Windows 10 når vägs ände år 2025

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Njae. Jag har lärt mig massa saker om Windows som hur jag kan lösa problem som kan uppstå, till skillnad mot Linux.
Men hur jag har nog "lärt" mig lika mycket om Windows Update och t.ex. Yum. Det finns liksom inte så mycket att lära sig om hur man klickar på knappen Update i Windows...

För det första så händer det ju att det inte funkar att trycka på knappen i Windows, vilket brukar innebära en ordentlig huvudvärk när det inte gör det. Så det finns ju saker att lära sig om uppdateringssystemen också.

Dock så lät det på din beskrivning inte som att något av problemen hade med uppdateringssystemen att göra egentligen, dvs förmodligen inte kunskap (eller avsaknad av kunskap) om yum som det handlade om.
Jag tror ju iaf snarare att problemet du nämnde i grunden handlade om något som gjorts på fel sätt i ett tidigare skede vilket tydligt visade sig först när relevanta paket uppdaterats.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av issue:

Driftar windowsmijöer på jobbet med powershell, det är inte det som är problemet. Problemet är saker som att boot partitionen blir full och servern inte kan boota för att tydligen, fast man satt upp skiten enligt diverse guides, för att gamla Linux kernels inte deletades. Något som aldrig någonsin hänt i Windows.
Eller problemet att t.ex. pihole slutar fungera för att efter en yum update så krascha webbservern. Aldrig heller hänt mig att IIS kraschat av Windows update.

Jag har testat fler gånger och försökt hålla ut, men har typ alltid gått tillbaka till Windows inom sex månader för där fungerar det.

Det du beskriver här är ju bara egenheter hos de respektive operativsystemen och din brist på erfarenhet av att hantera ett av dem: På Windows vet du vilken skit du kan räkna med händer men du har inte skaffat den vanan i Linux. "Alla" vet att om du kör apt upgrade så kör du sen också en apt autoremove (eller motsvarande i konfigfilen för unattended-upgrades, och naturligtvis också motsvarande för andra distributioner). En Linuxnörd hade i detta sammanhang kunnat påtala att Windows inte har något bra sätt att komma tillbaka till sin förrförra kärna utan att man återställer hela maskinen från backup.

Liknande med din pihole: jag kan nästan garantera att det inte var själva webbservern i sig som slutade fungera utan en inställning som var/blev felaktig med en nyare version av något beroende, och det är ju knappast unikt för Linux. Där - precis som i Windows - löser man problemet genom att felsöka och/eller genom att riva och bygga om, lite beroende på hur väl man automatiserat sina system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Det du beskriver här är ju bara egenheter hos de respektive operativsystemen och din brist på erfarenhet av att hantera ett av dem: På Windows vet du vilken skit du kan räkna med händer men du har inte skaffat den vanan i Linux. "Alla" vet att om du kör apt upgrade så kör du sen också en apt autoremove (eller motsvarande i konfigfilen för unattended-upgrades, och naturligtvis också motsvarande för andra distributioner). En Linuxnörd hade i detta sammanhang kunnat påtala att Windows inte har något bra sätt att komma tillbaka till sin förrförra kärna utan att man återställer hela maskinen från backup.

Liknande med din pihole: jag kan nästan garantera att det inte var själva webbservern i sig som slutade fungera utan en inställning som var/blev felaktig med en nyare version av något beroende, och det är ju knappast unikt för Linux. Där - precis som i Windows - löser man problemet genom att felsöka och/eller genom att riva och bygga om, lite beroende på hur väl man automatiserat sina system.

Men när apt autoremove inte tar bort gamla kernels då?
Hände mig två gånger på en Ubuntu server då jag till slut gav upp och gick tillbaka till Windows.
Eller på min laptop när helt plötsligt VLC slutar fungera efter en uppdatering. Avinstallerar VLC och dependencies, installerar igen. Skiten fungerar fortfarande inte.

Jag är som sagt en van windowsanvändare och jobbar med det. Men jag har aldrig stött på så svårlösta problem av en så enkel applikation som VLC på windows. Därav jag hävdar att Linux inte är användarvänligt.
Var fan en mardröm att få igång mitt 4g på laptopen, och varje gång kernels uppdaterats var jag tvungen att köra någon recompile.
En kollega fick lägga 2h på min laptop att få ljudet att fungera, för det var antingen off eller maxvolym. Även detta slutade fungera efter ca 6 månader, då gick jag tillbaka till Windows och allt fungerade.

