Windows 7-användare kan få gratis uppdatering till Windows 11

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sorten:

Det är betydligt större än så det kan jag säga dig annars skulle de inte kunna säga att det är största på tio år

Man skall kanske inte dra för stora växlar på vad han sade när han predikade inför kören heller, och vi vet väl egentligen kanske inte hur stämningen var*. Kanske är det som med "last version of Windows", som kanske snarare var menat som "latest version of Windows".

*Nu var kanske detta en digital grej utan stämning, men du vet vad jag menar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Man skall kanske inte dra för stora växlar på vad han sade när han predikade inför kören heller, och vi vet väl egentligen kanske inte hur stämningen var. Kanske är det som med "last version of Windows", som kanske snarare var menat som "latest version of Windows".

Inför den publik han hade kan jag tycka att ljuga vore ännu värre faktiskt för att det är ju verkligen publik som det är viktigt och tala sanning inför Att ljuga för en bunke utvecklare tycker jag vore synnerligen allvarligt eftersom det är en väldigt viktig kundkrets ser jag det som åtminstone och det skulle ju skada förtroendet hos den väldigt viktiga kundkretsen vilket jag är övertygad om att Microsoft inte vill göra så just för att det var på en utvecklarkonferans tycker jag man kan ta det med större sanning om att det kommer stämma!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sorten:

Inför den publik han hade kan jag tycka att ljuga vore ännu värre faktiskt för att det är ju verkligen publik som det är viktigt och tala sanning inför Att ljuga för en bunke utvecklare tycker jag vore synnerligen allvarligt eftersom det är en väldigt viktig kundkrets ser jag det som åtminstone och det skulle ju skada förtroendet hos den väldigt viktiga kundkretsen vilket jag är övertygad om att Microsoft inte vill göra så just för att det var på en utvecklarkonferans tycker jag man kan ta det med större sanning om att det kommer stämma!

Det behöver ju inte nödvändigtvis betyda att han ljuger heller, men de stora förändringarna kanske betyder en suverän Store, fantastisk Teams-integration och annat som kan vara högintressant för vissa och rätt ointressant för andra. Omvälvande tekniska förändringar känns mindre sannolika; vem gör ens sådana (förutom Apple)? De testade med Vista och den upplevelsen skrämmer man ju fortfarande små barn med...

Möjligen skulle väl x86_64-emulering på arm kunna bli en teknisk nyhet dock. Det är väl inte släppt i skarp version för Windows 10 än?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Det behöver ju inte nödvändigtvis betyda att han ljuger heller, men de stora förändringarna kanske betyder en suverän Store, fantastisk Teams-integration och annat som kan vara högintressant för vissa och rätt ointressant för andra. Omvälvande tekniska förändringar känns mindre sannolika; vem gör ens sådana (förutom Apple)? De testade med Vista och den upplevelsen skrämmer man ju fortfarande små barn med...

Möjligen skulle väl x86_64-emulering på arm kunna bli en teknisk nyhet dock. Det är väl inte släppt i skarp version för Windows 10 än?

Det kommer säkert komma nyheter med Team och Microsoft 365 produkterna förmodligen jag tror dock också att de kan ha jobbat en hel del med säkerhet inför Windows 11 och att vi får se tekniska nyheter inom säkerhet. Det har funnits rykten länge om Windows Core OS med Windows Polaris och Windows 10 X och det skulle finnas delar av det i Windows 11 tänker jag de slängde ju Windows 10 X på sophögen men de kan ändå ha använt delar till Windows 11 tänker jag mig och i så fall kan vi få se fler nyheter i kärnan om man kollar på Windows 10 X finns det likheter med läckorna till Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Och då hade du vid samma tillfälle bytt både moderkort och systemdisk?
Det kan gå smidigt om man byter "rätt" delar med längre mellanrum och (frivilligt) har knutit licensen till sitt MS-konto, men jag har även varit med om motsatsen där MS support tyckte det var bättre att sälja ytterligare en licens till mig trots att jag inte ens bytt (så mycket av) hårdvaran!

Jag flyttade licensen på sonens dator också och det var till en helt ny dator.
Det enda som är av betydelse är moderkortet eftersom licensen sparas i deras moln med ett "fingerprint" av detta.
Dom enda jag tidigare hört ha problem med att flytta licensen är de som har/haft OEM, retail skall inte vara några problem.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Olle P:

Det där med att uppgraderingen var/är/blir "gratis" är ju en sanning med modifikation.

Jag köpte fullversionen av Win7 i stället för OEM just för att kunna behålla licensen även när jag så småningom bytt ut alla delar i datorn.
För sent fick jag reda på att den "gratis" uppgraderingen till Windows 10 även innebar att licensen låstes till befintlig hårdvara (moderkort och systemdisk), utan legal möjlighet till fortsatt användning när jag uppgraderat datorn. (Denna förändring av licensvillkoren infördes med Win 8. Jag vet också att det går att "förhandla" med Microsofts support så att man kan behålla licensen även efter uppgradering, men det innebär formellt ett avtalsbrott.) Enda skillnaden mellan OEM och fullversion är vem som står för supporten vid krångel.

Slutsatsen är i alla fall att den som uppgraderar från icke-OEM/Enterprise Windows 7 (eller tidigare) till senare version av Windows tappar sin frihet!
Även om du redan har en nyare version av Windows så blir uppgraderingen bara "gratis" för den befintliga hårdvaran. Så fort du byter dator blir du ändå tvungen att köpa en ny licens.

