När tror ni grafikkortspriserna återgår till en mer normal nivå?

Permalänk
Medlem

När tror ni grafikkortspriserna återgår till en mer normal nivå?

Om man ska spekulera lite, hur dyra tror ni att grafikkorten kommer att vara om några år? Säg att det finns gott om kort och efterfrågan inte är lika stor om något år, vad ligger motsvarande 3070/3080 på i pris då tro?
Kommer vi gå tillbaka till runt ca 8000kr för övre klassens kort, eller kommer den nuvarande priserna driva upp det så att det nya normala blir 10 000+?
Närmare 20 000 kronor för ett 3080ti känns ju inte lite sjukt. Kan inte finnas många som vill lägga så mycket tänker jag?

2011 köpte jag ett GTX580 för 4300kr, kändes som ett stort kliv upp från mitt 1500kr GTX260, men vill man ligga på topp så får det kosta lite tänkte jag. Tre år senare blev det ett GTX980 för 5300kr. Inte en jätteökning så jag tvekade inte en sekund på att köpa det.
Runt denna tiden kom ju GTX TITAN för runt 10 000kr, då kände jag att så mycket skulle jag aldrig lägga på ett grafikkort.
Sedan för ett och ett halvt år sedan när jag ville köpa nytt igen så kände jag att 2080 Super var något för dyrt, och valet föll på ett 2070 Super för 6500kr. Även om jag egentligen hade velat fortsätta att köpa klassen övre.
För min del känner jag bara att fortsätter det med att det normala priset för mellanklassens kort ligger på runt 10 000, då vet jag inte riktigt om jag kommer att köpa något. Känns som att datorintresset svalnar lite grann.
Prisökningen har skett väldigt snabbt på senare år känns det som, tack vare mining osv. Men bara för att game:a lite känner jag att över 10 000 bara för grafikkortet känns något extremt.

Permalänk
Medlem

Väldigt svårt att sia om. Spricker miningbubblan så blir det genast en massa bra grafikkort på marknaden.
Då köper folk mindre nya och det är efterfrågan på dom få som finns som driver upp priset.

Hur som.. inte i år och i värsta fall är priserna nu priser vi får leva med.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Sötast

10XX serien var hyfsat dyr jämfört med tidigare generationer
20XX serien blev skrattad åt för att den var så löjligt dyr
30XX var mycket billigare och folk blev överlag jätteglada över prissättningen och 'vipps' så var de dyra igen, men såklart inte tillverkarnas fel *puppy eyes*

Priserna är här för att stanna, one way or another.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas verkligen inte dessa priser blir nya normen.

År 2008 köpte jag ett GTX 280 för 3990kr av komplett.se och tyckte det var dyrt som satan.
13 år senare köper vi grafikkort för 20 tusen styck för att kunna spela. Det är rätt sjukt.

Permalänk
Medlem

Det har väl svalnat lite nu då samhället öppnar upp sig mer och mer, rtx 3080 ti trycker ner priset på 3080 ute på blocket har jag märkt. Tillgängligheten verkar inte vara dålig på 3080 Ti.
Tror dock inte de blir så mycket bättre mot hösten och vintern.

Permalänk
Medlem

När PoW med GPU är ointressant kommer priserna gå ner på begagnatmarknaden i alla fall. När det händer är svårt att säga men kanske 6-8 månader i framtiden skulle jag gissa på. Problemet är ju dock att det fortfarande lär vara kretsbrist så situationen blir lite mer som med konsolerna där de säljs begagnat till någon tusenlapp extra. Frågan är då om priserna kommer gå ner i butik så att man har en chans att få ett till rimligt pris på samma sätt som man kan med konsolerna nu. Det kanske någon kan kolla prishistorik på prisjakt från förra miningrushen även om det inte blir riktigt samma då det inte var pandemi då.

