Facebook börjar visa reklam i Oculus-spel

Permalänk
Medlem

Lita aldrig på Facebook, det spelar ingen roll hur bra en del av deras produkter är idag, det är fortfarande samma fruktansvärda företag.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Facebook är naturligtvis inte bara ett interface, det är en företagspolicy. Bara för att du inte behöver "gilla" några inlägg när du använder ditt Quest betyder det ju inte att du får behålla din integritet när du använder det.
Du gör naturligtvis som du vill...samma som alla som inte har något emot Facebook.

Jag använder så mycket "smarta-prylar" mm som "kränker ens integritet" så en Facebook pryl mer eller mindre spelar inte mig nån roll då jag inte anser mig bli kränkt ut av det.
Men ja, är man noga med sånt så är det så klart en grej men det är ju inte bara Facebook som är i "blåsväder" inom big-tech när det gäller sånt.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Många är vi som har varnat för FB & Zuckerberg, man kan inte annat än skratta när man ser sådant här hehe

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag använder Quest nästan dagligen, upplever inget av deras andra tjänster med Quest.
Jo en grej, jag kan skicka meddelanden via messenger innifrån headsetet.

Det handlar inte om features utan om att jag inte är intresserad av att dela med mig mer om vad jag gör med facebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Att sätta på dig ett PSVR efter att ha testat Oculus Quest 2 känns som att gå tillbaka till medeltiden, tyvärr.

Japp men ser mer potential i PSVR ändå i #framtiden, VR överlag är känns ganska ofärdigt och de produkter som verkligen fungerar kostar en rejäl slant för att få det att fungera väl och då försvinner de "stora" massorna av folk och därav blir utvecklandet för VR spel lidande, är väl bara half life alyx och beat saber som är de enda populära vr titlarna just nu?

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Att sätta på dig ett PSVR efter att ha testat Oculus Quest 2 känns som att gå tillbaka till medeltiden, tyvärr.

Knappast förvånande att PSVR är något sämre då det är 4 (!) år äldre, det hinner hända mycket på den tiden. Trevligt nog så har ju Sony sagt att vi ska få se PSVR 2.0 under 2022 och den lär kunna ge Oculus en rejäl utmaning, det utan påtvingad reklam.

Påtvingad reklam i saker man köpt för 4000kr, det känns synnerligen medeltida...feodalsamhälle utan äganderätt där storebror Oculus bestämmer vad du ska se och ej. Du får inte ens spela i fred...

Permalänk
Medlem

Oculus struket från listan av potentiella vrset för framtida inköp.

Felstavning
Permalänk
Hedersmedlem

Har jag förstått det rätt så handlar det väl om att spelutvecklarna kan lägga in reklam i sina VRspel nu.

Eller ja - det har de kunnat innan också men nyheten handlar väl om att facebook ger utvecklarana verktyg att använda sig av just facebooks annonsplattform för annonsering.
Typ som det fungerar i mobilappar för google tänker jag mig.

Så facebook lär inte lägga in reklam i spel där utvecklarna inte väljer att gå den vägen riktigt.

Eller med andra ord - facebook förenklar "free to pay" - upplägget för att få in fler finansieringsmodeller till sin VRplattform.

Själv tycker jag väl inte riktigt om gratisspelen - för de tenderar att offra kvalité och spelupplägg för att göra plats för de alternativa betalmodellerna. Samtidigt tänker jag att det kanske främst är spelutvecklarna - och kunderna som kommer välja gratisspelen som kanske ska få det onda ögat för den här utvecklingen (om den ens når framgång).
Jaja - facebook är enabler.
Men det är upp till spelutvecklarna att ta sig an - eller inte kring det här konceptet.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Kladdade ihop ett snabbt Venn-diagram och insåg att jag inte orkade bry mig eftersom jag gillar min Quest och möjligheten den ger mig att connecta med irl-vänner som bor långt bort.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

Funderade på en occulus. Första dråpslaget kom med att man måste ha FB konto.
Detta begraver id'en helt och hållet.
Tråkigt då det i övrigt verkara vara rätt bra vr headset.

