Windows 11 hittar ut i förtid – rundade hörn och ny startmeny

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gurrrra:

Oftast trycker man bara på win-knappen o snabbt skriver vad man vill ha o sen enter.

Enligt Thurrott får man numera använda Win+s för att kunna söka...

Permalänk
Medlem

Det är ju snyggt, men efter 5 minuter i Windows 11 så...meh...
Som sagts tidigare, jag tillbringar för lite tid att titta på Windows för att det ska spela så stor roll.

Men...att inkorporera PowerToys FancyZones på app-nivå är fan genialiskt, det borde dom ha gjort för länge sen. En sån sak i sig gör det värt en uppgradering.

Permalänk
Medlem

Ser helt okej ut. Men kanske lite väl hårt rundade hörn. Känns lite som. (Folk klagar bara på att hörnen inte är rundade. Nu ska de jävlar få smaka på rundat).... Säger dock inte att jag inte kommer fixa till lite med shell program.
På tal om shell program så hoppas jag att de inte pushar Store för hårt eller något annat dumt som att köra Win32 i container så det drar ned prestandan eller gör så att vissa program inte fungerar som de ska.
Men hoppas starkt på att de har fått tummen ur och fixat till lite mer under huven och att det är en stor anledning till nytt os.
Och som jag sagt tidigare. Mer inställnignar åt folket.

Skrivet av Elgot:

Enligt Thurrott får man numera använda Win+s för att kunna söka...

Såg att det redan nu i Win10 går att använda detta. Men det täcker halva skärmen medan andra halvan blir helt svart.

Skrivet av Xeonist:

Det är ju snyggt, men efter 5 minuter i Windows 11 så...meh...
Som sagts tidigare, jag tillbringar för lite tid att titta på Windows för att det ska spela så stor roll.

Men...att inkorporera PowerToys FancyZones på app-nivå är fan genialiskt, det borde dom ha gjort för länge sen. En sån sak i sig gör det värt en uppgradering.

Aldrig använt PowerToys. Men de skulle verkligen lägga till all denna funktionalitet.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Skrivet av CubaCola:

Själv använder jag inte startmenyn. Bara skriva några första bokstäver/siffror på programmet man vill starta i searchbar och trycka enter så är det klart.
Gillar den funktionen massor, istället för att in i en meny och leta program.

Problemet att den funktionen inte fungerar konsistent. Brukade öppna miniräknaren genom att trycka Windows tangenten och skriva "calc" och sedan trycka Enter. Men sedan råkade jag skapa ett word-dokument vars namn var "Calculation of color" och efter detta så gör Win+"calc" att detta dokumentet öppnades istället. Så efter att ha öppnat detta dokument av misstag några gånger så fick jag psykbryt och raderade dokumentet. Problemet är nu att när jag kör Win+"calc" så öppnar Windows istället ett Edge fönster där den söker i Bing efter termen "calc". *facepalm*

Så numera måste jag göra Win+"calc.exe" för att öppna miniräknaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Sen är det inte ens en teknikfråga utan psykologiska mekanismer som ligger bakom, där somliga väljer att spendera mycket mer tid och energi bara för att behålla status quo i jämförelse med att prova något nytt.

När någon inte håller med måste det alltså vara av osakliga anledningar?

Inställningar för nätverksadaptrar är ett exempel på en sak som krävde fler steg för att komma till iom Vista, helt utan anledning mer än att det skulle fungera "annorlunda". Tycker personligen att Windows 2000 är den enklaste och bäst fungerande versionen.

Att det kan ta timmar att uppgradera Windows så ofta som det gör borde vara oacceptabelt, men det är ju Windows som är måttstocken så det accepteras som normalt. Sedan vet jag inte hur Windows kan kallas stabilt, man läser ju på IDG hela tiden om hur företag får stora problem varje gång det kommer en ny uppdatering, ser även detta ofta hos kunder. Sedan passar Microsoft ofta på att godtyckligt ändra lite inställningar under tiden med, knappast optimalt.

Sedan har de förstört saker som tidigare funkat fint. Jag brukade hoppas på ett linux med Windows fönsterhanterare, men den är inte längre särskilt stabil. Jag får jätteofta program och annat som flyttas utanför mina skrivbord, som om de lever på en skärm som inte finns och det är inte helt trivialt att få tillbaka dem. I vanlig ordning fungerar inte Microsofts rekommenderade metoder att lösa ett problem utan jag får fippla med att koppla in och ur skärmar några gånger, och i värsta fall starta om datorn.

