AMD förklarar 3D V-Cache – 192 MB L3-cache med Ryzen 9 5900X

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av som99:

Apropå vad man ville göra förr, 1991 version av mig trodde att jag skulle sitta såhär med en skärm som projiceras upp med fysiskt 3D djup idag (dock ej i grön/monokrom)
https://i.pinimg.com/originals/23/ce/32/23ce329b2d4c23a5aef40bd8ca53b6e2.gif

Lite fusk kanske, men man skulle nog kunna komma rätt nära i VR.

Underbart intro för övrigt, efter alla dessa år borde jag faktiskt se till att spela igenom spelet vid något lämpligt tillfälle.

Skrivet av Kaleid:

Knappast så snabbt. Det är bättre än de flesta äger och kommer klara denna generations konsolspel utan problem.

Det är synd att Steam inte visar vilka CPU modeller eller iallafall generationer som användarna kör, den genomsnittliga speldator har säkert en relativt ny GPU men en gammal CPU.

Deras galna upplägg där de räknar CPU'er (borde vara kärnor eller än bättre trådar) gör det inte enklare. Men att folk uppgraderar GPU och kanske RAM och lagring efter ett par år är inte ovanligt.

5600X borde även den klara sig länge. Enda direkta nackdelen är få kärnor, men såvida inget oväntat händer lär det nog inte vara något direkt bekymmer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon5930:

Lite fusk kanske, men man skulle nog kunna komma rätt nära i VR.

Underbart intro för övrigt, efter alla dessa år borde jag faktiskt se till att spela igenom spelet vid något lämpligt tillfälle.

Det är synd att Steam inte visar vilka CPU modeller eller iallafall generationer som användarna kör, den genomsnittliga speldator har säkert en relativt ny GPU men en gammal CPU.

Deras galna upplägg där de räknar CPU'er (borde vara kärnor eller än bättre trådar) gör det inte enklare. Men att folk uppgraderar GPU och kanske RAM och lagring efter ett par år är inte ovanligt.

5600X borde även den klara sig länge. Enda direkta nackdelen är få kärnor, men såvida inget oväntat händer lär det nog inte vara något direkt bekymmer.

Nja, de flesta kör fortfarande med 1080p. De behöver inte GPUer som många jagar här.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anthraxious:

Jag är lika mycket hype och tekniknörd som andra, men varje gång jag byggt färdigt och tänkt "nice, helt klar nu!" så blir man genast sugen på nästa godsak och tänker i säljtankar, lol.

Det går över.
Någonstans under resans gång sker en … förändring i attityden till att böka runt i datorers innandömen. Njut av testosteronet medan du har det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Lite fusk kanske, men man skulle nog kunna komma rätt nära i VR.

Underbart intro för övrigt, efter alla dessa år borde jag faktiskt se till att spela igenom spelet vid något lämpligt tillfälle.

Helt klart ett väldigt minnesvärt intro till en annan värld!
Jag spelade igenom det när det begav sig men har även spelat det på återsläppet 15th Anniversary Edition och 20th Anniversary Edition
Kan säga att när man väl vet majoriteten av moment så svingar man sig rätt snabbt igenom spelet.
Det finns som sagt på många plattformer idag om du vill testa, men jag tycker ändå originalet på Amiga fortfarande är trevligast <3

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Det är synd att Steam inte visar vilka CPU modeller eller iallafall generationer som användarna kör, den genomsnittliga speldator har säkert en relativt ny GPU men en gammal CPU.

Det skulle bli en extremt lång lista med alla undermodeller. Idag är det 44,84% av Steam-användarna som har 6 kärnor eller fler, så det finns nog hyfsat många nyare CPUer ute i världens alla gamingburkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Lite fusk kanske, men man skulle nog kunna komma rätt nära i VR.

Underbart intro för övrigt, efter alla dessa år borde jag faktiskt se till att spela igenom spelet vid något lämpligt tillfälle.

Jo sant VR skulle man kunna göra något liknande i även om det inte blir riktigt rätt

Varsegod, tycker verkligen du skall göra det, vissa bitar av spelet kommer göra dig frustrerad dock

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.