Storfilmen Avatar antar spelform år 2022

Permalänk
Medlem

Tror detta kan bli bra. Det är i alla fall en snygg och häftig värld att utforska. Får hoppas Gameplay och Story blir bra.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nej. Jag såg den inte heller. Kollegor och vänner sa att den var skit. Ta konceptet pocahontas, släng in Aliens istället, så har du Avatar sa de. Alla sa så. Jag tyckte att det lät väldigt dåligt, samt att 3D var nytt och jag tänkte att ok då gör de bara massa trams av det och glömmer att göra en bra film.

Så du är inte ensam. Jag har inte heller sett filmen, och kommer förmodligen inte spela spelet heller jag håller mig till Apex legends.

Man måste alltid väga in en förväntan också. Om man hör att en film ska vara riktigt bra när man ska se filmen blir jag oftast besviken. Du borde se filmen. Med dina förväntningar så kanske den blir riktigt bra. Själv har jag inte sett en bra film på flera år då jag numera oftast tappar fokus och sitter med mobilen istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Filmen är politisk propaganda som syftar till att associera negativa känslor med begreppet "kolonisering" hos publiken. Jag har svårt att se hur det kan bli ett spel värt att spela.

Ingen person behöver väl bli indoktrinerad för att tycka den formen av kolonialism är dåligt? Det är lite som att Harry Potters negativa syn på dödsätarna är propaganda mot etnisk rensning. Det är möjligt att man låter de "onda" göra något vedertaget "ont" bara för att få en handling.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantsoff:

Fick väldigt mycket Horizon : Zero Dawn feeling över detta!

Fick tvärs om, väldigt mycket Avatar feeling över Horizon

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrazster:

Nej!

Permalänk
Medlem

Första spelet var ju helt okej, så kan nog bli bra.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Ingen person behöver väl bli indoktrinerad för att tycka den formen av kolonialism är dåligt?

Jag syftar på att filmen syftar till att förstärka en populariserad och falsk bild av kolonisering rent generellt, underförstått att det bara var skövling och inget nationsbyggande. Det skulle ju kunna vara en sällsynt usel film också såklart, men med tanke på den s.k. kulturelitens roll i att sprida propaganda i västvärlden så är nog risken för ett olyckligt sammanträffande väldigt liten.

Hur som helst så bådar det inte gott för en spelrelease av samma smörja.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hACmAn:

Tyvärr var det det den enda filmen som verkligen fungerade på 3D på bio.
Tyckte själv att Hobit var ok samt toy story 4 var bra. Satt i mitten av biografen iofs.
Näst sista Harry Potter också. Men ofta är det en stor besvikelse.

Håller med, jag såg någon annan 3D film och det var typ inget 3D det typ ända som var snön var i 3D.

Sen så känns det som 3D är snart helt utdöd igen.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Filmen är politisk propaganda som syftar till att associera negativa känslor med begreppet "kolonisering" hos publiken. Jag har svårt att se hur det kan bli ett spel värt att spela.

Snarare sätter det ljus på begreppet etik kring kolonisering och gruvbrytning. Det visar både framsidan och baksidan med det. Framsidan, det finns fullt i Unobtanium på Pandora. Bara att bryta och tjäna pengar som gräs! mot baksidan, förintar urgammal kultur, dödar biotan, driver folk på flykt.

Att "lära" sig mer om etik (vilket inte bara är att läsa på om) är A och O för att mänskligheten ska kunna överleva och utvecklas. Om tekniken går för långt före etiken att använda den på rätt sätt så förgör vi oss själva.

Den som tycker att etik är något jobbigt skit som är ivägen och ska ignoreras hör inte hemma i ett modernt samhälle. Som tur är sitter en del av dessa redan bakom lås och bom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag syftar på att filmen syftar till att förstärka en populariserad och falsk bild av kolonisering rent generellt, underförstått att det bara var skövling och inget nationsbyggande. Det skulle ju kunna vara en sällsynt usel film också såklart, men med tanke på den s.k. kulturelitens roll i att sprida propaganda i västvärlden så är nog risken för ett olyckligt sammanträffande väldigt liten.

Hur som helst så bådar det inte gott för en spelrelease av samma smörja.

Sååå kolonisering var något bra? 🤔
Berätta mer om det.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Håller med, jag såg någon annan 3D film och det var typ inget 3D det typ ända som var snön var i 3D.

Sen så känns det som 3D är snart helt utdöd igen.

