Permalänk
Medlem

Billiga kablar på Amazon

Var inne i min lokala Kjell-butik för att jag behövde en tremeters displayport 1.4-kabel till min splajjans nya 144Hz, 4K skärm, den enda dom hade som var DP1.4 visade sig kostar 700 spänn.

Alltså... jag vet inte, men sju hundra för tre meter kabel...nåt jävla knas är det ju då.

Kollade runt lite på Amazon, och där kan man få en motsvarande sladd för mindre än en hundring... Är det lönt att försöka med en sån kabel istället, eller är det bara kassa skräpkablar och det verkligen finns en rimlig orsak till varför samma tåt på Kjell kostar sju gånger mer?

Permalänk
Medlem

Det finns säkert fynd att göra på Amazon, men många av kablarna kommer vara skräp också. Vad som är vad kan vara svårt att avgöra, särskilt om du ska köra 4K@144Hz eftersom det kräver högre bandbredd än de flesta som lämnar omdömen kommer ha testat.

Men det finns ju annars billigare kablar från kända tillverkare att köpa i Sverige, t.ex. denna Deltaco-kabel för 279 kr.

Permalänk
Hedersmedlem

Kjell&co har inga 3 meters DP 1.4-kablar för 700 kr när jag letar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scuttle:

Var inne i min lokala Kjell-butik för att jag behövde en tremeters displayport 1.4-kabel till min splajjans nya 144Hz, 4K skärm, den enda dom hade som var DP1.4 visade sig kostar 700 spänn.

Alltså... jag vet inte, men sju hundra för tre meter kabel...nåt jävla knas är det ju då.

Kollade runt lite på Amazon, och där kan man få en motsvarande sladd för mindre än en hundring... Är det lönt att försöka med en sån kabel istället, eller är det bara kassa skräpkablar och det verkligen finns en rimlig orsak till varför samma tåt på Kjell kostar sju gånger mer?

Känns som en helt omotiverat dyr kabel som Kjell hade, det är väl dock den enda delen av frågan som är lätt att svara på.

Så jag röstar på antingen en billigare kabel i butik här eller att testa något annat (i stil med vad du är inne på).
Att svara angående Amazon går ju typ inte om man inte pratar om någon specifik känd produkt eller kanske en känd handlare om man nu har anledning att tro att de ställer något slags kvalitetskrav på sina produkter. (Dvs kan vara lite lotteri vad gäller okända produkter från okända handlare.)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Vanligtvis så får man ju vad man betalar för, det gäller även kablar.
Men Kjell är knappast kända för att premiumsupersaker, så 700 låter mer som en felaktig prismärkning än något annat.

https://www.webhallen.com/se/product/303843-Deltaco-DisplayPo...

Finns ju hur mkt som helst att välja på i butik i Sverige (om du inte vill sponsra Amazon)

Permalänk
Medlem

Ja hoppa Amazon gå in på Inet eller Webbhallen brukar finnas prisvärda kablar från bland annat Deltaco.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

https://noerdic.se/collections/displayport/products/dp-to-dp-...
160 kr och dom brukar vara ruskigt snabba med leveranser.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Inet tar 279:- för Deltacos variant (vilket jag varit nöjd med, mest tack vare den inte har dem där förjävla låsen) https://www.inet.se/produkt/8101963/deltaco-displayport-1-4-h...

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

kablar har @laxpudding bäst koll på.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Se om du kan hitta de specifika amazon-kablarna i följande listor, då bör de fungera korrekt:

https://www.displayport.org/product-category/cables-adaptors/

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av RVX:

kablar har @laxpudding bäst koll på.

Vet inte om jag har koll på själva kabelprodukterna i sig. Men man ska så klart aldrig välja en "1.4-kabel" enbart på basis av att det kallas "1.4" eftersom det inte finns versionsnummer på Displayport-kablar. Just "1.4" är något säljaren skriver därför att alla alltid frågar efter senaste versionen oavsett relevans. Eftersom det heller inte finns någon specifikationspolis kan en "1.4"-kabel vara precis vad som helst.

För övrigt så skiljer sig DP 1.4-standarden sig främst från DP 1.3 på att DP 1.4 har mer mycket specat runt DSC-komprimering. Där kabeln inte har något att säga till om. Den aktuella bandbredden man är ute efter är HBR3 för 32 Gbps och det är alltså samma högsta 32 Gbps-bandbredd med DP 1.3 som med DP 1.4.

Så ska man leta efter något är det en HBR3-kabel. Men eftersom detta med versionsnummer och kablar är dömt att evigt missförstås är det nog ingen säljare som skriver "HBR3-kabel" eller "HBR2-kabel" trots att det hade varit en mycket mer ärlig beskrivning än versionsnummer.

Det finns däremot en hyfsat pålitlig certifiering och det är DP8K där det ska vara garanterat att bandbredden för HBR3-hastighet klaras av. Där får man försöka stämma av med VESA:s klumpiga hemsida som länkas i ett inlägg ovan. Vilket inte är så lätt då originaltillverkaren av kabeln sällan framgår på Amazon etc.

För HDMI är detta mycket enklare och elegantare där vi har certifierade kablar där man kan kontrollera kablarnas äkthet med en app via deras märkning och QR-kod.