Office 365 Outllook = Två datorer på varsin adress?

Permalänk

Office 365 Outllook = Två datorer på varsin adress?

Hej

Som rubriken lyder, går detta att åstadkomma med prenumerationen?

Har Windows 10 Home som server. Det är för att jag ska använda ett program som bara går på Windows 10 ...

Alternativet är Windows Server med VirtualBox och installera Win 10 där men då behöver jag kunna köra PCIe passthrough tilll en monitor via VirtualBox?

Behöver hjälp

Mvh Fredrik

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk
Medlem

Vad är ditt problem? Såklart att det går att logga in på olika konton på två olika datorer. Och vad har Windows 10 med det att göra?

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt vad du är ute efter. Är det Outlook-email med varsin adress? Eller menar du inloggning till datorn/windows?

Visa signatur

Desktop: i7-12700K | Asus Prime Z690-P D4 WIFI | EVGA RTX 3070 FTW3
Kingston Fury 32GB 3600MHz | ASUS ROG Strix 1000W | WD Black SN750 2TB
Fractal Design Meshify 2 Compact | Monitor: LG 27GL850

Permalänk
Skrivet av Phod:

Vad är ditt problem? Såklart att det går att logga in på olika konton på två olika datorer. Och vad har Windows 10 med det att göra?

Jag har inget problem? Problemet var att jag inte skrev ut hela frågan

Jag har Win10 med Outlook 360 på varsin dator. Har två dator på olika adresser.

En person alternerar mellan dessa dator och behöver kunna se vad hen gör på båda istället för att synka pst filen hela tiden mellan dem båda datorerna.

Fredrik

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av freddehboy:

Jag har inget problem? Problemet var att jag inte skrev ut hela frågan

Jag har Win10 med Outlook 360 på varsin dator. Har två dator på olika adresser.

En person alternerar mellan dessa dator och behöver kunna se vad hen gör på båda istället för att synka pst filen hela tiden mellan dem båda datorerna.

Fredrik

Var har du mailen någonstans då?

Permalänk

På vardera dator vilket synkar filen med 2-way synk. Glömmer man att synka vid ett tillfälle så är det kört, Har provat att lägga den gemensamma pst filen på server men outlook vill inte ha en pst över internet utan en lokal därav synkningen.

Vore lättare om office 365 hade något tjänst istället för att man ska bli tvungen att sätta upp en Exchange server!?

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk
Medlem

Jag förstår fortfarande inte. Office 365 är i molnet, och därmed Outlook också: https://outlook.office.com/.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Jag förstår fortfarande inte. Office 365 är i molnet, och därmed Outlook också: https://outlook.office.com/.

This, fattar inte heller. Det här var det enda jag kunde komma på också. .pst filer skapar man väl bara om det ska göras en flytt mellan två olika mail-adresser, med kontakter, kalendrar osv.

Visa signatur

Desktop: i7-12700K | Asus Prime Z690-P D4 WIFI | EVGA RTX 3070 FTW3
Kingston Fury 32GB 3600MHz | ASUS ROG Strix 1000W | WD Black SN750 2TB
Fractal Design Meshify 2 Compact | Monitor: LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Vet inte riktigt vad du vill åstadkomma, jag kör Outlook på flertalet datorer och allt synkas så att det är samma på alla. Vad är det som inte funkar för dig? om jag gör ändringar, dvs nya regler, mappar osv på dator1 och sedan loggar in på dator2 så kommer dessa att komma när jag synkar vid inloggningen.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Skrivet av LURKOVIC:

This, fattar inte heller. Det här var det enda jag kunde komma på också. .pst filer skapar man väl bara om det ska göras en flytt mellan två olika mail-adresser, med kontakter, kalendrar osv.

pst fil är den fil jag har min mailbox sparad i. Utan den filen kommer jag inte åt mailen. Det kanske går att spara boxen i en annan fil i molnet. Man kan ju också spara den på Onedrive men då jag gjorde det blev filen korrupt efter ett antal synkningar

Det var dock ett antal år sedan dess så kanske det har blivit bättre :)?