Hur det blir med 4000 serien tycker jag är svårt att säga, priser etc planeras nog långt i förväg av Nvidia men jag tror de definitivt kommer fortsätta med "introduktionspriser". Det är genialt i PR/marknadsföringssyfte där man kan subventionera en liten del av kretsar till AIB(som Nvidia fortfarande lär ha ok marginaler på) för att bygga hype innan man höjer till normala priser. Något man ska tänka på är ju att det är stor press på att bygga nya fabriker för TSMC, Intel, Samsung etc så lite längre i framtiden kanske det finns ett överflöd med produktionskapacitet vilket får ner priserna. Intel kommer också snart in på GPUmarknaden.

20k för endast grafikkort är definitivt ohållbart för privatpersoner, även om man skulle ha råd med det så är det ju verkligen inte värt det om man inte ser det som en investering och förväntar sig avkastning. Tillverkningskostnaden för GPUn lär vara en bråkdel av priset man betalar så man blir ju i princip rånad när man köper det. Tror och hoppas inte det är "nya normala" för då lär det inte bli någon mer PC-gaming utan det går över till endast konsol och cloud.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Jag hoppas verkligen inte dessa priser blir nya normen.

Vad du glömmer är att dagens instegskort är mycket mer kapabla än gårdagens. Idag skulle de flesta klara sig ypperligt med enklare kort som GTX 1650 etc och ändå kunna nå 1080p/60fps. Vad kommer ett sådant (eller snarare efterföljaren) kosta när dagens vansinne är över, runt 2000 kronor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Vad du glömmer är att dagens instegskort är mycket mer kapabla än gårdagens. Idag skulle de flesta klara sig ypperligt med enklare kort som GTX 1650 etc och ändå kunna nå 1080p/60fps. Vad kommer ett sådant (eller snarare efterföljaren) kosta när dagens vansinne är över, runt 2000 kronor?

Korten kan ju inte heller bara öka i pris bara för att dom är bättre, då skulle ingen köpa något längre i slutändan för att det blir för dyrt.

Permalänk
Medlem

Realistiskt är 18-24månader. Allt annat är önsketänka.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Jag tror att det kommer att ta 3 år innan det blir normalt igen.
Om det nu blir normalt igen 🤷🏼‍♂️

Jag har iaf gett upp att få mig en dator för spelande de kommande åren.

Visa signatur

Gammal sliten MSI GT70-0ND.
Raspberry Pi 3 (OSMC).

Permalänk
Medlem

Jag hoppas på att priserna och tillgången skan bli normal runt 2023, 2022 lär bli lidande som fan med, även om det ska byggas fabriker osv lär det ta tid innan dem kommer igång osv.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marlowe:

Om man ska spekulera lite, hur dyra tror ni att grafikkorten kommer att vara om några år? Säg att det finns gott om kort och efterfrågan inte är lika stor om något år, vad ligger motsvarande 3070/3080 på i pris då tro?
Kommer vi gå tillbaka till runt ca 8000kr för övre klassens kort, eller kommer den nuvarande priserna driva upp det så att det nya normala blir 10 000+?
Närmare 20 000 kronor för ett 3080ti känns ju inte lite sjukt. Kan inte finnas många som vill lägga så mycket tänker jag?

2011 köpte jag ett GTX580 för 4300kr, kändes som ett stort kliv upp från mitt 1500kr GTX260, men vill man ligga på topp så får det kosta lite tänkte jag. Tre år senare blev det ett GTX980 för 5300kr. Inte en jätteökning så jag tvekade inte en sekund på att köpa det.
Runt denna tiden kom ju GTX TITAN för runt 10 000kr, då kände jag att så mycket skulle jag aldrig lägga på ett grafikkort.
Sedan för ett och ett halvt år sedan när jag ville köpa nytt igen så kände jag att 2080 Super var något för dyrt, och valet föll på ett 2070 Super för 6500kr. Även om jag egentligen hade velat fortsätta att köpa klassen övre.
För min del känner jag bara att fortsätter det med att det normala priset för mellanklassens kort ligger på runt 10 000, då vet jag inte riktigt om jag kommer att köpa något. Känns som att datorintresset svalnar lite grann.
Prisökningen har skett väldigt snabbt på senare år känns det som, tack vare mining osv. Men bara för att game:a lite känner jag att över 10 000 bara för grafikkortet känns något extremt.

