Windows 11 hittar ut i förtid – rundade hörn och ny startmeny

Permalänk
Medlem

Någon får gärna förklara varför man får reklam i Windows? Det är nog det jag hatar mest med eländet. Man tycker ju att om man betalat för grejerna så borde reklam vara no, no? Antar att det blir samma skit i 11:an?

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Angående Kontrollpanelen, vi kanske har någon expert på Windows här någonstans som kan svara på om den "gamla" helt enkelt finns kvar av legacy-skäl, t.ex. för att bibehålla kompatibilitet med äldre Windows-program?

Det finns relativt många program och drivrutiner som installerar snapins i legacy kontrolpanelen och dess 'applets'.

Mjukvaru exempel är ju Adobe Flash och Java. Drivrutiner har du nätverks drivrutiner från Intel eller Broadcom, och ljud drivrutiner från Realtek.

Detta inkluderar ju inte random enterprise mjukvara som kan vara lite vad som helst.

Permalänk
Medlem

Jag hade hoppats på att dom skulle gå ifrån det platta, gråa temat. Frostat-glaseffekten gör det något mindre fult men jag tycker fortfarande det är fruktansvärt tråkigt. Bortsett från det ser det väl helt ok ut? Är väl egentligen bara windows 8 som varit rätt fail, även fast windows me var lite tveksamt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Någon får gärna förklara varför man får reklam i Windows? Det är nog det jag hatar mest med eländet. Man tycker ju att om man betalat för grejerna så borde reklam vara no, no? Antar att det blir samma skit i 11:an?

Du får nog berätta vad det är du definierar som "reklam"?

I vilket sammanhang och vilken applikation?

Permalänk

Fixar de vettig pakethantering och systemuppdateringar kan det bli värt att testa hemma. Hoppas!

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk
Medlem

Förlåt, men Gud i himlen vad fult det ser ut. Det är som någon försökt göra en dålig macOS kopia med hjälpa av Windows designspråk. Så tråkigt att dem inte förfinade det formspråk dem försökte införa brett i och med Windows 10. Känns som det hade kunnat funka mycket bättre med några iterationer till istället för en helomvändning som inte når hela vägen ... igen.

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Tycker Windows 10 numera är ganska rörigt, ex varför ha settings och Control panel som dessutom har helt olika utseenden? Det räcker väll att samla allt på ett ställe och om man nu behöver olika nivåer så kan det ju inte vara svårt att få till. Har man problem med ljudet är det sådär 2-3 olika ställen minst man behöver checka i regel om man nu inte vet exakt vad man letar efter.

Tycker förövrig det de visar upp ser bra ut. Gillar man inte utseendet är det bara till att byta med någon form av tillägg, för min del är det huvudsakligen funktionen och enkelhet som är det viktiga.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ztenlund:

Det kan vara bättre att uttrycka det som att vartannat Windows har varit lite problematiskt på ett eller annat sätt, snarare än att det varit "kasst", om man tar konsument-OS:

95 - 98 - ME - XP - Vista - 7 - 8 - 10

Sedan har problematiken varit lite olika och man kan förstås kritisera Windows 10 en hel del för bristande bestämmanderätt för användaren.

Du glömde 98 SE och 8.1 (Ja, det är egna releaser).
Själv körde jag Windows 2000 Pro fram till runt -05 nånting. Skulle dock fortsatt med det längre, XP var aldrig särskilt bra

Skrivet av Jimmy:

Tycker Windows 10 numera är ganska rörigt, ex varför ha settings och Control panel som dessutom har helt olika utseenden? Det räcker väll att samla allt på ett ställe och om man nu behöver olika nivåer så kan det ju inte vara svårt att få till. Har man problem med ljudet är det sådär 2-3 olika ställen minst man behöver checka i regel om man nu inte vet exakt vad man letar efter.

Har inte behövt använda kontrollpanelen på flera år...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Någon får gärna förklara varför man får reklam i Windows? Det är nog det jag hatar mest med eländet. Man tycker ju att om man betalat för grejerna så borde reklam vara no, no? Antar att det blir samma skit i 11:an?

Jag tog bort all reklam eller tänker du på något annat än den på startmenyn?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uibi:

Hoppas dom tagit bort reklamen. I alla fall i sin PRO version…

Vad syftar du på för reklam? Jag har aldrig sett reklam i operativsystemet. Å andra sidan går jag in och stryper till det mesta rätt hårt i settings vid en image, men.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Du får nog berätta vad det är du definierar som "reklam"?

I vilket sammanhang och vilken applikation?

Allt skräp som konstant dyker upp i startmenyn bla? Samma sak med det eviga tjatet om OneDrive som jag aldrig lyckas bli av.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ztenlund:

Det kan vara bättre att uttrycka det som att vartannat Windows har varit lite problematiskt på ett eller annat sätt, snarare än att det varit "kasst", om man tar konsument-OS:

95 - 98 - ME - XP - Vista - 7 - 8 - 10

Sedan har problematiken varit lite olika och man kan förstås kritisera Windows 10 en hel del för bristande bestämmanderätt för användaren.