Och ja, hade jag varit duktigare på Linux så hade jag nog kunnat lösa det. Men ska man behöva krångla så mycket?

Visa signatur

åh nej, blev du kränkt?! det var ju jävligt synd för dig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Du har inte sett vad som sker i stat, region och kommuner samt företag inom infrastruktur.

Slutna nätverk utan publik Internetacces kommer mer och mer för hantering av känslig och säkerhetsklassad material med början av trafikstyrelse-skandalen 2017 och nu skärper man upp allting bit för bit.

Det är redan ett problem med mjukvaror som behöver Internetaccess för tex licensservrar för att fungera eller prenumerations-tjänster av produkter att de helt enkelt inte går att använda i dessa fall och i många fall hankar man på äldre paketorienterade installationer med CD-kod eller inskriven licensnummer.

Men för framtiden så kommer man inte längre att kunna använda en del 'självklara' program som idag om det inte också finns offline-installationer där även aktivering måste flyttas över som fil på USB eller skrivas in för hand.

Office-paketet i sig har alternativ som libre office för nöjaktig kompabilitet (dock kommer det att gnölas...) men problemet är tex olika CAD-program då mycket av den känsliga informationen är i form av ritningar

Jo, jag har sett en hel del vad som sker i stat och kommuner, dock inte region.

Det du beskriver tror jag dels handlar om att man sparat sönder sina IT miljöer men heller inte lyssnat till alla varningssignaler.
Nu finns nya regelverk och direktiv som man enkelt kan följa och det som stat och kommun ser som något nytt och fräscht är snarare något man skulle implementerat för länge sedan och har gjort i den privata sektorn.
Jag är ganska säker på att man kommer lösa "problematiken" med att man inte kan nyttja molntjänster, antingen genom egna "statliga" moln eller på annat sätt. Att stänga ner alla nät och klippa internetaccessen är inte rimligt för offentliga verksamheter som inte har högre krav rörande hur dom hanterar information.

Jag är en av alla dom som med glädje ser på hur stat och kommun nu investerar i sina IT miljöer och faktiskt börjar prata informations och IT-säkerhet, det är inte en dag för tidigt. Bara så enkla saker som att segmentera nät är sci-fi för vissa.

Men det kommer att kosta och det är vi som betalar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Du missade bekvämt den viktiga biten i det jag skrev. Det har aldrig tidigare funnits något ekvivalent till Valves Protonlager. Det kommer självklart ta några år till innan Linux blir ett självklart och säkert val för gamers som bara vill att det ska fungera, men det kommer att ske.

Åh du missade helt min poäng också.
Jag skrev att spelande har blivit såååå mycket bättre. Proton är ett stort kliv i rätt riktning. Men det är precis det man hört i snart i 25 år om varje steg för Linux spelande.

Detta....har gjort spelande så mycket enklare, ge det bara några år.
Detta....har gjort spelande så mycket enklare, ge det bara några år.
Detta....har gjort spelande så mycket enklare, ge det bara några år.
Detta....har gjort spelande så mycket enklare, ge det bara några år.
Detta....har gjort spelande så mycket enklare, ge det bara några år.
Detta....har gjort spelande så mycket enklare, ge det bara några år.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av issue:

Men när apt autoremove inte tar bort gamla kernels då?
Hände mig två gånger på en Ubuntu server då jag till slut gav upp och gick tillbaka till Windows.
Eller på min laptop när helt plötsligt VLC slutar fungera efter en uppdatering. Avinstallerar VLC och dependencies, installerar igen. Skiten fungerar fortfarande inte.

Jag är som sagt en van windowsanvändare och jobbar med det. Men jag har aldrig stött på så svårlösta problem av en så enkel applikation som VLC på windows. Därav jag hävdar att Linux inte är användarvänligt.
Var fan en mardröm att få igång mitt 4g på laptopen, och varje gång kernels uppdaterats var jag tvungen att köra någon recompile.
En kollega fick lägga 2h på min laptop att få ljudet att fungera, för det var antingen off eller maxvolym. Även detta slutade fungera efter ca 6 månader, då gick jag tillbaka till Windows och allt fungerade.