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddehboy:

pst fil är den fil jag har min mailbox sparad i. Utan den filen kommer jag inte åt mailen. Det kanske går att spara boxen i en annan fil i molnet. Man kan ju också spara den på Onedrive men då jag gjorde det blev filen korrupt efter ett antal synkningar

Det var dock ett antal år sedan dess så kanske det har blivit bättre :)?

Men vad då? Det handlar alltså inte om kalendern och du har ingen mail-server att bara köra IMAP mot?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LURKOVIC:

This, fattar inte heller. Det här var det enda jag kunde komma på också. .pst filer skapar man väl bara om det ska göras en flytt mellan två olika mail-adresser, med kontakter, kalendrar osv.

Fan vad jag känner mig gammal nu, men .pst-filer används också av Outlook-klienten.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Fan vad jag känner mig gammal nu, men .pst-filer används också av Outlook-klienten.

Haha, jag sitter på praktik inom IT nu och skapade .pst filer igår för flytt av just kalender/kontakter, mellan två konton for Outlook. För att synka mail från våran exchange server till 365 använder vi imapsync.

Visa signatur

Desktop: i7-12700K | Asus Prime Z690-P D4 WIFI | EVGA RTX 3070 FTW3
Kingston Fury 32GB 3600MHz | ASUS ROG Strix 1000W | WD Black SN750 2TB
Fractal Design Meshify 2 Compact | Monitor: LG 27GL850

Permalänk
Skrivet av ztenlund:

Men vad då? Det handlar alltså inte om kalendern och du har ingen mail-server att bara köra IMAP mot?

Vem har pratat om kalender? Inte jag. Jag frågar bara efter enklast metod för att dela på en och samma pst fil från två olika adresser (Hus, platser, städer).

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av freddehboy:

Vem har pratat om kalender? Inte jag. Jag frågar bara efter enklast metod för att dela på en och samma pst fil från två olika adresser (Hus, platser, städer).

Men var har du din mail?

Vilken mailserver?

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Men var har du din mail?

Vilken mailserver?

Har ingen mailserver idag utan mailen finns lagrad i min pst fil som lagrad på en vanlig PC där Outlook körs.

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk
Medlem

Om du har mailen på en lokal (cached) .pst fil så använder du IMAP/POP synk.
Det vi är ute efter är vad är det för mailserver som hostar mailadresserna?
Om det är office 365 du använder rakt av bör du ju rimligtvis kunna köra exchange via office365 (molnet) så slipper du problemet med de lokala .pst filerna..?

Permalänk
Medlem

Plockar fram popcornet - Och följer @MaxDS frågeställning med spänning

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem

Jag är inte alls teknisk när det kommer till Outlook men jag loggar bara in på min mail i office 365 och så har jag mailen. Har 4 olika enheter

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk

Nu pratar jag om Outlook och inte Outlook/Hotmail. Dumt att MS använder samma namn dels på programmet och dels på sin mail tjänst

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk
Skrivet av MaxDS:

Om du har mailen på en lokal (cached) .pst fil så använder du IMAP/POP synk.
Det vi är ute efter är vad är det för mailserver som hostar mailadresserna?
Om det är office 365 du använder rakt av bör du ju rimligtvis kunna köra exchange via office365 (molnet) så slipper du problemet med de lokala .pst filerna..?

Jag har pop 3 via Telia

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddehboy:

Jag har pop 3 via Telia

Du borde följa Telias egna rekommendation och detta är att konfigurera dina klienter att nyttja IMAP.

- https://www.telia.se/privat/support/epost-i-datorn#:~:text=IM....

Citat:

IMAP innebär att originalet av din e-post sparas på e-postservern så att du bland annat kan läsa din e-post på fler enheter. Med POP3 sparas din e-post och dina kontakter lokalt på en enhet. Om du raderar något i ditt e-postprogram finns det alltså inte sparat på din Telia Webmail.

