Youtube visar en upplösning men spelar upp i en lägre!

Permalänk
Medlem

Youtube visar en upplösning men spelar upp i en lägre!

Har sedan 2-3 mån märkt av detta mer och mer för att nu sista 2-3 veckorna vara nästan alltid.

Det är att när man startar ett youtube klipp vilket som helst så startas uppspelningen i antingen 360p heller 480p.
MEN kugghjulet nere till höger visar den röd/vita hd loggan och klickar man på kugghjulet och sen kvalitet så är 1080p förvalt (på klipp med 1080 och högre) och finns bara 720p som max så är det förvalt, osv.

Jag kan spela upp ett helt 1timmes klipp och det visas i 360/480p fast med hd loggan och 1080p förvalt.
Så fort jag klickar på kugghjulet/kvalitet och sen väljer högre än 360/480p så ändras upplösningen till den "rätta" och spelar upp utan problem resten av klippet.
Att det verkligen ÄR 360/480p som spelas upp/att upplösningen ökar efter man aktivt väljer tex 1080p (som redan var förvalt) ser man om man höger klickar i video rutan och väljer statistik för nördar.

Har svårt att se att det skulle ha med mitt/min internet/hastighet att göra för då skulle det ju antingen börja buffra heller automatiskt gå ner i upplösning..

Detta händer i firefox med en del addons/µblock och violentmonkey youtube scripts (som provats med allt avslaget), men även i chrome med väldigt få addons och ingen adblocker, samt edge 100% standard.
Så har en stark misstanke om att youtube helt enkelt ljuger om upplösningen/kvalitet och hoppas att vi ej märker av det för att spara in på bandbredden.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

@grizzly666

Jag har inte mer än att säga att det är samma för mig. Började för några månader sedan och precis som du säger är det fullständigt uppenbart när fel kvalité har kickats igång. Det är ju tur att man manuellt kan välja rätt kvalité på bara några klick, men lite tråkigt att de visar "1080p", "4K" osv när det är uppenbart för vem som helst att det är mycket lägre.

Hittar du något om detta när du söker på andra forum?
Sitter på jobbet med mobil just nu, så jag väntar nog själv med att googla tills jag kommer hem

Permalänk
Medlem

Näe hittar inget direkt om just detta.
Enda jag lyckats hitta är en del som klagat på "1080p my ass" och då mer att det inte är 1080p när man valt det och statistiken för nördar säger att det är det.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!