Det är verkligen trist hur 3D har behandlats av filmskaparna själva. Som något dom bara slängt in för att "det ska vara så".
Så det är inte konstigt att gemene man rycker på axlarna åt 3D, dom har fått ljus lättöl när dom ville ha en Pint.
3D när det görs rätt är helt amazing. En film om två st på en parkbänk kan bli så snyggt och effektfullt, OM och NÄR det görs rätt.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balconette:

Framsidan, det finns fullt i Unobtanium på Pandora. Bara att bryta och tjäna pengar som gräs! mot baksidan, förintar urgammal kultur, dödar biotan, driver folk på flykt.

Är du medveten om att detta bevisar vad jag skrev?

Skrivet av Balconette:

Att "lära" sig mer om etik (vilket inte bara är att läsa på om) är A och O för att mänskligheten ska kunna överleva och utvecklas. Om tekniken går för långt före etiken att använda den på rätt sätt så förgör vi oss själva.

Ska vi fortsätta låtsas som att det inte är västerländska värderingar sedan ca 2000 år som stått för upplysningen i världen? Dagens kulturrelativister hade ju försvarat Aztekernas människooffer om de existerat fortfarande.

Skrivet av Balconette:

Den som tycker att etik är något jobbigt skit som är ivägen och ska ignoreras hör inte hemma i ett modernt samhälle. Som tur är sitter en del av dessa redan bakom lås och bom.

Modern etik där t.ex. människor har ett individuellt värde (till motsats från hur det t.ex. är i klankulturer) spreds från västerlandet till resten av världen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Sååå kolonisering var något bra? 🤔
Berätta mer om det.

I ett större perspektiv, ja.
I det här forumet, nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

I ett större perspektiv, ja.
I det här forumet, nej.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

@SCORPIUS

Tur att verklighetens "Wakandier" varit måna om att sprida sin teknologi till världens alla hörn, istället för att skapa isolationistiska stater som inte delat med sig av sitt välstånd över tid.

Permalänk
Medlem

@Sveklockarn

Ja lite slaveri har ingen dött av. 🙄

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Man måste alltid väga in en förväntan också. Om man hör att en film ska vara riktigt bra när man ska se filmen blir jag oftast besviken. Du borde se filmen. Med dina förväntningar så kanske den blir riktigt bra. Själv har jag inte sett en bra film på flera år då jag numera oftast tappar fokus och sitter med mobilen istället

Om filmbolaget själva skapar skyhöga förväntningar genom att lova att den är det bästa sedan skivat bröd så är ju besvikelsen självförvållad. Men visst, nu har det gått så lång tid att hypen kring 3D och det har lagt sig, så det kan nog vara värt ett försök, men neutrala glasögon

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Är du medveten om att detta bevisar vad jag skrev?
Ska vi fortsätta låtsas som att det inte är västerländska värderingar sedan ca 2000 år som stått för upplysningen i världen? Dagens kulturrelativister hade ju försvarat Aztekernas människooffer om de existerat fortfarande.
Modern etik där t.ex. människor har ett individuellt värde (till motsats från hur det t.ex. är i klankulturer) spreds från västerlandet till resten av världen.

Det vi "skapar" genom exempelvis kolonialism måste ställas i kontrast till det vi förstör genom samma dito. Vi förstör saker för att skapa saker på daglig basis men för det mesta så är det för att skapa ett mervärde mot vad som fanns innan.

Ett exempel skulle kunna vara att kolonisera Mars innan vi vet om ifall det finns mikrober där. Om det nu skulle finnas ett slags liv där som är uppbyggt av en annan slags struktur är livet på Jorden är så riskerar vi att förstöra något oersättligt genom att börja terraformera planeten. Om vi studerar det och låter det utvecklas av sig självt så får vi en större mångfald och på så sätt skapar ett mervärde.

En annan mer jordnära aspekt är om Kina skulle få för sig att kolonisera Sverige, utrota dess kultur och införa deras eget sätt att tänka. Då har mänskligheten fått mer av samma i utbyte mot en förstörd tusenårig kultur.

En ytterligare aspekt är ifall vi fortsätter den aggressiva brytningen av naturmarker och släpper ut mer växthusgaser, då kommer vi snart komma på hur skört livet och miljön på planeten är och att Jorden egentligen bara är en av många stenbumlingar i universum, turligt nog med ett tunt skikt av liv på ytan som stabiliserar miljön (ännu).

Däremot om det råkar vara en asteroid med spännande mineraler och vi inte kan se att den tillför något unikt värde av att befinna sig i en omloppsbana runt solen, inga problem att utvinna dessa.

