Lagg och stutter cod blops och warzone [LÖST]

Permalänk
Medlem

Lagg och stutter cod blops och warzone [LÖST]

Tjena, som rubriken lyder så har det de senaste dagarna uppstått lagg o stutter i både black ops och warzone och detta kom från ingenstans.

Har alltid flutit på bra i övrigt

Specs på dator:
Ryzen 7 3700x
3080 Ftw3 ultra
1tb Ssd
3600mhz minnen

Fps i warzone ~120 Utan DLSS
Fps i black ops ~170-190 med DLSS

Någon som har någon idé på vad det kan vara?

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Inaktiv

Fick pinsamt nog en cryptominer på min burk från ingenstans för typ ett år sen. Den gick sporadiskt upp i 50-80% CPU användning för mig och halverade i princip min Warzone FPS lite nu och då, med mycket stuttering.

Nästa gång det händer, dra en CTRL+SHIFT+Escape > Details/Detaljer > Sortera efter CPU och se om någon process använder mycket CPU.

Kan ju vara en legit process också, exempelvis antivirus/defender eller dylikt. För mig så slutade det med att jag helt enkelt formaterade om datorn, även fast jag fick bort den så kändes allt ändå för smutsigt för att fortsätta använda

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon334363:

Fick pinsamt nog en cryptominer på min burk från ingenstans för typ ett år sen. Den gick sporadiskt upp i 50-80% CPU användning för mig och halverade i princip min Warzone FPS lite nu och då, med mycket stuttering.

Nästa gång det händer, dra en CTRL+SHIFT+Escape > Details/Detaljer > Sortera efter CPU och se om någon process använder mycket CPU.

Kan ju vara en legit process också, exempelvis antivirus/defender eller dylikt. För mig så slutade det med att jag helt enkelt formaterade om datorn, även fast jag fick bort den så kändes allt ändå för smutsigt för att fortsätta använda

Okej, de är ju otroligt, skönt att man har alla spel på annan disk, så en formatering i sig går ju väldigt fort när de bara ligger program på C disken
Får se om de löser sig på annat sätt först innan en formatering är aktuell, de är bara i cod de laggar, inte något annat spel

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Provade installera om spelet men de gav ingenting, de är fortfarande lagg och stuttering i båda spelen, de är helt otroligt jobbigt.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Provade installera om spelet men de gav ingenting, de är fortfarande lagg och stuttering i båda spelen, de är helt otroligt jobbigt.

Vad har du för temps osv på din CPU under spel? Logga % i prestanda också så att du har koll på om du har fått någon from av bloatware eller spyware på datorn.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Vad har du för temps osv på din CPU under spel? Logga % i prestanda också så att du har koll på om du har fått någon from av bloatware eller spyware på datorn.

Mvh

Funderar på att göra en formatering så man rensar ur den, när ja kollade temps osv var det inget onormalt, och cpu användning ligger på ~70% och där är det CoD som tar den cpu användningen

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Kör du med XFR / PBO eller manuell OC? När jag hade en 3700X och en 3900XT så hjälpte det enormt mycket i Warzone att köra en all core OC istället med maximal prestanda på energischema och AMD Cool N Quiet avstängt i BIOS.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Har du kollat upp adv_options.ini filen och testat ändra från default 0.85 till 0.55 på memory biten?

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quim:

Har du kollat upp adv_options.ini filen och testat ändra från default 0.85 till 0.55 på memory biten?

Jag kollade den filen och fick tips om att ändra kärnorna som då stod på 7, och ändrade till 8, men de gav inget resultat.
Ja såg inte de där med memorybiten, då ja inte visste om det.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Jag kollade den filen och fick tips om att ändra kärnorna som då stod på 7, och ändrade till 8, men de gav inget resultat.
Ja såg inte de där med memorybiten, då ja inte visste om det.

Cpu renderer grejen e ifall man upplever låg fps.

VideoMemoryScale är ifall man upplever lagg/fps drop/ryckighet, då sänker man den till 0.55, jag var tvungen att göra d.

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quim:

Cpu renderer grejen e ifall man upplever låg fps.

