Råd för bygge med RTX 3070 TI

Permalänk
Medlem

Råd för bygge med RTX 3070 TI

Hejsan!

Dags för mig att uppgradera min dator så jag eftersöker era råd om hur jag bäst går tillväga med följande förutsättningar:

Jag har efter mycket letande lyckats få tag på följande GPU: ASUS GeForce RTX3070TI ROG Strix OC

Min nuvarande dator innehåller följande komponenter

• AMD Ryzen 5 2600X

• CORSAIR TX 650W NÄTDEL ATX12V 2.2 / EPS12V

• ASUS ROG Strix B450-F GAMING, Socket-AM4

• Ballistix Sport LT DDR4 16GB (2666MHz)

• Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD

• ASUS Xonar Essence Stx Audio Card PCI-E

Detta är inbyggt i ett Fractal Design Define S Svart och jag kör med en 1440p 165hz skärm.

Min tanke är alltså att återanvända det som går, men samtidigt vill jag givetvis inte strypa prestandan på det nya grafikkortet. Efter att ha googlat runt lite uppfattar jag det som att jag kommer behöva en ny CPU, PSU och moderkort för att slippa någon flaskhals. Och då har jag kikat på följande alternativ:

• AMD Ryzen 5 5600X

• Gigabyte B550 AORUS ELITE V2

Gällande PSU har jag inget eget förslag ännu, men min nuvarande PSU har jag haft i snart 11 år utan några bekymmer! Men jag förstår att det rekommenderas att ha 750W med det grafikkortet jag kommer använda.

Anledning till uppgraderingen är egentligen att vara redo när Battlefield 2042 kommer ut. Ingen direkt fast budget, men den vanliga önskan om att det ska vara någorlunda prisvärt och framtidssäkert.

Jag är tacksam för alla råd!

Permalänk
Medlem

Ditt nuvarande moderkort har stöd för 5600X om du bara uppgraderar BIOS, så det finns ingen anledning att ersätta det av den anledningen. Du får förvisso inte PCIe 4.0 till grafikkortet med det, men det kommer inte påverka prestandan nämnvärt ändå.

Gällande nätagg så är det väl inte jätteviktigt ett byta det heller, tillverkarens rekommendationer är alltid väl tilltagna. Men vill du byta det så finns både Corsair RM750x och Seasonic Focus GX 750W för 999 kr just nu. De är ganska likvärdiga, så välj det som känns bäst.

Permalänk
Medlem

Okej jag förstår, tack för ditt svar perost! Då kanske jag alltså kan komma undan med att bara skaffa ny CPU.

Läste tidigare om det du skriver gällande moderkortet och BIOS update men att det skulle påverka prestandan, men om påverkan är väldigt liten så ska jag absolut överväga det alternativet.

Funderar ändå på att byta ut PSU:n mot Corsair RM750x som du tipsar om, för att vara på säkra sidan.

Några invändningar gällande RAM minnet? Är det jag har ett skapligt alternativ eller kan jag kanske få några märkbara skillnader med nyare/snabbare? Givetvis svårt för er att avgöra vad som är värt och inte, men hör gärna era reflektioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av quackerr:

Okej jag förstår, tack för ditt svar perost! Då kanske jag alltså kan komma undan med att bara skaffa ny CPU.

Läste tidigare om det du skriver gällande moderkortet och BIOS update men att det skulle påverka prestandan, men om påverkan är väldigt liten så ska jag absolut överväga det alternativet.

Funderar ändå på att byta ut PSU:n mot Corsair RM750x som du tipsar om, för att vara på säkra sidan.

Några invändningar gällande RAM minnet? Är det jag har ett skapligt alternativ eller kan jag kanske få några märkbara skillnader med nyare/snabbare? Givetvis svårt för er att avgöra vad som är värt och inte, men hör gärna era reflektioner.

3600 MHz CL16 kan ge upp till 10% bättre prestanda än 2666 MHz så kan vara värt att investera i snabbare RAM minnen alternativ är att överklocka Infinity Fabric och dina RAM minne.

PSU behöver du inte byta Corsair TX 650 är en bra PSU och du kan lägga pengarna på andra saker som din dator behöver.

Du behöver nog 1-2 extra fläktar till ditt chassi för att förbättra luftflödet.

Moderkort du har duger till Ryzen 5600X och 5800X (Kräver luftflöde över VRM) men ifall du har tänkt uppgradera till 5900X eller 5950X så bör du byta moderkort.

Permalänk
Medlem

Tack Anders9110 för din input. Nu när ni är två som sagt att PSU:n bör räcka så jag gör nog som du föreslår att jag lägger pengarna istället på nya RAM minnen samt blir det nog 5600X. Jag har redan två extra fläktar så det blir bra!

Permalänk
Medlem

En dator kommer alltid att ha en flaskhals, det handlar nog mer om att göra den så liten som möjligt.

Jag hade inte brytt mig om att byta någonting i den datorn du har, visst du kanske förlorar några enstaka procent just nu, men grafikkort brukar åldras snabbare än övriga komponenter, så om 2 år kommer nog din dator vara väldigt välbalanserad.

Det du kan göra är att skaffa en 5900X, 5600X & 5800x känns inte värt besväret och då skulle du helst ha kraftfullare PSU samt eventuellt bättre kylare. RAM gör några procent också om du inte kan överklocka dem du har till 3200MHz, men jag skulle inte byta RAM enbart för hastigheten, men vill du ändå utöka så är 3600MHz sötpunkten.

Då kommer vi till en situation där det kanske är lika bra att byta ut hela datorn istället och då är intel ett mer prisvärt alternativ just nu. Vad hade du för grafikkort innan ditt 3070Ti, kanske vore värt att sätta tillbaks det och sälja en komplett dator?

Permalänk
Medlem

Jag har ett 1070 i datorn nu som jag tänkte sälja. Brukar bli så att när jag väl börjar uppgradera köper jag i stort sett en helt ny dator, och tanken slog mig även denna gång! Har du någon uppskattning på vad som hade varit rimligt att begära för datorn om jag sålde hela?

Du menar alltså att det kanske inte är värt att uppgradera från min nuvarande CPU (2600X) till 5600X, och jag hade kunnat fortsätta köra med 2600X utan någon stor förlust i prestanda. Det var en del år sedan jag senast överklockade, och hade tänkt undvika det. Men ett alternativ är givetvis att behålla det jag har och överklocka minnet och CPU.

Tack för ditt inlägg Fenrisulvfan!