Det är inget avtalsbrott eftersom avtalet är tydligt med att distinktionen retail - OEM följer med vid uppgradering. Läs punkt 4 i avtalet, specifikt 4 b. https://www.microsoft.com/en-us/Useterms/Retail/Windows/10/Us...

Permalänk

Det som är lite lustigt är att Microsoft sagt att "gratis uppgradering från 7 till 10 upphörde 2016" medan vem som helst med en 7-dator kan googla in sig på deras sida och välja "uppgradera den här datorn nu" gratis. Att det går till på samma sätt för 11 låter mest troligt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Och då hade du vid samma tillfälle bytt både moderkort och systemdisk?
Det kan gå smidigt om man byter "rätt" delar med längre mellanrum och (frivilligt) har knutit licensen till sitt MS-konto, men jag har även varit med om motsatsen där MS support tyckte det var bättre att sälja ytterligare en licens till mig trots att jag inte ens bytt (så mycket av) hårdvaran!

Jag bytte allt utom typ grafikkort.
Det gamla moderkortet hade gått sönder så jag var tvungen att köpa nytt och komplettera med ny cpu etc.
Fick ny nyckel av supporten via en chatt. Mycket smidigt.

Om man "låser in sig" som du skrev i förra posten eller "håller liv" i sin gamla licens genom uppgradering beror väl på hur man ser på saken. Men en Win7a är ju inte klokt att använda idag annat än i retro syfte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Now before we go into the depths of Windows 10’s hunger for data, let’s look at what gets collected and sent to MS servers and how the Redmond-based software company handles the data.

  • PC usage: Microsoft tracks data such as the type of hardware you use, which applications you have installed, some usage details (e.g. how often you launch or use the applications) and crash information on your devices.

  • Crash data: Every time Windows or your PC crashes (or if there’s an error), Microsoft collects the necessary information and evaluates it — more on this below...

Jag tycker det jag fetmarkerade ovan under PC usage inte känns superbra om jag ska vara ärlig. Jag tycker inte att Microsoft ska bry sig om vilka spel eller program jag kör. Ponera att jag sitter och kör obskyra animedejtingsimulatorer hela dagarna eller vad det nu må vara, jag vill gärna hålla det för mig själv och gärna undvika direktriktad reklam i deras appstore baserat på detta.

Crash data är lite på samma spår. Oj, Windows krashade när du satt och komplierade ditt indiehumorspel "9/11 flight school" och nu skickar vi den infon till MS och hoppas på att det inte rödflaggas i en samkörd databas nånstans. Jag hade gärna sett en enkel ja/nej-ruta om att rapportera krashen till MS efter att datorn startats om.

Jag förstår absolut varför datan är värdefull för MS för att förbättra produkten på ett helt oskyldigt sätt men ett alternativ där man kan köpa deras OS och sedan ha kontroll över det hade varit att föredra för mig. Det är ju som sagt inga stora pengar det handlat om historiskt.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det är inget avtalsbrott eftersom avtalet är tydligt med att distinktionen retail - OEM följer med vid uppgradering. Läs punkt 4 i avtalet, specifikt 4 b. https://www.microsoft.com/en-us/Useterms/Retail/Windows/10/Us...

Det där avtalet är från 2018. Jag hade strulet sommaren 2017. Möjligt att de ändrat avtalet efter 2017.
Vad som verkar ha varit en bidragande faktor till mitt strul är att jag vid uppgraderingen från Win7 till Win10 valt att inte knyta licensen till mitt MS-konto. Då kunde licenshanteringsprogrammet inte hitta min licens.

Skrivet av henkiii:

Om man "låser in sig" som du skrev i förra posten eller "håller liv" i sin gamla licens genom uppgradering beror väl på hur man ser på saken. Men en Win7a är ju inte klokt att använda idag annat än i retro syfte.

Nu ja, men för ett par år sedan var situationen annorlunda.

Permalänk

Är det inte många av de kvarvarande Windows 7-användarna som har så gamla datorer att datorn inte klarar av att köra Windows 10? Då klarar nog inte datorn av Windows 11 heller. Det kanske är därför Microsoft inte erbjuder uppgradering från Windows XP eller Windows 95.

Skrivet av Datanisse:

Klart de vill ha mer kunder i sitt nya butiks skal. Windows 7 användarna är de sista som är kvar ute i det fria.

Nejdå. Linux-användarna är också ute i det fria, men någon gång kanske Microsoft börjar rulla ut obligatoriska gratisuppgraderingar från Linux till Windows.

Skrivet av KTL:

Vi behöver nog inte välja. Den här meningslösa widget-prylen de körde in i Windows för några veckor sedan visar hur företaget tänker kring uppdateringar/uppgraderingar, de kommer tvångsuppgradera allas datorer till varje pris. Tyvärr.

I Windows 7 går det att stänga av alla uppdateringar.

Skrivet av Wyver:

Hemmafixarna som bygger en ny dator och vill återanvända sin gamla licens, är i sammanhanget inte speciellt stor. Största delen är ju bärbara datorer för konsumenter och där ingår ju en ny Windows licens. Så kan inte se det som en särskilt stor ekonomisk förlust för Microsoft att erbjuda uppdateringen gratis

Om man inte ännu skaffat Windows 10 utan fortsätter använda Windows 7 lär man inte betala för Windows 11 heller, så det blir ingen ekonomisk förlust alls för Microsoft.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Är det inte många av de kvarvarande Windows 7-användarna som har så gamla datorer att datorn inte klarar av att köra Windows 10? Då klarar nog inte datorn av Windows 11 heller.

Är det verkligen någon skillnad i systemkrav?