Panik min Huawei p20 Lite lagga ihop och sen blev helt svart

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

På just p20 lite?

Mitt moderkort fick kortslutning efter 2 veckor och började göra random reboots fick den utbytt på garanti.
Så efter läst ditt problem och att det var trasigt moderkort så kanske vanligare än man tror.

Bara att ingen gjort något större väsen om det så det kommit på tapeten tror mest folk reagerade på att huawei slutade låta en låsa upp sin bootloader ett par månader efter release och där med låste alla som inte redan låst up loadern blev sittande med orginal firmware utan möjlighet att roota

Aha okej aldrig varit med om att en telefon går sönder helt utan att det beror på fysisk skada, vattenskada. Helt död är ju inte telefonen då den lyser rött och vibrerar och låter som en hårtork när den monteras i datorn och vibrerar i intervaller endast i eluttag

Hittade nån som har ett liknande problem fast med en annan sort...

https://forum.fairphone.com/t/phone-does-not-boot-only-vibrat...

Permalänk

https://m.youtube.com/watch?v=nZKYGiUPyig

Huawei verkar vara ökända för att deras mobiltelefoner tydligen dör... Aldrig mer Huawei

Permalänk
Permalänk
Samsung Sverige

Då måste ju komma åt att låsa upp telefonen och eventuellt godkänna USB-anslutning till datorn för att kunna komma åt datan. Program som lovar annorlunda skulle jag vara försiktig att lita på.

Men som några av länkarna tar upp kan det vara möjligt att extrahera något ur själva minnenschipen, även om det kräver stor expertis och förmodligen en rejäl hög med pengar för att få någon att ta sig an uppdraget.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk

är ganska säker på att alla där har kravet att telefonen beter sig som vanligt när den ansluts via usbporten men att du inte kan använda touchpanelen för att sätta telefonen i tranfer mode.

dvs bara en recovery för telefoner med trasig skärm i princip.

i ditt fall är det nog data recover företag som gäller och försöka transplentera minneschipet till ett fungerande modermodem iom att din telefon inte ansluter via usb.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Samsung:

Då måste ju komma åt att låsa upp telefonen och eventuellt godkänna USB-anslutning till datorn för att kunna komma åt datan. Program som lovar annorlunda skulle jag vara försiktig att lita på.

Men som några av länkarna tar upp kan det vara möjligt att extrahera något ur själva minnenschipen, även om det kräver stor expertis och förmodligen en rejäl hög med pengar för att få någon att ta sig an uppdraget.

Ok tack för infon. Med rejäl hög med pengar hur mycket syftar du på?

Permalänk
Skrivet av SvenskGaming:

Ok tack för infon. Med rejäl hög med pengar hur mycket syftar du på?

ring och hör med ibas vad de tar.
https://www.ibas.com/sv/data-recovery/mobiltelefon

tveksamt att det hamnar på under 5000:- dock troligen betydligt högre.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Avstängd

Funkar touchpanelen?
Har du en USB OTG kabel, testa att koppla in en skräm, tangentbord, mus för att se om du kan ha kontroll över den?
Se till att mobilen inte stängs av om du skulle ha pin-kod eller annat lösenordsskydd.

Om du glömmer bort att ta backup och sånt, så skaffa dig ett sd-kort och välja att all media ska sparas där om mobilen är skit så är det bara att plocka ut sd-kortet.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av SvenskGaming:

Ok tack för infon. Med rejäl hög med pengar hur mycket syftar du på?

Ja, som @Rouge of Darkness säger lär det handla om betydande summor. Jag tror inte att det slutar på 5000 kronor, men kolla gärna med Ibas och återkom med deras besked.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Skrivet av superegg:

Funkar touchpanelen?
Har du en USB OTG kabel, testa att koppla in en skräm, tangentbord, mus för att se om du kan ha kontroll över den?
Se till att mobilen inte stängs av om du skulle ha pin-kod eller annat lösenordsskydd.

Om du glömmer bort att ta backup och sånt, så skaffa dig ett sd-kort och välja att all media ska sparas där om mobilen är skit så är det bara att plocka ut sd-kortet.

Mobilen startar inte. Stendöd endast en röd lampa som lyser och vibration när man koplar till datorn och kopplar man eluttag lyser inte ens lampan utan den ger bara ifrån sig vibrationer som hjärtslag typ. Mobilen brukar ju ge ifrån sig ett vibrationshjärtslag när den startar men inte flera på raken. Alltså enheten starar ej på grund av att moderkortet dött troligen av överhettning och för lågt batteri samtidigt då jag hade som sagt 10 % och hade igång tunga appar samtidigt vilket måste fått den att bli belastad. Jag vet att på äldre mobiler som jag hade som blev överhettade och inte skärmen startade på var det bara plocka ut batteriet och sen sätta tillbaka men på såna här moderna mobiler funkar ju inte det utan verktyg liksom. Det som gjorde mig lite extra irriterad va ratt jag märkte nu försent att den hade stöd för microsd kor dessutom...

