Liten omröstning om populära storlekar bland laptops.

Permalänk
Medlem

Liten omröstning om populära storlekar bland laptops.

Samsung lanserade nyligen bärbara på den svenska marknaden, igen, men döm om min besvikelse när de inte hade något i 14 tum. Genom åren har jag lärt mig uppskatta formatet 14 tum med en HD (1920x1080) eller WQHD (2560 x 1440) skärm. Får plats överallt, är inte så litet att man måste sitta framåtböjd, perfekt för väskan i drygt A4 storlek, Har mestadels använt Lenovo's 14 tummare i Thinkpad serier.

Nu vill jag inte tvinga någon att använda 14 tum, men det vore intressant att få en fingervisning om 14 är så bra som jag inbillar mig? Hur många hade föredragit en 14 mot vad de slutligen köpte, till exempel.

Har en 15'6 på hyllan som inte används längre, och var länge utsatt för Toshiba's 13'3 i jobbet, så det är inte så att jag inte använt andra format. Även en gammal HP 17" workstation har man släpat runt på en gång i tiden.

Rösta...

Tänk gärna: "Fanns din "perfekta" laptop i den storleken du ville ha, eller fick du kompromissa?"

Visa signatur
Permalänk
Medlem

15" är ju trevligt nu med edgeless,
men återkomsten av 16:10 är också en välkommen utveckling.

Permalänk
Medlem

Ser gärna lite fler röster nu när ni inte är distraherade av bollsparkande

Får kika närmare på 15 edgeless

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

16"? Lenovo legion 5 pro

Permalänk
Medlem

Vi har ju kommit till en punkt att man kan ställa en något äldre 13.3 timmars brevid en 14 tummare och skärm+ram är lika stora.
Samma sak med 14 tum då får man in 15 tum idag.
När jag valde min 14" ThinkPad så valde jag 14" igen för det var det jag alltid haft.
Tycker fortfarande den är en väldigt bra storlek, liten nog att tas med men stor nog att faktiskt kunna arbeta på. 13 har alltid varit för litet för mig. Har inte släpat en 15 tummare på länge men antingen sitter jag på extern skärm, eller på vift med den i knät och då tror jag 15 är för stort att konka runt på

Nu är det ingen speldator direkt, då hade jag nog valt 15-16 tum om man ska släpa på den ibland men enda ha lite storlek. spela på 14 är helt ok också om man bara gör det ibland.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Tycker fortfarande den är en väldigt bra storlek, liten nog att tas med men stor nog att faktiskt kunna arbeta på. 13 har alltid varit för litet för mig. Har inte släpat en 15 tummare på länge men antingen sitter jag på extern skärm, eller på vift med den i knät och då tror jag 15 är för stort att konka runt på

Nu är det ingen speldator direkt, då hade jag nog valt 15-16 tum om man ska släpa på den ibland men enda ha lite storlek. spela på 14 är helt ok också om man bara gör det ibland.

Precis min uppfattning. Det är ju ofta skärmkanten som krympt vilket medfört att skärmstorleken "utjämnats" något mellan olika modeller. Nu har jag inte min 14 för att spela på i första hand, det har jag en stor stark desktop till, men i nödfall är det ju kul om man kan dra igång sitt favoritspel hjälpligt.

Visa signatur
Permalänk
Samsung Sverige

Jag har tidigare köpt bärbara i storlekar runt 12,5 tum eftersom mitt främsta användningsområde varit ute på jobb och då har jag prioriterat låg vikt och kompakt format. Så, för egen del känns 13,3 tum ganska optimalt. Jag har dock inte någon större erfarenhet av 14-tummare, så det kanske hade varit en trevlig storlek. Jag kan försöka höra mig för om det är något i den storleken på gång.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Hedersmedlem

På jobbet bär jag runt den hela tiden och kopplar in till stor skärm när jag behöver, så där har jag gärna så liten som möjligt. Hemma har jag 14, men den bärs bara mellan soffan och köksbordet så egentligen hade jag kunnat ha en 15” där och fått större skärm för mindre peng. Men det är en bra storlek att ha i knät.

