Volkswagen Polo - Rullar bakåt med växeln i Drive (automat)

Permalänk
Medlem

Volkswagen Polo - Rullar bakåt med växeln i Drive (automat)

Hej på er!

Var iväg idag till Volkswagen med en som ska köpa bil och vi provkörde en VW Polo 2018 som hade gått ca 5100 mil.

Bilen var trevlig att köra, större än förväntat och det var tyst i kupén, så långt allt väl.

Men det var framförallt en sak som gjorde att jag bad person avvakta med att skriva avtal, när jag skulle parkera bilen så var det en i stort sett plan parkering, maximalt 5 graders lutning (inget man kunde se med blotta ögat).

Lägger i backen och backar in men upptäcker att jag behöver köra fram igen och ratta lite, lägger i D-läget och släpper bromsen bara för att upptäcka att bilen fortsätter rulla bakåt istället för framåt.

Kör själv en Ford och har även kört andra bilar tidigare och det här är första gången som jag råkar ut att bilen rullar bak med växelväljaren i D-läge. Är detta normalt beteende för en Polo?

Utöver det så såg vi att det fanns 3 större bucklor i dörrtröskeln och möjligtvis början till rost på höger bakdörr på ca 1x2 mm, troligen efter ett stenskott. Och detta var inget dem ville eller kunde fixa.

Vad säger ni Sweclockare som kanske vet bättre?

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

Inte en konventionell automat i dessa utan en DCT, Dual Clutch Transmission, eller DSG på VW-språk. Dessa kan inte riktigt hålla bilen still vid lutningar som en konventionell automat kan, utan du får använda auto hold istället (som utnyttjar bromsarna att hålla bilen stilla).

Permalänk
Medlem

Inte för jag kan tekniken, men kör en 2015 Passat SportCombi själv med 6-växlad DSG-låda och den gör samma sak. Jag ser det som när jag kör manuell och har lagt i backen för att sedan koppla ur och lägga i ettan, att man rullar lite bakåt tills hjulen har stannat helt och man rullar framåt igen.

Har dock fått höra att man SKALL stanna helt och sen byta växeln på DSG-lådan. Så, det gör jag nuförtiden.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

Helt normalt som ovanstående skriver, använd Auto Hold eller fotbromsen för att undvika problemet.

Det sämsta med DSG-lådorna är att de är programmerade så att man inte får köra med öppen förardörr, vilket gör att man t.ex. inte kan finjustera bilen med dörren på glänt när man parkerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Helt normalt som ovanstående skriver, använd Auto Hold eller fotbromsen för att undvika problemet.

Det sämsta med DSG-lådorna är att de är programmerade så att man inte får köra med öppen förardörr, vilket gör att man t.ex. inte kan finjustera bilen med dörren på glänt när man parkerar.

Går det inte med bältet på heller? BMW:n jag kör emellanåt är så att det inte går att köra med öppen dörr utan bälte, men med bälte går det. Det är en vanlig automat, så den sortens antifunktion är inget som har just med DSG som sådant att göra.

Permalänk
Medlem

DSG-lådorna har en tråkig sidoeffekt - dubbelkopplingen slits mer eftersom folk använder dem som en vanlig automat och "slirar" på kopplingen mer, vilket inte är ett problem med en hydraulisk turbin som vanliga automatlådor har, men en lamellkoppling äts fort upp.

Beroende på förare och körförhållande så kan det vara kopplingsbyte redan vid 8000 mil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Går det inte med bältet på heller? BMW:n jag kör emellanåt är så att det inte går att köra med öppen dörr utan bälte, men med bälte går det. Det är en vanlig automat, så den sortens antifunktion är inget som har just med DSG som sådant att göra.

Nu äger jag ingen VW men samtliga med DSG jag haft som hyrbilar i jobbet har varit såna att så fort dörren öppnas så går det inte köra framåt eller bakåt. Bältet har jag på mig tills jag parkerat och stängt av motorn.

Passat med en traditionell automatlåda funkade däremot att köra med öppen dörr.