Permalänk
Skrivet av Samsung:

Ja, som @Rouge of Darkness säger lär det handla om betydande summor. Jag tror inte att det slutar på 5000 kronor, men kolla gärna med Ibas och återkom med deras besked.

Är Ibas bästa stället? För den där mobilbutiken service stället jag lämnade in för undersökning för 200 kr till kunde skicka vidare mobilen till en annan tekniker som kunde undersöka vidare vad för fel på moderkortet det var för 500 kr undersökningsavgift och därefter ta 3000 kr om jag ville att han skulle försöka rädda filerna men det var fortfarande inte 100 % chans att han lyckades. Dom pratade nåt om att han kunde löda på moderkort osv gör Ibas det också?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SvenskGaming:

Mobilen startar inte. Stendöd endast en röd lampa som lyser och vibration när man koplar till datorn och kopplar man eluttag lyser inte ens lampan utan den ger bara ifrån sig vibrationer som hjärtslag typ. Mobilen brukar ju ge ifrån sig ett vibrationshjärtslag när den startar men inte flera på raken. Alltså enheten starar ej på grund av att moderkortet dött troligen av överhettning och för lågt batteri samtidigt då jag hade som sagt 10 % och hade igång tunga appar samtidigt vilket måste fått den att bli belastad. Jag vet att på äldre mobiler som jag hade som blev överhettade och inte skärmen startade på var det bara plocka ut batteriet och sen sätta tillbaka men på såna här moderna mobiler funkar ju inte det utan verktyg liksom. Det som gjorde mig lite extra irriterad va ratt jag märkte nu försent att den hade stöd för microsd kor dessutom...

Testat att ladda den via dator? Min gamla S1 slutar att ladda ända som tog i emot ström var via dator.

Men om du värdesätter data högt så lämna in den, sen är ju frågan om någon typ av försäkrings kan täcka sånt samt om garanti.

Om du lämna in den så gissar jag på att dom skaffa en till P20 och sen byta över det, om den inte är krypterat/skyddad.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Skrivet av superegg:

Testat att ladda den via dator? Min gamla S1 slutar att ladda ända som tog i emot ström var via dator.

Men om du värdesätter data högt så lämna in den, sen är ju frågan om någon typ av försäkrings kan täcka sånt samt om garanti.

Om du lämna in den så gissar jag på att dom skaffa en till P20 och sen byta över det, om den inte är krypterat/skyddad.

Försäkring lär knappast täcka på en P20 Lite som är inskaffad i slutet av 2018 skulle den göra det så är självrisken hög. Hade tidigare drulleförsäkring på den. Garanti är uteslutet för länge sedan då den passerat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SvenskGaming:

Försäkring lär knappast täcka på en P20 Lite som är inskaffad i slutet av 2018 skulle den göra det så är självrisken hög. Hade tidigare drulleförsäkring på den. Garanti är uteslutet för länge sedan då den passerat.

Men själva självrisken är väl detsamma 1-3 tusen för allt annat, det kan kosta mellan 5-10 tusen för att rädda data eller mer så det kan vara värt att kolla upp det lite mer.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Skrivet av superegg:

Men själva självrisken är väl detsamma 1-3 tusen för allt annat, det kan kosta mellan 5-10 tusen för att rädda data eller mer så det kan vara värt att kolla upp det lite mer.

Aha du menade så. Vet inte ens om försäkringsbolag täcker förlorad data då det är svårt att värdera? Alltså bilder, videos har ju bara ett egenvärde för mig men min data är ju inte värt ett skit för tex dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Men själva självrisken är väl detsamma 1-3 tusen för allt annat, det kan kosta mellan 5-10 tusen för att rädda data eller mer så det kan vara värt att kolla upp det lite mer.

Det finns ingen hemförsäkring som täcker någon form av dataräddning. Personlig data har noll värde i sådana sammanhang.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Skrivet av twit:

Det finns ingen hemförsäkring som täcker någon form av dataräddning. Personlig data har noll värde i sådana sammanhang.

Precis det var det jag tänkte då jag aldrig hört någon annan nämna sånt tidigare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SvenskGaming:

Aha du menade så. Vet inte ens om försäkringsbolag täcker förlorad data då det är svårt att värdera? Alltså bilder, videos har ju bara ett egenvärde för mig men min data är ju inte värt ett skit för tex dig.