Undrar om occu killarna ångrar sig? Fast de fick väll sina pengar antar jag.
Vissa har en vision och andra ser bara pengar.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Citat:

Alla annonser genom Oculus ska följa Facebooks riktlinjer för annonsering. Användare ska till exempel kunna gömma specifika annonser helt, mycket likt hur det fungerar på bolagets övriga plattformar.

ja för denna funktionen fungerar ju såååå bra på facebook.

man blockerar en ad för att de e helt ointressant.

poff, 5 min senare reklam för samma produkt fast från en annan säljare...

och 99% av tiden är det någon form av scam där de säljer något random kinesium till premium+ pris.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av evirob:

Nackdelen är väl att Facebook inte tillåter flera konton? Har du otur så kanske något eller båda kontona blir borttagna.

Gör man det på rätt sätt så är det väldigt liten risk att det händer, och det ju trots allt "bara" ett facebook konto - inte hela världen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Japp men ser mer potential i PSVR ändå i #framtiden, VR överlag är känns ganska ofärdigt och de produkter som verkligen fungerar kostar en rejäl slant för att få det att fungera väl och då försvinner de "stora" massorna av folk och därav blir utvecklandet för VR spel lidande, är väl bara half life alyx och beat saber som är de enda populära vr titlarna just nu?

Du menar du "PSVR 2" (inte officiellt namn än) nuvarande PSVR har inget att sätta emot Oculus Quest 2.
Du är ingen VR användare?
Det är just Oculus Quest 2 som fått VR att blomma ut, det är så pass stort att utvecklare kan koncentrera sig 100% på utveckling till plattformen.
Oculus Quest 2 kräver ingen stor slant och det är nog stora hela det bästa headsetet på marknaden just nu.
Man säljer enheten på samma sätt man säljer en konsoler. Förhållandevis billigt sen kan man få uppgradera lite om man tycker det behövs men direkt out of the box duger för många också.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

"Alla annonser genom Oculus ska följa Facebooks riktlinjer för annonsering."

Härligt! Älskar att få reklam för konspirationsteorier och anti-vaccinations reklam. Längtar!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Söderbäck:

Har jag förstått det rätt så handlar det väl om att spelutvecklarna kan lägga in reklam i sina VRspel nu.

Eller ja - det har de kunnat innan också men nyheten handlar väl om att facebook ger utvecklarana verktyg att använda sig av just facebooks annonsplattform för annonsering.
Typ som det fungerar i mobilappar för google tänker jag mig.

Så facebook lär inte lägga in reklam i spel där utvecklarna inte väljer att gå den vägen riktigt.

Eller med andra ord - facebook förenklar "free to pay" - upplägget för att få in fler finansieringsmodeller till sin VRplattform.

Själv tycker jag väl inte riktigt om gratisspelen - för de tenderar att offra kvalité och spelupplägg för att göra plats för de alternativa betalmodellerna. Samtidigt tänker jag att det kanske främst är spelutvecklarna - och kunderna som kommer välja gratisspelen som kanske ska få det onda ögat för den här utvecklingen (om den ens når framgång).
Jaja - facebook är enabler.
Men det är upp till spelutvecklarna att ta sig an - eller inte kring det här konceptet.

Alldeles för sansat och nyktert inlägg för denna tråden. Måste ju mer vara "Oh my lawd, think about the cHiLdReN!!!11!"

Fortfarande inte bra, men det ligger inte till som en del inbillar sig att det gör. Samt att vi haft reklam länge redan, även i spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Du menar du "PSVR 2" (inte officiellt namn än) nuvarande PSVR har inget att sätta emot Oculus Quest 2.
Du är ingen VR användare?
Det är just Oculus Quest 2 som fått VR att blomma ut, det är så pass stort att utvecklare kan koncentrera sig 100% på utveckling till plattformen.
Oculus Quest 2 kräver ingen stor slant och det är nog stora hela det bästa headsetet på marknaden just nu.
Man säljer enheten på samma sätt man säljer en konsoler. Förhållandevis billigt sen kan man få uppgradera lite om man tycker det behövs men direkt out of the box duger för många också.

