.

Permalänk
Skrivet av perost:

Precis, en 10900 kommer i stort sett uppföra sig som en 10900K med dålig kylning. D.v.s. de har ungefär samma boost-frekvens, men 10900 kan inte hålla den lika länge som 10900K.

Och gällande VRM så är det något som blivit populärt att oroa sig över de senaste åren, men ska man inte överklocka så är det sällan något man egentligen behöver bry sig särskilt mycket om.

Något jag missat är förresten att du valt ett B460-moderkort tillsammans med DDR4-3600 minnen. B460 har inte stöd för överklockning av varken processor eller minnen, så även om du väljer snabbare minnen så kommer de inte gå att köra snabbare än DDR4-2993 (standardfrekvensen för 10900) med ett sånt moderkort. Du måste välja ett B560 eller Z490/Z590 för att kunna köra minnena snabbare än så, så antingen bör du välja ett annat moderkort (inte många val på den datorn dock) eller så kan du spara pengar och välja långsammare minnen.

Okey tack, kommer köra minnena i stock speed, känns stabilast så, good point. Ska man bry sig om CL på minnen eller spelar det ingen roll om man ändå kör stock?

Men man bli ju lite orolig att ett B460m budget mobo kan mata 10900 med rätt ström (VRM) men kanske inte spelar så stor roll om det ändå är en icke k modell?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Okey tack, kommer köra minnena i stock speed, känns stabilast så, good point. Ska man bry sig om CL på minnen eller spelar det ingen roll om man ändå kör stock?

Lägre CL är bättre givet samma frekvens, men det gör inte så stor skillnad att det är värt att lägga mycket pengar på.

Permalänk
Skrivet av perost:

Lägre CL är bättre givet samma frekvens, men det gör inte så stor skillnad att det är värt att lägga mycket pengar på.

Okey tack, är det värt att välja ett Corsair RM750x, över ett Corsair TX650M som är i standard config, är ju trots allt guld...

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Men man bli ju lite orolig att ett B460m budget mobo kan mata 10900 med rätt ström (VRM) men kanske inte spelar så stor roll om det ändå är en icke k modell?

Det moderkortet är ett rätt påkostat B460-moderkort och gjort för att klara processorer med dubbelt så hög TDP, jag skulle inte vara det minsta orolig över att det inte skulle klara ett 10900.

Skrivet av blue eyed devil:

Okey tack, är det värt att välja ett Corsair RM750x, över ett Corsair TX650M som är i standard config, är ju trots allt guld...

Troligtvis inte, ett TX650M kommer fungera fint. Skillnaden i pris om man köper dem löst är ungefär en hundralapp medan Komplett tar ca 600 kr för uppgraderingen, så det känns inte särskilt prisvärt.

Permalänk
Skrivet av perost:

Det moderkortet är ett rätt påkostat B460-moderkort och gjort för att klara processorer med dubbelt så hög TDP, jag skulle inte vara det minsta orolig över att det inte skulle klara ett 10900.
Troligtvis inte, ett TX650M kommer fungera fint. Skillnaden i pris om man köper dem löst är ungefär en hundralapp medan Komplett tar ca 600 kr för uppgraderingen, så det känns inte särskilt prisvärt.

Okey tack, blir nog en beställning imorn när jag funderat vilket chassi det ska vara, men lutar mot ett Fractal Design Meshify C Temp G då det verkar ha bäst airflow, eller vilket hade du tagit av alla i listan?

Kommer nog bli 10900 då 10900F inte finns i lager, plus lättare å felsöka när man inte behöver grafik-kortet i.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none