CTD vid start av fler och fler spel i Steam

Permalänk
Medlem

CTD vid start av fler och fler spel i Steam

För några månader sen började jag spela Fallout NV utan problem, men nyligen började spelet krascha vid boot up. Orkade inte ta i det då, utan gick vidare till andra spel. Blev sen sugen att spela XCOM EW, men det kraschade också vid boot up. Testade starta L4D2, vilket funkade för ca 2 månader sen men som också kraschar vid boot up nu. Började spela GTAIV ända fram till igår, men idag börjar det också krascha direkt vid boot up.

Vet inte om det är relaterat, men Stellaris började krascha för några månader sedan efter det har laddat 100% och när GTA IV funkade så kraschade det när jag försökte höja grafiken i inställningarna.

Jag har testat:

  • Verifiera datan, varpå vissa spel uppges som att ha korrupta filer och vissa andra, men de som har korrupta filer fixas inte när Steam laddar ner filerna på nytt.

  • Addera både Steam och spelen som undantag för Windows Security samt att stänga av Real-Time Protection

  • Uppdatera drivrutiner och uppdatera Windows

  • Ominstallera Steam, inkl ta bort från Regedit

  • Starta Steam samt spelen som admin

  • Starta om Network Adapter (vet inte ens vad det innebär, bara följt div förslag jag googlat fram)

  • Inaktiverat all service i System Config

  • Inaktiverat alla program vid start up i Task Manager

  • Installera XCOM på annan HDD/SSD

Inget av detta har fungerat. Vad som HAR fungerat är att starta om i safe mode och jag kunde även starta i alla fall XCOM (testade inte resten) efter ha manuellt startat alla programmen som syns i taskbar. Dock antar jag det finns mängder av mer "osynliga" processer som jag inte vet hur man startar manuellt (tänkte att man gör det i System Config, men det funkade som sagt inte när jag testade).

Börjar överväga att ominstallera Windows (har för mig man även kan spara en hel del inställningar, så att processen är relativt smärtfri), men vore trevligt en enklare fix finns.

Visa signatur

i5-12400F, ASUS GTX 1070 8GB, Vengeance 16GB, B660M DDR4, 1 SSD & 2 HDD, Corsair RM750x.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Nummer ett är att lista ALLA komponenter du har i datorn.
Nummer två i felsökning verkar du ha gjort ganska bra själv (Se över mjukvaran)

Nummer tre är se äver temperaturer, luftflöde och belastning när du får CTD.
Kan tänka mig korrupt minne, disk, spel, kablar eller nätagg(?)

Har du gjort något överhuvudtaget med datorn innan det började hända?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Nummer ett är att lista ALLA komponenter du har i datorn.
Nummer två i felsökning verkar du ha gjort ganska bra själv (Se över mjukvaran)

Nummer tre är se äver temperaturer, luftflöde och belastning när du får CTD.
Kan tänka mig korrupt minne, disk, spel, kablar eller nätagg(?)

Har du gjort något överhuvudtaget med datorn innan det började hända?

Ryzen 2700 3,2GH (1,5 år)
16GB RAM (1,5 år)
ASUS GTX 1070 8GB (3,5 år)
MSI B85-G43 (1,5 år)
1 SSD (3år) & 2 HDD (äldre)
Corsair CX 750M (7 år)

Trodde inte det skulle bero på hårdvara eftersom det hänt på sistone och att antalet spel ökar, plus att mer krävande spel funkar felfritt. Har inte meckat med datorn på länge. Har testat att installera på olika diskar utan skillnad. Ingen skillnad i temperatur för GPU (45°) eller CPU (64°, lite högt vid vila dock, kanske dags att städa fläkten), använt minne förblir detsamma.

Visa signatur

i5-12400F, ASUS GTX 1070 8GB, Vengeance 16GB, B660M DDR4, 1 SSD & 2 HDD, Corsair RM750x.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Osäker på om nätagget börjar ge upp pga ålder?

Du har inte överklockat något? Eller har sådana program installerade?
Uppdaterat drivrutiner?
Tillräckligt med virtuellt minne? Egenskapr den här datorn > Avancerat > Prestanda(?) > Virtuellt minne
CTD oavsett grafikinställningar?`
DRM kanske fuckar upp det?
Antal processer i bakgrunden kanske stökar till det?

Den funkar i felsäkert läge vilket kan syfta på drivrutiner eller andra program som startar i normalt läge

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Osäker på om nätagget börjar ge upp pga ålder?

Du har inte överklockat något? Eller har sådana program installerade?
Inte uppdaterat drivrutiner?
CTD oavsett grafikinställningar?`
DRM kanske fuckar upp det?

Den funkar i felsäkert läge vilket kan syfta på drivrutiner eller andra program som startar i normalt läge

Har ju funderat på att köpa ett nytt nätagg oavsett om den funkar eller ej pga åldern, med tanke på skadan ett gammalt skulle kunna göra (antar jag?).

Jag har MSI Afterburner för att klocka mitt 1070, dock bra under gränsen där artefakter (heter det väl?) började synas och drivrutinerna är uppdaterade.
Kraschen kommer när spelet laddas upp, så kommer aldrig åt grafikinställningar.
Med DRM menar du Steam? Har testat div fixar jag hittat via google utan resultat.

Ang safe mode så testade jag att starta alla program jag vanligen har igång utan att lyckas få till en CTD. Dock var framrate i botten.

I skrivande stund insåg jag att kan kanske skulle testa utan att klocka mitt 1070 och tamigfan så funkar allt! Märkligt med tanke på att jag körde MSI Afterburner i safe mode. Med tanke på att jag har överklockat kortet i 3,5 år, är detta tecken på att kortet börjar ge sig?

Visa signatur

i5-12400F, ASUS GTX 1070 8GB, Vengeance 16GB, B660M DDR4, 1 SSD & 2 HDD, Corsair RM750x.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Lassard:

Har ju funderat på att köpa ett nytt nätagg oavsett om den funkar eller ej pga åldern, med tanke på skadan ett gammalt skulle kunna göra (antar jag?).

Jag har MSI Afterburner för att klocka mitt 1070, dock bra under gränsen där artefakter (heter det väl?) började synas och drivrutinerna är uppdaterade.
Kraschen kommer när spelet laddas upp, så kommer aldrig åt grafikinställningar.
Med DRM menar du Steam? Har testat div fixar jag hittat via google utan resultat.

Ang safe mode så testade jag att starta alla program jag vanligen har igång utan att lyckas få till en CTD. Dock var framrate i botten.

I skrivande stund insåg jag att kan kanske skulle testa utan att klocka mitt 1070 och tamigfan så funkar allt! Märkligt med tanke på att jag körde MSI Afterburner i safe mode. Med tanke på att jag har överklockat kortet i 3,5 år, är detta tecken på att kortet börjar ge sig?

Kanske inte nödvändigtvis? Kan bero på att kortet inte får tillräckligt med ström när det är överklockat. Byt PSU och pröva igen, se om det funkar bättre. Hashtagg spekulationer

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Kanske inte nödvändigtvis? Kan bero på att kortet inte får tillräckligt med ström när det är överklockat. Byt PSU och pröva igen, se om det funkar bättre. Hashtagg spekulationer

Hur kommer det sig i så fall att det är just senaste månaderna som det börjat krångla när jag har överklockat i 3,5 år?

Edit: Hur mycket kräm tror du datorn behöver? Hur räknar man det?

Visa signatur

i5-12400F, ASUS GTX 1070 8GB, Vengeance 16GB, B660M DDR4, 1 SSD & 2 HDD, Corsair RM750x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Kanske inte nödvändigtvis? Kan bero på att kortet inte får tillräckligt med ström när det är överklockat. Byt PSU och pröva igen, se om det funkar bättre. Hashtagg spekulationer

Bumpar tråden ifall du missade mitt svar

Visa signatur

i5-12400F, ASUS GTX 1070 8GB, Vengeance 16GB, B660M DDR4, 1 SSD & 2 HDD, Corsair RM750x.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Lassard:

Bumpar tråden ifall du missade mitt svar

Spontan gissning är kablar eller PSU som bråkar, möjligen uppdatering i WU eller temps?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Spontan gissning är kablar eller PSU som bråkar, möjligen uppdatering i WU eller temps?

Så en ny 750W räcker? Burken behöver inte mer kräm för att prestera?

Visa signatur

i5-12400F, ASUS GTX 1070 8GB, Vengeance 16GB, B660M DDR4, 1 SSD & 2 HDD, Corsair RM750x.

Permalänk
Medlem

Avinstallera MSI Afterburner eller klocka ner grafikkortet istället för uppåt. 750w PSU duger gott o väl till ett GTX 1070. Kraschar spel vid uppstart är det troligtvis din GPU som spökar.