Varför kan inte coil whine fixas från frabrik?

Permalänk
Medlem

Varför kan inte coil whine fixas från frabrik?

Har tänkt på detta en lång tid. Kan tillverkarna verkligen inte göra grafikkort utan coil whine?
Jag skulle lätt betala 1000kr extra för ett kort som utlovar minimal coil whine.

Permalänk
Medlem

Coil whine, eller spoltjut som det heter på svenska, uppstår för att elektroniska komponenter kommer i svängning p.g.a. strömförsörjningen. Detta påverkas ofta av andra komponenter i datorn som har stor påverkan på strömförsörjningen, oftast nätagget och moderkortet, så var spoltjut uppstår och hur mycket det låter kommer variera beroende på vilka andra komponenter du har i datorn.

Tillverkarna försöker förstås designa kretskorten så att spoltjut undviks så mycket som möjligt, men det är väldigt svårt att undvika helt i alla situationer. Vissa grafikkort kanske är mer benägna att tjuta än andra, men alla kommer tjuta eller orsaka spoltjut i andra komponenter i en viss andel av alla olika datorkonfigurationer.

Permalänk
Medlem

Ett bra test att se om ditt kort lider av coilwhine är far cry 5 sätt alla fläktar på minimum stirra i himlen (och rör musen sakta runt) och lyssna efter coilwhine.
Någon som klarar testet?

Mitt kort klarar sig ganska bra, bästa jag testat i alla fall.
(Jag har testat en hel del)

Permalänk
Medlem
Skrivet av asus574:

Ett bra test att se om ditt kort lider av coilwhine är far cry 5 sätt alla fläktar på minimum stirra i himlen (och rör musen sakta runt) och lyssna efter coilwhine.
Någon som klarar testet?

Mitt kort klarar sig ganska bra, bästa jag testat i alla fall.
(Jag har testat en hel del)

Nu har jag inte det spelet och har inga planer skaffa det heller men om jag gör på liknande sätt i andra spel, alltså vänder vyn upp i himlen där inget annat finns att se än möjligen lite moln, så får jag också lite spoltjut när FSP går upp i 600+.

Annars har jag det inte. Känns inte så ett relevant test för hur ofta gör du det i spelen?

Jag har läst ett par olika tillfällen att det är vanligt vid väldigt hög FPS. Vad man nu ska med 600 FPS till. Iom att jag har en 144Hz skärm så låser jag alla spel, där det är möjligt, till 144 FPS max och spoltjuten förekommer aldrig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Nu har jag inte det spelet och har inga planer skaffa det heller men om jag gör på liknande sätt i andra spel, alltså vänder vyn upp i himlen där inget annat finns att se än möjligen lite moln, så får jag också lite spoltjut när FSP går upp i 600+.

Annars har jag det inte. Känns inte så ett relevant test för hur ofta gör du det i spelen?

Jag har läst ett par olika tillfällen att det är vanligt vid väldigt hög FPS. Vad man nu ska med 600 FPS till. Iom att jag har en 144Hz skärm så låser jag alla spel, där det är möjligt, till 144 FPS max och spoltjuten förekommer aldrig.

Du får inga 600 fps där, inte ens 100 fps med höga settings.
Jag vet att hög fps är värst, det är därför jag hänvisar till ett spel med låg fps..

Jag garanterar att du kommer höra någon form av spoltjut om du testar det jag säger även med 144 fps.
Alla kort jag testat har haft någon form av spoltjut där. (Även fast det inte är hög fps).

Permalänk
Medlem

Spoltjut går att få bort genom att använda komponenter av rätt kvalitet och typ, och att montera allt på ett sätt som hindrar spoltjut, men det kostar mer och därför görs det inte. Svårare än så är det inte.

Permalänk
Medlem

Räcker med vilket spel som helt där jag har 160 fps (Har ett RTX 3090 och 165hz skärm) och med vattenblock på mitt kort. Coilwhine:t är extremt på mitt kort blev ännu värre när jag böt till dig vattenblock på kortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roo:

Räcker med vilket spel som helt där jag har 160 fps (Har ett RTX 3090 och 165hz skärm) och med vattenblock på mitt kort. Coilwhine:t är extremt på mitt kort blev ännu värre när jag böt till dig vattenblock på kortet.

Intressant, jag har hört flera som säger att det blivit värre efter vattenkylning. Dock förstår jag inte hur

Permalänk
Medlem
Skrivet av asus574:

Intressant, jag har hört flera som säger att det blivit värre efter vattenkylning. Dock förstår jag inte hur

Hela datorn blir tystare, alltså hörs det tydligare. Det har knappast blivit värre, bara lättare upptäcka.

Permalänk
Medlem

Coil whine är ett "lustigt" fenomen.

Mitt 2070 super har aldrig producerat coil whine pga av höga fps,kan lätt ha över 1000fps i vissa menyer utan så mycket som ett pip från grafikkortet.

Det som däremot genererade tjut för mig var hur högt kortet "Boostade",allt över 1600mhz gav coil whine oavsett fps.Använde Afterburner för att låsa vid 1600mhz i mer lättdriva spel,och på så sätt undvika coil whine helt.

Men tur i oturen hände tre saker som har reducerat mitt coil whine till den grad att det knappt hörs längre..

Första var att sänka strömförbrukningen genom Afterburner,andra var ett byta av psu(mitt gamla gav upp),tredje en flytt till ett nyare boende.Nu hörs bara ett mycket svagt tjut vid 2000mhz

Alla mina tidigare grafikkort har haftCoil whine i olika grad i mitt gamla boende,till och med lånade grafikkort som ej har haft coil whine hos sin ägare.

Permalänk
Rekordmedlem

Inga större tekniska problem att undvika det men det kostar pengar och därför skiter man i det.

Permalänk
Skrivet av roo:

Yes, exakt samma sak hände på mitt rtx 2080Ti. Har också high end andra komponenter så det borde inte vara p.g.a. deras strömförsörgning. Tror vattenblocken släpper ut mer ljud än orginal fläkt-huset.

Permalänk
Skrivet av Fahla:

Coil whine är ett "lustigt" fenomen.

Mitt 2070 super har aldrig producerat coil whine pga av höga fps,kan lätt ha över 1000fps i vissa menyer utan så mycket som ett pip från grafikkortet.

Det som däremot genererade tjut för mig var hur högt kortet "Boostade",allt över 1600mhz gav coil whine oavsett fps.Använde Afterburner för att låsa vid 1600mhz i mer lättdriva spel,och på så sätt undvika coil whine helt.

Men tur i oturen hände tre saker som har reducerat mitt coil whine till den grad att det knappt hörs längre..

Första var att sänka strömförbrukningen genom Afterburner,andra var ett byta av psu(mitt gamla gav upp),tredje en flytt till ett nyare boende.Nu hörs bara ett mycket svagt tjut vid 2000mhz

Alla mina tidigare grafikkort har haftCoil whine i olika grad i mitt gamla boende,till och med lånade grafikkort som ej har haft coil whine hos sin ägare.

...mykcet intressant. Ska prova byta uttag.

Permalänk
Medlem

Jag fick lägre ljud från efter blockmontering på mitt 2080. Kan bero på att spolarna inte var kylda så kuddarna på spolarna dold väl ljudet bättre. Dock får jag spolljud på mitt PSU efter att jag stoppade in en 3080. Det gamla 2080 kortet drog 255w och det nya dra nästan 430w. Dock är agget på 1200w och datorn i sig drar bara lite drygt 800w.