Iphone inget ljud och kameraproblem

Permalänk

Iphone inget ljud och kameraproblem

Hejsan!

Jag har upplevt konstiga problem med min Iphone 11 Pro Max sedan i fredags natt.

Det hela började med att mobilen helt plötsligt var avstängd så jag startade upp den igen och då kommer en bild fram där det står "försöker återställa iphone" eller nått liknande. Tog säkert 20 minuter sen startade den upp som vanligt igen. Dock så fungerar nu inte ljud varken högtalare, hörlur eller mikrofon. Kameran beter sig konstigt också, när man öppnar kamera appen så ser det ut som att den försöker zooma. Kameran i sig fungerar och man ser bild men den zommar eller gör en animation snabbt och fastnar så i en enda loop, både fram och bakre kameran. Att spela ljud via Airplay fungerar inte heller. Ficklampan fungerar inte heller.

Jag har provat att återställa telefonen men det hjälpte inte heller, även ställt in som ny och det hjälpte inte heller. Även återställt med läget DFU utan framgång.

Vad kan ha hänt med såhär många olika fel? Hade kameran varit trasig så kan jag förstå vissa av problemen men inte allihop samtidigt.

Någon som har vet något mer jag kan prova eller är det bara att lämna in på en dyr felsökning?

MVH

Permalänk
Medlem

Hade trott att en DFU skulle ha hjälp. Men om du gjort det så är det bara att lämna in hos en auktoriserad verkstad.

Är det mindre än två år sedan du köpte den så ta med dig kvittot och be dem ta det på EUs reklamationsrätt. Apple brukar vara softa med det, förutsatt att du inte utsatt den för yttre åverkan eller bytt delar i den.

Visa signatur

---

Permalänk
Skrivet av Gorian:

Hade trott att en DFU skulle ha hjälp. Men om du gjort det så är det bara att lämna in hos en auktoriserad verkstad.

Är det mindre än två år sedan du köpte den så ta med dig kvittot och be dem ta det på EUs reklamationsrätt. Apple brukar vara softa med det, förutsatt att du inte utsatt den för yttre åverkan eller bytt delar i den.

Tack för snabbt svar!

Den är 1.5 år gammal och har haft skal och skärmskydd hela tiden så skador finns ej, får prova den idén!

Vad ska ska man ange för skäl för att reklamera nån tro? Läste lite om det och jag kan ju inte nämna att det är något fel på den för då ska ju garantin gälla som nu löpt ut. Någon som gjort liknande och har erfarenhet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snurreboll:

Tack för snabbt svar!

Den är 1.5 år gammal och har haft skal och skärmskydd hela tiden så skador finns ej, får prova den idén!

Vad ska ska man ange för skäl för att reklamera nån tro? Läste lite om det och jag kan ju inte nämna att det är något fel på den för då ska ju garantin gälla som nu löpt ut. Någon som gjort liknande och har erfarenhet?

Man får reklamera om produkten har ett fel som man inte rimligen kan ha orsakat själv, så det är väl bara att visa upp telefonen och hur den beter sig. Tror inte att Apple kommer att bråka.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av snurreboll:

Hejsan!

Jag har upplevt konstiga problem med min Iphone 11 Pro Max sedan i fredags natt.

Det hela började med att mobilen helt plötsligt var avstängd så jag startade upp den igen och då kommer en bild fram där det står "försöker återställa iphone" eller nått liknande. Tog säkert 20 minuter sen startade den upp som vanligt igen. Dock så fungerar nu inte ljud varken högtalare, hörlur eller mikrofon. Kameran beter sig konstigt också, när man öppnar kamera appen så ser det ut som att den försöker zooma. Kameran i sig fungerar och man ser bild men den zommar eller gör en animation snabbt och fastnar så i en enda loop, både fram och bakre kameran. Att spela ljud via Airplay fungerar inte heller. Ficklampan fungerar inte heller.

Jag har provat att återställa telefonen men det hjälpte inte heller, även ställt in som ny och det hjälpte inte heller. Även återställt med läget DFU utan framgång.

Vad kan ha hänt med såhär många olika fel? Hade kameran varit trasig så kan jag förstå vissa av problemen men inte allihop samtidigt.

Någon som har vet något mer jag kan prova eller är det bara att lämna in på en dyr felsökning?

MVH

Om du nu vet med dig att du verkligen inte orsakat felet (tappat telefonen, jailbreakat och kört några skumma appar eller kört en skara wishtillbehör av billigastekvalisort) så gäller väl 3 års reklamationsrätt.
Men, har du en känsla att du kanske kan ha orsakat felet, så är mitt tips att använda hemförsäkringen och självrisken där.

Du kan säkert få några kronor för telefonen på blocket som betalar en del av självrisken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Man får reklamera om produkten har ett fel som man inte rimligen kan ha orsakat själv, så det är väl bara att visa upp telefonen och hur den beter sig. Tror inte att Apple kommer att bråka.

Apple brukar vara rätt schyssta när det gäller fel på telefonen där användaren tydligt inte orsakat felet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snurreboll:

Tack för snabbt svar!

Den är 1.5 år gammal och har haft skal och skärmskydd hela tiden så skador finns ej, får prova den idén!

Vad ska ska man ange för skäl för att reklamera nån tro? Läste lite om det och jag kan ju inte nämna att det är något fel på den för då ska ju garantin gälla som nu löpt ut. Någon som gjort liknande och har erfarenhet?

Ingen skillnad i beskrivningen jämfört med om du lämnat in som ett vanligt garantiärende. Förklara bara vad du upplever för problem och säg att du skulle vilja använda dig av EU:s reklamationsrätt. Jag arbetade själv hos en Apple Premium Reseller förut och har tagit emot massor av sådana ärenden. Apple bråkar väldigt sällan, förutsatt att alla delar är original, att inga delar saknas och att telefonen inte har några uppenbara skador.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Låter lite som att det kan ha kommit in fukt i telefonen.
Kan något ha hänt under fredag natten? Varit i en park och druckit öl och badat lite kanske? Inte en helt ovanlig sak som kan hända en fredag natt.

Men jag skulle nog också gått till en Apple-store eller åtminstone ringt till Apple och felanmält så får man troligtvis en utbytesenhet.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk

Tack för alla svar!

Öl, vatten eller liknande kan det inte vara haha. Däremot så har jag tappat telefonen ganska hårt i golvet rätt många gånger, dock med gummiskal men den kan ju ta skada invändigt för det. Det hände så plötsligt och mobilen låg stilla på ett bord då det hände men får prova lämna iväg den och hävda reklamation som ni säger, tack för tipset