Det roliga är som sagt att min 14” hemma har nästan samma yttermått som kontorsklossen på 13.3” jag har på jobbet. Lägger man dem på varandra är det inte mycket som sticker ut.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Homdax:

Samsung lanserade nyligen bärbara på den svenska marknaden, igen, men döm om min besvikelse när de inte hade något i 14 tum. Genom åren har jag lärt mig uppskatta formatet 14 tum med en HD (1920x1080) eller WQHD (2560 x 1440) skärm. Får plats överallt, är inte så litet att man måste sitta framåtböjd, perfekt för väskan i drygt A4 storlek, Har mestadels använt Lenovo's 14 tummare i Thinkpad serier.

Nu vill jag inte tvinga någon att använda 14 tum, men det vore intressant att få en fingervisning om 14 är så bra som jag inbillar mig? Hur många hade föredragit en 14 mot vad de slutligen köpte, till exempel.

Har en 15'6 på hyllan som inte används längre, och var länge utsatt för Toshiba's 13'3 i jobbet, så det är inte så att jag inte använt andra format. Även en gammal HP 17" workstation har man släpat runt på en gång i tiden.

Rösta...

Tänk gärna: "Fanns din "perfekta" laptop i den storleken du ville ha, eller fick du kompromissa?"

Du hade glömt några vanliga storlekar som jag la till. Både 12.5" och 11" skulle jag tro är rätt vanliga även om schyssta 13" med liten skärmkant troligen tar över dessa.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

@DavidtheDoom
Har en 11" chromebook nånstans så jag är inte på något vis omedveten om dessa storlekar, dock måste jag ändå rimligen dra gränsen någonstans för vad som kan betraktas som en vanligt förekommande brukbar laptop med fullstort tangentbord (minus numpad för de som inte är 15'6 eller 17") .

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Problemet när ögonen börja bli trötta och inte fokusera som innan när man var yngre att 14" börja bli att som att rota efter saker genom en brevinkast-springa och man har ingen nytta av några 2560x1440-upplösning då man helt inte kan titta närmare för de mer förkrympta sifforna med den högre upplösning då allt blir bara sudd och det är en väsentlig förbättring i upplevelse med 15" och större - dock inte när det gäller att bära omkring det hela.

ni yngre begriper nog inte vad jag talar om - ni på +40 vet troligen vad jag menar och det blir bara värre med tiden...

Permalänk
Medlem

Jag gillar verkligen 14 tums storleken. Har nu en 14 tums dator och de senaste 2 andra datorerna var också 14 tums storlek och det är väldigt behändigt när man är på resande fot eller, som den första 14 tums datorn jag hade, i gymnasiet.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Inget under 17,3". Hade gärna haft 19-20". Datorn används en ny hel del till gaming men även vid arbete så tycker jag att mindre storlekar handikappar mig när jag vill ha flera dokument öppna samtidigt.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av xxargs:

Problemet när ögonen börja bli trötta och inte fokusera som innan när man var yngre att 14" börja bli att som att rota efter saker genom en brevinkast-springa och man har ingen nytta av några 2560x1440-upplösning då man helt inte kan titta närmare för de mer förkrympta sifforna med den högre upplösning då allt blir bara sudd och det är en väsentlig förbättring i upplevelse med 15" och större - dock inte när det gäller att bära omkring det hela.

ni yngre begriper nog inte vad jag talar om - ni på +40 vet troligen vad jag menar och det blir bara värre med tiden...

Jag är också dinosaurie 🦕 men..

Tycker det främst är ett problem pga hur windows skalar på skärmar med hög ppi. vissa grafiska element blir gigantiska och tar för mycket plats medan texten blir supersmal och omöjlig att läsa om man inte förstorar den eller stänger av cleartype. På en mindre skärm (13.3) som har en native upplösning som funkar utan skalning (1366x768) så har jag inte det problemet alls.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Tänk gärna: "Fanns din "perfekta" laptop i den storleken du ville ha, eller fick du kompromissa?"

Beror ju på vad syftet är med laptopen.
En gaming laptop vill jag ha 17" men skulle det vara en laptop jag ska ha med mig ofta för annan användning är 12-14 lagom.
För tillfället fyller en 12,9 ipad pro alla mina laptop behov t ex

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

ni yngre begriper nog inte vad jag talar om - ni på +40 vet troligen vad jag menar och det blir bara värre med tiden...

Vaddå yngre? Har ganska mycket strul med brillorna sista halvåret, får inte till det med progressiviteten och är nu inne på tredja paret... mina bästa är planglas terminalglasögon, men de får jag inte köra med. Men, har 1920x1080 på 14" utan alltför mycket strul...På min desktop kör jag 4K med 125% windows skalning.