Vi rekommenderar alltid IMAP.

Inställningarna du borde se över för din klient.

Inkommande server: mailin.telia.com
IMAP-port: 993 med SSL, 143 utan SSL
POP3-port: 995 med SSL, 110 utan SSL
Utgående smtp-server: mailout.telia.com
Smtp-port: 465 med SSL
Smtp-autentisering: På

Alternativt att du använder Webmail - https://webmail.telia.com/

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk

Japp det har vi också testat

Problemet är att allt man skickar synkas med telia servern ink bilder dokument m.m. Det blir fullt rätt snabbt. En mailserver är nog det enda vettiga så, inte sant?

Anta här att jag vill att skickade mail med bilder m.m. syns i alla datorer.

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddehboy:

Japp det har vi också testat

Problemet är att allt man skickar synkas med telia servern ink bilder dokument m.m. Det blir fullt rätt snabbt. En mailserver är nog det enda vettiga så, inte sant?

Anta här att jag vill att skickade mail med bilder m.m. syns i alla datorer.

Så problemet är att det blir fullt på mailkontot hos Telia?

Skaffa en bättre mail-leverantör skulle jag vilja säga. Varför inte köra Outlook i molnet eller Gmail?

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Du kommer inte att lyckas med vad du önskar åstadkomma. En PST fil som finns på en plats som kan nås av flera kan enbart nyttjas av en enskild PC/Användare åt gången. Den låser sig till klienten (Outlook). Om jag dessutom kommer ihåg rätt så exporteras inte POP mail direkt till denna .PST fil per automatik utan man måste manuellt initiera denna export.

Du skulle gjort dig själv en riktig björntjänst genom att byta e-post leverantör då Telia enbart verkar erbjuda 200MB lagring. Det du försöker åstadkomma kommer enbart att resultera i en ny tråd om 3-12 månader där du kommer efterfråga om hur du reparerar en .PST fil.

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

[...]där du kommer efterfråga om hur du reparerar en .PST fil.

...och lägger timmar på detta för att till slut ge upp. Jag har varit i den situationen.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av freddehboy:

Japp det har vi också testat

Problemet är att allt man skickar synkas med telia servern ink bilder dokument m.m. Det blir fullt rätt snabbt. En mailserver är nog det enda vettiga så, inte sant?

Anta här att jag vill att skickade mail med bilder m.m. syns i alla datorer.

Ja, du behöver någon vettig mailtjänst så du kan lagra mailen på deras server. Microsoft har en vettig som en del av Office 365, men om man kan använda den som "hemanvändare" vet jag inte, risken är att du behöver köpa en separat Exchange Online (plan 1) som en företagstjänst. Du kommer inte heller kunna ha kvar din telia-domän.

Permalänk

Om jag förstått det rätt går det inte att ha Telia med pop 3 anslutet till en egen mailserver och ansluta Outlook till egen server istället för till pst filen lokalt på datorn outlook appen körs på?

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddehboy:

Om jag förstått det rätt går det inte att ha Telia med pop 3 anslutet till en egen mailserver och ansluta Outlook till egen server istället för till pst filen lokalt på datorn outlook appen körs på?

Alltså, bästa är att antingen köra Telia IMAP. Om det blir fullt be att få mer utrymme annars använd Microsoft 365 eller annan IMAP tjänst (byt mail-adress).

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av freddehboy:

Om jag förstått det rätt går det inte att ha Telia med pop 3 anslutet till en egen mailserver och ansluta Outlook till egen server istället för till pst filen lokalt på datorn outlook appen körs på?

Jodå, det går, det går att sätta upp en egen mailserver som POP:ar hem e-post (inte att rekommendera dock).

Gmail har haft stöd för POP en gång i tiden, d.v..s att man kan be Gmail POP:a hem mail in till dem, men jag vet inte om det fortfarande finns. Samma med Hotmail.