Permalänk
Medlem

Windows mac edition

Undrar vad det är som gör det till Windows 11 snarare än 10.whatever

Har väl ingen åsikt om utseendet egentligen.
Samla program i mitten macos style har sina fördelar och nackdelar.
För mig som inte har så många program igång samtidigt är det rätt trevligt.

Hoppas de kan kopiera spotlight när de ändå är i farten.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Hjälpsam

Är inte rundade hörn ett Applepatent?
Windows har en gigantisk teknisk skuld, hade hoppats att de skulle försöka minska den.
https://en.wikipedia.org/wiki/Technical_debt

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Lika bra att enbart kalla det Windows i fortsättningen, inga siffor eller bokstäver. Vilken version av Windows kör du? aaaah yes.
det är det där Windows du vet, Windows helt enkelt

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Själv kör jag med StarDocks program Objectdock sen många år tillbaka. Riktigt smidigt att ha favoritprogrammen snyggt framme med stora ikoner. Kul att Microsoft nu tar efter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bader:

När någon inte håller med måste det alltså vara av osakliga anledningar?

Det behöver det såklart inte. Men har man lite självinsikt så inser man att när man säger att musik/filmer/dataprogram var bättre förr, så kan det ha att göra med att man själv hade sin storhetstid förr.

Skrivet av Bader:

Att det kan ta timmar att uppgradera Windows så ofta som det gör borde vara oacceptabelt, men det är ju Windows som är måttstocken så det accepteras som normalt.

Timmar? På jobbet har vi en Core i5 med 8gb minne och, mekanisk hårddisk, där tog den senaste uppdateringen 35minuter, vilket såklart inte är idealiskt, men vem f*n använder mekanisk hårddisk idag?
På min laptop som inte alls är något speciell, så har det aldrig tagit mer än "single digit" minuter.

Skrivet av Bader:

Sedan vet jag inte hur Windows kan kallas stabilt, man läser ju på IDG hela tiden om hur företag får stora problem varje gång det kommer en ny uppdatering, ser även detta ofta hos kunder. Sedan passar Microsoft ofta på att godtyckligt ändra lite inställningar under tiden med, knappast optimalt.

Man ska inte tro på allt man läser.
Det talas sällan om i vilken utsträckning det är handhavandefel som skapar problemen. Ta bara den här tråden t.ex.
Här ska "alla" modifiera Windows för att det ska fungera som dom vill, ni ska in och göra ändringar och modifieringar, och sen är ni förvånande när det inte fungerar som det är tänkt.

Hade Windows varit en bil (eller vilken annan produkt som helst) så hade det liksom varit en självklarhet att man inte kan göra vilka ändringar/modifieringar som helst, och att produkten ändå ska fungera som det är tänkt.

Igen, med lite självinsikt så inser man att om det fungerar för andra, men inte för en själv, så kanske det är ett handhavandefel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Det behöver det såklart inte. Men har man lite självinsikt så inser man att när man säger att musik/filmer/dataprogram var bättre förr, så kan det ha att göra med att man själv hade sin storhetstid förr.

Så klart det kan, det var därför jag gav specifika exempel.

Skrivet av Xeonist:

Timmar? På jobbet har vi en Core i5 med 8gb minne och, mekanisk hårddisk, där tog den senaste uppdateringen 35minuter, vilket såklart inte är idealiskt, men vem f*n använder mekanisk hårddisk idag?
På min laptop som inte alls är något speciell, så har det aldrig tagit mer än "single digit" minuter.

Många kollegor till mig vittnade om 4 timmar inklusive alla omstarter, vi fick direktiv att uppdatera utanför arbetstid. Vi ha inga mekaniska hårddiskar. För mig gick det något snabbare men betydligt mer än 35 minuter.

Skrivet av Xeonist:

Man ska inte tro på allt man läser.
Det talas sällan om i vilken utsträckning det är handhavandefel som skapar problemen. Ta bara den här tråden t.ex.
Här ska "alla" modifiera Windows för att det ska fungera som dom vill, ni ska in och göra ändringar och modifieringar, och sen är ni förvånande när det inte fungerar som det är tänkt.

