Permalänk
Medlem

Brännmärken på vattenblock?

Har ett sånt här vattenblock:
https://www.ekwb.com/shop/ek-quantum-vector-tuf-rtx-3080-3090...

Använt ett par månader med EK-CryoFuel Mystic Fog och upptäckte något som ser ut som brännmärken på vattenblocket nu när jag skulle bygga om lite. Det verkar vara på ställen där kylvätskan inte kommer åt. Se bilden nedan.

Bild

Någon som vet vad det kan vara och om det är något fel?

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Medlem

Början till korrosion på blocket, kan även vara rester av den gamla kylvätskan som trängt in mellan plexi och blocket.
Ta isär blocket och kolla om det går att rengöra. Har fått detta på flertalet av EK-block och senast på mitt 3080 EK efter några månader bara.
Har reklamerat detta till EK flera gånger och de har alltid löst problemet, riktigt bra av dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jompa79:

Början till korrosion på blocket, kan även vara rester av den gamla kylvätskan som trängt in mellan plexi och blocket.
Ta isär blocket och kolla om det går att rengöra. Har fått detta på flertalet av EK-block och senast på mitt 3080 EK efter några månader bara.
Har reklamerat detta till EK flera gånger och de har alltid löst problemet, riktigt bra av dem.

Tack för svar. Det känns ju lite som dålig design att det ska kunna komma in vatten där, hur ska jag förhindra att det händer i framtiden liksom? Vad rekommenderar du att rengöra med, destillerat vatten bara? Det känns som att isopropanol kan bli ett problem i loopen sen.

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av FZL:

Tack för svar. Det känns ju lite som dålig design att det ska kunna komma in vatten där, hur ska jag förhindra att det händer i framtiden liksom? Vad rekommenderar du att rengöra med, destillerat vatten bara? Det känns som att isopropanol kan bli ett problem i loopen sen.

Du rengör med destillerat vatten och en mjuk tandborste. Går det inte bort av det och du ser att nicklet börjat släppa så gör en reklamation på ekwb.com så skickar de en ny platta till dig.
Lycka till!!

Permalänk
Medlem

Hej, en uppdatering, försökte rengöra det men det gick inte så jag kontaktade återförsäljaren som i sin tur kontaktade EK, detta var svaret jag fick:

Citat:

Sorry for the concern, there is no problem with the unit. I will explain. When the plexi top gets pressed against the smooth nickel block there is a very very tiny gap that that remains. There are 2 kinds of visual effects from this pressed gap. The first appears as a halo, rainbow, or hologram effect, this is more common when clear based coolants are used. The second visual effect appears as a whispy, dusty, or scratched effect, this is more common when solid based coolants are used. When a solid coolant is used, some of the particles that make up the colour get stuck in this very tiny gap and remain there as a residue. Be assured there is almost no flow outside the channels in that gap, and this is a visual aesthetic issue only, there is no performance loss whatsoever. You can try and clean the block by flushing with distilled water or manually taking the block apart and using warm soapy distilled water (baby bottle soap works well) and a soft bristle brush to clean the areas where the solid coolant became trapped, but it will reoccur with prolonged use of solid coolants again if it happened before. I apologize for the upset, there is no performance issue with the product and all 2 piece waterblocks may have this effect.

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Medlem

Hade liknande (men mycket mer över hela blocket) och fick inte heller något utbytt från EK efter att jag emailat fram och tillbaks i ett par dagar. De garanterade dock att det skulle fungera precis lika bra som innan och har nu använt blocket i ett par år till utan att märka något. Om det är samma som jag har borde det iallafall inte vara något problem, förutom att det är tråkigt att det ska behöva se ut sådär!

Visa signatur

Nuvarande Bygge: Green Envy

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magicanz:

Hade liknande (men mycket mer över hela blocket) och fick inte heller något utbytt från EK efter att jag emailat fram och tillbaks i ett par dagar. De garanterade dock att det skulle fungera precis lika bra som innan och har nu använt blocket i ett par år till utan att märka något. Om det är samma som jag har borde det iallafall inte vara något problem, förutom att det är tråkigt att det ska behöva se ut sådär!

Tack för din input
Skönt att höra att det inte bör vara något problem iallafall.

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080