Samma (gaming) problem på nybyggd dator som på min gamla?

Permalänk

Provat allt ovannämnda och labbat med inställningarna ingame samt i nvida kontrollpanel. Lagget blev värre med V-sync aktiverat. Ska prova att installera en helt ny SSD men en ny windows installation. Några andra ideer under tiden?

Visa signatur

Fractal Design Define Nano S, ASUS ROG Strix 750, Asus ROG Strix B560-I Gaming WiFi, Intel Core i5 11400, Cooler Master Hyper 212 Black Edition, Crucial Ballistix Black DDR4 3600MHz 2x8GB, Samsung 960 EVO 250GB

Permalänk

Ingen skillnad efter installationen... Kan det vara felaktig eller infekterad bios? Någon idé att flasha/uppdatera?

Borde jag inte ha uteslutit mjukvaruproblem vid det här laget? Kanske inkompatibla eller defekta delar?

Visa signatur

Fractal Design Define Nano S, ASUS ROG Strix 750, Asus ROG Strix B560-I Gaming WiFi, Intel Core i5 11400, Cooler Master Hyper 212 Black Edition, Crucial Ballistix Black DDR4 3600MHz 2x8GB, Samsung 960 EVO 250GB

Permalänk
Medlem

Har du läst artikeln som jag länkade till?

V-sync är läkemedlet mot tearing, men priset du får betala är (micro)lagg när FPSen dippar din skärms uppdateringsfrekvens, och vsync halverar den.

Att öka pre rendered frames (trippel buffer)borde kunna släta ut det upplevda problemet.

Om den lösningen inte funkar är nästa steg att prova en skärm med adaptive sync eller g-sync. Då kan du både ha ett aktivt skydd mot tearing, men slipper lagget/hacket som kommer när fps:en dippar under max. Eftersom skärmens hertz dynamiskt ändras i takt med din fps.

Har du möjlighet att låna en sådan skärm?

Permalänk

Lite väl lång bump men efter att ha prövat CS:GO och upplevt lagg där också, samt fått hjälp av riot support att felsöka och bekräfta störningar (med bl.a. pingplotter) så verkar det som att problemet ligger på nätverket. Konstigt att det skulle ge visuella problemet @ 60hz dock. Nu blir det bara att övertala min internetleverantör att fixa problemet. Tack för hjälpen alla!

Visa signatur

Fractal Design Define Nano S, ASUS ROG Strix 750, Asus ROG Strix B560-I Gaming WiFi, Intel Core i5 11400, Cooler Master Hyper 212 Black Edition, Crucial Ballistix Black DDR4 3600MHz 2x8GB, Samsung 960 EVO 250GB