VideoMemoryScale är ifall man upplever lagg/fps drop/ryckighet, då sänker man den till 0.55, jag var tvungen att göra d.

Okej, de konstiga är att allt har flytit hur bra som helst och aldrig laggat eller haft stutters, tills för typ 4 dagar sen, och jag har inte gjort någonting under dessa 4 dagar mer än att spela?`
Hur kan det bara uppkomma?

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Tjena, som rubriken lyder så har det de senaste dagarna uppstått lagg o stutter i både black ops och warzone och detta kom från ingenstans.

Har alltid flutit på bra i övrigt

Specs på dator:
Ryzen 7 3700x
3080 Ftw3 ultra
1tb Ssd
3600mhz minnen

Fps i warzone ~120 Utan DLSS
Fps i black ops ~170-190 med DLSS

Någon som har någon idé på vad det kan vara?

Det där säger ingenting.
Vad har du för inställningar i spelet?
Kör du med DLSS igång och vilken typ av det vilken upplösning kör du med hur mycket minne tillåter du spelet att använde?

Jag ligger mellan 240-320fps men jag kör bara 1440P upplösning du kanske kör 4k?
Det finns massor med inställningar att ändra i det spelet och ibland ändras dom när det kommer en uppdatering till spelet
Då får man sitta och ändra om dom vilket man märket när man spelat en match och man märket att spelet beter sig lustigt.

.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Det där säger ingenting.
Vad har du för inställningar i spelet?
Kör du med DLSS igång och vilken typ av det vilken upplösning kör du med hur mycket minne tillåter du spelet att använde?

Jag ligger mellan 240-320fps men jag kör bara 1440P upplösning du kanske kör 4k?
Det finns massor med inställningar att ändra i det spelet och ibland ändras dom när det kommer en uppdatering till spelet
Då får man sitta och ändra om dom vilket man märket när man spelat en match och man märket att spelet beter sig lustigt.

.

Jag spelar i 1440p, DLSS i cold war och utan dlss i warzone.
Med DLSS i warzone kommer ja inte upp till mer än 170 fps, då med en undervolt på gpu med 1850 mhz och 0.850mV
Jag har inte ställt om några inställningar i nuläget, ja vet inte riktigt vad man ska pilla på o inte för att det skall göra skillnad, i så fall är de ju fel inställningar nu i både CW och warzone, nu har de ju kommit en uppdatering också. Men när du säger det, det blev nog lite värre i uppdateringen kanske.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Jag spelar i 1440p, DLSS i cold war och utan dlss i warzone.
Med DLSS i warzone kommer ja inte upp till mer än 170 fps, då med en undervolt på gpu med 1850 mhz och 0.850mV
Jag har inte ställt om några inställningar i nuläget, ja vet inte riktigt vad man ska pilla på o inte för att det skall göra skillnad, i så fall är de ju fel inställningar nu i både CW och warzone, nu har de ju kommit en uppdatering också. Men när du säger det, det blev nog lite värre i uppdateringen kanske.

Stäng av allt va klockning och volt heter på gpun och prova

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaegrlicious:

Stäng av allt va klockning och volt heter på gpun och prova

Ska prova göra en DDU idag o se om de hjälper någonting. och ta bort undervolt osv.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Jag tror jag kommit på vad felet är, har kört DDU, och efter allt är installerat, så gick jag in i nvidia kontrollpanelen, men jag hittar inte längre G-sync? det är helt borta?
Vad ka ndetta bero på? Då förstår jag ju att i den senaste uppdateringen från nvidia måste det blivit något konstigt i nvidia kontrollpanelen?

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sINsen:

Jag tror jag kommit på vad felet är, har kört DDU, och efter allt är installerat, så gick jag in i nvidia kontrollpanelen, men jag hittar inte längre G-sync? det är helt borta?
Vad ka ndetta bero på? Då förstår jag ju att i den senaste uppdateringen från nvidia måste det blivit något konstigt i nvidia kontrollpanelen?

Har du stängt av GSync/FreeSync i skärmen? Min AOC C24G1 har en sån inställning, är den avstängd där så känner inte Nvidia igen det i kontrollpanelen heller. Förklarar dock inte din prestandaförlust.