Permalänk
Medlem

Så då är det alltså helt normalt att bilen rullar lite bak vid lutning? Såg ingen knapp eller spak för auto hold men kanske missade det. Stod dessutom helt stilla med alla dörrar stängda när jag skulle köra framåt.

Bilen jag kör är en Ford Mondeo 2017 med DCT och där finns det inga tendenser alls till att rulla bakåt ens vid kraftig lutning om D-läge är valt.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Så då är det alltså helt normalt att bilen rullar lite bak vid lutning? Såg ingen knapp eller spak för auto hold men kanske missade det.

Ja, precis som om du stod med en manuellt växlad bil med kopplingen nedtryckt, utan broms. Auto Hold-knappen sitter tillsammans med reglaget för den elektroniska handbromsen. Sett två varianter, en med texten "AUTO HOLD" och den andra med en symbol som liknar P-bromsen; "(A)".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Ja, precis som om du stod med en manuellt växlad bil med kopplingen nedtryckt, utan broms. Auto Hold-knappen sitter tillsammans med reglaget för den elektroniska handbromsen. Sett två varianter, en med texten "AUTO HOLD" och den andra med en symbol som liknar P-bromsen; "(A)".

Jag tror att du får svårt att hitta något reglage för den elektroniska handbromsen i en Polo.

Permalänk
Medlem

Min Polo som jag hade tidigare hade ingen Auto Hold trots DSG. Den var dock från 2012. Min Tiguan från 2013 har det dock. Även den med DSG. Ingen elektrisk P-broms hade den heller.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P Kylning: NZXT Kraken Z63 PSU: Corsair SF750
CPU: AMD Ryzen 5800X GPU: ASUS RTX 3080 TUF Gaming OC V2
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200Mhz MOBO: Asus ROG STRIX B550-I GAMING
SSD:
Samsung EVO 970 500GB SDD2: Samsung EVO 970 500GB
Övrigt: Iqunix F60, Logitech G Pro Superlight, LG 34GN850-B, ModMic, Beyerdynamic DT 770 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Jag tror att du får svårt att hitta något reglage för den elektroniska handbromsen i en Polo.

Hehe ok, jag har nog inte kört något mindre än en Golf. Antar att det blir som en vanlig start i backe med manuell då, dra i kryckan tills man når dragläget.

Golf VII var bedrövlig att köra så jag kommer knappt ihåg något annat än att det inte var en bil byggd för vuxna människor, och då är jag bara 185 cm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cad_edis:

Inte en konventionell automat i dessa utan en DCT, Dual Clutch Transmission, eller DSG på VW-språk. Dessa kan inte riktigt hålla bilen still vid lutningar som en konventionell automat kan, utan du får använda auto hold istället (som utnyttjar bromsarna att hålla bilen stilla).

Skiljer nog mellan olika bilar. Jag rekommenderar dock INTE att använda DSG-lådans dragläge istället för fotbromsen. Det är väldigt mycket dyrare att byta denna koppling jämfört med vad det är på modellerna med vanlig koppling och manuell låda.

Skrivet av Sveklockarn:

Helt normalt som ovanstående skriver, använd Auto Hold eller fotbromsen för att undvika problemet.

Det sämsta med DSG-lådorna är att de är programmerade så att man inte får köra med öppen förardörr, vilket gör att man t.ex. inte kan finjustera bilen med dörren på glänt när man parkerar.

Har inget med just DSG-låda att göra. Det är nog specifikt för vissa bilmodeller.

Per default så läggs P-läge och P-broms (om man har elektrisk) i automatiskt när man öppnar förardörren med motorn igång. Men då får man bara lägga ur P-bromsen och lägga i D eller R om man vill köra med öppen dörr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Har inget med just DSG-låda att göra.

Nej det är väl bra att förtydliga. Jag skrev att växellådan är programmerad så, men det är ju egentligen bilen.

Skrivet av Exxovion:

Per default så läggs P-läge och P-broms (om man har elektrisk) i automatiskt när man öppnar förardörren med motorn igång. Men då får man bara lägga ur P-bromsen och lägga i D eller R om man vill köra med öppen dörr.