Hade Windows varit en bil (eller vilken annan produkt som helst) så hade det liksom varit en självklarhet att man inte kan göra vilka ändringar/modifieringar som helst, och att produkten ändå ska fungera som det är tänkt.

Igen, med lite självinsikt så inser man att om det fungerar för andra, men inte för en själv, så kanske det är ett handhavandefel.

Fast jag gav ju exempel på saker som inte fungerar så bra, dokumenterade saker. Som sagt man läser ofta om uppdateringsproblem hos företag i nyheter och skrivbordsexemplet är ett vanligt problem när man använder docka. Jag vet inte varför du nämner modifieringar, jag moddar ingenting mer än att jag stänger av vissa inställningar. Men inställningar kan knappast kallas för modifieringar. Har du bara gissat här? Vad sa du om självinsikt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tralle:

Varför inte ha flytande startmeny som poppar upp där musen är då? Hade iallafall varit nåt nytt.

Det fanns till Unix redan på 90-talet
https://en.wikipedia.org/wiki/Window_Maker
(kan ha funnits ännu tidigare med NeXTSTEP, vet inte om den funktionen fanns där)

Permalänk
Medlem

Fick Mac-vibbar direkt.
Såg väl ok ut.
Lär väl även komma ett Windows 12 senare då antar man.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Avstängd

För mig känns det sådär, ikonerna känns mer grovhuggna på något sätt och centrering gillar jag inte. Notepad-fönstret känns som något byggt i JavaX med Swing. Men klippet som någon ovan länkade visade på att det var ganska anpassningsbart så det kan nog bli bra i slutändan.

Skrivet av AplAy:

Världens bästa startmeny genom tiderna i Windows-operativsystemen (enligt mig):
https://www.maketecheasier.com/assets/uploads/2010/05/winxp-start-menu.png

Behöver inte krångla till det så! Startknapp visar ens egna inlagda favoritprogram åt vänster, sedan åt höger alla nyttiga program för diverse inställningar. Och vill man så har man "All Programs".

Måste vara jobbigt att det nu är inställningar och systemmappar till vänster, alla program i mitten och favoriter (pinnade program) till höger.

Citat:

Klickar jag på Startknappen nu i Windows 10 så hittar jag knappt "My PC" att högerklicka på för att få upp diverse nyttiga inställningsmöjligheter.

Microsoft har strulat bort - bokstavligen talat i Windows 8 - sina startmenyer i mitt tycke!

Testa högerklick på start istället, där har du diverse nyttiga inställningar och genvägar.

Skrivet av anon309108:

är det där win10? det liknar lite 8.1 tycker jag
Lite för plottrigt med ikoner i hundrafemtioelva nyanser... kan man göra det ikonfritt med enbart text? och mer kompakt än fyrkanter över hela bilden.. så det blir små rektangulära rutor med enbart text, samt kan man själv välja ordning eller går det alfabetiskt?
Jag har använt 10an i en hel timma och 8.1 kanske i sammanlagt en månad, så min fråga är seriös, inget illa menat.

Du kan inte göra det ikonfritt, men du kan placera allt hur du vill, till höger om listan med alla program alltså. Men vill du köra textbaserat kanske du ska titta på eMacs eller liknande.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

Hoppas de kan kopiera spotlight när de ändå är i farten.

Windows-sökning (Win+s) är väl redan ganska lik, och powertoys run är ett alternativ om man främst är ute efter att starta program.
Däremot är det väl hög tid att fixa sökrutan i övre högra hörnet i utforskarfönster? När fungerade den senast?

Permalänk
Medlem

jag gillar microsoft o windows, älskar Visual Studio. Men UWP är väl ändå ett ont sattyg? Går ju inte att bygga avancerade applikationer där? Dvs det som faktiskt INTE passar att göra som webapp.

Så hoppas verkligen att UWP inte är default i Win 11 - det kommer bli ett dyrt och smärtsamt misstag

// LZ

Permalänk
Medlem

Tråkigt att MS fortsätter sminka grisen. Ett nytt UI/Tema = Ny Windows version?

Igår testade jag den mest grundläggande funktionen i ett operativsystem - Söka efter filer. Windows Explorer svarade ganska snabbt med att inte hitta söksträngen jag skrev in. Trots att det var en mapp med enbart 30-40 filer och jag kunde ganska snabbt konstatera att dessa filer fanns där.