Och ja, hade jag varit duktigare på Linux så hade jag nog kunnat lösa det. Men ska man behöva krångla så mycket?

Intressant diskussion ni har
Jag har 30+ år erfarenhet av microsoft system och 3år med Linux

Ju mer man kan om windows, ju mer nackdel är det i linux.. Linux är inte windows och fungerar inte som windows.. så alla ens erfarenheter och kunskaper är enbart till en nackdel, för i första steget i felsökning kommer tanken, men det borde vara så här, för det är logiskt i windows...

Jag svär ve&faan över linux emellanåt som @Det Otroliga Åbäket kan bevittna. hahaha
Men jag säger det jag sa i en annan tråd... ett system är aldrig bättre/säkrare än vad användarens kunskaper är.
Så vi som kan windows, det är klart som attan att vi kan hantera alla fel och kan alla trix för att få systemet att fungera så gott som felfritt.... Sätt en oerfaren windowsanvändare på att göra samma saker som vi trollar med våra Win-system, så kommer de ha samma problem i windows som vi har i Linux.

Sedan för oss som är allergiska mot kod/terminal/kommantotolk/filhack osv osv osv.. vi vill ha GUIs till allt.. Det får vi inte i linux och vi är bortskämda med 20år av windowsGuis

Så kontentan är... ett operativsystem är aldrig bättre, säkrare eller enklare än vad användarens kunskaper är.. oavsett om det är MacOS, Linux, windows, cromeOS osv
Så vilket OS är bäst... det beror på vad man ska ha det till o hur duktig man är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Kernel i sådana fall.

<3

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P Kylning: NZXT Kraken Z63 PSU: Corsair SF750
CPU: AMD Ryzen 5800X GPU: ASUS RTX 3080 TUF Gaming OC V2
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200Mhz MOBO: Asus ROG STRIX B550-I GAMING
SSD:
Samsung EVO 970 500GB SDD2: Samsung EVO 970 500GB
Övrigt: Iqunix F60, Logitech G Pro Superlight, LG 34GN850-B, ModMic, Beyerdynamic DT 770 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Linux som skrivbords-OS är lite jobbigt om man inte är nörd. Men jag har kört Linuxservrar i åratal parallellt med Windowsdito och har definitivt haft mer problem med Windowsservrar i samband med uppdateringar, och otroligt mycket mer problem med tredjepartsprogramvara i Windows än med tjänster som installeras via pakethanterare i Linux.

Angående att köra tighta moderna Windowsservrar så är Windows Core ditt bästa val: Liten footprint (operativsystemet i sig går finfint på 1 kärna och 1 GB minne i en VM) men fortfarande helt modernt. Nackdelen är att om du ogillar Linux så kommer du HATA att drifta en server där ditt huvudsakliga gränssnitt är PowerShell. 😆

Du kör dock maskinen som Core sen har du din vanliga Windows 10 laptop där du installerar Server manager och kan installera dina grafiska menyer och sen lägga till servrarna i dina olika menyer eller hantera dem ifrån Server Manager en Jump Station om det är Windows 10 Jump server om det är en server med GUI.

Edit

Plus att du idag också har Windows Admin Center via webbläsaren för att hantera core servrar

Tillägg om Windows Admin Center
Permalänk
Medlem
Skrivet av L'ombra:

Ser inte varför jag skulle vara mer benägen att använda något bara för att det använder öppen källkod. Vad menar du med anpassningsbart, exakt?

Med anpassningsbart så menar jag att jag (och alla andra) ska kunna ändra precis allt för att få det som jag vill ha det.
Om jag t.ex får en tanke att "den där vill jag flyta dit", då ska den gå att flytta dit.
Man ska kunna lägga till funktioner och tingeltangel efter tycke, smak och behov. Men framförallt ska det även gå att TA BORT allt skit man inte vill ha.
Med öppen källkod följer även möjlighet för användarna att göra fundamentala ändringar i operativsystemet. Ta bara en sån sak som möjlighet att som användare få total kontroll på sin integritet genom att kunna välja att jag vill inte få mitt beteende kartlagt, jag vill inte att utvecklaren av operativsystemet ska ha rätt att samla in "användardata".