Nä men kompisen har ett PSVR hemma och har testat HTC Vive och något Oculus headset där de var en inbyggd mobil inuti och inget lyckades imponera på mig iallafall, måste varit ett oculus quest jag testade?

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Finns ju ett svenskt bolag som jobbar på att bygga in dynamisk reklam i spel, tror de heter Adverty.
Vi kommer gå mot en utveckling där många spel kommer vara kostnadsfria mot de i utbyte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Japp men ser mer potential i PSVR ändå i #framtiden, VR överlag är känns ganska ofärdigt och de produkter som verkligen fungerar kostar en rejäl slant för att få det att fungera väl och då försvinner de "stora" massorna av folk och därav blir utvecklandet för VR spel lidande, är väl bara half life alyx och beat saber som är de enda populära vr titlarna just nu?

Du tänker på PSVR2 antar jag? Det är fortfarande väldigt nischat och hög tröskel för att komma igång med runt 10 000 i investering, om man ens får tag i hårdvaran. Jag tror mest på lösningen som Oculus har med helt trådlöst och vill man streama från PC så går det också trådlöst, att gå tillbaka till att dra kablar till sitt headset kommer inte hända för min del. Försvarar såklart inte Facebooks beslut att tvinga på en reklam dock, synd att konkurrensen är så dålig i segmentet.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Knappast förvånande att PSVR är något sämre då det är 4 (!) år äldre, det hinner hända mycket på den tiden. Trevligt nog så har ju Sony sagt att vi ska få se PSVR 2.0 under 2022 och den lär kunna ge Oculus en rejäl utmaning, det utan påtvingad reklam.

Påtvingad reklam i saker man köpt för 4000kr, det känns synnerligen medeltida...feodalsamhälle utan äganderätt där storebror Oculus bestämmer vad du ska se och ej. Du får inte ens spela i fred...

Håller med, trist utveckling. Ser samma sak på en TV som du köpt för >20k där du också påtvingas reklam som i de flesta fall inte går att stänga av.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem

Rip VR.
Sjukt trisst att allt skoj ska förstöras av reklam.

Permalänk
Medlem

Men Oculus är ju bara en glorifierad skärm väl? Kommer andra skärmaktörer att ta efter?
Och vad säger spelskaparna att någon "sabbar" deras spel? Och om reklamen funkar, borde inte spelskaparna själva vilja ha reklamintäkterna då och annonsera själva?

Ser inte hur det här kommer fungera riktigt. Eller åtminstone hoppas jag att det inte kommer fungera

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

När tekniken är mogen kommer vi får reklam rätt upp i hjärnbarken med ett brain computer interface som ger dig tvångstankar att handla saker du annars inte hade önskat.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av talonmas:

Men Oculus är ju bara en glorifierad skärm väl? Kommer andra skärmaktörer att ta efter?
Och vad säger spelskaparna att någon "sabbar" deras spel? Och om reklamen funkar, borde inte spelskaparna själva vilja ha reklamintäkterna då och annonsera själva?

Ser inte hur det här kommer fungera riktigt. Eller åtminstone hoppas jag att det inte kommer fungera

Det kommer väl fungera precis som för mobilappar tänker jag mig. Här är konceptet redan utrett.

En del speltillvetkare väljer själva att ta in reklam där de önskar.
Annonsnätverket står facebook för.
Precis som reklam i mobilen så får utvecklarna en stor kaka av annonsintäkterna, och de som håller i annonsnätverket tar också en andel av intäkterna.

Det här med att VR bara skulle vara någon typ av skärm låter lite snett. Som att kalla stationära datorn för hårddisken (vilket inte var helt ovanligt en gång i tiden 😁).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Hoppas de krashar deras markad helt, det xbox tillförde var betald online, ska facebook tillföra reklam i spel så är det ju rena mardrömmen (tror att vissa EA spel har det sen tidigare ioförsig, inte rört något sånt sen fifa 2000).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Nä men kompisen har ett PSVR hemma och har testat HTC Vive och något Oculus headset där de var en inbyggd mobil inuti och inget lyckades imponera på mig iallafall, måste varit ett oculus quest jag testade?