Skrivet av Json_81:

Beror ju på vad syftet är med laptopen.
En gaming laptop vill jag ha 17" men skulle det vara en laptop jag ska ha med mig ofta för annan användning är 12-14 lagom.
För tillfället fyller en 12,9 ipad pro alla mina laptop behov t ex

Håller med om att en gaming borde kunna motivera lite större skärm, dock inte högre upplösning, men jag spelar sällan på laptop.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Inget över 14" - då är det bättre att köra på stationärt. Min förra jobbdator var 15.6", och den var fruktansvärt jobbigt att släpa runt när man var på jobbresa ett par dagar. Då hade den visserligen ett par år på nacken, men ändå. Under 13.3" blir sen lite väl smått, främst för att tangentbordet ofta blir för trångt för en vuxen man.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Personligen säger jag att ju större desto bättre. Skulle gärna ha en laptop kring 24-27 tum om det bara fanns. Min dator lämnar i princip aldrig hemmet ändå men jag värdesätter att kunna stoppa undan den när den inte används då jag tycker datorer är fula att ha framme och jag värdesätter att kunna sitta i olika rum beroende på omständigheterna. Större betyder dessutom större tangentbord, bättre förmåga att leda bort värme, etc. Men jag har förstått att jag är mer eller mindre ensam om att tycka detta och får därför hålla till godo med 17-tummare i mitt liv...

Permalänk
Medlem

Har en laptop med 13.3" skärm, och visst, om jag någon gång skaffar en ny kan jag tänka mig en större skärm så länge övriga mått är liknande de nuvarande, 325 x 223 x 5.5 ~18 mm (WxDxH).

Permalänk
Medlem

Har en 11" Surface-platta m tangentbord när man är ute på stan el kortresande fot.
Annars alltid 15". Sedan 2008 med touch.
Den senaste, knappt ett år, är ca 1 cm mindre överallt och ett halvt kilo lättare så den är bärbar och inte bara släpbar som de tidigare.

Permalänk
Medlem

För mig är det fullstort tangentbord, med numerisk del, som är ett absolut krav, och då blir skärmen runt 15 tum hur man än gör det.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av pjb:

Har en 11" Surface-platta m tangentbord när man är ute på stan el kortresande fot.

Jag har också en Surface, men en 12" Surface Pro 3, betydligt bättre än min först 10,6" 16:9 SP. Dock fortfarande för liten för min smak. Jag vet inte om SP7 12,3" skulle vara mycket bättre heller utan jag hade gärna sett en SP med 13,5" eller 15" som SB2, fast fortfarande med stödet bak som SP.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Samsung:

Jag har tidigare köpt bärbara i storlekar runt 12,5 tum eftersom mitt främsta användningsområde varit ute på jobb och då har jag prioriterat låg vikt och kompakt format. Så, för egen del känns 13,3 tum ganska optimalt. Jag har dock inte någon större erfarenhet av 14-tummare, så det kanske hade varit en trevlig storlek. Jag kan försöka höra mig för om det är något i den storleken på gång.

Jag kikade lite med produktexperten i Norden och han kunde inte säga något om produkter som ännu inte lanserats. Men han nämnde dock Galaxy Book Go (som ju är en annan typ av produkt, så klart) som kommit i 14 tum. Så Samsung jobbar ju ändå med storleken inom vissa linjer.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Avstängd

Det beror helt på användningsområdet. Men någonstans 13-16 tum är väl där jag tycker de passar mig. Jag har en Surface Pro på drygt tio tum och den är trevlig på många sätt, men den hade gärna fått vara 13 tum. Jag hade också en Thinkpad X220 (12,5 tum) när jag pluggade men mina ögon orkar nog inte med en så liten skärm idag (speciellt inte med upplösningen 1366*768).

Nyligen gick jag från en 15,6 tums Dell workstation till en 15,6 Thinkpad P1 på jobbet och den är ju sjukt mycket trevligare att jobba med. Väger mycket mindre, är mindre till storleken och är bra mycket tunnare samtidigt som den är mycket snabbare. Å andra sidan hade nog en 14-tummare räckt också om de fanns med så mycket kräm, men tyvärr.

Men sitter man med laptopen bara så är det ju en kompromiss hur man än gör. Gör man det mycket kanske en riktigt tunn och lätt sjuttontummare (LG Gram?) hade funkat jättebra, men sitter man mestadels vid ett skrivbord med externa skärmar och så så spelar ju inte det någon större roll.