Nu har både tillverkarna och försäljare set vad marknaden är villiga att betala för grafikkort.
Och dom kommer garanterat inte att släppa de gottiga marginalerna.
Gissar att även nVidia fattat galoppen och kommer att justera upp sina MSRP's med nästa generation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hillside:

Jag tror att det kommer att ta 3 år innan det blir normalt igen.
Om det nu blir normalt igen 🤷🏼‍♂️

Jag har iaf gett upp att få mig en dator för spelande de kommande åren.

Alltså, priserna på allt utom just grafikkort är ju riktigt bra just nu, de 4-5k extra man får lägga ut på grafikkort äts ju delvis upp på de andra komponenterna, skärmar etc.

Sen kan man ju köpa tex ett rtx 2060 för 5k, 2k mer än det borde men det är ju ruskigt fina priser i övrigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Jag hoppas verkligen inte dessa priser blir nya normen.

År 2008 köpte jag ett GTX 280 för 3990kr av komplett.se och tyckte det var dyrt som satan.
13 år senare köper vi grafikkort för 20 tusen styck för att kunna spela. Det är rätt sjukt.

År 2008 köpte mor min en lägenhet för 150k, idag är den värd 850k.

Med det sagt så tycker jag absolut att priserna är höga och de får gärna gå ner 4 tusen+ i pris även om jag själv redan har ett 3080

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Om det är någon som har en bra spåkula till salu så är jag väldigt intresserad.
Det senaste har det kommit flera spekulationer angående om priserna går upp, stannar som det är nu eller går ner.

"Den som lever får se" är ju cliché.
Men det rimmar.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Alltså, priserna på allt utom just grafikkort är ju riktigt bra just nu, de 4-5k extra man får lägga ut på grafikkort äts ju delvis upp på de andra komponenterna, skärmar etc.

Sen kan man ju köpa tex ett rtx 2060 för 5k, 2k mer än det borde men det är ju ruskigt fina priser i övrigt.

Behöver inte gå in på detaljer, men i mitt tillfälle är varje krona viktig.

Visa signatur

Gammal sliten MSI GT70-0ND.
Raspberry Pi 3 (OSMC).

Permalänk
Medlem

Intressant artikel: With declining prices in Europe, the GPU shortage could be coming to an end .

Citat:

Prices are still far off what they should be, but the report shows that the GPU market is recovering. This report comes just a day after AMD board partner ASRock said it expects a steep decline in GPU demand from cryptocurrency miners over the next few months. Close to a year after Nvidia first launched the RTX 3080, things may be returning to normal.

There are a few explanations for the decline in demand. A recent report showed that 25% of all GPUs shipped in the first part of 2021 went to miners, but the falling values of popular coins like Bitcoin and Ethereum could reduce the number of cards miners need. China has also introduced stricter cryptocurrency regulations. China accounts for around 65% of all Bitcoin mining in the world, so the new regulations could cut off one of the main sources of GPU demand.

Nvidia also introduced the Lite Hash Rate (LHR) GPU core to its RTX 30-series graphics cards, which limits the Ethereum hash rate, and the company recently shifted production from last-gen cards to current-gen ones, hopefully increasing supply. The seemingly disjointed efforts to combat the GPU shortage are starting to align. Although it will still be many months before prices return to normal, at least it looks like there’s light at the end of the tunnel.

Tittar man på Total Hash Rate för Etherium och Bitcoin så är de på nedgång. Bitcoin mycker mer än Etherium men Etherium är fortfarande på en nedgång sedan toppen i mitten av maj.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem

Blir ingen sänkning på grafikkort förrän kryptovalutorna kraschar, sålänge folk har pengar att "investera" i att bryta kryptovalutor kommer det fortsättas att köpas upp kopiösa mängder med grafikkort.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.