Nu var det ju förvisso ett tag sedan, men var 98 verkligen så mycket bättre (eller annorlunda) än 95?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Sedan har problematiken varit lite olika och man kan förstås kritisera Windows 10 en hel del för bristande bestämmanderätt för användaren.

I gengäld har varje dator med Windows 10 i princip en kostnadsfri systemadministratör som underhåller systemet i bakgrunden utan att användaren ens drabbas av märkbart prestandabortfall medan de använder datorn. Jag märker själv hur antalet supportärenden hemma hos folk som inte är datorintresserade har gått ner till praktiskt taget noll sedan Windows 7-tiden, vilket är värt mycket mer för mig än några inbillade problem med personlig integritet av telemetrin.

Samma integritetsdiskussion med Windows som funnits sedan Windows 95 åtminstone. Om vi antar att Microsoft spionerar på folks privata förehavanden så är de åtminstone jävligt dåliga på att utnyttja det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Tycker Windows 10 numera är ganska rörigt, ex varför ha settings och Control panel som dessutom har helt olika utseenden? Det räcker väll att samla allt på ett ställe och om man nu behöver olika nivåer så kan det ju inte vara svårt att få till. Har man problem med ljudet är det sådär 2-3 olika ställen minst man behöver checka i regel om man nu inte vet exakt vad man letar efter.

Tycker förövrig det de visar upp ser bra ut. Gillar man inte utseendet är det bara till att byta med någon form av tillägg, för min del är det huvudsakligen funktionen och enkelhet som är det viktiga.

Tanken har varit att dom skulle plocka bort control panel och föra över alla funktionerna till settings, problemet är att dom funktioner som förts över hittills har tappat funktionalitet till nästintill extrem grad. Det värsta är att det blir en jävla massa hoppande fram och tillbaka med settings. Med control panel kan du ha flera instanser öppna samtidigt, det kan du inte med settings, och detta har det klagats på sedan release.

Permalänk
Medlem

"Windows One"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Allt skräp som konstant dyker upp i startmenyn bla? Samma sak med det eviga tjatet om OneDrive som jag aldrig lyckas bli av.

Det är ju bara att avinstallera det från Apps i Settings.

Jag förstår mig verkligen inte på ni som klagar över reklam, eller påtvingade saker osv. Vet ni inte hur man installerar en "clean install" och hur man sedan konfigurerar operativsystemet? Jag pratar inte om att man behöver scripta något i PS, utan allting går ju att lösa via inställningar.

Jag har använt Windows 10 sedan aug 2015 och jag har aldrig sett reklam, eller blivit påtvingad OneDrive.
Jag har inte ens använt ett Microsoft-konto för login. Det känns mer som att ni som har synpunkter på detta, kanske inte vet hur man går till väga för att inaktivera oönskade delar av operativsystemet.

Men ni vet hur man använder Google, eller? Annars får ni gärna skicka ett PM, så kan jag visa er.

Det här är min startmeny, Windows 10 21H2.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Avstängd

snälla ta död på ntfs ge mig ett bättre filsystem ge mig ett bättre kernel som inte har win 98 kompatibilitet för någon boomer inte vill köpa ny skrivare

Permalänk
Medlem

Kan vi snälla komma ihåg att ha någon form av källkritik för en gångs skull? Thurrott är bra men har ju inte ALLTID haft rätt. Bara för att man tycker om att läsa hans grejer betyder ju inte det att allt är gospel liksom. Än så länge är detta ingenting annat än en PÅSTÅDD läcka som mycket väl kan visa sig vara fejkade "skärmdumpar" som sprids.

Permalänk
Medlem

Nu när man lärt sig att älska Live Tiles så plockar dom bort det.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dreijer:

Det är ju bara att avinstallera det från Apps i Settings.

Jag förstår mig verkligen inte på ni som klagar över reklam, eller påtvingade saker osv. Vet ni inte hur man installerar en "clean install" och hur man sedan konfigurerar operativsystemet? Jag pratar inte om att man behöver scripta något i PS, utan allting går ju att lösa via inställningar.

Efter en nyinstallation är det ju dock tjogtals Candy Crush-artade appar som måste avlägsnas (så powershell krävs nästan) och de har dessutom en förmåga att återuppstå då och då. Vid uppgraderingar kanske?

Permalänk
Medlem

Detta behövs, för mitt intresse för PC, som nog har tagit den största delen av mitt vuxna liv, har fått sig en riktig nacksving på grund av laber tillgång på nya delar. Windows 10 har för mig varit det absolut bästa sedan slutet av XP eran.

I need this.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Det kan vara bättre att uttrycka det som att vartannat Windows har varit lite problematiskt på ett eller annat sätt, snarare än att det varit "kasst", om man tar konsument-OS:

95 - 98 - ME - XP - Vista - 7 - 8 - 10

Sedan har problematiken varit lite olika och man kan förstås kritisera Windows 10 en hel del för bristande bestämmanderätt för användaren.