Skrivet av L'ombra:

Jag cyklar inte för att det är "roligt". Jag använder cykeln för att pendla, och för det föredrar jag en bekväm stadscykel. Om jag senare utvecklar ett djupare intresse för cykling så kanske jag skaffar en mountain bike när jag känner för att cykla extremt, men jag kommer fortsätta använda min stadscykel för att pendla. Min förmåga att hantera mountain biken ("teknikintresse") gör inte att jag föredrar den.

Om du hade brinnande bilintresse så skulle du med andra ord hellre sätta dig i en t.ex Kia Ceed o pendla till jobbet än nägon bil du fann intressant och underhållande?
Jag personligen åker trots ett brinnande bilintresse en precis menlös relativt ny Golf kombi till vardags, av väl valda mest praktiska anledningar.
Om min gamla Cheva hade plats för båda barnen, erbjöd samma krocksäkerhet åt barnen och inte ruinerade mig med sin bränsletörst skulle jag utan tvekan använda den även till vardags.
Men avsaknaden av allt det elektroniska tingel-tanglet som hjälper mig som förare att köra bilen, det plingar, piper, lyser o blinkar precis överallt för att varna mig för alla faror och hjälpa mig med alla svåra moment.... All denna dynga driver mig bara till vansinne i min relativt moderna bil, eftersom jag inte känner behov av denna "hjälp".

Skrivet av TheCouchNerd:

För min del ekosystemet och xbox game pass. Skulle aldrig lämna Windows om inte Game Pass fanns på Linux.

Sen sist jag testa gaming under Linux så var det fortfarande inte bra nog, långt ifrån Windows och detta va ca 1 år sedan. De gör framsteg dock.

Detta är ju ytterligare ett trix som MS (med flera) använder sig av för att låsa in användare i "ekosystem".

Även detta skyr jag som pesten.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Åh du missade helt min poäng också.
Jag skrev att spelande har blivit såååå mycket bättre. Proton är ett stort kliv i rätt riktning. Men det är precis det man hört i snart i 25 år om varje steg för Linux spelande.

Detta....har gjort spelande så mycket enklare, ge det bara några år.
Detta....har gjort spelande så mycket enklare, ge det bara några år.
Detta....har gjort spelande så mycket enklare, ge det bara några år.
Detta....har gjort spelande så mycket enklare, ge det bara några år.
Detta....har gjort spelande så mycket enklare, ge det bara några år.
Detta....har gjort spelande så mycket enklare, ge det bara några år.

Hur många storföretag har du hört det ifrån?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Med anpassningsbart så menar jag att jag (och alla andra) ska kunna ändra precis allt för att få det som jag vill ha det.
Om jag t.ex får en tanke att "den där vill jag flyta dit", då ska den gå att flytta dit.
Man ska kunna lägga till funktioner och tingeltangel efter tycke, smak och behov. Men framförallt ska det även gå att TA BORT allt skit man inte vill ha.
Med öppen källkod följer även möjlighet för användarna att göra fundamentala ändringar i operativsystemet. Ta bara en sån sak som möjlighet att som användare få total kontroll på sin integritet genom att kunna välja att jag vill inte få mitt beteende kartlagt, jag vill inte att utvecklaren av operativsystemet ska ha rätt att samla in "användardata".

Jo, det går ju göra fantasifulla önskelistor, men hur realistiskt är det att det någonsin skulle släppas något användbart operativsystem som kan uppfylla alla tänkbara nycker hos användarna?

Ska du bygga det själv så är det ju bara att sätta igång i Linux, tangentbord och skärm har du ju redan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lastninja:

Det mest irriterande av allt är inte bara att W10 skulle bli det sista, utan att W10 aldrig blev "färdigt".
Känns fortfarande som ett enda långt BETA TEST.

Man sa att det var massa barnsjukdomar när W10 släpptes, och att "titta på det om några år så är det moget", men det har inte äns blivit moget nog att överleva halvårsuppdateringar på ett tillförlitligt sätt. Massa buggar, tokig migrering från kontrollpanelen till settings, där mer o mer skalas bort (massa viktiga saker o inte bara bloat - tex sånt som rör Skrivare, Nätverk och MIDI), ingen vettig GUI customization, mycket mer tungdrivet än dom initiala versionerna som i princip bjöd på W8-prestanda, men numera helt hopplösa på AMD-E serie och äldre Atom CPU's, och tyngre RAM/CPU/Lagringsanvändning än tidigare Win trots att man påstås ha klippt bort legacystöd. Man tar bort funktioner samtidigt som man gör det nästan lika tungt (eller kanske tom tyngre än) Vista.