Man bruka skriva att data har ett värde, då man syfta på att filerna är värdefulla.

Jag vet inte hur försäkringsbolag skulle tolka det, men tycker det är värt att undersöka samt att du dela med dig svaren så andra kan använda det som vägledaren.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Avstängd
Skrivet av twit:

Det finns ingen hemförsäkring som täcker någon form av dataräddning. Personlig data har noll värde i sådana sammanhang.

Men dom borde väl täcka om mobilen är sönder, och att få den lagad borde väl innebära dataräddning med.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Men dom borde väl täcka om mobilen är sönder, och att få den lagad borde väl innebära dataräddning med.

Det är telefonen som är försäkrad, inte det digitala innehåll som sparats i den. Telefonen kan således repareras eller bytas ut och dess funktionalitet blir därmed återställd.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk

Googlade lite igen angående IBAS och dataräddning från mobiler som inte kan starta.

https://swedroid.se/forum/threads/mobilen-startar-inte-alls.1...

https://www.99mac.se/forum/t/324118-spara-innehall-fran-en-to...

Där står det att IBAS inte kan rädda information om mobilens moderkort är dött för att mobiler oftast är krypterade? Hur vet jag om mobilen är krypterad eller inte?

https://sv.fonelab.com/resource/recover-data-from-dead-androi...
Hittade även detta

Permalänk
Medlem

Tror tyvärr TS får ta den dyra läropengen och gå vidare samt säkerställa att du har automatisk backup påslagen på framtida mobiler.
Själv kör jag iPhone och iCloud är otroligt smidigt och sköter sig själv. 9kr i månaden för 50GB känns prisvärt!

Permalänk
Skrivet av edson:

Tror tyvärr TS får ta den dyra läropengen och gå vidare samt säkerställa att du har automatisk backup påslagen på framtida mobiler.
Själv kör jag iPhone och iCloud är otroligt smidigt och sköter sig själv. 9kr i månaden för 50GB känns prisvärt!

Det jobbiga blir om man byter och brukar köra varannan mobil Android och Apple.

Permalänk

Liten update

Har ännu inte haft tid att kontakta IBAS men gör dom bara dataräddning eller lagar dom telefoner också?
Hur som helst har fortsatt googla lite och skrev "huawei dead solid red light" och hittade en intressant tråd på ett engelskt forum. Där det var en person som hade typ exakt samma symtom som jag om jag fattade det hela rätt fast han fick det efter att ha bytt skärmglas på sin telefon.

En användare skrev at tlösningen på problemet var "This is solved by changing the sense of the motherboard cable, incredible but True". Men jag fattar inte riktigt vad som menas mer än att det är själva moderkortet det är fel på men vad för kabel pratar han om? Någon här som vet lite mer vad som menas och kan förklara?

https://forum.xda-developers.com/t/huawei-p20-lite-constantly...

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av SvenskGaming:

Liten update

Har ännu inte haft tid att kontakta IBAS men gör dom bara dataräddning eller lagar dom telefoner också?
Hur som helst har fortsatt googla lite och skrev "huawei dead solid red light" och hittade en intressant tråd på ett engelskt forum. Där det var en person som hade typ exakt samma symtom som jag om jag fattade det hela rätt fast han fick det efter att ha bytt skärmglas på sin telefon.

En användare skrev at tlösningen på problemet var "This is solved by changing the sense of the motherboard cable, incredible but True". Men jag fattar inte riktigt vad som menas mer än att det är själva moderkortet det är fel på men vad för kabel pratar han om? Någon här som vet lite mer vad som menas och kan förklara?

https://forum.xda-developers.com/t/huawei-p20-lite-constantly...

"Sense" brukar syfta på kablar för att känna av exempelvis spänningar, så det kanske är något sådant?

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Skrivet av Samsung:

"Sense" brukar syfta på kablar för att känna av exempelvis spänningar, så det kanske är något sådant?

Ok vet du om det är vanligt att just en sån kabel går sönder? Alltså kan den verkligen göra det av överhettning?

Permalänk
Skrivet av Samsung:

"Sense" brukar syfta på kablar för att känna av exempelvis spänningar, så det kanske är något sådant?

https://www.youtube.com/watch?v=Ciz8jubSq0s

Hitta denna videon angående dataräddning. Nu är det förvisso en Samsung men har lite frågor till dig angående Android överlag. Enligt videon är det lättare att rädda data i från en Android mobil jämfört med en iPhone står det. Enligt videon är det bara flytta eMMC chip till ett likadant moderkort och sen köra. Men hur är det med skärmlås och sånt? Är inte alla moderna mobiler automatiskt krypterade när de har någon form av lösenord, skärmlås eller kod?