Ok, jag lyckades inte få lägga ur P-bromsen med mindre än att förardörren stängdes. Det var likadant på min kompis nya Tiguan -21, vilket han svor över redan första veckan.

Jag övervägde att köpa VW ett tag, men 2015 gick vi över från Hertz till Europcar, och VW-intresset stillades väldigt snabbt i samband med det.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Sveklockarn:

Det sämsta med DSG-lådorna är att de är programmerade så att man inte får köra med öppen förardörr

Ah, där har vi äntligen en nackdel som får problemen med rasade DSG-lådor de första åren som inte täcktes av VAG på garantin att blekna!

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Helt normalt som ovanstående skriver, använd Auto Hold eller fotbromsen för att undvika problemet.

Det sämsta med DSG-lådorna är att de är programmerade så att man inte får köra med öppen förardörr, vilket gör att man t.ex. inte kan finjustera bilen med dörren på glänt när man parkerar.

Var tvungen att testa detta imorse.. Startade bilen, tryckte ur parkeringsbromsen, la i R, öppnade dörren och backade utan bälte på. Inga bekymmer. Har en Passat -20 med DSG, detta har heller inte varit ett problem med mina tidigare VWs med DSG.

Visa signatur

Asus Z170-A | i7 6700k | 16GB HyperX Fury | Asus 2070 Super

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sveklockarn:

Nej det är väl bra att förtydliga. Jag skrev att växellådan är programmerad så, men det är ju egentligen bilen.
Ok, jag lyckades inte få lägga ur P-bromsen med mindre än att förardörren stängdes. Det var likadant på min kompis nya Tiguan -21, vilket han svor över redan första veckan.

Jag övervägde att köpa VW ett tag, men 2015 gick vi över från Hertz till Europcar, och VW-intresset stillades väldigt snabbt i samband med det.

Har aldrig haft behov av att köra min bil med öppen dörr. på nya bilar har du ofta backsensor eller ännu bättre backkamera och behöver då backa med öppen dörr för att komma rätt.
Jag testade inte funktionen på min tidigare passat men nya volvon sa inget iallafall när jag hade dörren öppen och körde iväg.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av AcidStorm:

Var tvungen att testa detta imorse.. Startade bilen, tryckte ur parkeringsbromsen, la i R, öppnade dörren och backade utan bälte på. Inga bekymmer. Har en Passat -20 med DSG, detta har heller inte varit ett problem med mina tidigare VWs med DSG.

Jag får väl inse att jag är överlistad... av Folkvagn.

Skrivet av Stefflo:

Har aldrig haft behov av att köra min bil med öppen dörr. på nya bilar har du ofta backsensor eller ännu bättre backkamera och behöver då backa med öppen dörr för att komma rätt.

I trånga P-hus när man vill se hur nära linjen man är, eller justera hur rakt man står, så har man ingen större hjälp av endera system tyvärr. En del bilar har "360-kameror", där kan det möjligen funka att inte öppna dörren i de situationerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag får väl inse att jag är överlistad... av Folkvagn.
I trånga P-hus när man vill se hur nära linjen man är, eller justera hur rakt man står, så har man ingen större hjälp av endera system tyvärr. En del bilar har "360-kameror", där kan det möjligen funka att inte öppna dörren i de situationerna.

Enklast i det läget är att vinkla ner sidospeglarna och kika istället för att försöka ratta med öppen dörr.

Tack för alla era svar! Vi har nu kommit fram till att fastän Polon är i den särklass trevligaste av småbilarna vi testat så blir det inte en sån pga problemet med att den rullar bakåt.

Den som ska ha bilen har haft körkortet i 10 år men knappt kört något och vill inte ta risken, även om liten, att backa in i någon annan bil eller annat som är i vägen.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Enklast i det läget är att vinkla ner sidospeglarna och kika istället för att försöka ratta med öppen dörr.

Haha! Vilket går snabbast?

Skrivet av FireFox:

Tack för alla era svar! Vi har nu kommit fram till att fastän Polon är i den särklass trevligaste av småbilarna vi testat så blir det inte en sån pga problemet med att den rullar bakåt.

De där "rejäla bucklorna" i tröskeln kommer leda till rost p.g.a. sprickor i rostskyddet på insidan och kostsamma reparationer inom några år när Bilprovningen syner ner tröskellådan... så lika bra kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Haha! Vilket går snabbast?
De där "rejäla bucklorna" i tröskeln kommer leda till rost p.g.a. sprickor i rostskyddet på insidan och kostsamma reparationer inom några år när Bilprovningen syner ner tröskellådan... så lika bra kanske.

Det låter ju rätt allvarligt, kan ju nämna vilken bil det är så att åtminstone en intresserad sweclockera gör ett informerat val: https://vwstockholm.se/bilar-i-lager/DTP056/

Det är tröskeln i förardörren som har bucklorna.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Inaktiv

Vi har haft två polo i familjen, den första automat den andra manuell. Helt ok småbilar men långt ifrån jättebra kan jag nog säga (är bilmek). Angående framtida rost inne i sparklådorna så kan man förbättra skyddet genom att spraya in rostskyddsmedel. Finns det inget dräneringshål att spraya i så får man borra ett och sätta dit en plugg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon317915:

Vi har haft två polo i familjen, den första automat den andra manuell. Helt ok småbilar men långt ifrån jättebra kan jag nog säga (är bilmek). Angående framtida rost inne i sparklådorna så kan man förbättra skyddet genom att spraya in rostskyddsmedel. Finns det inget dräneringshål att spraya i så får man borra ett och sätta dit en plugg.

Småbilar överlag har inte så mycket ekonomiskt utrymme för utsvävningar för tillverkaren, så det leder ju till att de typiskt sett inte håller samma standard som större bilar, ens från samma tillverkare. Å andra sidan är det normalt mindre komplicerade konstruktioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Haha! Vilket går snabbast?

På min Golf så viker höger spegel ner sig automatiskt när man backar (om reglaget för justering av speglar står i "rätt" läge, dvs höger spegel). Men annars håller jag nog med om att dörr kan vara snabbare, det har man ju fått använda förr om åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tespo:

På min Golf så viker höger spegel ner sig automatiskt när man backar (om reglaget för justering av speglar står i "rätt" läge, dvs höger spegel). Men annars håller jag nog med om att dörr kan vara snabbare, det har man ju fått använda förr om åren.

Hade den funktionen på förra bilen. Tyvärr gick spegelmotorn sönder en vinter då det var is kvar vid spegeln. Annars är den funktionen trevlig så länge den fungerar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ztenlund:

Småbilar överlag har inte så mycket ekonomiskt utrymme för utsvävningar för tillverkaren, så det leder ju till att de typiskt sett inte håller samma standard som större bilar, ens från samma tillverkare. Å andra sidan är det normalt mindre komplicerade konstruktioner.

Nja det är ju lite olika med det faktiskt men jag tänker inte på standard som i komfort och finesser utan mera på kvalitén. Tex den första polon med automat höll betydligt högre kvalité än den andra med manuell låda som var av en nyare modell men som egentligen bara hette polo. I verkligheten var den helt annorlunda än den gamla bättre modellen. Det kändes direkt när man körde iväg med den senare modellen att det var en mycket "klonkigare" upplevelse än att köra den gamla.

Tex så köpte jag en Citroen C5 lite akut för att jag behövde en ny bil och priset vara rätt. Jag gillar cittra och den här är full med finesser men inget jag skulle rekommendera för vinterkörning då kombinationen styrväxel och fjädring gör den på tok för lättstyrd. Fin är den trots ålder, den har bra lastutrymme och man åker skönt i den men den kommer nog inte att gå många mil nästa vinter.

Permalänk
Medlem

Strävar man efter en automatväxlad lite nyare bil så behöver man intressera sig för vilken konstruktion olika växellådor har, och vilka olika typer som sitter i olika bil fabrikat/modeller.

VWs variant av DCT som de kallar DSG ses av gemene man, som mest intresserar sig för vad det är för färg på bilen och om den har allt det elektroniska tingeltangel som h*n "måste ha", som en "automat" eftersom det enligt säljaren bara är att sätta spaken på D, gasa o se glad ut....

Det finns rent tekniskt sett inte minsta likhet mellan en konventionell automatlåda med momentomvandlare och en DCT-låda, men det enda föraren ser är en växelspak som ser precis likadan ut. D för framåt o R för bakåt, sen är det bara att gasa o se glad ut. Bilen växlar själv, inget att som föraren behöver bekymra sig över.

Jag personligen har ett stort motorintresse och stora kunskaper i ämnet, jag har tidigare föredragit automatväxlade bilar pga den komfort det innebär. Men har nu efter att ha ägt 3 olika bilar med någon variant av DCT-låda valt att helt bojkotta dessa, dels pga att de helt enkelt fungerar så dåligt, men även på grund av de höga reparationskostnaderna som kommer som en blixt från klar himmel när man minst anar det.

Nu får jag helt enkelt växla själv i vardagsbilen och passa på att njuta av en ,trots 30års och 40.000mil slitage, väl fungerande automatlåda när jag åker gamla jänke-bilen på helgerna.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Strävar man efter en automatväxlad lite nyare bil så behöver man intressera sig för vilken konstruktion olika växellådor har, och vilka olika typer som sitter i olika bil fabrikat/modeller.

VWs variant av DCT som de kallar DSG ses av gemene man, som mest intresserar sig för vad det är för färg på bilen och om den har allt det elektroniska tingeltangel som h*n "måste ha", som en "automat" eftersom det enligt säljaren bara är att sätta spaken på D, gasa o se glad ut....

Det finns rent tekniskt sett inte minsta likhet mellan en konventionell automatlåda med momentomvandlare och en DCT-låda, men det enda föraren ser är en växelspak som ser precis likadan ut. D för framåt o R för bakåt, sen är det bara att gasa o se glad ut. Bilen växlar själv, inget att som föraren behöver bekymra sig över.

Jag personligen har ett stort motorintresse och stora kunskaper i ämnet, jag har tidigare föredragit automatväxlade bilar pga den komfort det innebär. Men har nu efter att ha ägt 3 olika bilar med någon variant av DCT-låda valt att helt bojkotta dessa, dels pga att de helt enkelt fungerar så dåligt, men även på grund av de höga reparationskostnaderna som kommer som en blixt från klar himmel när man minst anar det.

Nu får jag helt enkelt växla själv i vardagsbilen och passa på att njuta av en ,trots 30års och 40.000mil slitage, väl fungerande automatlåda när jag åker gamla jänke-bilen på helgerna.

Har haft 3 bilar med DSG-låda, eller S-tronic som Audi kallar dem. En A3 och två A4:or. Alla tre dessa växellådorna var olika modeller. Nuvarande bil har en DL382, de andra två minns jag inte beteckningen på.

Var ett tag intresserad av en A4:a med V6-motorn på 272 hk. Denna modell har den så kallade "tiptronic-lådan", en ZF-låda alltså. Valde bort den på grund av den rent horribla servicen av denna, det är både kostsamt och tidskrävande.

Hur som så tycker jag iallafall att de DSG-lådorna jag haft har varit trevliga, speciellt om man ser dem för vad de är. Manuella växellådor som sköts av en dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Hur som så tycker jag iallafall att de DSG-lådorna jag haft har varit trevliga, speciellt om man ser dem för vad de är. Manuella växellådor som sköts av en dator.

Det är just detta som är själva kärnan i det hela.

Som förare måste man, precis som du säger, förstå att dessa "DCT-lådor" är manuella lådor som växlar själv.... Men det är ju där allt faller, för gemene man bryr sig inte det minsta, de drar spaken till "D" o bryr sig sen mer om att klara nuvarande banan på candy-crusch än de gör ang bilens växling.

Sen kan de utveckla och förfina detta vanskapta skit bäst de vill, en dator som via elmotorer hanterar en kopplingslamell har inte en chans i helvete att göra ett lika snyggt, silkeslent och precist jobb som en momentomvandlare.

Men att de är allmänt ryckiga och stundtals nyckfulla även när de fungerar "bra" är ju bara en småsak om man jämför med alla de problem som kommer när skiten rullat några år o börjar bli slitet.
Vem i sina sinnes fulla bruk vågar köpa en bil med denna typ av låda när den rullat över 15.00mil o vagnskadegarantin inte längre gäller?
2013 köpte jag en fd taxi. Det var en Golf kombi med den "berömda" 7växlade DSGn med torrlameller. Agenten som ombesörjde affären åt det stora taxibolaget förklarade att de byter bilarna vid 3års ålder eller 35.000mil när deras speciella "taxi-vagnskada" slutar gälla. Normalt får de då runt 100.000 för bilarna om de inte är onormalt slitna. Dessa DSG-golfar hade han 11-12st ståendes, helt iskalla, folk tog inte i dem med tång. De flesta fick han skicka på export.
Det slutade iaf med att jag köpte en som gav ett schyst intryck, den hade rullat 36.000mil o varit i trafik 36 månader för 30.000:-
Den rullade dock på relativt problemfritt för mig i över 5år, den hade passerat 50.000mil när jag till slut bytte in den. I och med det låga inköpspriset och det faktum att den rullat långt och förmodligen rätt hårt så hade jag en viss översikt med alla dumheter lådan hade för sig, jag bet ihop och accepterade det.
Men när jag började prova andra bilar med andra versioner av DSG som hade gått "normala" miltal så förvånades jag över att de var ju precis lika illa.
Jag t.ex körde nyligen syrrans Skoda med 6000mil på mätaren, jag kom knappt upp på fyrpelarlyften i garage med den, antingen rullade det bakåt eller så var det 30km/h framåt som gällde (överdrivet givetvis), det går liksom inte att få någon känsla för "dragläget" så att man kan smyga med kraft och precision. Jag hade avrått henne från detta köp, men hon skulle, precis som alla andra, prompt ha "automat" när hon bytte bil sist.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Hur som så tycker jag iallafall att de DSG-lådorna jag haft har varit trevliga, speciellt om man ser dem för vad de är. Manuella växellådor som sköts av en dator.

En DCT/DSG låda är en manuell låda med 2 kopplingar och förutser vilken växel som bör komma härnäst och lägger i den växeln på andra kopplingen, en skiftar den skit snabbt till nästa koppling och det gör dom väldigt snabbväxlade och passar enligt mig bäst i snabba sportbilar. stå i köer kan vara rena döden för dessa kopplingar även om modernare lådor börjat dimensionera kopplingarna för att tåla rätt mycket.
Finns vanliga lådor som sköts av en dator och dom är katastrof, vet att många småbilar körde med dom förut, tex aygo, 107(som jag äger fast manuell), c1 mfl. dom kunde får kärringstopp och nötte ut kopplingen på rekordtid.
Moment omvandlar lådor är bäst på kö då det inte finns någon som direkt "slits" när man "slirar" på kopplingen. dom drar ofta rätt mycket bensin men håller längre, ofta mycket längre. finns moderna lådor med momentomvandlare där omvandlaren kopplas ur när man står still vid tex ett rödljus för att dra mindre och sedan kopplas in igen med en enkel koppling, slitaget är minimalt.
Skulle jag köpa en DSG låda skulle jag göra mycket efterforskningar och dessutom vara väldigt noga med vad service boken säger.

Min favorit hat låda är CVT och har oändligt antal med växlar och paras ofta ihop med en liten momentomvandlare. den växlar aldrig, eller kanske hela tiden konstant beroende hur man ser på det. Trycker du plattan i botten på sen sådan är det lite gummisnodds effekt och du känner dig lite "bortkopplad" från väg känslan. fördelen är att motorn lägger sig på det varvtal där du får mest effekt( i sport läge) och stannar där medan du bara åker snabbare och snabbare, inget tapp vid växlingar är trevligt men fyfan vad jag kan störa mig på att känna mig så bortkopplad och att vartalet ändrar sig hela tiden eftersom den arbetar utefter belastning. man måste nog testa en för att förstå hur felat det kan kännas.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.