Ja, bara blaj från början till slut.

Ja, fortfarande en massa saker som inte fungerar som man vill. Tex dialogboxar som hamnar under andra fönster så man inte ser dem utan måste leta efter dem. Om man inte "öppnat" nätverksdisken (med tex explorer) där man har sina sparade outlook mail liggandes innan man öppnar outlook så hittar outlook inte filerna och klagar. Program som funkade perfekt under win7 funkar nu ungefär som man kör dem under wine på linux, dvs i stort sett men inte riktigt. Program som efter flera uppdateringar (win10 har ju varit ute några år nu) kraschar om deras arbetsfiler ligger på en nätverksdisk... the list goes on...

Största anledningen att uppgradera från W7 till W10 på jobbet var EOL på W7, annars hade vi nog fortfarande kört W7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Ja, fortfarande en massa saker som inte fungerar som man vill. Tex dialogboxar som hamnar under andra fönster så man inte ser dem utan måste leta efter dem. Om man inte "öppnat" nätverksdisken (med tex explorer) där man har sina sparade outlook mail liggandes innan man öppnar outlook så hittar outlook inte filerna och klagar.

Låt mig gissa, ni kör Citrix fjärtskrivbord?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Låt mig gissa, ni kör Citrix fjärtskrivbord?

Nej, det är vanliga W10 installationer, men förutom de vanliga programmen så är det CAD och en del simulering/beräkningsprogram.

Permalänk
Medlem

Känns märkligt.
Särskilt som massor med andra skrivit att det rörde sig om "det sista Windows" de skulle ta fram.
Samtidigt hoppas jag att de gör som MacOS har gjort där man sömlöst kan uppgradera till en ny version utan att hela systemet måste göras om. Till och med när Apple bytte filsystem så behövdes inte ens en ren ominstallation.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Men när apt autoremove inte tar bort gamla kernels då?
Hände mig två gånger på en Ubuntu server då jag till slut gav upp och gick tillbaka till Windows.
Eller på min laptop när helt plötsligt VLC slutar fungera efter en uppdatering. Avinstallerar VLC och dependencies, installerar igen. Skiten fungerar fortfarande inte.

Jag är som sagt en van windowsanvändare och jobbar med det. Men jag har aldrig stött på så svårlösta problem av en så enkel applikation som VLC på windows. Därav jag hävdar att Linux inte är användarvänligt.
Var fan en mardröm att få igång mitt 4g på laptopen, och varje gång kernels uppdaterats var jag tvungen att köra någon recompile.
En kollega fick lägga 2h på min laptop att få ljudet att fungera, för det var antingen off eller maxvolym. Även detta slutade fungera efter ca 6 månader, då gick jag tillbaka till Windows och allt fungerade.

Och ja, hade jag varit duktigare på Linux så hade jag nog kunnat lösa det. Men ska man behöva krångla så mycket?

Har hafft enormt mycket såna småfel i windows, varje uppdatering slutar mitt atmos ljud att fungera t.e.x och jag får vänta tills dom fixar det, kan ta ett tag. Vissa program slutar plötsligt att starta i windows, sist så funkade inte något spel i alls i windows efter en grafik drivrutin uppdatering, fick återställa windows och göra om allt för att få det att fungera igen. Sen skrivare är ett helvete i windows, vi skaffade en ny skrivare, min sambo kör windows, det tog en timme att få igång drivrutinerna och lägga till nätverks skrivaren, av nån anledning tycker det fortfarande att det är en scanner och ingen skrivare då och då, I linux startade jag datorn och det upptäckte nätverksrivaren av sig själv och det vara bara att skriva ut utan att göra nått. Inget operativsystem är perfekt.

I linux kan jag oftast enkelt googla och fixa problemet på 10 min, i windows när man försöker googla får man upp 5 miljoner grejer för att fixa problemet och blir bara mer förvirrad.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av L'ombra:

Ser inte varför jag skulle vara mer benägen att använda något bara för att det använder öppen källkod. Vad menar du med anpassningsbart, exakt?