Du glömde Windows NT och 2000

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Allt skräp som konstant dyker upp i startmenyn bla?

Jag har använt Windows 10 sedan releasedagen, har inte hittills sett något som "dykt upp". Har du testat att högerklicka och välja "Avinstallera"?

Skrivet av Ragnvlad:

Samma sak med det eviga tjatet om OneDrive som jag aldrig lyckas bli av.

Är det notifieringen om hur man använder OneDrive eller att Windows-säkerhet rekommenderar dig att använda det för att skydda datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Du glömde 98 SE och 8.1 (Ja, det är egna releaser).
Själv körde jag Windows 2000 Pro fram till runt -05 nånting. Skulle dock fortsatt med det längre, XP var aldrig särskilt bra

Jovisst, och det finns 95 OSR2 o dyl, men det var nog inte riktigt vad som avsågs.

Jo, jag körde W2k ett tag på min P3:a (som hade 98SE från början), men sedan betedde sig min nya P4:a med HT lite halvmärkligt när jag försökte, så då bet jag i det sura äpplet och installerade XP istället för att fortsätta bråka.

Citat:

Har inte behövt använda kontrollpanelen på flera år...

Det kan jag inte instämma i och det finns flera saker som är fast i Windows 7-världen, även om saker emellanåt vid uppdateringar släpas in i nutiden, och gräver man tillräckligt nedåt så hamnar man väl nära nog i Windows 95... Ett problem är väl att Microsoft snört ihop ett gränssnitt för inställningar som egentligen inte passar särskilt bra för vissa saker.

Permalänk
Sötast

Haha

Windows 10 = Windows 7 och Windows 8 kombinerat.

Windows 11 = Windows 11 och Windows 10 kombinerat. (garanterat någon W7 meny kvar också)!!

Nu är det ju inte officiellt släppta bilder än... men om MS fortsätter sin trackrecord så släpps alltså snart ännu ett half-baked gui som lider av grov schizofreni och avsaknad av identitet.

En fyrkantig meny här, en rund här, stor text här, liten här. Lätt navigerad meny här och en omöjlig där. Release to manufacturing!

Tveksam till fristående docka.
De flesta andra OS/distros som kör en docka har alltid någon form av panel som alltid finns på samma plats med knappar som alltid finns på samma plats.

Med endast en ensam docka så kommer alltså startmenyn dynamiskt vara på olika platser på alla maskiner man jobbar på.
Skitroligt som drifttekniker alltså! Fram till nu har man iaf haft menyn på samma plats varje gång.

Som tur är slipper jag aset till största del i privatlivet men i jobbet lär man väl börja se detta om ett par år iallafall.

Oavsett, grattis till att GUI't åter igen börjar se ut ungefär som Windows7. Det tog er bara ett par år att inse att svarta fyrkanter är groteskt. (Inte för att Win7ans pastell har varit snyggt på flera år nu, men något mer sansat aero hade varit fint!)

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av TheYardbird:

Kan vi snälla komma ihåg att ha någon form av källkritik för en gångs skull? Thurrott är bra men har ju inte ALLTID haft rätt. Bara för att man tycker om att läsa hans grejer betyder ju inte det att allt är gospel liksom. Än så länge är detta ingenting annat än en PÅSTÅDD läcka som mycket väl kan visa sig vara fejkade "skärmdumpar" som sprids.

Jag kan bekräfta att det är äkta vara.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Varför sitter meny saker i mitten? Fy
Resten var rätt likt....påminner om Ubuntu (gnome3) med lite rundat
Start menyn är väl bättre än w10 standard. Men gillar fullskärm/surfplatte/w8 menyn bäst. Mycket plats för program, man vet var man har dem och slipper förväxla med öppnade program som nere i aktivitets fältet

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Du glömde Windows NT och 2000

Nej, de var helt medvetet inte med eftersom vare sig NT i dess olika versioner eller 2000 var avsedda som konsument-OS.

korrektur
Permalänk
Medlem

Sweclockers hatar förändring så länge det inte handlar om mer prestanda för mindre pengar. Jag ser väldigt mycket fram emot den 24 juni, tycker dom läckta bilderna ser fräscha ut.

Visa signatur

Asus TUF 3080 Ti | Ryzen 5600X | 16GB DDR4 | B550-i Strix | Corsair SF750 | SSUPD Meshlicious | Kraken X53

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Det kan vara bättre att uttrycka det som att vartannat Windows har varit lite problematiskt på ett eller annat sätt, snarare än att det varit "kasst", om man tar konsument-OS:

95 - 98 - ME - XP - Vista - 7 - 8 - 10

Sedan har problematiken varit lite olika och man kan förstås kritisera Windows 10 en hel del för bristande bestämmanderätt för användaren.

Fanns det inte nått som hette 2000 eller nått också