Permalänk
Medlem

Digital Alpha PWS 500AU

Någon gång 2006 plockade jag upp en Digital Personal Workstation 500au från några killar som studerade på Chalmers i Göteborg.

Vill minnas att dom köpt upp och sålde av ett 50 tal burkar varav jag plockade upp en, tanken var 2 men dom talade mig ur att köpa 2st, bra affärsmän.

Hade varit nice med 2st i dag då reservdelar är i princip omöjligt att finna.

Jag byggde snabbt om denna till en filserver med en raid5 array och Gentoo Linux.

Gick så i nåt år 24/7 innan den togs ur bruk igen.

2014 togs den fram och byggdes om lite lätt för att köra Gentoo Linux fast med skribordsmiljö.
Tyvärr led den av instabilitet och kraschade vid hård CPU användning efter ett par timmar till nån dag och jag jagade cache fel och annat som linux rapporterade ett tag men i slutändan efter 4-5 år fick jag aldrig den stabil.

Inte nog med det den vägrade starta i bland osv.

Så 2019 började jag jaga lite delar, misstänkte att processorn var kass så sökte med lyckta på ebay efter en, jag köpte hem kondingar till nätdelens DC sida och moderkortet och i princip rev ner hela datorn för en rengöring.

Så här är lite bilder och filmer på min renovering av Alphan som påbörjades 2019 och blev klar rätt nyligen.

Besök galleriet här

Permalänk
Entusiast

Säger bara en sak.

Woooooooooooow !!!!!!

Permalänk
Medlem

Power PC 🤔

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Hedersmedlem

Grym dator!

Den får extremt många nördpoäng i det här utförandet och att knåpa ihop en egen version av Quake är inget annat än respektingivande.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Grym dator!

Den får extremt många nördpoäng i det här utförandet och att knåpa ihop en egen version av Quake är inget annat än respektingivande.

Thank you XD

Permalänk
Medlem

Underbart!

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Hedersmedlem

Väldigt intressant! Nu kunde jag även koppla det svenska skinnet till dess skapare.

Spelkvällarna med Retro kan jag verkligen rekommendera.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Gött att läsa man kanske skulle ha sparat alla gamla delar man skickade i väg för några år sen minnen grafikkort 5 st voodoo2 kost mm .. hade ingen moderkort att köra på så dom gick till återvinningen ..:(

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

En Alpha och en P3 i samma burk, väldigt fränt!

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Kul med gamla DEC maskiner hade själv en DS10 och den körde jag med windows NT ett tag och OpenVMS,Tru64 m.m

Permalänk
Medlem
Skrivet av crash:

Kul med gamla DEC maskiner hade själv en DS10 och den körde jag med windows NT ett tag och OpenVMS,Tru64 m.m

Denna kom med OpenVMS eller Tru64, mins inte vilket dock.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Datorer i rymden är intressant.

Det sägs ju ofta hur kraftfulla dagens datorer är relativt AGC som landade på månen, eller Voyagers dator men trippel redundansen som är inbyggd i dessa, så som i princip ögonblicklig reboot och resume av exekviering av programen eller trippel redundansen där allt jämförs för att kunna utesluta en felande komponent och ändå generera good data är rätt ball.
Även att man kan uppdatera mjukvaran på dom på så astronomiska avstånd är rätt ballt för att ta sig runt problem.

Även AGC hade ganska fet I/O för sin tid och jämfört med enkla enheter i dag så dessa rymd datorer från 60-80 talet är avsevärt mer härdade och kapabla än dom ges credit för, råkraft är inte allt om skiten inte kan operera stabilt under uppdraget dom gets.

Det är ju inte förens nu med landnigen på Mars man börjat använda of the shelf delar men helecoptern där var ju bara profe of concept så den skulle bara samla data under ett par flygningar vilket den gjort.

Om framtida sådana obemanade farkoster kommer använda off the shelf delar eller mer härdade speciallösningar ger sig väl.

Datorer i rymden är ballt i alla fall det är säkert XD

Permalänk
Medlem

Mums!
Det är något speciellt med icke x86 prylar
Även om det oftast slutar med att man kör samma saker som på alla andra maskiner lol

Permalänk
Medlem

Imponerande

Visa signatur

//NIRee