Strävar man efter en automatväxlad lite nyare bil så behöver man intressera sig för vilken konstruktion olika växellådor har, och vilka olika typer som sitter i olika bil fabrikat/modeller.
VWs variant av DCT som de kallar DSG ses av gemene man, som mest intresserar sig för vad det är för färg på bilen och om den har allt det elektroniska tingeltangel som h*n "måste ha", som en "automat" eftersom det enligt säljaren bara är att sätta spaken på D, gasa o se glad ut....
Det finns rent tekniskt sett inte minsta likhet mellan en konventionell automatlåda med momentomvandlare och en DCT-låda, men det enda föraren ser är en växelspak som ser precis likadan ut. D för framåt o R för bakåt, sen är det bara att gasa o se glad ut. Bilen växlar själv, inget att som föraren behöver bekymra sig över.
Jag personligen har ett stort motorintresse och stora kunskaper i ämnet, jag har tidigare föredragit automatväxlade bilar pga den komfort det innebär. Men har nu efter att ha ägt 3 olika bilar med någon variant av DCT-låda valt att helt bojkotta dessa, dels pga att de helt enkelt fungerar så dåligt, men även på grund av de höga reparationskostnaderna som kommer som en blixt från klar himmel när man minst anar det.
Nu får jag helt enkelt växla själv i vardagsbilen och passa på att njuta av en ,trots 30års och 40.000mil slitage, väl fungerande automatlåda när jag åker gamla jänke-bilen på helgerna.