Testade istället att lägga in Everything från ett sweclockers-tips. Visst, UI-biten kändes väldigt utdaterad men jag fick direkt feedback på om var filerna fanns. Den här funktionen, som egentligen byggde upp Google, har Microsoft fortfarande inte lyckats hantera bra.

Egentligen relaterat till detta har vi NTFS. Filsystemet som uppfanns 1993. Det kanske är dags att fundera ut ett smartare sätt att hantera data?

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Varför sitter meny saker i mitten? Fy
Resten var rätt likt....påminner om Ubuntu (gnome3) med lite rundat
Start menyn är väl bättre än w10 standard. Men gillar fullskärm/surfplatte/w8 menyn bäst. Mycket plats för program, man vet var man har dem och slipper förväxla med öppnade program som nere i aktivitets fältet

Har fått testa lite såna ultrawide skärmar, som ger dig nackspärr av att använda. Där tror jag att menyn passar asbra i mitten. De användare som kommer över från Mac kommer nog vara nöjda också. Ibland måste man påminna sig om att den breda massan ska ha sina förbättringar också. En erfaren användare löser sitt skrivbord som man själv vill i alla fall.

Visa signatur

Desktop: i7-12700K | Asus Prime Z690-P D4 WIFI | EVGA RTX 3070 FTW3
Kingston Fury 32GB 3600MHz | ASUS ROG Strix 1000W | WD Black SN750 2TB
Fractal Design Meshify 2 Compact | Monitor: LG 27GL850

Permalänk
Medlem

En tiny update på utseendet bara? Whatever, räknar me att det kommer som en gratis update. När fan ska dom fixa sökfunktionen är vad jag undrar. Den har ju varit halv-trasig sen windows 10 släpptes typ.

Visa signatur

Maskin: i7, 32GB ram, Nvidia GTX 1080, Samsung SSD, XFX 850W, 2 x Acer 22" + Acer 27" XB271HUBM
OS: Win10 64bit

Permalänk
Medlem

Läste att det ser ut som att möjligheten till lokala konton begränsas. Tex finns inte i Home. Någon som vet mer?

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem

Högerklick menyn på skrivbordet var väl det som imponerade mig bäst.

Tycker Windows 10 har blivit riktigt bra med åren, får hoppas de lyckas lika bra med 11an, kanske kan man helt slippa gamla kontrollpanelen denna gång och hoppas att allt hamnar i nya "inställningar".

Sen gillar jag inte namnet, de kunde lika gärna kalla det Windows bara, precis som nån skrev här.
Eller börja med att döpa det efter år igen, Windows 2021 etc.

Blir även intressant och se vad de gjort under huven för förbättringar.
Känns som Windows 10 kommer bli det nya "XP" som folk hänger kvar med länge.

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dblade:

Igår testade jag den mest grundläggande funktionen i ett operativsystem - Söka efter filer. Windows Explorer svarade ganska snabbt med att inte hitta söksträngen jag skrev in. Trots att det var en mapp med enbart 30-40 filer och jag kunde ganska snabbt konstatera att dessa filer fanns där.

Och även när det fungerar brukar ju upplevelsen vara rätt bedrövlig med fönster som fryser, listor som sorterar om sig, töms, tappar fokus och liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Regert:

Läste att det ser ut som att möjligheten till lokala konton begränsas. Tex finns inte i Home. Någon som vet mer?

Så är det väl redan, lösningen är att inte ha nå internet när du startar installationen. Pro versionen har fortfarande valet att skapa lokalt konto.

Visa signatur

Desktop: i7-12700K | Asus Prime Z690-P D4 WIFI | EVGA RTX 3070 FTW3
Kingston Fury 32GB 3600MHz | ASUS ROG Strix 1000W | WD Black SN750 2TB
Fractal Design Meshify 2 Compact | Monitor: LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

jag gillar microsoft o windows, älskar Visual Studio. Men UWP är väl ändå ett ont sattyg? Går ju inte att bygga avancerade applikationer där? Dvs det som faktiskt INTE passar att göra som webapp.

Definiera "avancerade applikationer"?
Man kan inte bygga applikationer som modifierar systemet eller installerar drivrutiner, men det är inte direkt definition av "avancerat" program. Det är sällan motiverbart att göra det.

Annars har du tillgång till många bättre och nyare APIer än vad du får med den senaste versionen av .NET Framework till exempel, samt mer skydd för användaren eftersom appar måste efterfråga access till dina privata filer i stället för att automatiskt få full access.

(Ja, jag har utvecklat applikationer för båda och mer)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Nu var det ju förvisso ett tag sedan, men var 98 verkligen så mycket bättre (eller annorlunda) än 95?

Windows 95 var smått oanvändbar i första releasen då det saknades stöd för FAT32, USB samt att drivrutiner krånglade. Även stödet för långa filnamn var trasigt på många ställen, för att inte nämna Y2k-problemen. Listan blir snabbt lång

Windows 98 var ett stort lyft på dessa punkter, men 95:an blev väldigt likt 98:an på slutet (genom exempelvis OSR 2.5).

Windows 98SE med Windows 95 Explorer och 98lite förblir bästa retro-OS:et för mig

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elgot:

Windows-sökning (Win+s) är väl redan ganska lik, och powertoys run är ett alternativ om man främst är ute efter att starta program.
Däremot är det väl hög tid att fixa sökrutan i övre högra hörnet i utforskarfönster? När fungerade den senast?

Sök i Explorer är rätt seg men jag använder den ganska ofta i jobbet och funktionen har inte jag upplevt har några problem i alla fall. Om jag behöver ändra något i exempelvis någon docker.compose-fil varav jag har rätt många i min projekt-katalog så hittar den alla utan problem, även om det tar kanske tio-femton sekunder. Samma för exempelvis package.json eller *.exe.config. Däremot använder jag det inte för sök baserat på filinnehåll, så jag vet inte hur bra eller dålig den är på det.

Skrivet av Tea42BBS:

jag gillar microsoft o windows, älskar Visual Studio. Men UWP är väl ändå ett ont sattyg? Går ju inte att bygga avancerade applikationer där? Dvs det som faktiskt INTE passar att göra som webapp.

Så hoppas verkligen att UWP inte är default i Win 11 - det kommer bli ett dyrt och smärtsamt misstag

// LZ

MS kommer inte att lägga ner Win32 eller liknande. Jag vet inte riktigt vad du menar med default, programmen är ju vad de är liksom. En del program kanske kommer att finnas som både-och, som Spotify redan gör exempelvis (sen vet jag att deras UWP-app i princip är desktop-appen i en wrapper men i alla fall), andra kommer aldrig att komma i UWP-version, som Notepad++ eller liknande, och ytterligare andra lär väl få en UWP-ersättare. Det hade inte varit fel för exempelvis Acrobat Reader som är sjukt osäkert idag men som mitt företag ändå tvingar in efter varje omstart (trots att valfri webbläsare kan hantera pdf-filer idag).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bader:

Men inställningar kan knappast kallas för modifieringar. Har du bara gissat här? Vad sa du om självinsikt?

Men varför har jag aldrig problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

Men UWP är väl ändå ett ont sattyg? Går ju inte att bygga avancerade applikationer där? Dvs det som faktiskt INTE passar att göra som webapp.

Dra inte ned webappar i skiten!

https://pixlr.com/e/ är 100 ggr bättre än valfi UWP-app enligt mig.

Det borde gå att göra bra UWP-appar, men designriktlinjerna har tidigare varit en katastrof.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av walkir:

Windows 95 var smått oanvändbar i första releasen då det saknades stöd för FAT32, USB samt att drivrutiner krånglade. Även stödet för långa filnamn var trasigt på många ställen, för att inte nämna Y2k-problemen. Listan blir snabbt lång

Windows 98 var ett stort lyft på dessa punkter, men 95:an blev väldigt likt 98:an på slutet (genom exempelvis OSR 2.5).

Windows 98SE med Windows 95 Explorer och 98lite förblir bästa retro-OS:et för mig

Fast då är väl den främsta finessen med 98 att det inte gör så många avsteg från 95? Det är väl också lite orättvist att ge 95 kritik för saker som väl knappast fanns när det lanserades? Mot slutet blev det väl skapligt?

Permalänk
Medlem

Startmenyn har ju längre varit Microsoft's grej men de lyckas sällan få den riktigt bra. Det är lite som dörrhandtagen på Tesla's bilar, det har blivit deras gimmick.