Bekräftar lite som många som skriver här på SweC.
Högafflarna åker fram och många som typ har noll koll kommer med åsikter. Men det är väll så internet är idag.
Det är blandat med Facebook hatare och VR Hatare (varför?) eller förståsigpåare som inte ens använder VR.

Jag spelar nästan varje dag med Oculus Quest 2.
Quest 2 är ett "mobilt VR-headset" men inte med en inbyggd mobil framför ögonen.
Du kan spela med Quest 2 vart du vill utan att koppla mot en PC.
Men det går även att köra mot PC både med kabel och trådlöst.
DVS precis som HTC Vive men mycket bättre och smidigare och billigare och massa fler funktioner.

Upplevelsen att spela i VR är otroligt mycket bättre än att spela på en skärm.
Nackdelen är bara att det kan vara tungdrivet och inte jättestort utbud, men med en VR-kababel dator + Oculus Quest 2 får man mycket spel underhållning.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Men Oculus är ju bara en glorifierad skärm väl? Kommer andra skärmaktörer att ta efter?
Och vad säger spelskaparna att någon "sabbar" deras spel? Och om reklamen funkar, borde inte spelskaparna själva vilja ha reklamintäkterna då och annonsera själva?

Ser inte hur det här kommer fungera riktigt. Eller åtminstone hoppas jag att det inte kommer fungera

Quest är ett Androidbaserat standalonesystem med en egen butik och exklusiva titlar. Sen råkar den även kunna köra PCVR och blir då ”en glorifierad skärm”, men det är fortfarande standaloneaspekten som drar mest köpare och där finns det ingen konkurrent som är i närheten idag.

Reklamen ska vad jag förstå vara ett val som spelutvecklarna gör för att finansiera sin verksamhet, ingenting som är påtvingat (än, i alla fall).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

Samtidigt så måste du inte utsättas för detta.

Jag har sedan lanseringen av Quest 2 använt det med ett alternativt facebook konto och kopplar det trådlöst till datorn för att spela VR spel från Steam som bla Halflife Alyx.

Använder det även för att titta på VR-filmer mm direkt i headsetet.

I dessa lägen drabbas man inte alls av detta och då blir det ett väldigt prisvärt VR-headset.

Vad händer när Facebook bannar kontot du associerat med headsetet p.g.a. brott mot någon av alla deras flytande regler? När man läser Facebooks användarvillkor för Oculus-prylarna så står det i princip mellan raderna att headsetet kan bli obrukbart om ditt konto stängs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Vad händer när Facebook bannar kontot du associerat med headsetet p.g.a. brott mot någon av alla deras flytande regler? När man läser Facebooks användarvillkor för Oculus-prylarna så står det i princip mellan raderna att headsetet kan bli obrukbart om ditt konto stängs.

Det stämmer inte, eller har du egna erfarenheter?

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Det stämmer inte, eller har du egna erfarenheter?

Nej jag skulle aldrig gynna Oculus ekonomiskt varken med tanke på deras historia eller sedan Facebook-uppköpet, men jag ser att det är många fler än mig som tolkat användarvillkoren som att hårdvaran i princip kan stängas av (från full funktionalitet åtminstone) om Facebook känner för det av en eller annan anledning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Nej jag skulle aldrig gynna Oculus ekonomiskt varken med tanke på deras historia eller sedan Facebook-uppköpet, men jag ser att det är många fler än mig som tolkat användarvillkoren som att hårdvaran i princip kan stängas av (från full funktionalitet åtminstone) om Facebook känner för det av en eller annan anledning.

OK men det stämmer inte.
Det är helt enkelt så att det finns många sk "haters" som sprider felaktiga uppgifter.
Det var problem i början när folk aktiverade gamla konton som avaktiverats i samband med installationen av headseten.
Man fick hjälp av Oculus att åtgärda det.

Det är lite synd att bara för att man inte är nått fan av Facebook så fortsätter man sprida felaktigheter ang deras Oculus headset. Men som jag skrev tidigare, det är väll så internet är. Aftonbladet mentaliteten sätter igång och när det är "som man tycker" så spär man gärna på.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc