Permalänk
Medlem

Moderkort och S-video

Varför har nya moderkort fortfarande S-video utgång? Det är ju inte nån direkt standard längre för skärmar att ha S-video. Kanske om man hittar nån gammal projektor som inte har hdmi men annars ser jag ingen anledning till att nya moderkort fortfarande har S-video.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Aldrig sett S-video utgång på ett moderkort till en PC under de senaste 20åren, men det kanske är en PS2 kontakt du tittar på?

edit: och varför de är kvar är väl för att om jag minns det rätt, så använder de fortfarande hårdvaruinterupts, och har lägre latency än vanliga möss.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Aldrig sett S-video utgång på ett moderkort till en PC under de senaste 20åren, men det kanske är en PS2 kontakt du tittar på?

PS2 kanske den heter den runda lilla färgglada saken.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Har inte sett någon s-video på något moderkort, däremot något som ser som s-video ps2 kontakt som ska kopplas till äldre kontakter till tangentbord eller mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton studs:

Har inte sett någon s-video på något moderkort, däremot något som ser som s-video ps2 kontakt som ska kopplas till äldre kontakter till tangentbord eller mus

Ja den är väldigt lik s-video undrar varför den fortfarande finns kvar?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Ja den är väldigt lik s-video undrar varför den fortfarande finns kvar?

Många har äldre fungerande tangentbord och möss med dom gamla kontakterna så denna kontakt finns kvar för detta

Permalänk
Skrivet av crew seven:

Ja den är väldigt lik s-video undrar varför den fortfarande finns kvar?

PS2 fick ett uppsving när de mekaniska tangentborden blev populära för typ 10 år sedan på grund av en lägre latens. Det va dock under en begränsad tid känndes det som

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

PS2 fick ett uppsving när de mekaniska tangentborden blev populära för typ 10 år sedan på grund av en lägre latens. Det va dock under en begränsad tid känndes det som

Ja verkligen

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Ja den är väldigt lik s-video undrar varför den fortfarande finns kvar?

enkelt förklarat:
PS/2 har hårdvaruinterrupts. Så när du rör musen så går en signal direkt till processorn att musen rört sig.

Medans en USB-mus pollas, det vill säga, med jämna mellanrum måste processorn gå och läsa av vad musen gör.
Musen säger inte till själv att den rör på sig.
Och har inte musen rört sig, så har ju processorn gjort något i onödan.

Så PS2 har lägre latency

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Hedersmedlem

PS/2 används fortfarande av en del användare och främst för tangentbord. Anledningarna kan vara många men för min del är det värdefullt att tangentbordet inte får spatt när man trycker på mer än tre knappar samtidigt.

Min adapterhärva från DIN till Mini-DIN till USB som jag har till jobbdatorn är inte snygg eller smidig

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Min adapterhärva från DIN till Mini-DIN till USB som jag har till jobbdatorn är inte snygg eller smidig

Jävlar du kör midi gissar jag på?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Kommer ALDRIG ge upp mitt Silicon Graphics-tangentbord från 1996. För mig var således PS/2-porten ett köpargument när jag valde moderkort i vintras (MSI X570 Unify).

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Bildexpert

Jag använder PS/2 till mitt IBM Model M fortfarande på MSI Z490 Gaming Edge. Funkar kanonbra.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av crew seven:

Jävlar du kör midi gissar jag på?

Nej, men tangentbord från sent 80-tal och då var det fempolig DIN eller även kallat "AT-kontakt" som gällde för tangentborden.

Nån gång ska jag byta kabel på tangentbordet och bygga in adaptern till USB...

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk

Kan tänka mig att den är kvar för kompabilitet.

Usb tangentbord kan strula och vägra fungera i bios medans ps2 tangentbord till 99% av gångerna fungerar utan problem.

Sen har jag för mig att ps2 tangentbort har full key rollover utan massa trixande i styrkretsen i tangentbordet till skillnad mot usbtangentbord

Men är osäker på detta så hugger det inte i sten.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows