Permalänk
Medlem

Uppgradera cpu+mb+ram. Hur göra?

Hej på er!

Går i tankarna att pensionera min gamla 4690k (på tiden!) och hade tänkt byta till antingen 5600x eller 5800x med en b550-bräda och ram.

Jag har tidigare bara byggt helt nya system, och är lite konfunderad hur jag ska göra vid själva installationen.

Jag har två SSD idag där en har OS och en har spel.

Vill ju återanvända dessa såklart.

Så min fråga är: ska jag börja med att formatera SSDn med OS innan jag rycker ut allt det gamla och sen bara koppla in den i det nya?
Eller koppla in den oformaterad i det nya moderkortet och formatera det första jag gör?

Såvitt jag förstått bör jag bara ha en disk inkopplad från början för att undvika att det blir fel bootordning?

Tacksam för hjälp. Mvh Dennis

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem

Om du vill använda samma disk till OS som du har nu så skulle nog jag ha gjort så här:

- Installerat nya grejerna och testa så att det fungerar (dvs att det bootar över huvud taget och du kommer till UEFI - gör detta utan någon disk inkopplad)
- Funkar det så långt så koppla in din OS-disk men ställ in i UEFI så att du startar från det du vill installera nytt Windows ifrån (vanligtvis USB)
-I installationsprogrammet så formaterar du disken och installerar sedan Windows
- Efter detta kan du koppla in din andra SSD. Gissningsvis lär väl spelen installeras om eller möjligtvis kan de verifieras i Steam om du anger samma installationssökväg, men det vet jag inte.

Gör du på detta sätt så har du kvar datorn som den var ifall det skulle vara uppenbart fel på nya grejerna (bara att koppla in det gamla igen så har du kvar din windowsinstallation).

Edit: se till att ta backup på allt du vill ha kvar från disken/diskarna du formaterar bara!

Backup!
Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

Förslagen ovan är bra. Kan dock vara värt att säkerställa att CSM (kan även heta Compatibility Mode eller Legacy Mode) är avstängt innan du startar OS-installationen. Då kan du vara säker på att du installerar ditt OS i UEFI-läge med GPT-partitionerad disk och i framtiden då enkelt dra nytta av saker som Resizable Bar och andra moderna funktioner.

För spel brukar det gå ganska enkelt att lösa utan ominstallation. För Steam lägger du bara till dina olika installationsmappar du tidigare hade definierade i Steam så hittar den alla spelen själv och fixar resten. För Origin kan man behöva döpa om mappen, starta nerladdningen av spelet, pausa den och sedan lägga dit innehållet igen. När man sedan återupptar nerladdningen kommer den hitta filerna och vara klar strax efter. Det är dock möjligt att de förenklat den biten sedan jag behövde göra detta senast.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av haijen:

Om du vill använda samma disk till OS som du har nu så skulle nog jag ha gjort så här:

- Installerat nya grejerna och testa så att det fungerar (dvs att det bootar över huvud taget och du kommer till UEFI - gör detta utan någon disk inkopplad)
- Funkar det så långt så koppla in din OS-disk men ställ in i UEFI så att du startar från det du vill installera nytt Windows ifrån (vanligtvis USB)
-I installationsprogrammet så formaterar du disken och installerar sedan Windows
- Efter detta kan du koppla in din andra SSD. Gissningsvis lär väl spelen installeras om eller möjligtvis kan de verifieras i Steam om du anger samma installationssökväg, men det vet jag inte.

Gör du på detta sätt så har du kvar datorn som den var ifall det skulle vara uppenbart fel på nya grejerna (bara att koppla in det gamla igen så har du kvar din windowsinstallation).

Edit: se till att ta backup på allt du vill ha kvar från disken/diskarna du formaterar bara!

Skrivet av blunden:

Förslagen ovan är bra. Kan dock vara värt att säkerställa att CSM (kan även heta Compatibility Mode eller Legacy Mode) är avstängt innan du startar OS-installationen. Då kan du vara säker på att du installerar ditt OS i UEFI-läge med GPT-partitionerad disk och i framtiden då enkelt dra nytta av saker som Resizable Bar och andra moderna funktioner.

För spel brukar det gå ganska enkelt att lösa utan ominstallation. För Steam lägger du bara till dina olika installationsmappar du tidigare hade definierade i Steam så hittar den alla spelen själv och fixar resten. För Origin kan man behöva döpa om mappen, starta nerladdningen av spelet, pausa den och sedan lägga dit innehållet igen. När man sedan återupptar nerladdningen kommer den hitta filerna och vara klar strax efter. Det är dock möjligt att de förenklat den biten sedan jag behövde göra detta senast.

Vad fasen, så ni menar att jag helt i onödan laddade ner över 1.5TB spel igen senast jag bytte moderkort?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFlyingFin:

Vad fasen, så ni menar att jag helt i onödan laddade ner över 1.5TB spel igen senast jag bytte moderkort?!

Kort sagt, ja.

Sedan alla spelinstallationer börjat hanteras av olika butikers launchers, med stöd för att uppdatera och reparera installationer, så har det samtidigt blivit lättare migrera spel mellan OS-installationer.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Du behöver inte nödvändigtvis formatera. Windows är ganska bra nuförtiden på att upptäcka att det är i en "ny dator" och fixa drivutiner osv.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Du behöver inte nödvändigtvis formatera. Windows är ganska bra nuförtiden på att upptäcka att det är i en "ny dator" och fixa drivutiner osv.

Det kanske stämmer, men det finns väl inget bättre tillfälle än den här typen av hårdvarubyte för att få en liten refresh på sin installation och bli av med en massa onödigt skräp :). Det tycker i alla fall jag men du har förstås en poäng om man tycker att en ominstallation är extremt jobbig. Dessutom, om man sedan får några problem så vet man kanske inte om det beror på att det inte gick helt perfekt att fortsätta på samma installation, eller om det är något hårdvarurelaterat. Jag slår i alla fall ett slag för ominstallation.

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

Det är bara koppla in allt, trycka på power och köra, sen in med lite drivare. Krångla inte i onödan

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Tror att mitt Windows 10 är en sån där uppgradering från Windows 7, måste jag ha originalskivan med w7 och sen göra nån konstig uppgradering igen (om det ens är möjligt fortfarande)..

Eller går det att ladda ner någon fil från Microsoft och sen använda sin gamla nyckel?

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem

Nyckeln är sparad på ditt microsoft konto, du behöver inte skriva in en nyckel under installation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Nyckeln är sparad på ditt microsoft konto, du behöver inte skriva in en nyckel under installation.

Aha, det visste jag inte. Så laddar jag sned någon fil från Microsoft till en usb sticka då? Kommer garanterat inte hitta min skiva...

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem
Skrivet av daskedennis:

Aha, det visste jag inte. Så laddar jag sned någon fil från Microsoft till en usb sticka då? Kommer garanterat inte hitta min skiva...

Följ anvisningarna här för att skapa en boot-bar USB-sticka för Windows 10:
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Se till att välja rätt version av Windows bara under installationen (dvs den du har nu) så skall allt flyta på bra.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av daskedennis:

Aha, det visste jag inte. Så laddar jag sned någon fil från Microsoft till en usb sticka då? Kommer garanterat inte hitta min skiva...

Följ ovanstående post - Eller så skiter du i att installera om, som en normal person, och spenderar de timmarna i solen istället.