Lagring och backup från Mac Mini

Permalänk
Medlem

Lagring och backup från Mac Mini

Jobbar som frilans fotograf och filmare. Har kört PC hela tiden, men är sugen på att testa mac och kommer köpa en Mac mini. Om vi bortser från diskussionen Mac/PC så funderar jag hur jag ska lägga upp arbetsflödet med jobb och backup.

Jag har en disk för foto på 8 TB och en 4 TB för video, fotar mer än vad jag kör video som det är nu, men video-biten siktar jag på utöka framöver. Fotodisken är halvfull i nuläget, och video har jag använt ca 1/4 men det kommer som sagt förhoppningsvis att växa på sikt.

Har en Synology DiskStation DS220J eller liknande sen tidigare som en backup förutom diskar jag har på datorn, plus att jag kör crashplan molnlagring.

Har funderat på att köpa AGPTEK USB-C Docking Station som gör att jag kan montera en 2TB ssd-disk och få mer usb portar till min mac mini. Tanken är att jag ska årets projekt på ssd-disken i dockningstationen som jag synkar varje natt till min DS220J där jag kommer ha alla mina projekt , och kommer även köpa en Synology DS920+ med plats för 4 diskar som jag kommer använda som backup. Håller även på undersöka vad det skulle kosta att ha Google Drive Business med obegränsad molnlagring där jag kan göra en extra backup.

Tanken är att jag ska använda Paragon som gör att jag kan läsa NTFS-diskar på min mac, och då förhoppningsvis kan köra både Win och Mac då jag har kvar en Dell XPS och min stationära dator som jag fortfarande kommer ha kvar.

Vad tror ni, skulle ni lagt upp det på något annat sätt eller ser det någotsånär vettigt ut?

Permalänk
Medlem

Mac stödjer exfat, likaså windows. så för lagringen rekommenderar jag det.

Men ärligt talat, bäst tillförlitlighet kommer du få av en direct attached storage. Mappa nätverkslagring på mac funkar i bästa fall dåligt och ofta rikigt menlöst. Speciellt då man inte har ethernet normalt sett. USB-C (usb3, thunderbolt) är bäst men undvik ev hubbar, för dom brukar vara helt värdelösa om man inte köper äkta thunderbolt-3 hubbar av respekterade märken. Kinagrejer brukar bli överhettade och efter ett halvår -år slutar dom funka pålitligt.

Ska du nu betala för nått är det väl adobes egna molnlagring om du använder deras produkter, då får du bättre integration med lightroom (antar jag, använder det inte själv).