Problem med handshake på min Samsung TV

Permalänk
Medlem

Problem med handshake på min Samsung TV

Hej. Har under lång tid haft bildproblem med "No signal" när jag kopplat in mina tv-spel till HDMI in på förstärkaren (Nad t757) vidare genom HDMI out till min några år gamla SamsungTV. Ljudet är där,men ibland så klipper det och blir tyst för att sedan komma tillbaka,men bilden är konstant borta.
Köpte nyss en HDMI-datorskärm till sonen och provade då att koppla in den istället för tvn, via HDMI out från stärkaren. Fungerade klockrent!! Tidigare trodde jag att min förstärkare var problemet, men nu är jag nästan säker på att det är tvn. Kopplar jag min konsoll direkt in på HDMI in på tvn så är det inga problem,men då får jag inte ljud till min Nad.

Har provat allt! *Strängt av ström till tv,startat om * provat att slå på enheter i olika ordning * ändrat på samtliga inställningar* gjort reset på allt, men inget hjälper.
Vet ni om nyare tv-apparater har bättre HDMI-mjukvara som åtgärdar dessa fel? Är det nått mer jag kan prova?

Blir knäpp och frustrerad!

Mors!

Tagit bort skrik på hjälp i rubrik /Andreaz1, mod
Permalänk
Medlem
Skrivet av Skr00ban:

Hej. Har under lång tid haft bildproblem med "No signal" när jag kopplat in mina tv-spel till HDMI in på förstärkaren (Nad t757) vidare genom HDMI out till min några år gamla SamsungTV. Ljudet är där,men ibland så klipper det och blir tyst för att sedan komma tillbaka,men bilden är konstant borta.
Köpte nyss en HDMI-datorskärm till sonen och provade då att koppla in den istället för tvn, via HDMI out från stärkaren. Fungerade klockrent!! Tidigare trodde jag att min förstärkare var problemet, men nu är jag nästan säker på att det är tvn. Kopplar jag min konsoll direkt in på HDMI in på tvn så är det inga problem,men då får jag inte ljud till min Nad.

Har provat allt! *Strängt av ström till tv,startat om * provat att slå på enheter i olika ordning * ändrat på samtliga inställningar* gjort reset på allt, men inget hjälper.
Vet ni om nyare tv-apparater har bättre HDMI-mjukvara som åtgärdar dessa fel? Är det nått mer jag kan prova?

Blir knäpp och frustrerad!

Mors!

Felkällan är sannolikt NAD. (Inte Samsung). Du har ju testat att koppla direkt till Samsung?

Har väl något att göra med det där förbannade DRM som HDMI har. Att ha en "hemmabioförstärkare" som HDMI-hub är oftast orsaken till alla HDMI-problem. Kolla om din konsol har digital-out på ljudet, koppla den signalen i så fall direkt till NAD. Själv kör jag optiskt ut från TV till soundbar. Funkar alltid, oavsett källa.

Edit: Koppla HDMI (konsol) direkt till TV, koppla optisk utgång från TV till NAD. Bör lösa ditt problem kom jag på nu..

Eureka!
Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Felkällan är sannolikt NAD. (Inte Samsung). Du har ju testat att koppla direkt till Samsung?

Har väl något att göra med det där förbannade DRM som HDMI har. Att ha en "hemmabioförstärkare" som HDMI-hub är oftast orsaken till alla HDMI-problem. Kolla om din konsol har digital-out på ljudet, koppla den signalen i så fall direkt till NAD. Själv kör jag optiskt ut från TV till soundbar. Funkar alltid, oavsett källa.

Edit: Koppla HDMI (konsol) direkt till TV, koppla optisk utgång från TV till NAD. Bör lösa ditt problem kom jag på nu..

Eftersom det funkar att köra med en annan skärm via HDMI ut från förstärkaren så börjar jag misstänka att det faktiskt är tvn som krånglar.

SamsungTV via HDMI ut från förstärkaren = Funkar inte
Philips datorskärm via HDMI ut från förstärkaren = Funkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skr00ban:

Eftersom det funkar att köra med en annan skärm via HDMI ut från förstärkaren så börjar jag misstänka att det faktiskt är tvn som krånglar.

Samtidigt funkar det ju bra när du kopplar förbi förstärkaren och direkt till teven också.

Permalänk
Bildexpert 📺

Förmodligen är det kombinationen av NAD och Samsung-TV:n som är problemet. Men ja, kan också peka mer åt förstärkarna. Har helt enkelt sett för mycket krångel som bara uppstår när receiverns HDMI-växel är inblandad. Det kan finnas uppdateringar som man får mecka in själv via USB. Men där är tillverkarna rätt dåliga på att hålla informationen tillgänglig. Vanligt med mjukvara som bara nås ifall man själv kontaktar supporten. Inte som med TV-apparaterna där det finns uppdatering via internet sedan länge.

När det bråkar på detta sätt brukar det saknas direkta fixar. Istället man måste arbeta sig runt problemet. Likt att köra bilden direkt och ljudet separat via optiskt. Man kan slänga mer pengar och sladdar på saken med utrustning som separerar ljudet från HDMI. Programmerbara EDID-lösningar som tar över handskakning och liknande. Mycket meck och inga garantier att det löser problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skr00ban:

Kolla om din TV har ARC-ingång, och om det gör någon skillnad att använda den.
Vilken Samsung har du?