Permalänk

Cpt. Obvious...

Skrivet av Sveklockarn:

Filmen är politisk propaganda som syftar till att associera negativa känslor med begreppet "kolonisering" hos publiken. Jag har svårt att se hur det kan bli ett spel värt att spela.

Det är väl knappast någon som någonsin påstått något annat om Avatar-filmen. Och koloniseringar har oftast inte gått särskilt bra till och associeras till tvång, mord, våldtäkt och förintelse av hela folkgrupper. Kan vara bra att läsa en bok då och då som inte är skriven av A.H och kanske läsa något från folk som FAKTISKT upplevt traumat av kolonisering.
Förstår inte varför du skulle ta illa vid att någon ser kolonisering som något negativt i DERAS verk, det är knappast ditt verk eller din möda som kritiseras. Det är ju våra förfäders invasioner och verk. Du bara njuter av dess frukter och gnäller på nätet.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Idontlikekarens:

Det är väl knappast någon som någonsin påstått något annat om Avatar-filmen. Och koloniseringar har oftast inte gått särskilt bra till och associeras till tvång, mord, våldtäkt och förintelse av hela folkgrupper. Kan vara bra att läsa en bok då och då som inte är skriven av A.H och kanske läsa något från folk som FAKTISKT upplevt traumat av kolonisering.

Du och @SCORPIUS kanske kan hjälpas åt med att bygga fler halmgubbar?

Att vara för nationsbyggande och civilisation är nog inte lika med att försvara historiska övergrepp.

Skrivet av Idontlikekarens:

Förstår inte varför du skulle ta illa vid att någon ser kolonisering som något negativt i DERAS verk, det är knappast ditt verk eller din möda som kritiseras. Det är ju våra förfäders invasioner och verk. Du bara njuter av dess frukter och gnäller på nätet.

Jag bara påpekar att filmen var sopor eftersom den hade en absolut hjärndöd, färdigtuggad handling anpassad för sinnesslöa tittare. Om den inte bara var gjord för att försöka uppfostra tittarna så hade den kanske blivit intressantare.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sveklockarn:

Du och @SCORPIUS kanske kan hjälpas åt med att bygga fler halmgubbar?

Att vara för nationsbyggande av barbariska klankulturer är nog inte lika med att försvara historiska övergrepp.
Jag bara påpekar att filmen var sopor eftersom den hade en absolut hjärndöd, färdigtuggad handling anpassad för sinnesslöa tittare. Om den inte bara var gjord för att försöka uppfostra tittarna så hade den kanske blivit intressantare.

Med tanke på mängden idioter som finns i världen så ser jag inga som helst problem med att man gör filmer som "uppfostrar". Gör inte filmen mindre intressant för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Med tanke på mängden idioter som finns i världen så ser jag inga som helst problem med att man gör filmer som "uppfostrar". Gör inte filmen mindre intressant för det.

Alla bra filmer som hanterar etiska dilemman aktiverar hjärnan på tittaren, t.ex. Blade Runner.

Det är för övrigt bortkastad tid och energi att försöka uppfostra vuxna människor.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sveklockarn:

Det är för övrigt bortkastad tid och energi att försöka uppfostra vuxna människor.

Ja eller hur, ingen vuxen människa har någonsin ändrat uppfattning eller insett att ett beteende är fel.

https://www.theguardian.com/music/2020/mar/18/daryl-davis-bla...

-----

För att gå tillbaka on topic så har jag inga stora förhoppningar om spelet, men hade varit grymt med ett schyst och snyggt spel som utspelas på Pandora, älskade filmen när den släpptes just pga miljön och det visuella.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Skrivet av superegg:

Vi får inte glömma att Avatar 2 kommer snart på bio med.

Avatar var den första bästa 3D filmen, om jag inte miss fel.

*Ahem*

Spy Kids 3D

Visa signatur

Eltreum: AMD Ryzen 7 5800X3D | Asus Prime B350-Plus | 16GB 2933Mhz DDR4 | PowerColor 7900XTX | Crucial MX500 1TB | Seagate Barracuda 3TB | Asus VG27AQ1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av LordError:

*Ahem*

Spy Kids 3D

*Ahem*

Jaws 3D?

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av LordError:

*Ahem*

Spy Kids 3D

Skrivet av Ostbullen:

*Ahem*

Jaws 3D?

https://sv.wikipedia.org/wiki/TV-piraterna

😂

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.