Jag cyklar inte för att det är "roligt". Jag använder cykeln för att pendla, och för det föredrar jag en bekväm stadscykel. Om jag senare utvecklar ett djupare intresse för cykling så kanske jag skaffar en mountain bike när jag känner för att cykla extremt, men jag kommer fortsätta använda min stadscykel för att pendla. Min förmåga att hantera mountain biken ("teknikintresse") gör inte att jag föredrar den.

Han menar säkert att använda ett operativsystem du kan anpassa efter dina egna behov, och inte behöva anpassa dig själv efter hur operativsystemet tycker du ska använda datorn. Det är en av största anledningarna jag kör android på telefonen och linux på datorn.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Skrivet av Kasken:

Detta är ju ytterligare ett trix som MS (med flera) använder sig av för att låsa in användare i "ekosystem".

Även detta skyr jag som pesten.

Alla företag har ett ekosystem numera. Samma gäller alla telefoner och vissa Linux distros. T.ex. Ubuntu hade ju sina backup tjänster förut som de ville knyta upp dig till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheCouchNerd:

Alla företag har ett ekosystem numera. Samma gäller alla telefoner och vissa Linux distros. T.ex. Ubuntu hade ju sina backup tjänster förut som de ville knyta upp dig till.

Nja... "alla företag" vet jag inte om jag håller med om är det rätta ordvalet, men jag förstår din poäng.

Men även om "alla" nu gör det så rättfärdigar det ju inte ett skamlöst beteende. Apple är ju ohotad kung på denna dynghög, med alla sina egna gränssnitt som per design inte är kompatibla med något annat alls i världen....

Om utvecklaren av Ubuntu erbjuder en tjänst som jag kan välja om jag vill nyttja eller inte har väl inget med ämnet att göra?
Om dessa backuptjänster du nämner hade varit en icke valbar del av något grundpaket man tvingades abonnera på för att få operativsystemet att fungera alls, samt att de samtidigt aktivt hindrar mig från att köpa denna tjänst ifrån en annan leverantör, eller ordna min egen lösning.... Då kan vi börja snacka.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheCouchNerd:

Alla företag har ett ekosystem numera. Samma gäller alla telefoner och vissa Linux distros. T.ex. Ubuntu hade ju sina backup tjänster förut som de ville knyta upp dig till.

Systemd...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Okej. Sist jag gjorde det var för max en månad sedan. Jag har nog gjort det på över 100st datorer. I så fall får du komma med en källhänvisning på att den möjligheten har upphört.

Källhänvisning har jag inte, men jag försökte använda nyckeln från min laptop och den accepterades inte. Stod bara ogiltig nyckel.

Skrivet av LeonHart:

Det går alldeles utmärkt. Gjorde detta senast i Torsdags.

Hur kommer det sig att du är en sådan bakåtsträvare när det gäller mjukvara?

Se ovan. Bakåtsträvare vet jag väl egentligen inte. Men jag var först väldigt van med hur man kunde tweaka xp osv. Senare när jag väl lärt mig 7an så var jag väldigt nöjd med det.

Win10 är någon konstig hybrid i mina ögon. Men visst nu börjar jag bli van även det, så det är ju inte så illa. Men jag kikar än mer på linux än någonsin då det inte finns mycket som håller mig kvar hos windows. Få program/spel.

Hade tänkt gå över till dualboot men vi får väl se hur det blir med det iom win11, vet att det går med secure boot men det är krångligare.

Skrivet av jnsson:

Fungerade för mig med en Windows 8 nyckel för några veckor sedan.

Se ovan, samt sorry för sent svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleeZy:

Hade tänkt gå över till dualboot men vi får väl se hur det blir med det iom win11, vet att det går med secure boot men det är krångligare.

Secure boot är inget krav för Windows 11. Det är lätt att komma runt.

Har hittills inte hittat något av de så kallade minimumkraven från Microsoft som stämmer.

11:an rullar fint för mig på Legacy BIOS, MBR, utan Secure Boot och på en gammal Intel i5:a från 4:e generationen.

Windows 11 Pro aktiverades automatiskt för mig. Har en Windows 7-nyckel i grunden.