Spelprestanda 3070 bärbar vs 3060 stationär

Permalänk
Permalänk
Moderator
Forumledare

@lövet: Det är lite oklart vad din fråga är då du inte skriver något matnyttigt.

Ta gärna en titt på tråden om hur man får bra råd och komplettera tråden med det så hjälper jag dig att lägga till informationen så andra har en möjlighet att hjälpa till

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Permalänk
Medlem

Jag undrade hur spelprestanda på stationär dator med grafikkort 3060 står sig mot Laptop med grafikkort 3070.

Skrivet av NordhNet:

@lövet: Det är lite oklart vad din fråga är då du inte skriver något matnyttigt.

Ta gärna en titt på tråden om hur man får bra råd och komplettera tråden med det så hjälper jag dig att lägga till informationen så andra har en möjlighet att hjälpa till

Permalänk

Spellaptops funkar inte i praktiken, det har aldrig tillräckligt med kylning.

Permalänk
Medlem

Perfekt, det var detta jag undrade. 3070 på bärbar står sig riktigt hyfsat med andra ord. 3060 Ti på stationär har jag fått för mig är lägsta kravet om man ska köpa ny dator nu, å det ska hålla ett tag..?

Permalänk
Skrivet av lövet:

Perfekt, det var detta jag undrade. 3070 på bärbar står sig riktigt hyfsat med andra ord. 3060 Ti på stationär har jag fått för mig är lägsta kravet om man ska köpa ny dator nu, å det ska hålla ett tag..?

Det där är på pappret, sen i verkligheten kommer den låta som ett jetplan, bli stekhet och klocka ner sig själv. För framtiden är det bättre att köpa nåt 3060 och sen uppgradera till nåt fetare när marknaden inte är helt nattsvart för oss köpare, det kan du ju inte heller göra med en laptop som bara kommer sluta med ännu mer igendammad kylning istället.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Loddgrimner:

Spellaptops funkar inte i praktiken, det har aldrig tillräckligt med kylning.

??

Min Legion 7 (3080/5900hx) presterar strax över 3070 stationärt. Kylningen funkar superb utan throttle. Det är dock specat högst av alla mobila 3080.

Permalänk
Skrivet av jamalya:

??

Min Legion 7 (3080/5900hx) presterar strax över 3070 stationärt. Kylningen funkar superb utan throttle. Det är dock specat högst av alla mobila 3080.

Är det så du upplever den så, hur är ljudnivån på full load? Jag kan inte se hur en 0.5cm hög kylare med små fläktar kan matcha 3 slots monstren på 3000 serien men nya spellaptops kanske är konstruerade med någon slags magi.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Loddgrimner:

Är det så du upplever den så, hur är ljudnivån på full load? Jag kan inte se hur en 0.5cm hög kylare med små fläktar kan matcha 3 slots monstren på 3000 serien men nya spellaptops kanske är konstruerade med någon slags magi.

Jag använder en kylplatta under med 4 större fläktar. Datorn låter absolut inte mer än mitt gamla 3080 i full load.
Skillnaden i mitt fall är att min laptop GPU drar 165w vid max load och ett stationärt 3080 drar 320w+.

CPU går snäppet varmare än 3080 dock, men för att ta det ur ett realistiskt scenario så har jag datorn cirka 4 meter från sovrumsängen där både spädbarn och frugan sover och det har aldrig klagats över ljud.